موضوعات داغ

بررسی فنی و حرکتی اسکوتر بنلی ستا 125 - ابریشم ایتالیایی ساخت چین

1 آبان 1399

محصولات چینی در کشورمان به خاطر کیفیت نه‌چندان خوبی که دارند، همیشه به عنوان یک جنس بنجل و نامرغوب شناخته می‌شوند و این رویه در کمتر محصول چینی دیده نمی‌شود. با علت و دلایل آن کاری نداریم اما بی‌شک این دیدگاه بی‌دلیل هم نیست. با این وجود باید قبول کنیم که شرایط خاص این کشور باعث شده تا بسیاری از محصولاتی که می‌توانند دارای قیمت بالا و با دسترسی پایین باشند، اکنون با قیمت تمام شده کمتر، در دسترس افراد زیادی قرار بگیرند. بهترین مثال برای این قبیل اجناس، محصولات تولیدی شرکت‌های بزرگ در خاک این کشور است که باعث شده محصول نهایی قیمت پایین‌تری برای خریدار داشته باشد. بنلی نیز یکی از همین شرکت‌هاست که هرچند ریشه‌ای ایتالیایی دارد اما ساخته و پرداخته کشور اژدهای زرد است و اکنون با ساخته‌هایی زیبا و در کنار یک مهندسی مطلوب، در دسترس علاقه‌مندان قرار گرفته است.

از ایتالیا تا چین

بنلی از قدیمی‌ترین موتورسیکلت‌سازان ایتالیایی به شمار می‌آید که این روزها در تملک چینی‌هاست. رویه‌ای که بیش از یک دهه در شرکت‌های بزرگ خودروسازی و موتورسیکلت‌سازی اتفاق افتاد و باعث شد این روزها برخی شرکت‌های هندی و چینی صاحب برندهای بزرگ قدیمی شوند که روزگار آن‌ها را به ورشکستگی کشانده بود. این شرکت در سال 1911 در شهر پزرو ایتالیا به منظور تعمیر دوچرخه و موتورسیکلت تاسیس شد و در کنار آن به ساخت قطعات این وسایل نیز روی آورد. این شرکت مثل بسیاری از شرکت‌های صنعتی که در خلال سال‌های جنگ جهانی به تامین تجهیزات و وسایل نظامی مشغول شدند، وظیفه تعمیر ماشین‌آلات جنگی ارتش ایتالیا را بر عهده گرفت. در سال 1919 طرح‌های اولیه از یک موتورسیکلت توسط این کمپانی نمایش داده شد و دو سال بعد در سال 1921 اولین محصول آن‌ها روی خط تولید رفت.

بنلی ستا 125

اما این شرکت با کاهش فروش بالایی در دهه‌های بعدی روبرو شد تا اینکه در سال 1961 با دیگر موتورسیکلت‌ساز ایتالیایی یعنی موتوبی ادغام شد. از این زمان دیگر وضعیت این مجموعه مساعد نشد و در نهایت در سال 2005 به طور کامل در تملک شرکت Quianjiang در آمد. این شرکت محصولاتی با حجم‌های 125 تا 600 سی‌سی دارد و در طراحی‌های خود از برندهای معتبر اروپایی و به خصوص دوکاتی، بهره می‌برد تا جایی که برخی از ساخته‌های این شرکت شباهت بالایی به دیگر رقبا پیدا می‌کنند. هرچند که هنوز دفتر اصلی این شرکت در ایتالیا مستقر است اما تولید آن به طور کامل در چین انجام می‌شود. نماینده بنلی در کشورمان، شرکت نیکران موتور پاسارگاد است.

ابریشم ایتالیایی

ستا به معنی ابریشم است و به طور کلی ابریشم نمادی از یک جنس لطیف اما محکم بوده که شرکت بنلی نیز برای این محصول خود از این نام استفاده کرده تا نشان دهد، این اسکوتر در عین ظرافت دارای ساختاری محکم و قابل اعتماد است. ستا اولین اسکوتر بنلی در کشورمان بود که از سال 1397 عرضه شد. در آن زمان اصلی‌ترین رقبایش از ساخته‌های TVS یعنی دو مدل ژوپیتر و وگو بودند که البته این روزها اسکوترهای زیادی از دیگر شرکت‌ها مثل SYM در کشور عرضه می‌شوند که فروش بسیار بالایی نیز دارند.

بنلی ستا 125

ستا با حجم 125 سی‌سی در واقع در رده اسکوترهای شهری با موتور کم حجم قرار می‌گیرد که برای نیازهای شهری و رفت و آمد در ترافیک کافی به نظر می‌رسد. هرچند که این روزها حتی اسکوتر سواران نیز علاقه به سوار شدن اسکوترهای قوی با موتورهای حجیم‌تر دارند. ستا زمانی در کشورمان عرضه شد که بنلی با موتورسیکلت‌های خاص‌تری مثل سری TNT شناخته می‌شد و عرضه این اسکوتر به منظور تکمیل شدن سبد محصولات بنلی در کشورمان بود. البته بنلی جدا از این اسکوتر، اسکوترهای دیگری نیز دارد که ستا اولین آن‌ها در کشورمان است و بعدها دو اسکوتر کافه نِرو و VZ نیز به این سبد فروش اضافه شدند.

طراحی ظاهری

ستا در نمای کلی شبیه به دیگر اسکوترهاست. اما وجود برخی عناصر در طراحی آن باعث می‌شود تا با بسیاری از رقبایش کمی متفاوت باشد. برای مثال طراحی بخش عقب موتورسیکلت برخلاف نمونه‌های امروزی دارای حالت گرد و محدب نیست و اتفاقاً شبیه به وسپاهای قدیمی، حالتی جعبه‌ای شکل دارد. این سادگی را می‌توان در دیگر بخش‌های این موتور نیز دید. فلاپ‌های بغل پا بدون هیچ قوس و خمیدگی خاصی هستند و گلگیر جلو نیز در نهایت سادگی طراحی شده است. چراغ جلو که در زیر آن یک دیلایت خطی کار گذاشته شده، به شکل ذوزنقه‌ای بوده که مشابه همین شکل هندسی را در بخش کیلومتر و صفحه نمایش نیز می‌بینیم. حتی چراغ عقب نیز دارای طرحی این چنینی است. نشانگرهای این موتور فاقد هرگونه وضعیت دیجیتال است و کاملاً آنالوگ و عقربه‌ای هستند که در یک بخش سرعت موتور را نشان می‌دهد و یک آمپر کوچک نیز وضعیت بنزین را اعلام می‌کند. این در حالی است که امروزه بسیاری از رقبای این موتور دارای صفحه نمایشگر دیجیتالی شده‌اند تا ظاهر مدرن‌تری داشته باشند. آینه‌ها با طرح گرد و با روکش کرومی هستند که شاید اگر طرحی مشابه با خطوط چهارگوش و جعبه‌ای دیگر قسمت‌های موتور داشتند، بهتر به نظر می‌رسید. با این وجود طرح گرد آینه‌ها این مزیت را دارد که یک طرح رایج به شمار می‌آید و همیشه همخوانی خود را با دیگر ادوات و بخش‌ها حفظ می‌کند. در این میان فقط یک قاب روی مجموعه اتصالات چرخ عقب و باربند عقب نیز روکش کرومی دارند که البته همین باربند ساده، در کلاسیک نشان دادن این موتورسیکلت بسیار موثر است. این موتور جا پای خوبی دارد چرا که در جلوی آن داشبورد نداریم و تنها بخش قرارگیری وسایل در زیر زین است.

بنلی ستا 125

این اسکوتر از نوع لاستیک کوچک است که باعث می‌شود تا هم کلاسیک‌تر به نظر برسد و هم برای مانورهای رانندگی در داخل ترافیک مناسب‌تر باشد. اما بی‌شک راحتی یک اسکوتر با تایرهای بزرگ را در عبور از دست اندازهای خیابان‌ها نخواهد داشت. جالب‌تر اینکه تایر عقب از تایر جلو، کوچک‌تر است. این موتورسیکلت در رنگ‌های سفید و مشکی، نخودی و یک آبی خاص به نام تیفانی عرضه می‌شود که هر کدام دارای یک خط کشی ساده در عقب هستند. در این موتورسیکلت استفاده از لوگوی بنلی در جلو موتور و نوشته یورو 4 یا اسم Seta 125 که در عقب موتور قرار دارد، در کنار نوشته بنلی و البته پرچم ایتالیا، تا حدی از سادگی و خلوتی طرح ظاهری موتور کاسته است.

مشخصات فنی و حرکتی

بنلی ستا از یک پیشرانه 124.6 سی‌سی استفاده می‌کند. این پیشرانه هوا خنک تک سیلندر چهار زمانه، دارای دو سوپاپ است که طبق اعلام شرکت نیکران موتور، قدرتی برابر با 8 اسب بخار و 8.4 نیوتن‌متر گشتاور دارد که برای جثه نسبتاً سبک وزن این موتور کافی و قابل قبول خواهد بود. این تناسب نسبی بین قدرت و وزن این موتورسیکلت را می‌توان در حین حرکت و شتاب‌گیری نیز مشاهده کرد که با وجود پیشرانه‌ای کم حجم، راننده را راضی نگاه می‌دارد. قدرت و گشتاور تولیدی به کمک یک گیربکس CVT با کلاچ اتوماتیک و با تسمه به چرخ عقب می‌رسد که رویه‌ای ساده و رایج در تمامی اسکوترهای امروزی است. این گیربکس چهار سرعته است که عملکرد و تعویض دنده نرمی دارد. ضمن اینکه نزدیکی ضرایب سه دنده اول باعث می‌شود تا دنده سه، این اسکوتر کشش خوبی داشته باشد. ضمن اینکه واکنش گیربکس به تعویض دنده خصوصاً در حین معکوس دادن نیز خوب است. ستا ترمز ضد قفل ABS ندارد. ضمن اینکه در چرخ جلو از ترمز دیسکی و در چرخ عقب از ترمز کاسه‌ای برخوردار است که البته برای اسکوتری با این حجم موتور و وزن، کافی است. فنربندی عقب و جلو با کمک های روغنی، نرمی خوبی دارد که برای یک رانندگی درون شهری مناسب است.

نام موتور سیکلتبنلی ستا 125
کلاس موتور سیکلتاسکوتر
مدل ساختاز 1397 شمسی
حجم پیشرانه / سیکل احتراق124.6 سی سی / چهار زمانه
سیستم تزریق سوختانژکتوری EFI
تعداد سیلندر / تعداد سوپاپتک سیلندر/ 2 سوپاپ
بیشترین قدرت @ دور موتور8 اسب بخار @ 7500 rpm
بیشترین گشتاور @ دور موتور8.4 نیوتن متر @ 6500 rpm
ضریب تراکم9.5 به یک
بیشترین سرعت (کیلومتر در ساعت)95 km/h
استاندارد آلایندگییورو4
نوع خنک کاری پیشرانههوا خنک
نوع استارتهندل پایی و الکتریکی
نوع گیربکسCVT
نوع کلاچاتوماتیک
سیستم انتقال قدرتتسمه ای
وزن خشک / ناخالص مجاز185 / 115کیلوگرم
حجم باک سوخت5 لیتر
مصرف سوخت ( L/100km)حدود 2 لیتر
ترمز جلودیسکی بدون ABS
ترمز عقبکاسه ای بدون ABS
عملگر ترمزنیروی هیدرولیک
طول/ عرض/ ارتفاع ( میلیمتر)1840 / 690 / 1150
فاصله مرکز تا مرکز دوچرخ1250 میلیمتر
سیستم تعلیق جلوتلکسوپی دوتایی روغنی به قطر 83
سیستم تعلیق عقبتلکسوپی تکی روغنی به قطر 55

27 عکس

نظرات کاربران

10 نظر

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد

1399/8/1
خودروبانک موتور و اسکوترهای برقی رو بررسی کنین
هم متقاضی زیاد داره و هم بازدید داره
اینم بررسی کنین که موتورهای برقی پلاک و گواهینامه میخواهند یا نه؟
واقعا تو هیچ سایتی نیست و بررسی کنین قشنگ متقاضی داره
1399/12/21
تمامی موتور ها چه برقی چه حجم پایین هم گواهینامه میخوان هم پلاک
1399/8/23
سلام. خیلی خوبه که بررسی موتور ها و به خصوص اسکوتر ها می پردازید. لطفا آپریلیا ۱۵۰ اس آر رو هم مورد بررسی قرار بدید.
1399/10/12
خوبه که موتورسیکلت ها رو هم تست میکنید که خریداران بتوانند مدل مناسب خودشون رو انتخاب کنند
ولی لطفا فیلم تست رو هم بگذارید تا جزییات بیشتر مشخص بشه .چیزهایی مثل صدای اگزوز , راحتی و مانورپذیری
و موارد دیگر .با تشکر
1401/5/9
صداش برنده کمی خراشیدن میده که من دوسش ندارم
1400/4/30
عرض سلام و ادب و احترام
میتونم تقاضا کنم به بنده اس ام اس بزنید
تا اجازه تماس داشته باشم
ممنونم
اکبر قلی‌زاده 65ساله
1401/7/14
سلام موتور بنلی ستا چند لیتر روغن لازم دارد؟
1401/10/29
800 سی سی . اما باید بهترین روغن استفاده بشه اونهم نوع 10-50 چون موتور گرمی داره و دور موتور بالایی که باعث می شه اگه کیفیت روغن پایین باشه رو 200 کیلومتر همه رو بسوزونه و سیاه کنه.
1401/12/17
میشه راهنمایی کنید روغن گیربکس بنلی ستا چه نوع روغنی است؟
1402/1/9
موتورم بنلی ستا ست چند روزه وقتی دو ترک میشنیم رو موتور موتور ریپ میزنه همش خاموش و روشن میشه علتش چی میتونه باشه صدای جرقه از فلاپ جلوش میاد