موضوعات داغ

انقلابی کره ای؛ بررسی هیوندای سوناتا هیبریدی 2018

8 فروردین 1397

مقدمه

هیوندای سوناتا جزو اولین دسته از خودروهای سدان کره ای است که در بازار کشور موفقیت خوبی کسب کردند و این خودرو از نسل پنجم خود که به صورت گسترده در بازار ایران عرضه شد همواره جزو خودروهای محبوب، پر فروش و خوشنام وارداتی بازار بوده است. گرچه سوناتا کاستی هایی را در برابر رقبای ژاپنی خود در بخش کیفیت ساخت داشت اما موفقیت آن در حدی بود که حضور آن در بازار تا کنون تداوم داشته و حالا نسل هفتم هیوندای سوناتا با کد LF در ایران و پیش روی ما قرار دارد.

جهش سوناتا در فروش زمانی صورت گرفت که نسل ششم این خودرو با نام سوناتا YF به بازار عرضه شد و در آن زمان بسیاری این خودرو را CLS کره ای ها می نامیدند. سوناتا YF خودروی خیلی قابل توجهی از نظر توانایی های حرکتی نبود اما ظاهر زیبا و جذاب در کنار امکانات بالای این خودرو سبب شد تا در بازار فروش موفق تر از رقبای خود عمل کند اما با معرفی مدل LF در سال 2014 این موفقیت ادامه پیدا نکرد و سوناتا LF هیچگاه موفق نشد تا آن فروش بالای نسل ششم را تجربه کند. اما گویا هیوندای نیز متوجه شد که LF چندان از نظر طراحی برگ برنده ای در برابر رقبای خود ندارد و حتی رقیب هموطن این خودرو یعنی کیا اپتیما توانسته عملکرد بهتری را در بازار فروش داشته باشد. برای همین هیوندای در سال 2017 اقدام به رونمایی از فیس لیفت سوناتا LF با ظاهری بروز و جذاب کرد. نسخه ی هیبریدی این خودرو به تازگی به بازار ایران نیز راه پیدا کرده است و در ادامه به بررسی سوناتا فیس لیفت 2018 هیبریدی خواهیم پرداخت تا ببینیم آیا این خودرو خواهد توانست دوباره سوناتا را به روزهای اوج برگرداند یا نه؟

طراحی ظاهری

هیوندای به شکل ماهرانه ای توانسته ظاهر آرام و عاری از هیجان سوناتا LF را در مدل جدید به یک گربه ی وحشی بدل کند. به هر بخشی از جزییات نمای جلوی خودرو که دقت کنید متوجه می شوید که هیوندای به شکل ماهرانه ای آن بخش را اسپرت و زیبا طراحی کرده، در عین حال به سادگی می توان مشخصه های طراحی محصولات روز هیوندای را هم در سوناتا فیس لیفت مشاهده کرد. خودرو جلوپنجره ای بزرگ و شش ضلعی دارد که در مرکز آن آرم بزرگ هیوندای قرار گرفته است. در دو سمت این جلوپنجره چراغ هایی که کمی شباهت به هیوندای النترا دارند قرار گرفته اند و ظاهر آنها خیلی پخته تر و بهتر از چراغ های مدل پیش از فیس لیفت است. دو بخش مشکی رنگ اطراف سپر جلو هم نوارهای LED را در خود جای داده اند که این چراغ ها در هنگام روشن بودن گرافیکی زیبا و خاص را ایجاد می کنند. هیوندای در همین حال با قرار دادن یک نوار کرومی در پایین سپر جلو سعی کرده کمی چاشنی لوکس بودن را نیز به محصول خود اضافه کند و به این ترتیب بتواند هر نوع مشتری را با هر سلیقه ای به سمت سوناتا بکشاند.

کمترین تغییرات را در نمای جانبی خودرو می توان دید چون زاویه سقف، درها و پنجره های خودرو بدون تغییر باقی مانده اند. البته چنین موردی طبیعی است چون با یک خودروی صد درصد جدید روبرو نیستیم و این یک مدل فیس لیفت است. طرح رینگ ها اما متفاوت با مدل سال گذشته است و یک بخش تیره رنگ به رینگ ها اضافه شده است که ظاهر آن ها را اسپرت تر می کند. طرح رینگ ها نیز خاص است و دلیل آن این است که رینگ های مدل هیبریدی باید ضریب درگ پایین تری در مقایسه با رینگ های معمولی داشته باشند. نوار کرومی که چراغ جلو را به شیشه های جانبی متصل می کند و از نکات جالب طراحی سوناتا است در مدل فیس لیفت نیز همچنان در جای خود قرار دارد.

به نظر نگارنده طراحان هیوندای هنر واقعی خود را در بخش عقبی سوناتا فیس لیفت پیاده کرده اند و نه تنها این مدل بهترین نمای عقب را در بین تمامی نسل های سوناتا دارد بلکه در بین تمامی همکلاسان نیز یکی از بهترین طراحی ها را برای بخش عقب خودرو شاهد هستیم. چراغ های عقبی کشیده و باریک هستند و نمای اسپرتی دارند و درون هر چراغ نیز سه قسمت Y شکل نئونی قرار دارد که نمای عقبی را در شب بسیار چشم نوار می کند. البته این میزان جذابیت در بخش پایینی دیده نمی شود و سپر عقب طرح ساده ای دارد. ای کاش هیوندای برای حفظ ظاهر هم که شده یک یا دو خروجی اگزوز را در سپر قرار می داد. دیگر نکته ای که در نمای عقب سوناتا جدید جلب توجه می کند نوشته ی سوناتا است که به شکل حروف جدا و با سایز بزرگی روی در صندوق نصب شده است.

به طور کلی هیوندای سوناتا فیس لیفت نمره ای بسیار بالاتر از متوسط کلاس خود را در بخش طراحی دریافت خواهد کرد و احتملا افراد کمی پیدا شوند که طراحی این خودرو را پسند نکنند.

طراحی داخلی و امکانات

هیوندای تغییرات بسیار کمی را در نمای داخلی سوناتا ایجاد کرده است. فرم کلی کنسول مرکزی بدون تغییر باقی مانده است اما تغییراتی در بخش بالایی آن و دریچه های تهویه ایجاد شده است که شاید در نگاه اول خیلی متوجه آنها نشوید. مانیتور قرار گرفته در داشبورد نیز نمایی شکیل تر از قبل دارد. بزرگ ترین تغییر نمای داخلی سوناتا مربوط به فرمان خودرو است. هیوندای استفاده از غربیلک چهارشاخه قبلی را کنار گذاشته و از غربیلک اسپرت 3 شاخه در مدل فیس لیفت استفاده کرده است که هم خوش دست و هم زیبا است. طراحی کلی کابین خودرو اسپرت است اما هیوندای از طرح چوب نیز روی داشبورد و درها استفاده کرده است. البته به نظرم طرح فیبر کربن مانند و یا آلومینیومی همخوانی بیشتری با طراحی کابین دارد.

یک تغییر دیگر هم که اگر مدل قبلی را رانده باشید توجهتان را جلب خواهد کرد مربوط به نشان دهنده ها می شود. در مدل قبلی نشان دهنده ی دور موتور سنج با یک نشانگر درصد نیرو که از صفر تا 100 درصد را نشان می داد اما در این مدل عقربه دور موتور سنج همانند سایر خودروهای هیبریدی همچون کمری هیبرید و یا میتسوبیشی اوتلندر است و از سه بخش شارژ، اکو و پاور تشکیل شده است.

از نظر کیفیت مواد بکار رفته سوناتا را می توان مثبت ارزیابی کرد اما در طولانی مدت مشخص خواهد شد که بخش های کابین چقدر می توانند کیفیت خود را حفظ کنند.

امکانات رفاهی و ایمنی سوناتا نیز همانند سایر نسل های آن یکی از برگ برنده های این خودرو در برابر رقبایش است. در لیست تجهیزات رفاهی و ایمنی سوناتا مواردی همچون فرمان برقی حساس به سرعت، چهار شیشه ی برقی، گرمکن صندلی های جلو و عقب، تهویه صندلی های جلو، گرمکن فرمان، نمایشگر لمسی، تودوزی چرم مصنوعی، غربیلک فرمان چرمی، سقف پانوراما، تهویه خودکار دوگانه، خروجی تهویه عقب، صندلی های برقی جلو، حافظه صندلی راننده، سانروف برقی ۳ حالته، ورود و استارت بدون کلید، سیستم هشدار نقطه کور، سنسور پارک جلو و عقب، سیستم کنترل پایداری، ترمز ضد قفل، صندوق پران، پرده عقب برقی، اتوهلد، ترمز پارک برقی، پرده های جانبی عقب، شیشه های اتوماتیک جلو، سنسور نور و باران، کروز کنترل، کنترل های سیستم صوتی از روی فرمان، آینه های تاشوی برقی، دوربین دید عقب، شارژر بدون سیم تلفن همراه، سیستم توزیع الکترونیکی نیروی ترمز، ورودی USB و AUX بلوتوث و سیستم کنترل کشش را نام برد.

همچنین باید اشاره کنیم که هیوندای سوناتا هیبریدی 2018 در تست موسسه ی NHTSA موفق به دریافت 5 ستاره ایمنی شده است. گرچه مدل پلاگین هیبریدی این خودرو هنوز مورد تست تصادف قرار نگرفته است.

موتور هیبریدی بدون تغییر

هیوندای در مدل 2018 زحمت تغییر در بخش فنی را به خود نداده است و شاهد بکار گیری همان مجموعه هیبریدی قبلی در این مدل نیز هستیم. سوناتا هیبریدی از یک موتور بنزینی 4 سیلندر به حجم 2 لیتر استفاده می کند که این موتور توانایی تولید 154 اسب بخار قدرت و 190 نیوتن متر گشتاور را دارد. انتقال نیرو در این خودرو بر خلاف بسیاری از خودروهای هیبریدی بازار که به گیربکس های CVT مجهز هستند توسط یک گیربکس شش دنده ی اتوماتیک انجام می شود. منتهی بین موتور بنزینی و گیربکس یک موتوربرقی نیز قرار دارد که می تواند 51 اسب بخار قدرت و 204 نیوتن متر گشتاور را تولید کند. جالب است بدانید که در نسخه ی پلاگین هیبریدی که در بازار ایران موجود نیست موتور الکتریکی دارای قدرت 67 اسب بخار و گشتاور 204 نیوتن متر است. قدرت کلی سیستم هیبریدی هم 193 اسب بخار و در مدل پلاگین هیبریدی 202 اسب بخار است.

در سوناتا هیبریدی از یک باتری لیتیوم پلیمر با ظرفیت 1.76 کیلووات ساعت استفاده شده است. نصب این باتری در بخش عقبی خودرو سبب شده تا حجم صندوق عقب این خودرو به 376 لیتر کاهش پیدا کند.

در خصوص مصرف سوخت هم باید اشاره کنیم که مصرف شهری سوناتا هیبریدی 2018 معادل 6 لیتر در هر 100 کیلومتر، مصرف جاده ای آن 5.2 لیتر در هر 100 کیلومتر و مصرف ترکیبی آن 5.6 لیتر در هر 100 کیلومتر است.

تست رانندگی

پشت فرمان سوناتا 2018 قرار می گیریم. ابتدا ابر صندلی ها کمی سفت احساس می شود اما حمایت صندلی از بدن مناسب ولی نه در حد عالی است.

فضای داخل اتاق نیز جادار و مناسب است به خصوص سرنشینان عقب از فضای پای خود رضایت خواهند داشت اما فضای سر عقب به خوبی فضای پا نیست و افراد بلند قد ممکن است سرشان به سقف برخورد کند. وجود سقف پانوراما نیز سبب شده تا سوناتا کابینی روشن داشته باشد.

سوناتا در بی صدایی کامل استارت خورده و شروع حرکت نیز تنها با موتور برقی و بدون صدا انجام می گیرد. اما این بی صدایی نباید گولتان بزند چون گشتاور بالای موتور برقی سبب شده تا سوناتا در شروع حرکت خودرویی بسیار قوی و گوش به فرمان باشد. گشتاور موتور برقی آنقدر خوب است که در شروع حرکت اگر پایتان را تا انتها روی پدال گاز فشار دهید حتی شاهد هرزگردی نیز خواهید بود. خودرو در زمانی در حدود 9 ثانیه به سرعت 100 کیلومتر بر ساعت دست پیدا می کند. دستیابی به سرعت های بالا نیز به خوبی انجام می شود و توانستیم در تستی به راحتی به سرعت 200 کیلومتر بر ساعت دست پیدا کنیم.

در کل با اتکا به قدرت بالای این خودرو می توانید به راحتی در جاده ها با سوناتا بتازید و این خودرو اصلا ماشینی نیست که شما را نا امید کند. در این بین مصرف سوخت مناسب این خودروی هیبریدی نیز لبخند رضایت را بر لبانتان جاری خواهد کرد.

از یک نظر وجود گیربکس شش دنده و امکان تعویض دنده به صورت دستی هم مورد دیگری است که در رقبای سوناتا مشاهده نمی شود و از این نظر هیوندای را تبدیل به مدلی متمایز کرده است، البته در این بخش هم جای خالی شیفترهای پشت فرمان حس می شود اما خب جای نگرانی نیست چون سوناتا آنقدر امکانات دارد که می توانید از آن ها استفاده کنید و نبود شیفتر پشت فرمان را فراموش کنید. برای مثال تهویه صندلی آپشنی است که اگر بخواهید در یک خودروی ژاپنی یا آلمانی آن را داشته باشید باید هزینه ی گزافی را بپردازید. سیستم تهویه در سوناتا نیز یک وضعیت جالب دارد با نام Driver Only که در این حالت سیستم تهویه فقط برای راننده کار می کند و می تواند به صرفه جویی بیشتر انرژی کمک کند.

دید و کنترل نسبت به ابعاد خودرو نیز خوب است و وجود سیستم هشدار نقطه کور هم به اشراف هرچه بهتر راننده به محیط اطراف و افزایش ایمنی تاثیر مثبتی دارد.

نرمی سواری سوناتا نیز خوب ارزیابی می شود و از این بابت مشکلی وجود ندارد. اما نکته ی منفی ورود صدا به کابین است به خصوص اگر در مسیری با کیفیت آسفالت پایین حرکت کنید سوناتا به نسبت اتاق نا آرامی دارد. سواری سوناتا را می توان در نقطه ای مابین تویوتا کمری و رنو تالیسمان دید چون به نرمی کمری نیست ولی از رنو نرم تر است.

مورد دیگر به هندلینگ خودرو مربوط است و پایداری سوناتا را نمی توان بهترین در کلاس خود دانست. در این بخش بهتر است نمره ی متوسط را به سوناتا بدهیم. البته سیستم کنترل پایداری به موقع وارد عمل می شود و عملا اینطور نخواهد بود که سر پیچ کنترل خودرو را از دست بدهید اما نباید انتظار داشته باشید که سوناتا هیبریدی یک رانندگی سر زنده و هیجان انگیز را به شما ارائه کند. عملکرد فرمان برقی نیز مصنوعی است و با وجود اینکه می توان نرمی و سفتی آنرا تغییر داد اما اطلاعات دقیقی از سطح مسیر ارائه نمی کند و گویی تنها یک وسیله برای تغییر جهت است. البته این نیز مشکلی است که اکثر خودروهای دارای فرمان برقی از آن رنج می برند و تنها مربوط به سوناتا نیست.

یکی از نکات منفی سوناتا ترمزهای آن است. ترمزهای سوناتا را نمی توان ضعیف عنوان کرد اما حسی که پدال ترمز منتقل می کند چندان خوشایند نیست و از این نظر در نقطه ی مقابل محصولاتی چون هوندا و مزدا قرار دارد.

سوناتای هیبریدی، آری یا نه؟

خودروهای هیبریدی در دراز مدت هزینه ی پایینی دارند. در یک رانندگی روزمره و شهری که متوسط سرعت پایینی داشته باشد معمولا این خودروها به صورت هیبریدی سری کار می کنند یعنی موتور بنزینی تنها به عنوان یک ژنراتور برای شارژ باتری عمل می کند و نیرویی را به چرخ ها ارسال نمی کند. این یعنی فشار کمی روی این موتور است و مطمئنا عمر بالاتری خواهد داشت. از طرفی در حالت تمام برقی نیز موتور بنزینی خاموش است و سوختی مصرف نمی شود.

یعنی در این اتومبیل هیبریدی نه تنها در هزینه ی بنزین صرفه جویی می کنید بلکه در هزینه ی استهلاک نیز صرفه جویی می کنید. موتور کوچک سوناتا هیبریدی که در حالت برقی خاموش است نیاز کمی به روغن موتور دارد و فواصل سرویس روغن آن نیز می تواند بیشتر از خودرویی باشد که تنها یک موتور بنزینی دارد. همه ی اینها یعنی کاهش هزینه ی نگهداری این خودروهای هیبریدی.

یک نکته در مورد این خودرو اما ضریب تراکم بالای آن است که 13.5 به یک است و عدد بالایی محسوب می شود. البته نمی دانم که آیا کمپانی استفاده از مکمل سوخت را برای این خودرو توصیه کرده است یا نه اما با توجه به تجربه ی نگارنده احتمالا مکمل های اکتان افزا برای چنین موتوری لازم خواهند بود.

نتیجه گیری

اصلی ترین رقیب سوناتا هیبریدی در بازار تویوتا کمری هیبریدی است که البته فعلا نمونه ی صفر کیلومتر آن در بازار عرضه نمی شود و این برای سوناتا خبر خوبی است. کمری توانایی حرکتی بهتری در مقایسه با سوناتا هیبرید دارد اما امکانات دو خودرو قابل مقایسه نیستند و سوناتا ظاهر مدرن و عامه پسندتری نیز دارد.

این خودرو در حال حاضر به قیمت 260 میلیون تومان در بازار عرضه می شود که با نگاهی به نزدیک ترین رقیب هیبریدی موجودش یعنی تویوتا پریوس 208 میلیون تومانی از ارزش خرید بالاتری برخوردار است. البته به زودی کیا اپتیمای هیبریدی با امکانات و توانایی فنی مشابه با سوناتا وارد بازار کشور خواهد شد و به احتمال زیاد معادلات به نفع کیا تغییر خواهد کرد.

در ادامه به نکات مثبت و منفی سوناتا هیبرید 2018 و جدول مشخصات این خودرو نگاهی خواهیم داشت.

نکات مثبت: اتاق جادار، امکانات زیاد، شتاب خوب، ظاهر به روز، سواری نرم، ایمنی بالا.

نکات منفی: سر و صدای کابین، لذت رانندگی پایین، ترمزهای معمولی، فضای سر عقب کم.

مشخصات فني
مدلهیوندای سوناتا هیبرید 2018
پيشرانه4 سیلندر هیبریدی
حجم موتور1999 سی سی
حداکثر قدرت193 اسب بخار
حداکثر گشتاور320 نیوتن متر در 2 هزار دور بر دقیقه
شتاب رسمي9.3 ثانیه
مصرف سوخت ترکيبی رسمی4.7 لیتر در هر 100 کیلومتر
وزن1590 کیلوگرم
قيمتحدود 260 میلیون تومان

44 عکس

نظرات کاربران

21 نظر

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد

1397/1/8
تا وقتي كمري و اكورد هستن چرا سوناتا؟؟!!
1397/1/9
یادمه خیلی وقت پیش کامنت گذاشتی که من دیگه نمیام تو این سایت
واقعیت خوشحال شدم چون میدونم خیلی ها از کامنت های تکراری و کسل کننده شنا خسته شده
اگه تو ژاپنی بودی چیکار میکردی
آدمی که برای کامنت گذاشتن ثبات رای نداره مطمئنا نظرش ارزش خوندن و حتی جواب دادن نداره
من فقط خواستم قولی که به خودت دادی رو یادت بیام
1397/1/9
آکورد - کمری - پاسات - اپتیما - تالیسمان و شاید بعدش سوناتا !
1397/1/8
طراحی پشتشو نمیپسندم
یجوری تپل و خپل شده پشتش
انگار بلند و کم عرضه
ولی گرافیک چراغای عقبش قشنگه
در کل طراحی اپتیما و تالیسمان رو بیشتر از سوناتا میپسندم
توی سوناتا ها هم نسخه قبلیشو بیشتر میپسندم
یه استایل ساده و اروپایی مانند داره
1397/1/8
ماشین که همون ۲۰۱۷ است فقط چراغ های جلو و عقب عوض شده
از کنار که دقیقا همونه
واقعیت قیافه سوناتا بنزینی ۲۰۱۷ رو خیلی دوست ندارم اما هیبریدی ۲۰۱۷ با او جلو پنجره مشبک و چراغ های لیفت شده عقب محشره
من مدل هفده و هیجده هیبریدی رو کنار هم دیدم
قیافه یه چیز سلیقه ای است اما من هفده رو بیشتر دوست دارم
اون شاهکار چراغ های عقب در مدل هیجده البته از قول نویسنده اونو شبیه عقب لنسر کرده
سوناتا هیبرید مدل هفده دارای بالاترین رضایت از سوی مصرف کننده در بین همه هیبریدی ها بود
البته طراحی هیجده هم خشگله اما به نظرم هفده هیبرید باوقارتر و وحشی تر است و نزدیک چهل میلیون ارزانتر با همان قوای محرکه
1402/9/17
من کلا از همه مدل های سوناتا خوشم میاد نکات خوب زیادی دارنو کلن رند بازارن و خب درسته فرق زیادی نداره چون فیس لیفت نسخه قبلیه ولی ظاهرش واقعا خیلی قشنگ تر شد من از طراحی مدل ۲۰۱۷ زیاد خوشم نیومد ولی این خیلی باحال تره طراحیش البته یه چیز سلیقه ایه
1397/1/9
واقعا همه چی تمومه ، بهترین ماشین این کلاس هست
1397/1/9
والله ما از سوناتا نامید نیستیم از جیبمون نامید هستیم که هیچ وقت پولش به همچین ماشینی نمی رسه!!!!
1397/1/9
از هر لحاظ خودرو مناسبی به نظر میرسه، اما متاسفانه اکثر خودروهای هیبرید بدلیل جاگذاری باتریها در عقب خودرو حجم صندوق عقبشان خیلی کم هست و به نظرم از این لحاظ خودرو خانوادگی خوبی نیست، البته بیشتر برای کسانی که زیاد اهل مسافرت هستند
1397/1/9
سلام
تا وقتی که پریوس هست هیچ دلیلی برای خرید این کره ای نیست
کیفیت و استهلاک کم پریوس در بین محصولات تویوتا زابن زده
هیوندای تجربه خیلی کمتری در هیبرید داره و مقدار خرابی سوناتا هیبرید بیشتر بوده
فقط اپشن پسندا و عامه پسندا می رن سراغ سوناتا هیبرید اونایی که منطقی برخورد میکنن قطعا انتخابشون تویوتا پریوسخ
1397/1/9
مطمئنید سرو صدا داره کابینش !!!
تاکسی فرود گاشو سوار شدم تازه مدل 2017 بود . هم خیلی راضی بود هم فوق العاده ماشین ساکتی بود .
میدونید ک ماشین کم خرج میره برای تاکسی فرودگاه .
1397/1/10
من اصولا ژاپنی باز هستم ولی خب در غیبت مزدا 6 کبیر تو بازار ایران الان از نظر من این ماشین واقعا عالیه از هر نظر
1397/1/10
تویوتا کمری هیبرید خیلی بهتره. کافیه فقط این دوتا ماشین را باهم مقایسه کنی اون وقت متوجه کیفیت تویوتا میشی.
1397/1/14
سلام دوستان تازمانیکه خودروسازی ما روبه عقب پیش بره بهترازاین ماشینها مثل سوناتا وکیا اپتیما راکره ای ها به ایران نمیدن اونهم بااین قیمت های بالا هرزمان خودروسازهای مادست از مونتاژ چین و بعضا کره برداشتند وواقعا خودشون راباور کردند اونقت میتونیم ماشین مناسب باقیمت ارزون سواربشیم مگه کره چی داره که خودروسازهای مانمیخوان یانمیتونن به اونها برسن اونها ازطراحی شخص خارجی ومطرحی مثل پیترشرایراستفاده میکنند که طراح بروز وسطح اولی دردنیا هست وبااین آشفته بازار خودروسازهای مالگن تولید میکنن ومردم ماهم بالاجبار مجبورن بخاطرقیمتش بخرن والا این ماشینها ماشینهای سطح متوسطی هستن که میادتوی ایران مگه نادرفقیه زاده نمیتونه بیادتوی ایران برای خودمون طراحی کنه مطمئن هستم که اگه خودروسازها کمتربه منافع ۱۲۰درصدی خودشون فکرکنند وپول خرج کنن ماهم قادرهستیم خودرو خوب تولید کنیم کره تازه ازموتورها وگیربکس های ساخت وطنی شروع به استفاده کرده باید ایران خودرو وسایپا شخصی بصورت واقعی بشن اونوقت خواهیم دید چه میتوان کرد من فکرمیکنم بااین وضع بهتره خودروهای ملی دیگه تولیدنشن وخودروسازهای ایران همون مونتاژ راادامه بدن مثل ترکیه وپاکستان
1397/1/15
دوستان کدوم رنگش مرغوبتره؟
1397/1/17
رنگ خاکستری به نظرم خیلی خوبه، ولی کلا سلیقه است باید بری چندتا رنگ رو کنار هم ببینی بعد انتخاب کنی. من می خواستم مشکی بگیرم ولی وقتی روفتم کنار هم دیدمشون خاکستری خیلی شیک و باشکوه تر به نظر می رسه
1397/1/17
من 4 ماهه سوناتا هیبرید 2017 دارم واقعا کابینش بی صداست اگه بخوام یکی از مزایاش رو بیان کنم کابین بی صداش خواهد بود. من قبل خریدن این خیلی از ماشین ها رو تست کردم تو قیمت خودش گزینه جدی هست.
البته کمری هیبرید واقعا ماشین خوبیه. ولی خب قیمتش با این بازار سیاهی که بعد از منع ورودش راه افتاد خیلی بالا رفت. به نظرم با تمام اینکه کمری رو به طور کلی از سوناتا بهتر دیدم اما با توجه به تفاوت قیمتی قابل ملاحظه، سوناتا هیبرید ارزش خرید خیلی بالاتری داره و نسبت به قیمتش، سواری نرم، شتاب خوب و امکانات رفاهی زیادی رو نصیب خریدار می کنه
1397/3/4
البته اگر شرکت پاکرو نماینده سوناتا هیبرید در ایران دست از کلاهبرداریش برداره و ماشین های ثبت نامی رو تحویل بده
خیلی جالبه که توی شرایط تحویل زدن 90 روز کاری بعد چک ها رو دقیقا از 90 روز بعد از ثبت نام میگیرن
میگید شما 90 روز کاریتون چجوریه موقع ثبت نام میگن ما زودتر هم تحویل میدیم بعد که ثبت نام کردید میگن روزهای تعطیل و پنجشنبه ها روز کاری نیست(مثل مدرسه ها پنج شنبه رو هم تعطیل هستن) حدود 4 ماه میشه ولی چک ها رو از همون موقع ثبت نام 90 روز از زمان ثبت نام میگیرن
الان هم بعد از 6 ماه هنوز خبری نیست و هر دفعه میگن یک هفته دیگه قیمت رو هم با وجود ثبت نام قطعی همینطور بالاتر میبرن تازه تماس میگیرید شاکی هم میشن
متاسفانه کلاهبرداری به راحتی انجام میشه هیچ نهادی هم جوابگو نیست
1397/3/12
بين سوناتا هيبريد ٢٠١٨، اپتيما gt line ٢٠١٨ و توسان ٢٠١٨ شديدا موندم ، نميدونم كدوم رو بگيرم، علاقه شخصيم به كراس اور هست ولي موتور توسان به نظرم ضعيفه و از اون طرف هم مشكلات خاص هيبريد ، گارانتي و باتري و...و كفي بودن اپتيما و سوناتا با توجه به اسفالت هاي ايران...دوستان كدوم رو پيشنهاد ميكنين؟ از لحاظ بازار دست دوم و فروش و پرستيژ و مسايل فني و مناسب بودن با شرايط ايران
1397/3/23
این مدل چخ فرقی با مدل دیگه ش داره ؟ این مدل

https://cdn.khodrobank.com/Gallery/49167_Hyundai-Sonata-Hybrid-Default.jpg
1398/7/11
مدل ۲۰۱۷ بنظرم ظاهر قشنگ تری داره و چراغ عقب ۲۰۱۸ و نام خود سوناتا روی درب صندوق عقب یجورایی کلاس این ماشین را خراب کرده البته نظر شخصیه منه