موضوعات داغ

تجربه رانندگی با تیگو 7 پرو در پیست آزادی، تغییرات عمده در شماره 7 مدیران خودرو

16 آذر 1400
عکس نویسنده
مرتضی قانع
نویسنده

مقدمه

بازار خودرو ایران طی دهه گذشته به ویترین رنگارنگی از انواع خودروهای چینی تبدیل شده است، خودروهایی که برخی از آن‌ها در بازار خوش درخشیدند و برخی دیگر نیز به سرعت از یادها فراموش شدند. در این میان می‌توان گفت که همکاری چری و مدیران خودرو نسبت به اکثر قراردادهای مشترک ایرانی – چینی موفق‌تر بوده است.

مدیران خودرو در سال 1396 با معرفی تیگو 7، بخش کراس‌اوورهای لوکس چینی را برای مشتریان ایرانی تعریف کرد و سبب شد تا دیگر رقبا نیز به فعالیت در این محدوده علاقمند شوند. تیگو 7 در طول چند سال اخیر محصولی نسبتا موفق و پرفروش بوده است، تا جایی‌که مدیران خودرو متقاعد شد نسخه بروزشده آن را با نام تیگو 7 پرو به بازار ایران عرضه کند. آن‌چه در ادامه خواهید خواند، نگاهی کلی به محصول جدید مدیران خودرو یعنی تیگو 7 پرو است، خودرویی که می‌تواند تا حدی خواب‌آلودگی و رخوت بازار خودرو ایران را برهم بزند.

معرفی

مشتریان ایرانی طی چند سال اخیر به واسطه فعالیت فوق‌العاده مدیران خودرو، با محصولات چری به خوبی آشنا شدند و اکنون می‌دانند که نام تیگو نمایان‌گر محصولات شاسی‌بلند و کراس‌اوور چری است. شرکت چری پس از معرفی محصولاتی همچون چری تیگو 3 (ام وی ام X33) و چری تیگو 5، تصمیم گرفت تا نسخه‌ای مجهزتر و قوی‌تر از این خانواده را به تولید برساند. این خودرو تیگو 7 نام گرفت و تا حدود دوسال نقش پرچمدار محصولات چری را ایفا می‌کرد. خوشبختانه تمامی این محصولات به واسطه همکاری موفق چری و مدیران خودرو به کشورمان راه یافتند و از سال 1396 شاهد عرضه تیگو 7 به بازار ایران بودیم.

تیگو 7 پرو

خودروسازان آسیایی تمایل دارند تا در نیمه عمر محصولات خود، آن‌ها را مورد فیس‌لیفت قرار دهند. تیگو 7 نیز از همین قاعده پیروی می‌کند و نسخه فیس‌لیفت آن با نام تیگو 7 پرو پس از سه سال حضور در بازار جهانی رونمایی شد. مدتی بعد و در پاییز 1399 تیگو 7 پرو با پلاک گذرموقت در ایران مشاهده شد و ورود قریب‌الوقوع خود به بازار خودرو ایران را اعلام کرد. در نهایت مدیران خودرو تصمیم گرفت تا تیگو 7 پرو را به همراه محصول جدید خود یعنی تیگو 8 به صورت رسمی معرفی کند، محصولاتی که با هدف سهم‌خواهی بیشتر از بازار عرضه شده‌اند.

طراحی

چری در طول مدت اخیر زبان طراحی خود را بروزرسانی کرده است و به مرور محصولات خود را با سبک طراحی جدید به بازار می‌فرستد. نخستین خودرویی که زبان طراحی جدید این شرکت به بازار ایران آمد، چری آریزو 6 بود و پس از آن شاهد آریزو 5 جدید، ام وی ام X22 پرو و اکنون تیگو 7 پرو هستیم. تمامی این خودروها به جلوپنجره و چراغ‌های جلو جدیدی مجهز هستند که به جلوپنجره کهکشانی معروف است.

استفاده از این سبک طراحی سبب شده است تا تیگو 7 بزرگتر از حالت قبلی به نظر برسد. چراغ‌های جلو خودرو نیز طرحی شبیه به محصولات اخیر آئودی دارند و ظاهری مدرن به خودرو بخشیده‌اند. برخلاف بسیاری از کراس‌اوورهای خانوادگی، ظاهر جانبی تیگو 7 پرو از خطوط و برجستگی‌های مختلفی برخوردار است و شیشه لچکی عقب آن نیز اتصال بین در عقب و در قسمت بار را برقرار می‌کند. به واسطه بهره‌مندی از سبک طراحی جدید، تیگو 7 پرو اکنون همانند یک کراس‌اوور سایز متوسط جلوه می‌کند و از نظر ابعاد می‌توان این خودرو را شبیه به تویوتا RAV4 توصیف کرد.

تیگو 7 پرو

چراغ‌های عقب خودرو نیز از گرافیک جدیدی برخوردار هستند و با یک خط به یکدیگر متصل شده‌اند. در پنجم خودرو ظاهری صاف و بدون افزودنی‌ دارد. اگر محصول زیرشاخه چری یعنی جتور X70s یا همان فیدلیتی را به خاطر بیاورید، متوجه شباهت میان سبک طراحی عقب تیگو 7 پرو و فیدلیتی خواهید شد.

کابین تیگو 7 پرو نیز در مقایسه با نسخه قبلی دستخوش تغییرات بسیاری شده است. این کابین اکنون از تریم سه رنگ (مشکی، نقره‌ای و قرمز) بهره‌ می‌برد و تا حد زیادی به کابین برادر بزرگتر خود یعنی تیگو 8 شباهت پیدا کرده است. نمایشگر سیستم سرگرمی به سبک خودروهای اروپایی جدا از سایر قسمت‌های داشبورد قرار گرفته است و استفاده از اصول طراحی مینیمال سبب شده تا دکمه‌های اندکی را در کابین شاهد باشیم. فرمان تیگو 7 پرو نیز از نوع دی کات است که سبب می‌شود پای راننده فضای بیشتری برای مانور هنگام رانندگی داشته باشد. استفاده از قطعات قرمز در جای جای کابین سبب شده است تا فضای داخلی تیگو 7 پرو اسپرت جلوه کند، نکته‌ای که برای مشتریان ایرانی رضایت‌بخش خواهد بود.

مشخصات فنی

با وجود تغییرات بسیار زیاد ظاهری تیگو 7 پرو، این خودرو از نظر مشخصات فنی تفاوت چندانی با نسخه فعلی نخواهد داشت. پیشرانه 1.5 لیتری توربوشارژر همچنان قلب تپنده این خودرو است که اکنون به واسطه بروزرسانی‌های انجام شده، 155 اسب‌بخار قدرت و 230 نیوتن‌متر گشتاور تولید می‌کند. گیربکس 9 سرعته اتوماتیک CVT نیز جایگزین گیربکس دوکلاچه شده است، از این رو استفاده از تیگو 7 پرو در ترافیک‌های شهری آسان‌تر از گذشته خواهد بود. این جعبه دنده اخیرا در چند محصول دیگر مدیران خودرو نیز مشاهده شده است.

تیگو 7 پرو

سیستم تعلیق تیگو 7 پرو در جلو از نوع مک فرسون و در عقب از نوع چنداتصالی یا مولتی لینک است. ترمزهای دیسکی در چهار چرخ به همراه سیستم کنترل پایداری و کنترل کشش نیز به خوبی تیگو 7 پرو را تحت کنترل دارند و اگر انتظارات خود را از این خودرو در حد یک کراس‌اوور خانوادگی نگه دارید، تیگو 7 پرو شما را بیش از آن‌چه تصور می‌کنید راضی نگه خواهد داشت.

امکانات رفاهی و ایمنی

تیگو 7 در زمان عرضه به بازار ایران، نمادی از تجمل و رفاه در خودروهای چینی به شمار می‌رفت. اکنون تیگو 7 پرو نیز قصد دارد تا این تفکر را تقویت کند، به همین دلیل توسط شرکت سازنده به انبوهی از امکانات رفاهی و ایمنی مجهز شده است. از جمله تجهیزات و امکانات تیگو 7 پرو می‌توان به این موارد اشاره کرد: شش کیسه هوا، سیستم‌های ترمز ABS و EBD، سامانه کنترل پایداری، سامانه کنترل کشش، اتوهلد، ترمز پارک برقی، تنظیم برقی صندلی راننده و سرنشین، سانروف به همراه سقف پانوراما، دی‌لایت، اتولایت (سنسور نور)، سنسور باران، سیستم چندرسانه‌ای به همراه نمایشگر 10.25 اینچی، سیستم ورود و استارت بدون کلید، سیستم پایش فشار باد تایرها (TPMS)، شارژر وایرلس، دوربین عقب، دوربین 360 درجه و تریم چرمی کابین.

تجربه رانندگی

تجربه رانندگی با تیگو 7 پرو را در یک جمله می‌توان توصیف کرد: تجربه رانندگی با یک تیگو 7 اصلاح شده! اگر تجربه رانندگی با تیگو 7 فعلی را داشته باشید، حتما می‌دانید که گیربکس شش سرعته دوکلاچه این خودرو گاهی اوقات سر و صدا تولید می‌کند و در ترافیک‌های شهری نیز با کاهش عملکرد مواجه می‌شود. این مشکلات به واسطه جایگزینی گیربکس 9 سرعته CVT برطرف شده‌اند و اکنون عملکرد تیگو 7 پرو پایدارتر از گذشته احساس می‌شود.

استفاده از پیشرانه 1.5 لیتری توربوشارژر سبب شده است تا شتاب اولیه خودرو رضایت‌بخش تلقی شود و از آن‌جایی‌که گیربکس CVT همواره دور موتور را در حالت بهینه نگه می‌دارد، با فشردن پدال گاز شتاب ثانویه مناسبی را نیز احساس خواهید کرد.

تیگو 7 پرو

تیگو 7 پرو خودرویی پایدار است و حاصل تلاش مهندسان را هنگام عبور این خودرو از پیچ‌‌ها تجربه خواهید کرد. با این حال نباید فراموش کنید که تیگو 7 پرو یک کراس‌اوور خانوادگی است و نباید بیش از حد آن را تحت فشار قرار داد.

تیگو 7 پرو به واسطه بهره‌مندی از سیستم‌های مختلف ایمنی عملکرد مناسبی در ترمزگیری‌ها دارد و حس ایمنی را به راننده القا می‌کند. در خصوص تجهیزات داخلی خودرو نیز بایستی گفت که صندلی‌ها راحت و مناسب هستند، سیستم صوتی عملکرد خوبی را از خود به نمایش می‌گذارد و کنترل ادوات مختلف خودرو همچون کروز کنترل یا سیستم چندرسانه‌ای نسبتا راحت است. با این حال همان‌طور که اشاره شد نباید توقع محصولات فوق لوکس را از تیگو 7 پرو داشته باشید، چرا که این خودرو برای استفاده عموم طراحی شده است و در این سطح عملکرد مناسبی را از خود در تمامی زمینه‌ها برجای می‌گذارد.

جمع‌بندی

در دنیای تلفن‌های همراه، پسوند پرو به معنای ارتقای عملکرد یک گوشی هوشمند است. برای مثال شرکت شیائومی سعی دارد با معرفی پوکو X3 پرو، به مشتریان بگوید که این تلفن همراه از پوکو X3 ساده بهتر است. این تفکر اخیرا وارد صنعت خودروسازی نیز شده است که حاصل آن را در خودرویی همچون تیگو 7 پرو می‌بینیم.

به جرات می‌توان گفت که تیگو 7 پرو، یک نسخه ارتقا یافته واقعی از تیگو 7 اولیه محسوب می‌شود. جعبه دنده این خودرو اکنون عملکرد روانی از خود به نمایش می‌گذارد، ظاهر آن بروزتر و شکیل‌تر از گذشته است، امکانات رفاهی آن مورد بازبینی قرار گرفته‌اند و به طور کلی با یک تیگو 7 مجهزتر و بهتر از گذشته روبرو هستیم. با این حال باید به نقطه ضعف اساسی این خودرو اشاره کرد. بهتر بود تا این خودرو به جای پیشرانه 1.5 لیتری قبلی از موتورهای جدیدتر چری همچون پیشرانه 1.6 لیتری توربوشارژر همانند تیگو 8 پرو بهره می‌برد تا ارزش خرید آن در مقابل وجه پرداختی مشتریان ارزش یابد.

حال باید بزودی شاهد رقابت سخت بین تیگو 7 پرو و رقبای جدیدی همچون FMC T5 باشیم.

43 عکس

نظرات کاربران

18 نظر

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد

1400/9/16
درد و بلاشون بخوره تو سر ایران خودرو و سایپا
1400/9/16
کارمون بجایی رسیده که ۳۵۰۰۰ دلار میدیم برای یه ماشین چینی که حتی این مسئله صدای کارشناسای صدا و سیما رو هم در آورده. با این پول میشه ماشینای آلمانی خوب خرید نه یه چینی که فقط اسم شاسی بلند داره. شاسی بلندی که دو دیفرانسیل نباشه شاسی بلند نیست.
1400/9/18
دو دیفرانسیل که هیچ
این ماشین از نظر اجزای بدنه اصلا شاسی مستقل و جدا نداره که اصلا بشه اسمش رد شاسی بلند گذاشت
1400/9/18
اون جلو پنجره کهکشانی مزخرف عین دیوار عمل می‌کنه آیرو دینامیک ماشین رو به فنا میده.
طراحی عقبش هم افتضاحه
قیمتش هم که بالاست
اگه یه نکته مثبت تو این ماشین پیدا کردین جایزه دارین.
هنوز اونقدر اوضاع مون بد نشده که بخوایم دست به دامن یه کمپانی درجه ۴ چینی بشیم.
همین دیگنیتی چون در واقع دانگ فنگ محسوب میشه خیلی بهتر از اینه طراحی بهتری داره خواهان بیشتری هم تو بازار داره.
البته احتمالا خودرو بانک از این کامنت من خوشحال نخواهد شد😒😒😒
1400/9/21
سلام
همین که نظرتون رو گذاشتید ما خوشحالیم.
1401/2/15
اصول آیرودینامیک چه ربطی به جلو پنجره کهکشانی داره اخه
1400/9/22
وقت بخیر
قصد خرید شاسی چینی دارم،یکی از دوستان بیسو t3 مدل ۹۸ توصیه کرده ،کسی آشنایی داره راهنماییم کنه،واقعا گیج شدم بین تیگو ۷ ،جک s۵ و بیسو
1400/9/29
سلام به نظر من بیسو ماشین خوبیه البته توچینی ها ولی بازار دست دوم و خدماتش ضعیفه من شخصا تو چینی ها هاوال اچ 2 را پیشنهاد میکنم.
1400/10/14
اگر پارامترهائی مثل پشتیبانی بهتر از نظر شبکه نمایندگی های تعمیرات و تامین قطعه یدکی ، بازار فروش دست دوم بهتر در کنار صرف هزینه کمتر برای خرید مورد نظر شما باشه ، بهترین انتخاب جک اس 5 نیو فیس میتونه باشه . جک اس 5 اتومات با موتور 2000 هم انتخاب خوبی هست اگر مصرف سوخت آن را در نظر نگیرید .
1401/3/16
سلام دوستان
من تقریبا یک ماهه ماشینو خریرم
یه سفر شمال رفتم
مدقع برگشتن گیربکس درست کار خودش رو انجام نمیداد و موتور صدای عجیبی میداد
مجبور شدم بذارمش رو حالت دستی
رسیدم تهران فرمونش شروع کرد به صدا در آووردن
ظاهر خیلی شیکی داره ولی تا الان اصلا راضی نلودم...
1401/5/20
سلام دوستان
مدیران خودرو در فروش اقساطی سر مردم کلا میزاره من خریدار تیگو ۷پرو بودم از نمایندگیها پرسیدم مدارک چی میخواد گفتن فقط چک صیادی بعد که ثبت نام کردم چندتا فیش فرستادن که پیش پرداخت و بیمه و… را واریز کنم و گفتند فرصت کمه سریع واریز کن کن که ثبت نام باطل نشه ۷۶۰ میلیون واریز کردم بعد واریزی یک لیست برام فرستادن که طومار بود ضامن کارمند یا جواز دار خریدار یا کارمن یا جواز باید داشته باشه فیش حقوقی و هزارتا بامبول دیگه که من گفتم خب همان اول چرا نگفتید جواب دادن هر هفته مدیران خودرو قانون و لیستش عوض میشه حالا میگم پولمو پس بدید میگن یکماه تا ۴۰ روز زمان میبره ضمن اینکه ظاهرا تحویل خودرو هم شنیدم بجای ۴۵ روزه سه الی چهار ماه طول میکشه حواستون جمع باشه مثل من کلاسرتون نره
1401/9/11
سلام، ببخشید ماشینتون رو تحویل گرفتید بالاخرە؟میشە بفرمایید بعد از چند ماە بهتۆن تحویل دادند و اینکە ٱیا از ماشین راضی هستید؟
1401/6/21
این همه نظر والا بخدا یکیشم بدرد نمیخورد انگار مدیران خودرو داره با بهمن موتور کل کل میکنه یه عده ام اون وسط فقط، میگن ماشین چینی بدرد نمیخوره... موندیم بین این همه بحث و تحلیل واقعی!!!!!!!!!!!!
1401/7/22
سلام من نمایندگی ارومیه ثبت نام کردم نقدی به من قول بیست روزه برا تحویل داده بود الان دقیقا ۷۰ روزه هنوز تحویل ندادن نمیدونم چرا این همه دروغ میگن
1401/10/15
عرض سلام وادب دارم خدمت همه عزیزان و آقای احمدی نیا عزیز بااجرا و کارشناسی عالیشون
سوالی داشتم خدمتتون که ضعف تعلیق عقبx55پرو که ترشن بیم هست آیا خطر ناک هست در جاده ها و آیا بخاطر این عیب ویا عیوب دیگر آیا این تفاوت حدود ۳۰۰ میلیونی بین تیگو۷ پرو و x55پرو منطقی و معقول هست که مجبور به هزینه کردن بیشترش باشیم.
از راهنمایی و لطف شما سپاسگزار خواهم بود.
باتشکر
1401/10/16
سلام
ببینید تفاوتش در شرایطی ملموس هست. اما فردی که این ماشین رو میگیره اگر به این موضوع آگاه باشه حتما توی شرایط خاص با دقت بیشتری رانندگی میکنه. توی این حالت نمیشه گفت خطرناکه. البته این نکته رو هم در نظر بگیرید که از لحاظ سایز این دو ماشین متفاوت هستن و صرف تفاوت در سیستم تعلیق باعث تفاوت قیمت نیست.
1401/11/2
متاسفانه خیلی از دوستانی که نظر میدن اصلا این ماشینا سوار نشدن وگرنه متوجه میشدن کیفیت سواری و هماهنگیش خیلی بهتر از اسپورتیچ و توسانه شاسی این ماشین بر اساس جگوار لندرور طراحی شده که از بهترین شاسی بلندهها حساب میشه ماشینی هست که به بازار اروپا راه پیدا کرده پرفروشترین ماشین قطر شده که اکثرا تویوتا سوار بودن و تونسته کیفیت این ماشین جذبشون کنه.بنظرمن اگرم میخایند ماشینی از روی ارزیابی و نظرسنجی بسنجید داخل سایتهای خارجی تحقیق کنید چون اکثر نظر سنجیهای داخلی بر اساس تعصب و دلال بازیه که اون نتیجه کلی را بهتون نمیروسونه
1402/7/8
بهترین گیربکس رو هایما اس ۷پلاس داره