موضوعات داغ

ماشین بی ام و ix1

(3.5/5) 02 رای

پس از آن که در دور جدید واردات خودرو امکان واردات برندهای معتبر اروپایی و ژاپنی به لطف واردات جانبازان و ایثارگران برای برخی از شرکت ها میسر شد، شاهد دیده شدن نام برخی از خودروهای مطرح و نام آشنا نظیر برخی از مدل های ب ام و، مرسدس بنز، تویوتا، فولکس واگن و ... در سامانه واردات جانبازان بودیم. اما اکنون در پی افزایش سقف قیمتی مجاز برای واردات خودروهای برقی به 40 هزار یورو، شاهد ورود محصولات جدید و جذاب برندهای معتبر جهانی به بازار ایران هستیم. از فولکس واگن ID.4 CROZZ و آئودی Q4 و Q5 E-TRON گرفته تا ب ام و iX1 eDRIVE20 که به عنوان جدیدترین وارداتی برقی پا به سامانه خودروهای برقی گذاشته است. شرکت پرشیا خودرو که به عنوان یکی از واردکنندگان قدیمی در صنعت خودرو کشور شناخته می شود، این فرصت را مغتنم شمرده و قصد دارد ب ام و iX1 را به بازار ایران عرضه کند. این در حالی است که iX1 کوچک ترین و ارزان ترین کراس اوور تمام الکتریکی این کمپانی آلمانی است که به زودی راهی خیابان های ایران خواهد شد. پیش از این نیز برخی از مدل های بنزینی ب ام و توسط این شرکت در سامانه خودروهای وارداتی جانبازان اضافه شده بود.

170 km/h
حداکثر سرعت
0 liter/100km
مصرف سوخت
0 cc
حجم موتور

مشخصات بی ام و ix1

کلاس بدنه
کراس اوور
انتقال نیرو
دیفرانسیل جلو
نوع جعبه دنده
تک سرعته
حداکثر توان
204 اسب بخار
تنفس موتور
برقی
تعداد سیلندر
الکتریکی

مزایا و معایب بی ام و ix1

مزایا

برند با اضالت آلمانی، کیفیت بالا، تکنولوژی مدرن و به روز، عدم آلایندگی زیست محیطی، امکانات وتجهیزات ایمنی و رفاهی

معایب

عدم وجود زیرساخت خودروهای برقی، عرضه محدود، خدمات محدود خودروهای الکتریکی

بررسی بی ام و ix1

کمپانی ب ام و در راستای بروزرسانی سبد محصولات خود و همچنین همگام با روند الکتریکی سازی جهانی خودروها، از چند سال گذشته اقدام به توسعه ناوگان خودروهای الکتریکی خود کرده است. بر این اساس در حال حاضر این خودروساز باواریایی در سگمنت های گوناگون نمایندگان مدعی را روانه بازارهای جهانی کردهد است. ب ام و iX1 یکی از همین خودروهای الکتریکی جدید است که نخستین بار در سال 2022 همزمان با معرفی نسل سوم X1 و با نسخه xDrive30 به بازارهای جهانی معرفی و عرضه شد. همچنین چند ماه بعد از آن نیز در سپتامبر 2023 شاهد معرفی نسخه eDrive20 بودیم. ب ام و iX1 تجربه لذت رانندگی بدون آلایندگی زیست محیطی را برای بخش خودرویی که از رشد جهانی برخوردار است به ارمغان می آورد و آن را برای مخاطبان هدف بسیار گسترده ای در دسترس قرار می دهد.

بی ام و ix1

بنابراین، کراس اوور جمع و جور مجهز به جدیدترین فناوری eDrive به افزایش سرعت حرکت الکتریکی کمک می کند. بهبود پایداری در مقایسه با مدل قبلی را می توان تا حدی نه تنها به اقدامات گسترده الکتریکی سازی شده، بلکه افزایش استفاده از انرژی سبز، هم برای تولید و هم در زنجیره تامین، و مقادیر بیشتر مواد خام ثانویه و مواد طبیعی مورد استفاده گرفته است. ب ام و iX1 به لحاظ ساختاری شباهت های بسیاری با همتای دورنسوز بنزینی خود دارد. با این تفاوت که در برخی از جزئیات ظاهری، iX1 در قامت یک خودروی تمام الکتریکی ایفای نقش می کند.

داخل بی ام و ix1

اما با ورود به کابین ب ام و iX1 با فضایی کاملا مدرن و بروز مواجه می شویم که پی از این در هیچ یک از ب ام و های موجود در بازار ایران مشاهده نشده است. چرا که زبان طراحی به کار رفته در طراحی ادوات و بخش های داخل کابین این خودرو، کاملا همسو با محصولات مدرن این خودروساز آلمانی است که مشابه آن را در نمونه های مطرحی همچون ب ام و iX مشاهده کرده ایم. ب ام و iX1 نیز مانند بسیاری دیگر از خودروهای الکتریکی مدرن، با کاهش خحم کلیدهای کنترلی فیزیکی همراه بوده و بسیاری از امکانات آن به نمایشگر لمسی تعبیه شده در قسمت بالای داشبورد انتقال یافته است. همچنین کلید کنترل iDrive دیگر در این خودرو وجود ندارد و سرنشینان می‌بایست تمام عملکردهای اصلی را نیز از طریق صفحه لمسی انجام دهند.

بی ام و ix1

در بخش میانی داشبورد نیز از تریم طرح چوب استفاده شده است. البته در نسخه های رده بالاتر این تریم قابل سفارشی سازی بوده و از تنوع بیشتری برخوردار است. بخش بالایی رو دری‌ها و داشبورد نیز از جنس پلاستیکی نرم و با کیفیت هستند. فرمان سه شاخه و تزئینات کرومی متعدد در جای جای کابین از دیگر ویزگی های منحصربفردی است که جلب توجه می‌کنند. فاصله بین محوری در این خودرو 2693 میلی متر است که همین اندازه سبب شده فای مناسبی در کابین خصوصا قسمت عقب مهیا شود. فضای عقب کابین iX1 جدید شامل سه صندلی با اندازه کامل است که بهبود قابل توجهی در راحتی سرنشینان ارائه می دهد. پشتی صندلی‌های عقب با تقسیم‌بندی 40:20:40 را می‌توان خواباند یا در زاویه‌ای متفاوت تنظیم کرد تا ظرفیت صندوق عقب افزایش یابد. ظرفیت صندوق عقب می تواند از 540 لیتر به حداکثر 1600 لیتر افزایش یابد.

طراحی بی ام و ix1

همان طور که گفته شد ب ام و iX1 همزمان با نسل سوم X1 معرفی شد. بنابراین این کراس اوور تمام الکتریکی را می توان نسخه ای ارتقا یافته از نسل سوم X1 دانست که برای سهم خواهی بیشتر از بازار خودروهای پاک و بدون آلاینده پا به عرصه رقابت گذاشته است. این نسل از X1 که با کد اتاق U12 شناخته می شود، با ظاهری مدرن و جذاب به بازارهای جهانی راه یافته است. این در حالی است که iX1 با کد اتاق U11 شناخته می شود که در برخی جزئیات ظاهری از جمله تریم آبی رنگ در ورودی های هوا در قسمت جلوی خودرو، دور جلوپنجره، رکاب‌های جانبی و سپر عقب، به خوبی از نسخه بنزینی متمایز شده است. چراغ های Led با گرافیک داخلی جذاب دقیقا همان چیزی است که از یک ب ام و انتظار می رود، چرا که با جای گیری در طرفین جلوپنجره کلیوی، به عنوان امضای طراحی محصولات ب ام و شناخته می شوند.

بی ام و ix1

در نمای جانبی سطوح برجسته و خط سقف بلند از ویژگی‌های متمایز و پویا مدل جدید است. وقتی از عقب به آن نگاه کنید، پنجره باریک درب عقب، خطوط افقی، چراغ‌های LED چشمگیر و قوس‌های چرخ‌های باز شده، ظاهر جذاب این کراس اوور الکتریکی را ایجاد می‌کنند. اما در نمای عقب این خودرو شاهد باز طراحی سپر عقب، چراغ ها و نمای کلی این بخش هستیم. طراحی تند و تیز چراغ ها با زوایای تند، ظاهری جذاب را برایiX1 رقم زده اند. همچنین دیفیوزر بزرگ و خحیم که با تریم آب رنگ در این خودرو لحاظ شده است، توانسته ظاهری اسپرت و مدر را برای این کراس اوور الکتریکی فراهم سازد. همچنین اسپویلر درنظر گرفته شده در قسمت بالایی شیشه عقب، تکمیل کننده طرح پویایی است که از دماغه تا انتهای خودرو امتداد یافته است.

مشخصات بی ام و ix1

iX1 مانند بسیاری دیگر از مدل های ب ام و، با تیپ ها و نسخه های گوناگونی به بازار عرضه می شود. از این رو می توان گفت که این کراس اوور تمام الکتریکی آلمانی یکی از جذاب ترین گزینه های وارداتی به بازار ایران خواهد بود که با آمدنش به بازار، رقبای هموطن خود را به چالش خواهد کشید. طبق اطلاعات منتشر شده توسط پرشیا خودرو، ب ام و iX1 در نسخه eDrive20 پا به بازار ایران خواهد گذاشت. ب ام و iX1 یک شاسی‌بلند تک‌ دیفرانسیل (FWD) است نیروی پیشران خود را از موتور الکتریکی ۱۵۰ کیلوواتی تامین می‌کند که این موتور از تکنولوژی ZF الکتریک درایو برخوردار بوده و با کد HB0003N0 شناخته می‌شود. به عبارت دیگر، این موتور برقی قادر به تولید نیرویی معادل ۲۰۴ اسب بخار و حداکثر گشتاور ۲۴۷ نیوتن متر است. ب ام و iX1 به لطف نیروی تولید شده توسط موتورالکتریکی، قادر است ظرف مدت ۸.۶ ثانیه از حالت سکون به سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت برسد. همچنین حداکثر سرعت این خودرو به ۱۷۰ کیلومتر بر ساعت محدود شده است. باتری ۶۸ کیلووات ساعتی به‌کار رفته در ب ام و iX1 در صورت شارژ کامل از پیمایش مسافت ۴۴۰ کیلومتر پشتیبانی می‌کند. این باتری با استفاده از کابل معمولی در مدت‌زمان ۴.۵ ساعت شارژ می‌شود. در صورت استفاده از شارژر سریع، ظرفیت باتری در عرض تنها ۲۹ دقیقه از ۱۰ به ۸۰ درصد می‌رسد.

مشخصات فنی بی ام و ix1

نام خودرو
بی ام و ix1
کشور سازنده
پرچم کشورآلمان
سال (طراحی)
2024
تنفس موتور
برقی
انتقال نیرو
دیفرانسیل جلو
جعبه دنده
تک سرعته
حداکثر توان موتور برقی
204 اسب بخار
حداکثر گشتاور موتور برقی
247 نیوتن متر
حداکثر پیمایش (برقی)
440 کیلومتر
مدت زمان شارژ
29 دقیقه در حالت شارژ سریع برای 10 تا 80 درصد، 4.5 ساعت برای شارژ عادی
شتاب 0 تا 100
8.6 ثانیه
حداکثر سرعت
170 کیلومتر در ساعت
وزن
1940 کیلوگرم
اندازه (میلیمتر)
4500 طول - 1845 عرض - 1616 ارتفاع
فاصله بین دو محور
2692 میلیمتر

مصرف سوخت ماشین بی ام و ix1

  • داخل شهر
  • خارج از شهر
  • ترکیبی
  • حجم باک
  • استاندارد آلایندگی
  • میزان تولید CO2
  • استاندارد امنیت
  • -
  • -
  • -
  • -
  • -
  • -

امکانات و تجهیزات بی ام و ix1

طبق کاتالوگ منتشرشده در سامانه، مهم‌ترین تجهیزات ایمنی و رفاهی کراس اوور امام الکتریکی وارداتی پرشیا خودرو شامل ۶ ایربگ در 10 نقطه (سرنشینان جلو، جانبی، پرده‌ای، کروز کنترل تطبیقی، سیستم‌های متنوع کنترل پایداری، سیستم‌های متنوع کمک‌راننده، نمایشگر هدآپ، ، نمایشگر دوگانه خمیده با وضوح بسیار بالا (۱۰,۷ اینچ مرکزی و ۱۰,۲۵ اینچ جلو آمپر ، سیستم صوتی هارمن کاردن و سیستم بازیابی انرژی، در صندوق عقب برقی، کلید از راه دور، گرمکن آینه‌های جانبی با تاشو برقی، قابلیت بروزرسانی OTA، سیستم تشخیص صدا، اپل کارپلی و اندروید اتو، شارژر بی‌سیم تلفن همراه، تهویه مطبوع اتوماتیک سیستم ناوبری مخصوص BMW، صندلی‌های برقی با قابلیت تنظیم در ۸ جهت متفاوت و رانندگی در سه حالت مختلف می‌شود.

بی ام و ix1

همچنین از دیگر تجهیزات ایمنی این خودرو می توان به مواردی از قبیل اتوهلد، ترمز پارک برقی، سیستم‌های مرتبط به کنترل پایداری، دوربین دید عقب، سامانه کمکی حفظ خودرو در بین خطوط، سیستم تشخیص علائم راهنمایی و رانندگی، قابلیت تماس با امداد جاده‌ای، هشدار سرعت پایین، سامانه جلوگیری از برخورد با موانع و ترمز اضطراری فعال، نمایشگر فشار باد تارها و… اشاره کرد.

امکانات بی ام و ix1

کیسه هوا
کیسه های هوا برای سرنشینان جلو، پرده ای جانبی
سیستم صوتی
سیستم صوتی HARMAN KARDON
ترمز و پایداری
دیگر امکانات
هداپ دیسپلی، صندلی های برقی جلو، سیستم ناوبری بی ام و

رقبای بی ام و ix1 در بازار

ب ام و iX1 که یک کراس اوور تمام الکتریکی است، به زودی با آمدنش به بازار ایران، رقابتی چالش برانگیز را برای رقبای خود رقم خواهد زد. چرا که بازار خودروهای الکتریکی در ایران نوپا و تازه نفس بوده و گزینه های چندانی در آن به رقابت نمی پردازند. اما با این وجود در حال حاضر تعداد محدودی خودرو جهت ورود به بازار خودروهای برقی ایران معرفی شده اند که از جمله آن ها می توان به آئودی Q4 e-Tron، آئودی Q5 e-Tron، هوندا ENS1، فولکس واگن ID.4 Crozz و ب ام و iX1 اشاره کرد. نکته قابل توجه در خصوصو عرضه خودروهای برقی، حضور برندهای معابر اروپایی و ژاپنی است که تا پیش از این امکان عرضه رسمی آن ها به کشور وجود نداشت. اکنون با فراهم شدن شرایط عرضه و واردات خودروهای الکتریکی به کشور، شاهد بازگشت بسیاری از برندهای اروپایی به بازار ایران هستیم که در چند سال گذشته به واسطه تحریم ها و محدودیت های داخلی، مجبور به ترک بازار خودرو ایران شده بودند. بنابراین می توان گفت که با حضور این خودروها باید انتظار داشت که به زودی رقابتی نزدیک و جذاب در این سگمنت در بازار ایران شکل خواهد گرفت و علاقه‌مندان به تکنولوژی و خودروهای برقی، حق انتخاب بیشتری خواهند داشت.

قیمت و نمایندگی

  • قیمت
  • نمایندگی

تمایز بی ام و ix1 نسبت به رقبا

با توجه به اینکه ب ام و یکی از برندهای مطرح و پر طرفدار در بازار ایران است و از سال های دور حضوری مستمر در بازار ایران را تجربه کرده، پیش بینی می شود با آمدن مجددش به بازار، استقبال بسیار خوبی از آن صورت بگیرد. از طرفی با وجود رقبای قدری از جمله آئودی Q4 e-Tron، آئودی Q5 e-Tron، هوندا ENS1 و فولکس واگن ID.4 Crozz که در لیست واردات به کشور قرار گرفته اند، کار برای کراس اوور تمام الکتریکی باواریایی ها کمی دشوار خواهد شد. از آنجایی که شرکت پرشیا خودرو نزدیک به دو دهه سابقه فعالیت در بازار ایران را دارد و به فروش و خدمات پس از فروش خودروهای ب ام و و مینی مشغول است، می توان گفت که ب ام و iX1 جزو معدود گزینه های برقی وارداتی خواهد بود که از وضعیت خدمات پس از فروش بهتری برخوردار خواهد شد.

بی ام و ix1

چرا که شرکت پرشیا خودرو قادر به ارائه سرویس های استاندارد تحت نظارت و توسط تکنسین های حرفه ای و آموزش دیده به انواع خودروهای ب ام و است. از این رو iX1 برقی شانس بهتری نسبت به رقبای خود در زمینه کسب خدمات و تامین قطعات خواهد داشت. از طرفی ب ام و iX1 دارای موتور الکتریکی ۱۵۰ کیلوواتی است که این موتور از تکنولوژی ZF الکتریک درایو برخوردار بوده و با کد HB0003N0 شناخته می‌شود. به عبارت دیگر، این موتور برقی قادر به تولید نیرویی معادل ۲۰۴ اسب بخار و حداکثر گشتاور ۲۴۷ نیوتن متر است. قدرت هوندا ENS1 توسط یک موتور الکتریکی با 204 اسب‌بخار قدرت و 310 نیوتن‌متر گشتاور تامین می‌شود. این در حالی است که آئودی Q5 e-Tron و آئودی Q4 e-Tron مشخصات فنی مشابهی دارند و هر دو از یک موتور الکتریکی 150 کیلو واتی با توان خروجی 201 اسب‌بخار و حداکثر گشتاور 310 نیوتن متر برخودار هستند. اما باید گفت که فولکس واگن ID.4 Crozz با تکیه بر موتور الکتریکی و پکیج باتری های باتری لیتیوم یون قادر است نیرویی معادل ۱۶۸ اسب بخار (۱۲۵ کیلووات) و گشتاور ۳۱۰ نیوتن متر را تولید کند.

شرایط استفاده از بی ام و ix1

با توجه به استقبال خریداران خودروهای برقی در سامانه و ثبت 140 هزار درخواست برای خرید این خودروها، اما همچنان مشکلات زیرساخت در تامن انرژی مورد نیاز این خودرو در کشور حاکم است. بنابراین باید گفت که تا به این لحظه خریداران و علاقه مندان خودروهای برقی نمی توانند از این خودروها به طور دائم استفاده کنند و از قابلیت های آن لذت ببرند. چرا که نبود ایستگاه های شارژ در سطح شهر و راه های مواصلاتی، بزرگ ترین معضلی است که این روزها خریداران و علاقه مندان با آن دست و پنجه نرم می کنند. . چرا که شرایط استفاده از خودروهای تمام الکتریکی مستلزم داشتن زیرساخت کافی در زمینه تامین ایستگاه‌های شارژ سریع در سطح کشور است. مساله مهمی که در این باره وجود دارد، تامین نیروی برق مورد نیاز خودروهای الکتریکی در کشور است. چرا که ایران یکی از کشورهایی است که در زمان پیک مصرف دچار کاهش منابع تامین می شود. از طرفی با اضافه شدن خودروهای الکتریکی به شبکه حمل و نقل کشور، قطعا میزان مصرف و تقاضای نیروی الکتریکی در کشور افزایش خواهد یافت که ممکن است در آینده با این رویه با مشکلات اساسی مواجه شویم. از طرف دیگر با تمام مشکلاتی که بر سر راه مصرف کنندگان خودروهای برقی در کشور وجود دارد، می بایست دارندگان این دسته از خودروها در خفظ و نگهداری خودروهای برقی خود کوشا باشند و نهایت دقت را داشته باشند. چرا که ارائه خدمات پس از فروش و تامین قطعات یدکی این دسته از خودروها چندان آسان نبوده و امر دشواری تلقی خواهد شد. هر چند که انتظار می رود شرکت پرشیا خودرو پیش از عرضه محصولات جدید خود به بازار از جمله ب ام و iX1 که در حال حاضر تنها نماینده برقی این شرکت در سامانه خواهد بود، تمهیدات لازم را جهت ارائه خدمات پس از فروش و سرویس های ادواری منظم اندیشیده باشد.

تغییرات بی ام و ix1 نسبت به مدل قبلی

ب ام و iX1 که در واقع نسخه برقی نسل سوم ب ام و X1 است، برای نخستین بار در سال 2022 به صورت رسمی به بازار معرفی شد. این محصول که از ظاهری مشابه با نسخه بنزینی درونسوز بهره می گیرد، تغییرات چشمگیری را نسبت به نسل قبلی ب ام و X1 تجربه کرده است. این در حالی است که iX1 نخستین حضور رسمی خود را در بازارهای جهانی تجربه می کند و به نوعی پا به دنیایی کاملا جدید گذاشته است. از جمله تغییرات این خودرو نسبت به قبل می توان به اضافه شدن تریم آبی رنگ در برخی از قسمت های بدنه اشاره کرد که به واسطه برقی بودن و ادای احترامی به محصولات سری i از جمله BMW i8 در این خودرو نیز به کار گرفته شده است.

بی ام و ix1

این خودرو از طراحی بیرونی مشابه X1 الهام گرفته و خطوط و نقوش آبی در کنار جلوپنجره و چراغ‌های جلوی زاویه‌دار برای متمایز کردن نسخه الکتریکی به‌کار رفته که بسیار ظریف نقش بسته‌اند. چراغ‌های عقب زاویه‌دار نیز با جلوه‌های سه‌بعدی، به‌علاوه یک شیشه عقب بزرگ و عناصر اسپرت، مانند اسپویلر سقف و دیفیوزر، جلوه‌ای اسپرت به خودرو بخشیده است. ابعاد این خودرو در طول، عرض و ارتفاع به ترتیب برابر با ۴۵۰۰، ۱۸۴۵ و ۱۶۱۶ میلی‌متر و فاصله بین دو محور آن ۲۶۹۲ میلی‌متر است.

سوالات متداول

ب ام و iX1 چه موتوری دارد؟

ب ام و iX1 دارای موتور الکتریکی ۱۵۰ کیلوواتی است که قادر به تولید نیرویی معادل ۲۰۴ اسب بخار و حداکثر گشتاور ۲۴۷ نیوتن متر است.

ب ام و iX1 چه امکاناتی دارد؟

مهم‌ترین تجهیزات ایمنی و رفاهی این خودرو شامل ۶ ایربگ، سنسور پارک جلو و عقب، کروز کنترل با قابلیت ترمزگیری، ترمز پارک برقی به همراه اتوهلد، سیستم‌های متنوع کنترل پایداری، سیستم‌های متنوع کمک‌راننده، نمایشگر هدآپ، مانیتور یکپارچه منحنی، سیستم صوتی هارمن کاردن، سیستم ناوبری مخصوص BMW، صندلی‌های برقی با قابلیت تنظیم در ۸ جهت متفاوت و رانندگی در سه حالت مختلف می‌شود.

تفاوت ب ام و iX1 نسبت به مدل قبلی چیست؟

ب ام و iX1 که در واقع نسخه برقی نسل سوم ب ام و X1 است، برای نخستین بار در سال 2022 به صورت رسمی به بازار معرفی شد. این محصول که از ظاهری مشابه با نسخه بنزینی درونسوز بهره می گیرد، تغییرات چشمگیری را نسبت به نسل قبلی ب ام و X1 تجربه کرده است.

ب ام و iX1 را چه شرکتی در ایران عرضه می کند؟

شرکت پرشیا خودرو تنها نماینده فروش و خدمات پس از فروش ب ام و در ایران قصد دارد به زودی iX1 را به صورت وارداتی به بازار ایران عرضه کند.

نظرات کاربران

1 نظر

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد

1403/4/21
بالاخره بعد از مدت ها یک ماشینی که کیفیت خوبی داره و آیندش معلوم نیست قراره وارد بشه .
البته ممکنه قیمت نجومی و سرسام آور داشته باشه