موضوعات داغ

ملاقات با هاچ‌ بک آئودی A3 مدل 2022 ، یک هاچ‌ بک پرقدرت و جذاب

24 مرداد 1401
عکس نویسنده
حسین ریاحی
نویسنده

مقدمه

هاچ بک‌های اسپرت و رده بالای بازار در کشورمان بیشتر خودروهایی لوکس هستند که به دلیل قیمت بالایشان، خیلی آنها را در خیابان‌ها مشاهده نمی‌کنیم. گرچه گزینه‌های مطرح بازار جهانی همچون آلفارومئو جولیتا، سئات لئون، ولوو V40 و از البته مشهورترین و پر طرفدارترین خودروی این کلاس یعنی فولکس واگن گلف در بازار کشور موجود هستند اما به دلیل قیمت نجومی، آن جایگاهی را که شایسته آن هستند را نتوانسته‌اند به دست آورند. معمولا چنین هاچ بک‌هایی خودروهایی اقتصادی و با قابلیت استفاده روزمره هستند که البته توانایی حرکتی بالایی را ارائه می‌دهند . حتی نسخه‌های قوی این هاچ بک ها، توانایی حرکتی در حد خودروهای اسپرت بسیار گران را دارند. در ادامه به بررسی یکی از بهترین و جدیدترین هاچ بک‌های پریمیوم اسپرت بازار جهانی یعنی نسل آخر آئودی A3 خواهیم پرداخت.

آئودی A3 نیز مانند محصولات دیگر این کمپانی مجال حضور در بازار ایران را نیافت، اما در بازار کشورهای همسایه به خصوص ترکیه که نزدیکی بیشتری با اروپا دارد و البته خود قاره اروپا جزو هاچ بک‌های محبوب بازار است. همه نسل‌های آئودی A3 روی پلتفرم مشابهی با فولکس واگن گلف ساخته می‌شوند و به نوعی افرادی که نسخه‌ای لوکس‌تر و شکیل‌تر از گلف را بخواهند، گزینه نخستشان آئودی A3 است.

نسل آخر این خودرو در سال 2020 روی پلتفرم MQB فولکس واگن معرفی شد و پیشرفت بسزایی را در بخش فنی و فناوری به نمایش می‌گذارد. در حالی که نسل قبلی A3 درچهار بدنه‌ی سه در هاچ بک، پنج در هاچ بک، چهاردر سدان و دو در کانورتیبل تولید می‌شد، نسل آخر این خودرو تنها در دو نوع هاچ بک و سدان قابل خریداری است. البته حذف شدن نسخه کانورتیبل با توجه به کاهش اقبال بازار به این خودروها قابل پیش بینی بود.

در ادامه همراه خودروبانک باشید تا نگاهی دقیق‌تر به آئودی A3 جدید داشته باشیم و ببینیم بازار کشورمان چه جواهری را از دست داده است.

نمای جلویی آئودی A3

طراحی خارجی و داخلی، اوج پختگی

در مواجه نخست با A3 به راحتی می‌توانید ترکیب المان‌های طراحی آئودی در قالب بدنه هاچ بک را مشاهده کنید. جلوپنجره که در نسل‌های قبلی نیز سایز بزرگی داشت در این نسل به بیشترین میزان ممکن بزرگ شده است اما آئودی آنقدر با ظرافت و زیبایی این جلوپنجره را طراحی کرده است که بزرگی آن مانند برخی دیگر از خودروها بی قواره جلوه نمی‌کند. چراغ‌های جلو هم که در نسل قبلی حالتی کشیده داشتند با افزایش ابعاد مواجه شده‌اند و به وضوح بزرگ‌تر هستند. این چراغ‌ها در نسخه‌ی RS به جلوپنجره هم چسبیده‌اند. دو ورودی هوای بزرگ در دو گوشه سپر جلو دیده می‌شوند که البته تزیینی هستند و کارایی خاصی ندارند.

در نمای جانبی کم‌ترین تغییرات را شاهد هستیم و A3 کاملا نمایی پخته و اسپرت را نشان می‌دهد که رینگ‌های بزرگ ۱۸ اینچی بر جذابیت آن افزوده‌اند. حاشیه کرومی پنجره‌ها هم حس لوکس بودن را به بینند منتقل می‌کنند. در نمای عقبی نیز بارزترین تغییر، شکل جدید چراغ‌ها و گرافیک بسیار مدرن آنها در شب است. این گرافیک جدید روی سایر مدل‌های آئودی نیز اعمال شده و بسیار چشم نواز است. طرح عقب همچنان تا حدی به نسل قبلی وفادار مانده است. در این بخش نیز قسمت مشبک پایین سپر کاملا تزیینی است و آنها خروجی هوا نیستند. خبر بدتر برای دوستداران خودروهای آلمانی اینکه خروجی‌های اگزوز نیز واقعی نیستند. به طور کلی آئودی A3 در بخش طراحی بالاترین امتیاز را کسب می‌کند و ظاهر آن کاملا یک رده بالاتر از دیگران است و فقط می‌توانید آن را با بی ام و سری ۱ و مرسدس بنز کلاس A قیاس کنید. شخصا هنگامی که با نسل آخر گلف نیز مواجه شدم طرح آئودی را بسیار پخته‌تر و جذاب‌تر یافتم.

طراحی داخلی، نقطه عطف آئودی A3

طراحی داخلی را باید نقطه عطف آئودی A3 دانست چون با نشستن پشت فرمان این خودرو نه تنها حس خودرویی بسیار گران قیمت‌تر را دریافت می‌کنید بلکه از نظر طراحی نیز با کابینی فوق العاده مدرن و البته با بهترین اصول ارگونومی مواجه هستید که ایراد گرفتن از آن کار بسیار دشواری است. کابین آئودی A3 از زبان طراحی مدرن محصولات این شرکت پیروی می‌کند و بسیار راننده محور طراحی شده است. قرار گرفتن خروجی‌های سیستم تهویه راننده در دو سمت پشت آمپرهای دیجیتال این خودرو حسی مانند هواپیما را منتقل می‌کنند و راننده از نظر دید نیز در موقعیتی بسیار عادی قرار دارد. این خروجی‌ها برای سرنشین جلویی به شکلی درون خطوط داشبورد قرار داده شده‌اند که بسیار استادانه و زیباست. همانطور که گفتیم کابین A3 بسیار مدرن است و تمام اطلاعات لازم و بسیاری از تنظیمات از طریق دو نمایشگر که یکی روی داشبورد و دیگری مقابل راننده قرار دارد دریافت شده و انجام می‌شود.

نمای کنسول میانی آئودی A3

نکته مثبت در این میان این است که آئودی کلیدهای فیزیکی را به طور کامل حذف نکرده است و همچنان کلیدهایی برای کنترل سیستم تهویه مطبوع و فعال وغیرفعال کردن برخی امکانات وجود دارند. دسته دنده نیز در پایین و به شکل یک کلید کوچک الکترونیکی روی کنسول میانی جای گرفته است. در کنار کلید دنده، کلید روشن خاموش کردن موتور، کلید کنترل سیستم صوتی و ترمز پارک برقی خودرو قرار دارد.

در کل آئودی موفق شده با حفظ تعادل میان کنترلرهای فیزیکی و صفحه‌های نمایشگر، کابینی کاربردی و بسیار خوب را ارائه دهد که کار کردن با آن بسیار ساده و خوشایند است. گردش بین منوهای سیستم مالتی مدیا در مقایسه با نسل قبلی با سرعت بهتری انجام می شود و نمایشگر نیز سرعت پاسخگویی و کیفیت تصویر خوبی دارد. تنها نکته منفی که می‌توان ذکر کرد تاریک بودن گرافیک منوها است.

در این بین به کیفیت متریال بسیار خوب A3 نیز باید اشاره کنیم که کاملا حس بودن در یک خودروی مرغوب آلمانی را به سرنشینان منتقل می‌کند. کیفیت پلاستیک‌های بکار رفته در کابین در قسمت جلو خوب است ولی رودری‌های عقب از پلاستیک خشک ساخته شده‌اند و انگار آئودی قصد داشته تا حس لوکس بودن را تنها به سرنشینان جلو منتقل کند و عقبی‌ها باید حس نشستن در یک خودروی اقتصادی را بگیرند.

آئودی A3 فضای صندوق عقب ۳۸۰ لیتر را ارائه می‌دهد که برای هاچ بکی با این سایز مناسب است. با تا کردن صندلی‌های عقبی این خودرو می‌توان فضای بار را تا ۱۲۰۰ لیتر افزایش داد و اشیای بزرگ را نیز با این خودرو حمل کرد.

در انتها نیز اشاره کنیم که سرنشینان عقب در عین بهره‌مند بودن از فضای مناسب به عنوان یک هاچ بک، از دو پورت USB تایپ C و خروجی‌های سیستم تهویه هم بهره‌مند هستند.

ایمنی 5 ستاره در حد جهانی

آئودی A3 جدید با پکیج کاملی از تجهیزات ایمنی فعال عرضه می‌شود که از بین آنها می‌توان به رادار تصادف جلو، کروز کنترل هوشمند، سیستم پیشگیری از تصادف، ترمز اضطراری، سیستم هشدار نقطه کور، رادار بین خطوط، سیستم کمکی پارک و سیستم هشدار خودروی عبوری پشت سر اشاره کرد. آئودی A3 موفق به دریافت ۵ ستاره ایمنی از موسسه یورو NCAP شده است.

پیشرانه آئودی A3 جدید

قوای فنی

آئودی A3 جدید با موتورهای بنزینی و دیزلی مختلفی در بازار اروپا عرضه می‌شود. نسخه‌های بنزینی آئودی را می‌توانید از نوشته TFSI در پشت خودرو تشخیص دهید و در پشت مدل‌های دیزلی نیز نوشته TDI به چشم می‌خورد.

مدل مورد بررسی ما با کد S Line 35 TDI شناخته می‌شود و قوی‌ترین نسخه دیزلی این خودرو به شمار می‌رود. زیر کاپوت این مدل یک موتور ۴ سیلندر توربودیزل با سیستم سوخت رسانی ریل مشترک قرار دارد که ۱۵۰ اسب بخار قدرت تولید می‌کند. این پیشرانه همچنین توانایی تولید ۳۶۰ نیوتن متر گشتاور را دارد.

نیروی موتور با استفاده از یک گیربکس ۷ دنده خودکار به چرخ‌های جلو منتقل می‌شود. سازنده شتاب صفر تا صد کیلومتر این مدل را ۸.۳ ثانیه و حداکثر سرعت آن را نیز ۲۲۲ کیلومتر بر ساعت اعلام کرده است. با این مشخصات، A3 در هر ۱۰۰ کیلومتر ۴.۶ الی ۵ لیتر بنزین را در سیکل ترکیبی مصرف می‌کند. میزان انتشار گاز دی اکسید کربن این خودرو هم ۱۲۱ الی ۱۳۲ گرم در هر کیلومتر است. با داشتن باک بنزین ۵۰ لیتری، طی کردن هزار کیلومتر با یکبار سوختگیری قابل دستیابی به نظر می‌رسد.

این مدل با داشتن وزن خالص ۱۴۹۰ کیلوگرم جزو نسخه‌های سنگین وزن آئودی A3 است با این وجود توانایی حمل تریلر به وزن ۷۴۰ کیلوگرم را نیز دارد.

مدل ضعیف‌تر دیزلی این خودرو که با کد 30 TDI به فروش می‌رود از موتور مشابهی استفاده می‌کند اما قدرت آن ۱۱۶ اسب بخار و گشتاور آن ۲۵۰ نیوتن متر است. شتاب صفر تا صد کیلومتر مدل 30TDI تنها ۱۰.۱ ثانیه و حداکثر سرعت آن ۲۰۶ کیلومتر بر ساعت است.

اگر مدل‌های اسپرت S3 و RS3 را نادیده بگیریم و بخواهیم آئودی A3 30 TDI را با قوی‌ترین نسخه بنزینی این خودرو مقایسه کنیم باید آن را هم رده مدل 40 TFSI دانست. این مدل این مدل از موتور ۲ لیتری ۴ سیلندر توربو مجهز به سیستم تزریق مستقیم سوخت استفاده می‌کند و قدرت و گشتاور آن به ترتیب ۱۹۰ اسب بخار و ۳۲۰ نیوتن‌متر است. مدل 40 TFSI به دلیل دارا بودن سیستم چهارچرخ محرک کواترو، توانایی حرکتی بهتری دارد و می‌تواند در ۷ ثانیه به سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت برسد و حداکثر سرعتی بیش از ۲۴۰ کیلومتر بر ساعت را ثبت کند. خریداران باید در نظر داشته باشند که این مدل، حداقل ۲ لیتر مصرف سوخت بیشتری در مقایسه با 35 TDI دارد.

حالا ببینیم آئودی A3 در رانندگی چطور است؟

آئودی A3

تجربه رانندگی، یک تجربه دلپذیر

رانندگی با آئودی A3 ارامش و راحتی مناسبی دارد و عایق بندی کابین در سطح بسیار خوبی است. گرچه مدل S Line از رینگ‌های بزرگ استفاده می‌کند و ارتفاع سیستم تعلیق آن نیز ۱.۵ سانتی متر پایین‌تر از مدل‌های عادی است اما سواری آن به هیچ وجه آزاردهنده نیست. نسخه‌های عادی دارای سیستم تعلیق نرم‌تری هم هستند پس می‌توان سواری راحت‌تری را از آنها انتظار داشت. موتور دیزلی گرچه صدای جالبی ندارد اما قدرت آن فوق العاده است و با افزایش دنده‌ها، شتاب گیری افت نمی‌کند. گرچه شخصا موتورهای بنزینی را بسیار جذاب‌تر می‌دانم ولی گشتاور بالای موتور دیزلی به خصوص در بزرگراه‌ها بسیار لذت بخش است.

فرمان A3 تیز است واکنش‌های خوبی دارد. قفل تا قفل این فرمان تنها ۲ دور است و حس اسپرتی خوبی دارد. البته فرمان‌های برقی همیشه در بخش انتقال حس رانندگی در پس فرمان خودروهای قدیمی‌تر قرار دارند و A3 نیز استثنا نیست. فرمان تیز آئودی A3 نه تنها حس اسپرتی دارد بلکه در مانورهای شهری نیز بسیار خوب عمل می‌کند چون شعاع گردش خودرو نیز تنها ۱۱.۱ متر است. تعلیق خودرو در جلو از نوع دوبل جناغی مک فرسون و در عقب از نوع مستقل مولتی لینک استفاده می‌کند. جالب است نسخه‌های ضعیف‌تر تعلیق متفاوت و ساده‌تری در محور عقب دارند.

نمای جانبی آئودی A3

عملکرد گیربکس فوق العاده است و تعویض‌ها در بهترین زمان و به بهترین شکل انجام می‌شود. گیربکس دوبل کلاچ این خودرو که با مدل گلف یکسان است بسیار هوشمند است و کم‌تر زمانی به تعویض دستی دنده‌ها نیازمند می‌شوید. در این بین نکته‌ای که توجهمان را جلب کرد عدم تغییر محسوس در رفتار خودرو با تغییر دادن حالت‌های رانندگی بود. گیربکس آئودی A3 توانایی حرکت کروز در حالت خلاص را نیز دارد که به افزایش راندمان خودرو کمک می‌کند.

توانا ترمزگیری نیز مانند دیگر محصولات آئودی عالی است و دیسک‌های ترمز ۳۱۲ میلیمتری در جلو و ۲۷۲ میلیمتری در عقب به خوبی از پس مهار کردن این هاچ بک قوی بر می‌آیند. آئودی از تقویت کننده الکترونیکی نیز در سیستم ترمز استفاده کرده است تا راندمان ترمزها را بیش از پیش افزایش دهد.

فضای داخلی خودرو گرچه می‌تواند پنج سرنشین را بدون اینکه مشکلی در بخش فضای سر داشته باشند در خود جای دهد اما سه سرنشین در ردیف عقب در مصافت‌های طولانی می‌توانند کمی احساس تنگی کنند پس بهتر از A3 را یک خودروی ۴+۱ بدانیم.

آئودی A3، بهترین در کلاس خود

نتیجه گیری، بهترین در کلاس خود

آئودی A3 هرآنچه که از یک هاچ بک پریمیوم را انتظار دارید به شما می‌دهد. این خودرو توانایی حرکتی بالایی را در کنار کیفیت، ایمنی و راحتی مناسب ارائه می‌دهد. اصلی‌ترین رقبای این خودرو مرسدس بنز A کلاس، بی ام و سری ۱و فولکس واگن گلف هستند. هیچ یک از این چهار رقیب برتری مطلق به یکدیگر ندارند و به همین علت نمی‌توان به طور قطعی یک خودرو را برتر دانست اما هر یک کاراکتر و مشتریان خود را دارد و باید بر اساس علاقه و نیاز بین این خودروها انتخاب کرد. با توجه به معیارهای نگارنده، اگر مدل‌های قدرتمند مانند AMG و M Power را در نظر نگیریم، آئودی A3 بهترین انتخاب در این کلاس است.

42 عکس

نظرات کاربران

2 نظر

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد

1401/5/26
عالی بود چقدر چسسبیید خیلی وقت بود یه ماشین خوب بررسی نکرده بودین همش شده چینی و داخلی های ابوطیاره
1401/6/2
واقعا آلمانی ها عالی هستند و من بین آنها آئودی را ترجیح میدهم بین طراحی جذاب و موتور عالی و این ماشین بعنوان حاچ بک اقصادی در اروپا عالی هست