موضوعات داغ

تست و بررسی هوندا آکورد در ایران؛ بهایی سنگین برای کیفیتی ممتاز

20 فروردین 1397
عکس نویسنده
حسین ریاحی
نویسنده و عکاس

خوشنام جهانی، ناکام در ایران

مشهورترین خودروهای سدان کلاس D را باید تویوتا کمری و هوندا آکورد دانست که سالیان دراز است در این سگمنت محبوب و پر فروش حضور دارند و فروش سالانه این دو مدل صدها هزار دستگاه بوده که از مجموع فروش بسیاری از خودروسازان بیشتر است. متاسفانه هوندا آکورد با اینکه خودرویی محبوب و پر فروش در بازار جهانی و به خصوص در آمریکای شمالی است اما در کشور ما حضور چندانی نداشت و تنها نسل چهارم آن در دهه 90 میلادی و نسل هشتم آن از سال 2013 در بازار کشور عرضه شدند. نسل چهارم آکورد بین سال های 1989 تا 1993 در خط تولید وجود داشت و گرچه به تعداد محدودی وارد کشور شد اما خودرویی خوشنام و با کیفیت بود که هنوز نیز عده ای به دنبال نسخه ای تمیز و سالم از ان هستند تا بجای محصولات داخلی آن را خریداری کنند. در آن سال ها آکورد در کنار میتسوبیشی گالانت و تویوتا کرونا از سدان های وارداتی با کیفیت و قدرتمندی بودند که وارد بازار کشور شده بودند. اما تا سالها هوندا در بازار ایران حضور نداشت تا اینکه چند سال پیش یک وارد کننده خصوصی اقدام به عرضه دو مدل آکورد و CR-V در بازار کشور کرد. نسلی که وارد بازار ایران شد جدیدترین نسل این خودرو بوده و اتومبیل بسیار موفقی در بازار جهانی است.

در خصوص محبوبیت آکورد باید اشاره کنیم که این خودرو به فاصله کمی با تویوتا کمری، در رتبه دوم فروش قرار دارد. برای مثال در سال 2013 که نسل هشتم آکورد به تازگی وارد بازار شده بود این خودرو توانست به فروش 366 هزار دستگاه در بازار ایالات متحده دست پیدا کند که پس از تویوتا کمری با فروش 408 هزار دستگاه قرار می گیرد.

جالب است بدانید که در همان سال در بازار آمریکا هیوندای سوناتا 203 هزار دستگاه و کیا اپتیما نیز 155 هزار دستگاه فروش داشتند و این مساله نشان می دهد که حداقل براساس آمار و شرایط بازار، محبوبیت خودروها در آمریکا و ایران برعکس است و خودرویی که در ایران فروش خوبی دارد در آمریکا چندان محبوب نیست و بالعکس محصول محبوبی در آمریکا مانند آکورد در خیابان های ایران به ندرت مشاهده می شود.

اما در ادامه فرصتی داشتیم تا تجربه ی تست و آزمایش یک دستگاه هوندا آکورد 2013 را داشته باشیم. خودروی مورد بررسی از نسل هشتم و مدل سال 2013 است که این خودرو در زمان عرضه در بازار آمریکا توانست جوایز بسیاری را کسب کند که از بین آنها باید به 10 خودروی برتر Car and Driver، برترین سدان زیر 25 هزار دلار Edmunds، برترین سدان سایز متوسط Cars.com، ده خودروی برتر خانوادگی KBB، با ارزش ترین خودروی سایز متوسط ALG و با ارزش ترین خودروی جدید سال 2013 از دید Kiplinger’s Personal Finance اشاره کرد. در ادامه با خودروبانک همراه باشید تا به بررسی این سدان محبوب ژاپنی بپردازیم.

طراحی ظاهری، سر سنگین و با وقار

اگر اهل مد و خودروهای فضایی همچون اپتیما باشید قطعا در دیدار نخست، هوندا آکورد چندان نظر شما را جلب نخواهد کرد چون این خودرو در مقایسه با رقبای خود از طراحی ساده و محافظه کارانه تری برخوردار است. البته مزیت چنین طرح هایی را نیز نباید به سادگی فراموش کرد آن این است که با گذشت زمان همچنان تازگی خواهند داشت اما یک طرح رادیکال پس از مدتی عادی می شود و سازنده ناچار است تا فورا خودرو را فیس لیفت کرده و یا نسل جدیدی را رونمایی کند.

نمای جلوی آکورد را طرحی ساده اما قدرتمند و شکیل تشکیل می دهد. چراغ های جلویی ابعاد بزرگی دارند و در کنار جلوپنجره کرومی یک چهره ی قلدر و تا حدودی لوکس را برای آکورد ایجاد کرده اند. در این بخش باید اشاره کنیم که هوندا آکورد به چراغ های روشنایی در روز از نوع LED هم مجهز است که به شکل یک نوار ساده در بخش پایینی چراغ های اصلی کار گذاشته شده اند. در بخش جلوپنجره نیز هوندا سعی کرده است تا با یک نوار سرتاسری از سادگی جلوپنجره بکاهد. البته لوگوی هوندا در این قسمت، خود جذابیت بالایی دارد. طرح سپر نیز نه تنها در مقایسه با رقبای کره ای بلکه حتی در مقایسه با رقیب هموطن یعنی تویوتا کمری نیز ساده است و پروژکتورهای ساده ای درون آن کاشته شده اند.

نمای جانبی نیز نکته ی خاصی ندارد و کاملا ساده است اما طراحی چراغ های به قدری خوب از آب درآمده است که از نمای جانبی نیز حالی خشن و قوی دارند. خط شانه ی خودرو نیز از چراغ جلو تا عقب کشیده شده است و نمای پف کرده را به بخش جانبی آکورد داده است. طراحی درهای عقبی نیز کمی متفاوت بوده و به بی ام و سری شباهت دارند. باز هم در این قسمت هوندا با حاشیه ی کرومی پنجره ها یک ظاهر لوکس را پدید آورده است. طرح رینگ ها نیز بسیار ساده است اما کلا می توان آکورد را خودرویی سر سنگین و با صلابت در طراحی معرفی کرد که علاقه مندان خودروهای ژاپنی مطمعنا آن را دوست خواهند داشت. در بخش عقب آکورد ولی با چهره ی آشنایی روبرو خواهید شد چون به شدت به هیوندای جنسیس سدان شباهت دارد. عقب آکورد را در یک کلام باید ساده، شکیل و البته متناسب دانست و طرح هیچ ایرادی ندارد جز اینکه رقبایش توانسته اند زرق و برق بیشتری را ایجاد کنند. البته بهتر بود هوندا خروجی های اگزوز را کمی بهتر طراحی می کرد تا جذابیت بیشتری داشته باشند. این مورد گویا مورد توجه خود سازنده نیز بوده و در فیس لیفت سال 2016 این مورد برطرف شده است و شاهد خروجی های اگزوز قرار گرفته درون سپر هستیم.

طراحی داخلی و امکانات، این قسمت خالی است!

با وارد شدن به کابین بزرگ و جادار آکورد نگاهی نیز به طراحی و دیزاین داخلی داشتیم. در این بخش باید اعتراف کنم که هوندا بهتر از تویوتا عمل کرده است و از طرح ساده و بی روح داشبورد کمری در آکورد خبری نیست بلکه با یک داشبورد مدرن روبرو هستیم که بیشتر شما را به یاد سدان های آلمانی همانند بی ام و و یا آئودی خواهد انداخت تا یک خودروی ارزان قیمت شرقی. داشبورد آکورد از یک قسمت فوقانی برخوردار است که همانند محصولات آلمانی یک مانیتور و مجموعه نشان دهنده ها را در خود جای داده است. یکی از مزایای آکورد نسل هشتم وجود همین مانیتور به صورت استاندارد در تمامی تیپ ها است. در بخش پایینی نیز یک مانیتور دوم وجود دارد که البته در نمونه مورد آزمایش به دلیل غیر اصلی بودن مانیتور دوم، تصویر هر دو مانیتور یکسان است که چندان جلوه خوبی ندارد. اما در مدل های اصلی مانیتور بالایی را می توان در نقش سیستم رهیاب ماهواره ای و دوربین دید عقب و مانیتور پایینی را برای سیستم مالتی مدیا و صوتی به کار برد. در مدل هایی نیز که تک مانیتور هستند به جای مانیتور پایینی کنترلرهای مربوط به سیستم صوتی قرار دارد.

داشبورد و کنسول با کیفیت آکورد که تماما از پلاستیک نرم مرغوبی ساخته شده اند دارای شیب ملایمی است که به دسته دنده می رسد و این جا نقطه ای است که از خود خواهید پرسید پس چرا هوندا تیپ ترونیک را فراموش کرده است؟ متاسفانه آکورد فاقد توانایی تعویض دنده به صورت دستی است و اهرم تعویض دنده گویی متعلق به دو دهه قبل است. این را هم اضافه کنم که با وجود کیفیت متریال بسیار خوب این خودرو تنها بخشی که اندکی جای گله دارد پلاستیک مورد استفاده در محل پایین کنسول و اطراف اهرم تعویض دنده است که کیفت آن در مقایسه با کیفت سایر بخش های کابین پایین تر است. قطعه ای با طرح چوب تیره نیز مقابل سرنشین جلو و روی درها وجود دارد که نمایی لوکس را ایجاد کرده است. طراحی غربیلک فرمان 4 شاخه نیز مناسب است و تنها مورد منفی نبود پوشش جرمی فرمان در مدل مورد آزمایش بود.

هوندا آکورد مورد بررسی ما از مدل پایه بوده و دارای آپشن ها کمی بود اما اگر مدل فول آکورد را نیز ببینید همچنان از نظر امکانات رفاهی در پس رقبای کره ای خود قرار خواهد گرفت. لیست امکانات مدل مورد بررسی شامل سنسور نور و باران، چهار شیشه برقی اتوماتیک، آینه های برقی، سانروف برقی سه حالته، تودوزی چرم صندلی ها، چرم دوزی روی درها، 6 عدد ایربگ، تهویه دستی تک منطقه ای، سیستم کنترل پایداری، سیستم توزیع الکترونیکی نیروی ترمز، سیستم کنترل کشش، سیستم ترمز ضد قفل، خروجی تهویه عقب، جا عینکی، حالت رانندگی اکونومی، دوربین دید عقب، صندوق پران، کروز کنترل، تنظیم دستی صندلی های جلو و عقب، زیر آرنجی جلو و عقب، چراغ مطالعه جلو و عقب و طرح چوب کابین هستند.

در بخش ایمنی نیز این خودرو توانسته است رتبه عالی را از موسسه IIHS آمریکا کسب کند و حتی درجه TopSafety Pick+ را نیز دریافت کرده است که برخی رقبایش همچون تویوتا کمری و هیوندای سوناتا در همان سال توانستند و تنها TopSafety Pick را دریافت کنند و آکورد از این نظر در شرایط بهتری در مقایسه با همسالان خود قرار دارد. در تصویر زیر می توانید نتایج تست ایمنی این خودرو را مشاهده کنید.

در کل همانطور که می بینید آکورد چندان خودروی مجهزی نیست اما هر آنچه برای یک خودروی ساده و روزمره لازم است را دارد. ولی با شروع رانندگی این فقدان امکانات دیگر چندان به ذهنتان خطور نخواهد کرد که در بخش تست رانندگی به چرایی این موضوع خواهیم پرداخت.

موتور و گیربکس، مهندسی هوندا در نقطه اوج

هوندا آکورد در بازارهای مختلف با موتورها 2، 2.4، 3 و 3.5 لیتری عرضه می شود که مدل مورد بررسی ما رده میانی این خودرو است که به موتور چهار سیلندر خطی با حجم 2.4 لیتر مجهز است. موتور این خودرو از نوع تنفس طبیعی است و می تواند 185 اسب بخار قدرت و 245 نیوتن متر گشتاور را تولید کند. این موتور با کد K24W در بین موتورهای هوندا شناخته می شود و روی آن نوشته Earth Dreams و iVTEC نیز به چشم می خورند. این موتور به سیستم تزریق مستقیم سوخت، دریچه گاز برقی، سیستم زمانبندی متغیر سوپاپ های دود و هوا و سیستم لیفت متغیر سوپاپ مجهز است. شاید روی کاغذ مشخصات این موتور معمولی باشد اما با کلکسیونی از تکنولوژی و مهندسی طرف هستیم و باید اعتراف کرد هوندا آکورد نیز همانند تویوتا کمری آنچه در ظاهر ندارد را در زیر کاپوت خود پنهان کرده است چون باید بدانید که موتور این خودرو در سال 2013 در بین برترین موتورهای جهان قرار داشته است.

بلوک موتور برای کاهش وزن از جنس آلومینیوم است و به روش ریخته گری تحت فشار تولید شده است. سرسیلندر نیز از جنس آلیاژ آلومینیوم بوده و با روش ریخته گری تحت فشار بالا تولید شده است. نوشته ی Earth Dreams روی این موتور نشان دهنده این است که این موتور مجموعه ای از فناوری ها را با خود به همراه دارد. میل لنگ موتور K24W از جنس فولاد است که با روش فورجکاری شده تولید شده است و محل نشستن یاتاقان های روی میل لنگ (که اصطلاحا ژورنال نامیده می شوند) با روش میکروپولیش صیقل داده شده اند تا شاهد کاهش اصطکاک و هدر رفت انرژی در این قسمت باشیم. با توجه به لرزش ذاتی موتورهای چهار سیلندر خطی نیز در این موتور دو عدد بالانسر شفت تعبیه شده اند که توسط زنجیر به میل لنگ متصل هستند.

سیستم سوخت رسانی هوندا نیز از نوع GDI یا تزریق مستقیم سوخت است که انژکتورهای آن سوخت را نه در مانیفولد هوا بلکه مستقیما درون سیلندر پاشش می کنند. مزایای چنین سیستمی پاشش دقیق تر سوخت، کاهش مصرف سوخت و آلایندگی و افزایش قدرت و گشتاور موتور است اما معایب آن نیز جمع شدن رسوبات کربنی پشت سوپاپ هوا است که البته اگر هر از گاهی به خودرو گاز بدهید این جرم گرفتگی دیرتر اتفاق خواهد افتاد، با این وجود نمی توان به صورت صد درصد جلوی آن را گرفت. به هر حال این بهایی است که باید برای تکنولوژی و مصرف سوخت پایین خودروهای GDI پرداخت کرد و این مساله در تمامی خودروهای مجهز به تزریق مستقیم سوخت وجود دارد و تنها مختص به هوندا آکورد نیست.

هوندا در کنار سیستم تزریق مستقیم سوخت از پیستون های دارای گودی نیز بهره گیری کرده است تا مخلوط سوخت و هوای همگن تری را بدست بیاورد. محفظه ی احتراق این مدل نیز در مقایسه با نسل قبلی آکورد کوچک تر است و ضریب تراکم آن از 10.5 به 1 به 11.1 به 1 افزایش پیدا کرده است. ضمن اینکه طراحی محفظه احتراق به صورتی است که احتمال تولید هیدروکربن های نسوخته به حداقل برسد.

یک نکته ی مهندسی هم که بین تویوتا کمری و هوندا آکورد مشترک است عدم هم راستایی سیلندرها و میل لنگ در هر دوی این خودروها است. در هوندا آکورد نیز برای افزایش راندمان و کاهش اصطکاک جانبی پیستون، میل لنگ و پیستون ها 8 میلی متر نسبت به یک دیگر فاصله دارند و دقیقا هم راستا نیستند. تمامی مواردی که گفته شد سبب شده تا موتور هوندا آکورد جزو بهترین موتورهای موجود در بازار باشد و این پیشرانه به خاطر مصرف سوخت پایین و نرمی کارکرد خود شهرت بالایی دارد. مشخصات فنی هوندا آکورد را در جدول زیر می توانید مطالعه کنید:

مشخصات فني
مدلهوندا آکورد 2013
پيشرانه4 سیلندر خطی تنفس طبیعی
حجم موتور2356 سی سی
حداکثر قدرت185 اسب بخار در 6400 دور بر دقیقه
حداکثر گشتاور249 نیوتن متر در 3900 دور بر دقیقه
شتاب رسمي9.8 ثانیه
مصرف سوخت ترکيبي7.1 لیتر در هر 100 کیلومتر
وزن1510 کیلوگرم
قيمتحدود 170 میلیون تومان

این را نیز اضافه باید کرد که هوندا آکورد در کنار تویوتا کمری اخیرا دو خودروی نخستی بودند که توسط کانسیومر ریپورت در صد لیست اتومبیل های بی دردسر و بدون خرابی در 320 هزار کیلومتر کارکرد، قرار گرفتند.

تست رانندگی، هندلینگ و راحتی همگی در یک پکیج خوب

اولین موردی که با ورود به کابین آکورد توجه را جلب کرد فضای بسیار جادار این خودرو است. صندلی راننده را در هر حالتی که تنظیم می کنیم فضای کافی برای سرنشینان عقبی وجود دارد. هوندا آکورد مورد بررسی همانطور که در ابتدا گفته شد از نوع پایه است و فاقد استارت دکمه ای است، پس به سیاق قدیم با چرخاندن سوییچ استارت زده می شود. موتور با صدای کمی و کاملا بدون لرزش روشن می شود. مجموعه نشان دهنده ها طراحی ساده ای دارند ولی هر چه باشد از پشت آمپر تویوتا کمری جذاب تر هستند.

هوندا آکورد گرچه با گیربکس های شش دنده دستی و اتوماتیک CVT در بازار موجود است اما نمونه مورد بررسی ما دارای گیربکس اتوماتیک بود. شروع حرکت به نرمی انجام می شود. شتاب خودرو با توجه به وزن خودرو و البته عملکرد اقتصادی گیربکس خیلی سریع و تند و تیز نیست اما کمبودی نیز احساس نمی شود. می شود شتاب گیری آکورد را تقریبا هم سطح مزدا 3 دانست. گشتاور موتور به لطف iVTEC در دورهای میانی خوب است و با بالا رفتن سرعت، آکورد به خوبی قدرت 185 اسب خود را نشان می دهد. در چند تست شتاب که داشتیم عددی حدد 10 ثانیه به ثبت رسید که البته ارتفاع از سطح دریای حدود 1600 متری محل آزمایش و تاثیر کیفیت پایین سوخت روی عملکرد موتور را نیز نباید نادیده گرفت. اما آکورد در شتابگیری ثانویه شما را نا امید نخواهد کرد.

نکته قابل توجه در سواری آکورد وجود دارد نرمی و راحتی بالای این خودرو است. در سفری که چندی پیش با این خودرو داشتیم آکورد آنقدر نرم و راحت بود که نبود امکانات رفاهی را کاملا فراموش کردیم. فضای سرنشینان عقب نیز بسیار خوب است و جای پا و سر کافی برای عقبی ها وجود دارد. تنها نکته ی منفی که در خودرو مورد نظر توجه ما را طی سفر جلب کرد چرمی بودن صندلی ها بود که در تابستان باعث تعرق شدید می شود و با خود گفتیم که ای کاش یا آکورد مجهز به تهویه صندلی می بود و یا کاش به جای روکش چرمی از همان روکش های پارچه ای استفاده می کردند.

در سمت چپ راننده یک کلید سبز رنگ با نوشته ECON وجود دارد که با فشردن آن می توانید رانندگی اقتصادی را داشته باشید. به محض فشردن این کلید یک علامت برگ مانند سبز رنگ در پشت آمپر روشن می شود تا اقتصادی و کم آلاینده بودن خودرو را به شما یادآوری کند. کاری که این کلید انجام می دهد نخست تغییر رفتار دریچه گاز است و شاهد کند شدن واکنش های دریچه گاز نسبت به فرامین پدال گاز خواهیم بود. همچنین در هنگام روشن بودن کلید ECON کمپرسور کولر نیز کمتر درگیر می شود تا مصرف سوخت پایین بیاید، پس مد نظر داشته باشید که در روزهای گرم تابستانی روشن بودن این کلید از قدرت کولر خودرو کم می کند. مورد دیگر تغییر الگوریتم تعویض دنده است به طوری که دنده ها زودتر سبک می شوند تا دور موتور خیلی بالا نرود.

مصرف سوخت این خودو نیز بسیار خوب است و اگر کلید ECON روشن باشد و شتاب گیری های ناگهانی نداشته باشید در شهر نیز مصرف زیر 10 لیتر را تجربه خواهید کرد. مصرف جاده ای نیز در تست ما چیزی بین 5 و 6 لیتر بود و مصرف ترکیبی این خودرو نیز حدود 7 لیتر در هر 100 کیلومتر است.

هوندا آکورد از سیستم تعلیق مک فرسون در جلو و مستقل چند اتصالی در عقب بهره مند است و همین مورد نوید سواری پایدار و هندلینگ خوب را به راننده می دهد. در پیچ ها نیز می توان با اعتماد به نفس با آکورد اقدام به رانندگی کرد و این خودرو کم نمی آورد. البته در نظر داشته باشید که با یک سدان بزرگ محرک جلو طرف هستیم و نباید انتظار هندلینگ بی ام و را داشت اما در مقایسه با رقبای خود از نظر نگارنده بهترین هندلینگ متعلق به آکورد است. فرمان این خودرو نیز با وجود برقی بودن اما همانند فرمان کیا اپتیما و هیوندای سوناتا بی حس و خنثی نیست و مانور دادن با آکورد لذت بخش است. در حقیقت هر چقدر که آکورد در شتاب گیری کم گذاشته است در هندلینگ و پایداری برایتان جبران کرده است و واقعا جالب است با وجود چنین سواری نرمی این هندلینگ خوب نیز در این خودرو وجود دارد. ترمزها نیز در هر 4 چرخ دیسکی بوده و عملکرد قدرتمندی دارند. در این حین وقتی می خواهید در یک جاده ی پر پیچ و خم از رانندگی آکورد لذت ببرید نبود قابلیت تعویض دنده دستی کمی نا امید کننده است. البته مدل های شش سیلندر آکورد که در بازار کشور موجود نیستند این نقص را با شیفتر پشت فرمان برطرف کرده اند.

در هنگام رانندگی با هوندا آکورد بوی بد هیدروکربن های نسوخته توجهمان را به خود جلب کرد و گاهی به داخل کابین نیز راه پیدا می کند که البته ربطی به خود اتومبیل ندارد و ناشی از کیفیت پایین سوخت در ایران است. برای رفع این مشکل نیز ناچارا از مکمل های سوخت باید استفاده کرد.

یک توضیح کوچک نیز در مورد اهرم تعویض دنده این خودرو بدهیم و اینکه به جز حالت D یک حالت دیگر با نام D3 وجود دارد. با مراجعه به دفترچه راهنمای خودرو مطالعه کردم که در این حالت به گیربکس اجازه داده نمی شود تا از دنده 3 بالاتر برود و باید در سراشیبی ها از این حالت استفاده کرد تا سرعت خودرو کنترل شود. یک مورد منفی دیگر که جلوه خوبی ندارد ترمز دستی این خودرو است که مثل ماشین های قدیمی تر همچنان از یک اهرم استفاده شده است. گرچه این مورد برای کسانی که اهل دستی کشیدن هستند خبر خوبی است اما سایر رقبای آکورد و حتی تویوتا کمری مدت ها است که استفاده از این نوع ترمز دستی ها را کنار گذاشته اند و یا به ترمز پارک برقی و یا ترمز پایی مجهز هستند. البته گویا مدل های فول آکورد دارای ترمز پارک برقی و سیستم اتوهلد هستند.

یکی از سیستم های جالبی که در هوندا آکورد وجود درد سامانه ای با نام ANC یا کنترل فعال صدا است. این سیستم از دو میکروفون در داخل کابین تشکیل شده است که فرکانس صداهای اضافی موجود در کابین (نظیر صدای جاده و موتور) را اندازه گیری می کنند، سپس با استفاده از چهار بلندگویی که در داخل درهای خودرو قرار دارند فرکانسی را در فاز مخالف آن ها ارسال می کند و به این ترتیب سبب می شوند تا این صداها کاهش پیدا کنند.

در بحث کیفیت نیز انصافا باید نمره بالایی را به این خودرو داد. تمامی بخش های این خودرو با دقت خوبی مونتاژ شده اند و کار کردن با تمامی بخش های این خودرو از دستگیره درها گرفته تا در صندوق عقب و اهرم تعویض دنده و کلیدهای کابین و … همگی حس خوب یک خودروی ژاپنی با کیفت را به شما منتقل خواهد کرد. خودروی مورد آزمایش کارکردی نزدیک به 100 هزار کیلومتر دارد و هر روز نیز مورد استفاده مالک قرار می گیرد، با این وجود اما نه تنها کوچک ترین صدایی از کابین خودرو به گوش نمی رسد و تا کنون خودرو هیچگونه خرجی جز سرویس های اولیه نداشته بلکه جالب است که پلاستیک فرمان نیز همانند یک خودروی صفر کیلومتر است و حتی سطح آن صاف و براق نیز نشده است. برایم جالب بود که معمولا پوشش چرم فرمان در خودروهای رقیب آکورد پس از مدتی استفاده تغییر رنگ و شکل می دهد اما فرمان فاقد پوشش چرمی هوندا کاملا مانند روزهای اول باقی مانده است.

چندی پیش با هیوندای سوناتای یکی از اقوام در حال رانندگی در یک خیابان پر دست انداز بودم، آن سوناتا YF با وجود اینکه کارکردی مشابه این هوندا داشت اما در هنگام عبور از آن مسیر که آسفالت خرابی داشت، حسابی از اتاقش سر و صدا بلند می شد و از تمام بخش های سقف، ستون ها، داشبورد و صندلی ها صدا می آمد، چند وقت بعد همان مسیر را با هوندا آکورد نیز طی کردیم و هیچ! واقعا کوچکترین صدای اضافه ای از اتاق این خودرو در نیامد. این مورد باعث می شود تا کیفیت مونتاژ بالای اتاق آکورد را بیشتر به محصولات لکسوس شبیه بدانیم تا رقبای خودش.

پایان سخن، امکانات مهم تر است یا کیفیت؟

گاهی محصولاتی هستند که ذاتا ایرادی ندارند و به خاطر عرضه بد در بازار شکست می خورند. برای مثال می توان به برند قدرتمند MAN در بخش خودروهای سنگین اشاره کرد که به دلیل عرضه بد و نامنسجم، اقبال چندانی در بازار نیافت. هوندا نیز متاسفانه در بازار ایران در شرایط مشابهی قرار گرفت و نه به صورت گسترده عرضه شد و نه خدمات گسترده ای داشت. همین مساله سبب شد تا این اتومبیل آنطور که باید دیده نشد. مشکلاتی نیز در مورد این خودرو وجود دارد که بخشی از آن ها شامل کمبود قطعات و قیمت بالای قطعات این خودرو است. برای مثال حتی باتری این خودرو نیز به سختی پیدا شد. البته کم استهلاک بودن و کیفیت خوب آکورد سبب می شود تا مراجعه بسیار کمی به تعمیرگاه داشته باشید اما در هر صورت کمبود قطعات مشکل کمی نیست. در شهرستان ها که حتی فیلتر هوای آکورد هم گیر نمی آید. اما اگر خدای ناکرده تصادف کنید آکورد هزینه ی سنگینی را روی دوشتان خواهد گذاشت.

بازار دست دوم هوندا آکورد نیز به خوبی رقبا نیست نمی توان انتظار داشت این خودرو به سرعت به فروش برسد. اما این سدان در رنج قیمتی زیر 200 میلیون تومان گزینه ای مطمئن برای افرادی است که آپشن برایشان اولویت نخست نیست و خودرویی با کیفیت و ایمن می خواهند در حقیقت خرید آکورد بحث اولویت هاست و برای کسانی که خودرو را به صورت روزمره و برای طولانی مورد استفاده قرار می دهند انتخابی بسیار خوب است. می توان هوندا آکورد را خودرویی دانست که کیفیت و دوام یک تویوتا را در کنار هندلینگ و ایمنی بهتر ارائه می کند. از نظر نگارنده آکورد خودرویی است که بیش از آنکه خود را روی کاغذ نشان دهد در عمل و در هنگام استفاده رضایت مالک را جلب خواهد کرد. مالک این خودرو نیز که قبلا تجربه ی خودروهایی همچون هیوندای جنسیس، مزدا 3 و هیوندای سوناتا هیبریدی را دارد با وجود کمبودهای هوندا آکورد از نظر امکانات رفاهی، از خودروی خود و به خصوص راحتی و کم مصرفی آن رضایت کامل دارد. نگارنده خود شخصا در این کلاس پس از تویوتا کمری هوندا آکورد را گزینه ی نخست خود می دانم اما اگر گستردگی عرضه و خدمات پس از فروش هوندا نیز به خوبی تویوتا بود باید اعتراف کنم هوندا آکورد اتومبیلی بهتر از کمری است و معدل بالاتری را دریافت می کند.

اگر بخواهیم نکات مثبت و منفی هوندا آکورد را نام ببریم باید به موارد زیر اشاره کنیم:

نکات مثبت: فضای جادار، کیفیت ساخت بالا، مصرف سوخت کم، راحتی سواری

نکات منفی: کمبود امکانات رفاهی، قیمت بالا در صورت فول آپشن بودن، گسترده نبودن خدمات پس از فروش

در انتها ضمن تشکر از مالک خودرو آقای سجاد جزیاری توجه شما را به گالری تصاویر هوندا آکورد 2013 جلب می کنیم.

66 عکس

نظرات کاربران

27 نظر

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد

1397/1/20
ماشین واقعا خوبیه حیف که تو ایران اونطور که لایقش بود فروش نرفت.
1397/1/20
اکورد واقعا عالیه
بلاخره یه روزی میخرمش
1397/1/20
شاه ماشینا....آقای با پرستیژ....حتی بهتر از بنز و ب ام و
1397/1/21
پس گلرنگ فامیلی موتور چه شد؟
1397/1/21
نگارنده ی این مطلب کاملا مشخصه که روی برند هوندا تعصب داره. راجب مزایاش خیلی تعریف کرده ولی وقتی صحبت از معایب شده یه جوری خودش و خواننده رو میخواد راضی کنه. من نه مخالف برندی هستم نه موافقش. وقتی صحبت از تکنولوژی یه برند میشه هر شرکتی تکنولوژی خودشو داره. به عنوان مثال همین خودروی کیا که ایشون ازش بد گفتن بر اساس همین نشریاتی که نوشتن مثل کانسیومر ریپورت یا نشریات دیگه مثل جی دی پاور، همیشه تو رتبه های بالایی قرار داره. و همینطور خیلی از کارخانجات دیگه که میتونم مثال بزنم. و اینا حاصل تحقیقاته و از رو هوا نیومده. صحبت اینه که نباید روی برندی متعصبانه حرف زد که متاسفانه تو ایران هرکی علاقه مند به ماشینه متعصب رو یه سری برند مخصوصا ژاپنی و امریکاییه که از قدیم شکل گرفته و به باقی محصولات اصطلاحا میگن آشغال.
1397/1/21
شما هم ظاهرا روی برند کیا تعصب دارید . اگه از هوندا تعریف نشه پس قرار از چی تعریف بشه هوندا یه برند بی نظیر در صنعت خودرو سازیه
1397/1/22
ظاهرا شما هم روی برند کیا تعصب دارید . هوندا یه برند بی نظیره . کسی هم که از هوندا انتقاد کنه اطلاعات کافی در مورد صنعت خودرو سازی نداره
1397/1/28
دوست عزیز بحث آشغال بودن محصولات کره ای نیست بحث دوام و موندگاری بالا قطعات مصرفیه!! شما از نظر بازده کیفیت محصولات آلمانی آمریکایی و ژاپنی رو با هیچ محصولی نمیتونی مقایسه کنی!!یادمون نره همین کیا ک اینجا مثال زده شد و یا حتی هیوندای طراحشا آلمانی شدن ک تونستن جایی در بین محصولات دیگر کمپانی پیدا کنن وگرنه کره ای ها حالاحالاها نمیتونستن رقابتی داشته باشند.....
1397/1/21
اینکه نسل قبلی هوندا آکورد هستش، اکورد 2018 بررسی بذارین
1397/1/21
البته ماشین ۷۵۰۰۰ تا کارکرده تو عکس مشخصه نه ۱۰۰ هزار تا
1397/1/21
واقعا حیف که ماشینایی مثل این وارد نمیشن و بجاش باید چینی های داغون مونتاژ میکنیم
بعداز این همه سال هنوزم اکورد های دهه 90 جذابیت خودشون رو دارن و همچنان مثل مرد دارن کار میکنن اینکه دیگه جای خود دارد
کاش بجای زوتی که معلوم نیست از کدوم دهات اوردن یا سراتویی که منقرض شده با هوندا قرارداد میبستن
1397/1/21
اين خودرو در مدل هاي جديد ترمزدستي دكمه اي شده است.. من 5 سال است اين خودرو را دارم آخ نگفته است از لكسس كه نرم ترين است بهتر است
1397/1/21
با سلام خواهشمندیم گاهی هم خودروهای سطح پایین جدید مثل کوییک اتومات یا ساینا را یک بررسی ویدیویی بزارید ثواب دارد بفمهمیم یه ۲۰۶ اتومات دست دوم تقه ای بخریم یا خودروی کوییک را یا هیوندای ورنا اتومات قدیمی را؟باتشکر
1397/1/21
مردم ما سلیقه اشون عجیب غریبه حیف این ماشین ک وارد نشه حیف.من بعنوان سرنشین توش نشستم واقعا خوبه لذت داره
1397/1/21
100هزارتا کارکرده کیفیت اجزا داخلی حتی چرم صندلی رو نگا کنید !
1397/1/22
دوست عزیز این ماشین نیمه فول می‌باشد و روکش فابریک صندلی ها و رودری ها پارچه ای هستند و چرم صندلی ها توسط مالک خودرو به تازگی تعویض شده اند.با تشکر از خودروبانک
1397/1/22
اقای محمد نازنین ! بخشی از متن : هوندا آکورد مورد بررسی ما از مدل پایه بوده و دارای آپشن ها کمی بود لیست امکانات مدل مورد بررسی شامل سنسور نور و باران، چهار شیشه برقی اتوماتیک، آینه های برقی، سانروف برقی سه حالته، تودوزی چرم صندلی ها، چرم دوزی روی درها و...

درنتیجه قبل از اینکه احساس تیز بودن بهتون دست بده و بخواید مثلا سوتی کسی رو بگیرید حداقل متن گزارش رو بخونید!
1397/1/24
آقا مهرداد اول اینکه شما زیاد جوگیر شدی ماشین 75000 رو میگی 100هزار بعد تابلو هستش روکش چرم مشکی صندلی تازه انداخته شده ماشین تو کرم هستش پایه صندلی کرم انوقت چرم مشکی!!! قرار نیست هرچی توی متن نوشته شده درست باشه!
1399/10/6
عزیز بله مدل نیمه فول هم چرم داره اما چرمی که روی این خودرو هست توسط خود مالک نصب شده
مدل چرم اکورد این نیست و اکثر اکورد های موجود چرم کرم دارند و دوخت شون به این شکل نیست
1397/1/21
الان خوب بود این قیمت برلیانس باشه مثلا !
لعنت بر هر عوضی ای که داره از این تعرفه های گمرکی و تولید ماشین ایرانی کشی سود می کنه، تف به ذاتش !
1397/1/23
یکی از مواردی که اصلا توو نقد و بررسی هاتون توجه نمیشه صندوق عقب هست، حتی عکسی هم ازش گذاشته نشده!
1397/1/25
مطلب خیلی خیلی جامع و نافعی بود. آقای ریاحی از قلم خوب شما سپاسگزارم.
1397/3/27
این ماشین حرفی برای گفتن نداره اصلا قابل قیاس نیست حتی یک چرخش ام با محصولات کره ای . مدل EXBیک روز به مرگم باشه میخرم. عالیه
1398/9/9
بنده 3ساله آکورد دارم و واقعا چند نکته توی این ماشین متمایزهکه در ادامه ذکر می کنم واین باعث شده که ، بی غرض هنوز من مثل روز اول از رانندگی با این ماشین لذت می برم: 1- خودرو فوقالعاده جاداره مخصوصا برای سرنشینان عقب و افراد قد بلند2- خودرو از نظر آببندی و سیستم آنتی نویز واقعا عالیه ( شما صدای موتور را که نمی شنوی هیچ صدای سایر خودروها رو در اتوبان هم بشدت خفیف می شنوی3- خودرو 6 دنده و دارای اوردرایو عالی و گیربکس مناسبه که باعث میشه در سرعت 120کیلومتر دور موتور تازه به 2000میرسه !! و این باعث کاهش فوقالعاده استهلاک قطعات موتوری و مصرف سوخت میشه( بنده مسیر اتوبان تهران رشت را با مصرف 4.6لیتر به ازای هر 100کیلومتر طی کردم که این مقدار برای خودروی 1570کیلویی و2400سی سی اعجاب انگیزه-مصرف بهینه خودرو در سرعت120کیلومتر هستش برخلاف بسیاری از خودرو ها که مصرف بهینه در 90کیلومتر سرعته)-4 هندلینگ عالی بعلت شعاع چرخش فرمان و road bar در پیچها و عرض بیشتر خودرو و ارتفاع پایین(گرانیگاه نسبت به سایر خودروها به زمین نزدیکتره)باعث هندلینگ عالیه خودرو شدهو شما را به سرعت بیشتر ترغیب می کنه!! (فضای چرخش و مانور به اندازه طول پراید براش کافیه -در سرعت بالای 100کیلومتر هم میشه پیچهای رمپ را با اطمینان چرخید -پایداری در سرعتهای بالا هم کاملا حفظ میشه (تا220کیلومتر نیز خودرو بدون ذره ای صدا یا لرزش یا... تست شده)
1399/8/11
نوشته زیر 200 میلیون تومان!! 🤣🤣🤣
الان این ماشین شده یک میلیارد و دویست میلیون تومن.. اونم مدل 2013
1402/8/7
کسی که سوار شده و داشته میدونه این ماشین مثل طلا میمونه هوندا آکورد یه ماشین فوق العاده با پرفورمنس و هندلینگ عالی
1402/8/29
سلام خدمت دوستان در قسمت "نظرات كاربران" در مورد هر خودرو خيلي بدرد بخور و مفيد ميتونه باشه بشرطي كه بيشتر كساني بيان نظر بدن كه اين خودرو رو داشتند يا اينكه از نزديكانشون كسي داشته و تجربه عيني ازون خودرو داشته باشند و در اختيار بقيه قرار بدن (مثل اقاي شهرام كه گفتن سه سال اين ماشينو داشتن. ممنون اقا شهرام از توضيحاتت در مورد اكورد استفاده كرديم) پس خواهش ميكنم از دوستاني كه اين مدل رو داشتن از خوبي ها و بدي هاش بگن (بدياش مثل: اوضاع خدمات پس از فروش و تعميرات و نگهداري و قطعه و بازار دست دوم و اينا) . ممنون ازتون ببخشيد اگر طولاني شد