موضوعات داغ

سایپا S300

عکس مطلب اول
چندی است خبرگزاری سایپانیوز اعلام کرده که سایپا قصد دارد خودروی جدیدی به نام S300 را به زودی راهی بازار کند و بعد از آن خبرگزاری‌ها و مجلات مختلف حسابی روی آن مانور دادند. حال ما می‌خواهیم این خودرو را به صورت خیلی ساده برای شما معرفی کنیم و بگوییم که چه نوع خودرویی قرار است پا به خط تولید دومین خودروساز کشور بگذارد.
وقتی چهره این خودرو را در تبلیغات این شرکت نگاه کنید، متوجه می‌شوید در جلوی آن از لوگوی سایپا استفاده شده اما اگر کمی در اینترنت جستجو کنید خواهید یافت که این خودرو در حقیقت محصولی از شرکت Zotye چین است. شرکت Zoyte آن چنان که باید و شاید خودروساز معروفی نیست و در سال 2005 کار خود را آغاز کرده و در ابتدا نیز تنها قطعات خودرو تولید می‌کرد. اما با وجود اینکه این خودروساز بسیار جوان است ولی چندین نمونه خودرو در سگمنت‌های مختلف از جمله سدان، هاچ‌بک و یا حتی الکتریکی دارد (قابل توجه خودروسازانی که قدمتی چند برابر این خودروساز تازه وارد را دارند اما هنوز سبد محصولات آن‌ها بسیار ناقص و قدیمی است!).
برمی‌گردیم به اصل بحث یعنی S300. این خودرو در خود شرکت Zotye به نام Z300 نام‌گذاری شده اما سایپا آن را به S300 تغییر نام داده است. این خودرو در چین با دو پیشرانه 1.5 و 1.6 لیتری عرضه می‌شود اما اینطور که سایپانیوز اعلام کرده این خودرو قرار است با پیشرانه 1.6 لیتری عرضه شود. این پیشرانه که دقیقا 1590 سی‌سی حجم دارد می‌تواند 120 اسب‌بخار را 6000 دور در دقیقه و 151 نیوتن‌متر را در 4000 دور در دقیقه تولید کند. جعبه دنده‌ای که روی این خودرو نصب خواهد شد از نمونه 4 سرعته خودکار است و نیروی تولیدی را به چرخ‌های جلو منتقل می‌کند. حداکثر سرعت آن نیز 172 کیلومتر در ساعت می‌باشد و مصرف سوخت آن به صورت ترکیبی 6.7 لیتر در هر صد کیلومتر است که این میزان سوخت را با استاندارد آلایندگی یورو 4 می‌سوزاند.
اگر راستش را بخواهید در چین این خودرو در سه مدل Elite، Luxury و Premium عرضه می‌شود اما اینطور که سایپانیوز از امکانات آن نام برده قرار است مدل Premium وارد شود یعنی کامل‌ترین مدل S300. در این مدل امکاناتی نظیر رینگ‌های آلومینیومی در هر چهار چرخ، چراغ‌های مه‌شکن جلو و عقب، چراغ LED در عقب، سانروف، چراغ‌های مخصوص روز، روکش چرمی صندلی‌ها، سیستم تهویه مطبوع خودکار، 6 کیسه هوا، دوربین و سنسور عقب و همچنین سیستم صوتی با 6 بلندگو و قابلیت پخش CD و DVD نصب شده است.
اما می‌رسیم به قیمت S300، فاکتوری که بسیاری از تصمیم‌ها بر اساس آن گرفته می‌شوند. اگر قیمت S300 را با دیگر رقیبان چینی بازار مقایسه کنید متوجه می‌شوید که از نظر قیمتی بسیار شبیه به جک J5 با موتور 1.8 لیتری و گیربکس خودکار است که کرمان‌موتور پیش فروش آن را با قیمت 55 میلیون و 900 هزار تومان چندی است که آغاز کرده و اولین سری از این نوع خودرو را در اسفندماه امسال راهی بازار می‌کند. اما نکته قابل تامل این است که جک J5 دارای پیشرانه 1.8 لیتری است اما S300 به یک پیشرانه 1.6 لیتری مجهز شده است. لذا سایپا از نظر قیمت‌گذاری شرایط بسیار سختی را پیش رو دارد و شاید دور شدن قیمت آن از رقبایی مانند جک J5 کار را برای فروش آن بسیار سخت کند.

بروزرسانی در 30 شهریور: با تحویل اولین سری از این خودرو قیمت آن در بازار آزاد مشخص شده است. برای مشاهده قیمت آن در بازار به این صفحه مراجعه کنید.

در زیر می‌توانید فیلم این خودرو را مشاهده کنید:

نظرات کاربران

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد