موضوعات داغ

شوالیه آلمانی در برابر سوارکار ایتالیایی؛ رویارویی بی ام و M4 کامپتیشن و آلفارومئو جولیا QV

عکس مطلب اول
این یک نبرد تمام عیار بین بی ام و M4 و آلفارومئو جولیا است. گرچه حضور مدل 4 در سدان یعنی M3 در این تست هم از نظر ظاهری و هم از نظر فنی منطقی تر بود ولی دسترسی همزمان به جولیا و M3 میسر نشد.
همانطور که بسیاری از طرفداران M3 و M4 می دانند این دو خودرو تجربه رانندگی یکسانی دارند و با اینکه تنظیمات سیستم تعلیق آنها اندکی متفاوت است، این تفاوت جزئی فقط به خاطر 20 کیلوگرم وزن اضافه تر M3 است. فاصله عرضی چرخ ها در M4 چهل میلی متر بیشتر از سری 4 استاندارد و در M3 هشتاد میلی متر بیشتر از سری 3 است.
این M4 مدل کامپتیشن پکیج است تا از نظر قدرت و قیمت به جولیا QV که قیمت بیشتری دارد نزدیک باشد. این یک پکیج 3000 پوندی است که از همان موتور 3.0 لیتری 6 سیلندر خطی توئین توربو بهره می برد ولی قدرت آن به جای 425 اسب بخار به 444 اسب بخار رسیده است و به همین دلیل شتاب 0 تا 60 مایل آن دقیقا 0.1 ثانیه سریعتر شده است. گشتاور این موتور تغییری نکرده و همچنان 550 نیوتن متر در دور 1850 است.
تمام فنرها، ضربه گیرها و میله های موجگیر در جلو و عقب تغییر کرده اند و حالت های مختلف رانندگی در سیستم تعلیق تطبیقی از نو تنظیم شده اند. تنظیمات دیفرانسیل عقب نیز تغییر کرده است و اکنون هنگام خروج سریع از پیچ ها چسبندگی بهتری ایجاد می کند و در نتیجه این خودرو نسبت به M4 معمولی سریعتر است و لذت رانندگی بیشتری دارد.
آرم سیاه، لوله اگزوزهای سیاه، جلو پنجره سیاه و تایرهای 265/30 در جلو و 285/30 در عقب از ویژگی های بارز نمای خارجی پکیج کامپتیشن هستند. M4 در این تست مجهز به رینگ های 19 اینچی و و تایرهایی با 10 میلی متر پهنای کمتر است زیرا سواری این خودرو با رینگ های 20 اینچی خیلی خشک است. قیمت این خودروی موتور جلو، دیفرانسیل عقب و دوکلاجه 60.965 پوند و وزن آن 1572 کیلوگرم است.

رینگ آلفارومئو جولیا QV

رینگ آلفارومئو جولیا QV


رینگ بی ام و M4

رینگ بی ام و M4

قیمت جولیا کوادریفوگلیو 61 هزار پوند است و با وجود اختلاف قیمت این 35 پوندی، جولیا 59 اسب بخار قدرت بیشتر و 50 نیوتن متر گشتاور بیشتر دارد و وزن آن نیز 48 کیلوگرم سبکتر است. شاسی آن از جنس آلومینیوم و فولاد است، سیستم تعلیق آن در جلو از نوع بازوی جناغی دوبل و در عقب از نوع اتصالات چند عضوی است و گشتاور آن از طریق یک دیفرانسیل با قابلیت توزیع گشتاور بین چرخ های عقب تقسیم می شود تا کل گشتاور را به چرخ ها منتقل کند.
جولیا در بریتانیا به صورت استاندارد با گیربکس 8 دنده اتوماتیک عرضه می شود ولی در بازار بعضی کشورهای دیگر با گیربکس 6 دنده دستی نیز ارائه می شود. این خودرو مجهز به یک موتور 2.9 لیتری V6 است که از تخصص و فناوری فراری در آن استفاده شده و قطر سیلندر و کورس پیستون آن با موتور 8 سیلندر فراری کالیفرنیا T مشترک است. تایرهای جلوی آلفارومئو 245/35 و در عقب 285/30 و رینگ های آن 19 اینچی هستند.

کابین آلفارومئو جولیا QV

کابین آلفارومئو جولیا QV


کابین بی ام و M4

کابین بی ام و M4

یکی از اجزای داخل کابین که این دو خودرو را متمایز می کند غربیلک فرمان آنهاست. غربیلک فرمان M4 قطور و نرم ولی فرمان آلفارومئو نازک و سفت تر است و ظرافت بیشتری دارد. موقعیت نشستن در پشت فرمان هر دو خودرو خوب است و می توانید راحت غربیلک فرمان و صندلی ها را برای رسیدن به موقعیت ایده آل تنظیم کنید.
داخل کابین جولیا ساده تر است و آلفارومئو امکانات زیادی به سیستم سرگرمی جولیا اضافه نکرده و داشبورد آن را زیاد شلوغ نکرده است. بنابراین خواندن سرعت و دور موتور به راحتی امکان پذیر است.
کابین بی ام و از نظر دسترسی به اطلاعات بهتر سازماندهی شده است ولی برتری اصلی M4 به جولیا کیفیت ساخت و مواد به کار رفته در کابین آن است که حس یک خودروی 60 هزار پوندی را به شما القا می کند که در جولیا اینطور نیست.
می توانید قسمت های پلاستیکی کابین آلفا را نادیده بگیرید زیرا خیلی آزاردهنده نیستند ولی کیفیت دسته دنده و صفحه نمایش مرکزی آن واقعا جای بهبود دارند.
این دو قسمت ظاهر خوبی دارند ولی نوع عملکرد آنها ارزان قیمت به نظر می رسد.
می توان جنبه های کاربردی این دو خودرو را نادیده گرفت زیرا فضای قسمت عقب و صندوق بار آنها در حدی است که برای 4 نفر در تعطیلات آخر هفته کافی است. البته سوار و پیاده شدن از صندلی های عقب M4 به اندازه M3 راحت نیست.
آلفارومئو سریعتر از بی ام و احساس می شود زیرا نسبت نیرو به وزن بهتری نسبت به M4 دارد. موتور بی ام و در دورهای پایین بسیار قدرتمند عمل می کند و انبوهی از گشتاور را همراه با یک صدای بم و زیبا ارائه می دهد. عملکرد بی ام و در تمام محدوده دور موتور یکنواخت است و در هر دوری که باشید بسیار سریع و قدرتمند عمل می کند.

آلفارومئو جولیا QV

آلفارومئو جولیا QV


بی ام و M4

بی ام و M4

دور موتور آلفارومئو از 6800 دور در دقیقه فراتر نمی رود ولی در شتابگیری در خط مستقیم بی ام و را پشت سر می گذارد. البته موتور جولیا نیاز به دور بالاتری دارد تا بیدار شود ولی با عبور از دور 3000 قویتر از بی ام و عمل می کند.
صدای اگزوز آلفارومئو در دورهای بالا جذاب تر از بی ام و است. طبق ارقام اعلامی کارخانه شتاب صفر تا صد جولیا فقط 0.1 ثانیه سریعتر از M4 است که علت آن تا حدودی به خاطر این است که تعویض دنده های گیربکس دو کلاجه بی ام و نسبت به گیربکس اتوماتیک معمولی آلفارومئو سریعتر است.
گیربکس آلفارومئو یک گیربکس اسپرت تحسین برانگیز است و بهترین عملکرد آن هنگامی است که خودتان به صورت دستی دنده های آن را از طریق شیفترهای روی فرمان تعویض کنید. زیرا درک آلفارومئو از نرم افزار گیربکس ZF به اندازه بی ام و نیست و در حالت Drive به خوبی مدل های معمولی بی ام و که مجهز به گیربکس 8 دنده اتوماتیک هستند عمل نمی کند.

موتور آلفارومئو جولیا QV

موتور آلفارومئو جولیا QV


موتور بی ام و M4

موتور بی ام و M4

پشت فرمان بی ام و شما تسلط کاملی بر تنظیمات موتور، سیستم تعلیق، فرمان و گیربکس دارید. در کنسول وسط بی ام و دکمه هایی برای این تنظیمات وجود دارد.
در جولیا یک دکمه به نام DNA وجود دارد که 4 حالت مختلف رانندگی (4 فصل، عادی، دینامیک و مسابقه) دارد که هر کدام از آنها را انتخاب کنید آلفا خودش را با آن هماهنگ می کند. با این حال صدای اسپرت اگزوز فقط در حالت مسابقه فعال می شود که در این حالت سیستم کنترل هرزگردی نیز کاملا غیرفعال می شود.
این موضوع تا حدی ناراحت کننده است زیرا صاحب این خودرو دوست دارد همیشه صدای اسپرت اگزوز آن فعال باشد زیرا صدای فوق العاده ای دارد ولی برای شنیدن این صدا باید نگران هرزگردی شدید چرخ ها در ترافیک و هنگام عبور از تقاطع ها باشید.
به راحتی می توانید قسمت عقب جولیا را منحرف کنید زیرا گشتاور 600 نیوتن متری این خودرو در حدی زیاد است که حتی به چسبندگی تایرهای پیرلی پی زیرو کورسای آن که تقریبا اسلیک هستند نیز غلبه می کند و دود زیادی از آنها بلند می شود!
مدل کامپتیشن M4 نسبت به M4 معمولی از انسجام بیشتری برخوردار است. کنترل محور عقب در مدل کامپتیشن بهتر است و بنابراین هنگام خروج از پیچ ها بهتر می توانید قسمت عقب خودرو را کنترل کنید.
دشواری انجام این کار با مدل معمولی M4 لذت بخش است ولی مدل کامپتیشن از این نظر چیزی از آن کم ندارد بلکه بهتر هم هست.
بی ام و M4 به تنهایی خودروی واقعا خوبی است. چسبندگی بالا، تعادل خوب و قابل پیش بینی بودن رفتار آن از ویژگی های بارز این خودرو هستند. M4 هنگام دور زدن چسبندگی بسیار خوب و انحراف عرضی کمی دارد و به همین دلیل با سرعت بالا از پیچ ها عبور می کند.
تجربه رانندگی با آلفا نیز بسیار فوق العاده است و واکنش فرمان آن تیزتر از بی ام و است زیرا قفل تا قفل فرمان آن 2.2 دور است. نبوغ آلفا در این است که با وجود چنین تنظیماتی هیچگاه حس عدم تعادل و پایداری در آن احساس نمی کنید و حتی اگر به مرز توانایی های آن نزدیک شوید باز هم قابل راندن است و عملکرد مساعدی دارد.
عملکرد آلفا در عبور از پیچ هایی با شعاع متوسط و بزرگ بی نظیر است. تایرهای آن از کنار از سطح زمین بلند می شود و خودرو به سمت طرفین حرکت می کند و اندکی انحراف عرضی وجود دارد ولی باز هم قابل کنترل است و واکنش بسیار سریع فرمان آن به این موضوع غلبه می کند و باعث می شود هنگام عبور از پیچ تنبل احساس نشود.

آلفارومئو جولیا QV

آلفارومئو جولیا QV


بی ام و M4

بی ام و M4

فنرهای جولیا از M4 نرم تر است و سواری راحت تری دارد. صدای ناشی از تایرهای نیمه اسلیک و اجزای کابین آن که کیفیت مونتاژ نه چندان بالایی دارند باعث می شود در مسیرهای طولانی به اندازه M4 بی سر و صدا نباشد ولی شعاع گردش بسیار خوبی دارد و در شهر از M4 آرامتر است.
شاید بتوان گفت توانایی های آلفا به خاطر برتری تایرهای آن نسبت به M4 است ولی اگر تایرهای آنها یکسان بود احتمالا باز هم آلفا کنترل پذیری بهتری داشت زیرا یکپارچگی بهتری در عملکرد تمام سیستم های آن مانند فرمان، محور عقب، دیفرانسیل، شاسی و نحوه ارائه قدرت توسط موتور احساس می شود و رانندگی با آن راحت تر و رضایت بخش تر است. البته این برتری مربوط به رانندگی در خارج از پیست است. استحکام بیشتر و بالانس شاسی بی ام و در پیست خودش را نشان می دهد البته باز هم بازیگوشی آلفا در پیست بیشتر از M4 است و اشتباهات راننده را بیشتر نادیده می گیرد.
ترمزهای بی ام و عملکرد بهتری دارند و زیر پا سفت تر احساس می شوند اما دیسک ترمزهای آلفا باید مقداری داغ شوند تا درست عمل کنند.
با اینکه باید مبلغ اضافی بابت دیسک ترمزهای فیبرکربنی و صندلی های فیبرکربنی آلفا پرداخت کنید و دوام فنی و اجزای الکتریکی آن مقداری جای نگرانی دارد ولی باز هم خودروی فوق العاده ای است و ارزش امتحان کردن را دارد.
آلفارومئو جولیا QV خودروی سریع تر و هیجان انگیزی تری است و کاملا استحقاق این همه تحسین و ستایش را دارد.

نظرات کاربران

1 نظر

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد

1397/3/4
دوستان فکر میکنید استهلاک کدوم کم تره؟؟

من فکر میکنم استهلاک ایتالیایی ها کم تر باشه