موضوعات داغ

10 خودروی اسپرت که موتور آنها به راحتی با بنزین معمولی کار می کند

عکس مطلب اول
شاید اینطور فکر کنید که وقتی این روزها بسیاری از خودروهای عادی طوری طراحی و مهندسی می شوند که با بنزین سوپر کار کنند، حتما تمام خودروهای اسپرت به بنزین گرانتر با اکتان 91 یا بالاتر نیاز دارند ولی لزوما اینطور نیست.
با نگاهی به پایگاه اطلاعاتی سازمان حفاظت از محیط زیست امریکا پی می برید که 10 خودروی اسپرت تمام عیار وجود دارند که موتور آنها بدون هیچ مشکلی با بنزین معمولی 89 اکتان کار می کند. البته به این نکته توجه کنید که این خودروها با موتورهای پایه می توانند با بنزین معمولی کار کنند. به عنوان مثال داج چلنجر با موتور پایه 3.6 لیتری V6 با بنزین معمولی کار می کند ولی موتورهای V8 چلنجر از جمله موتور مدل های هلکت و دیمن به بنزین با اکتان بالا نیاز دارند.
داشتن خودرویی که به جای بنزین سوپر با بنزین معمولی کار کند، بسته به محل زندگی مالک خودرو می تواند هزینه سوخت او را از 50 سنت تا 1 دلار به ازای هر گالن کاهش دهد که در مدت 5 سال مجموعا به 1000 تا 2500 دلار می رسد.
بحث سازگاری موتور خودرو با بنزین های اکتان پایین یکی از داغ ترین بحث های امروزی در بازار خودروی ایران است که اکنون انبوهی از خودروهای اروپایی و آسیایی جدید در آن حضور دارند. معمولا موتورهای توربوشارژ یا موتورهایی که تراکم بالایی دارند کمترین سازگاری را با بنزین های معمولی یا اکتان پایین دارند البته عوامل متعدد دیگری مانند نوع تنظیمات ECU یا زمان جرقه و تایمینگ موتور نیز در این قضیه تاثیرگذار هستند. با این حال بعضی از خودروهای جدید و بسیار پیشرفته نیز وجود دارند که برخلاف نظر بعضی افراد می توانند با اکتان کمتر از 90 هم کار کنند فقط اندکی دچار افت عملکرد می شوند. البته نیازی به گفتن نیست که منظور از بنزین معمولی در این مقاله بنزین با اکتان 89 است که متاسفانه در ایران شاید اکتان بنزین سوپر هم به این اندازه نباشد! در بسیاری از کشورها بنزین معمولی با اکتان 87 عرضه می شود. در هر صورت آشنایی با این 10 خودرو ضرری ندارد به خصوص اینکه ظاهرا یکی از آنها مجوز ورود به بازار ایران را گرفته است.
چهار خودرو از 10 خودرویی که در این لیست حضور دارند مجهز به موتورهای 4 سیلندر توربوشارژ هستند که کارکرد آنها با بنزین معمولی توسط سازمان حفاظت از محیط زیست امریکا تایید شده است. این موضوع همزمان مزایا و معایبی به دنبال دارد. هم می توانید با صرفه جویی در هزینه، باک این خودروها را با بنزین معمولی 89 اکتان پر کنید ولی کاهش عملکرد را تجربه کنید یا اینکه با پرداخت پول بیشتر از بنزین سوپر و اندکی عملکرد بهتر بهره مند شوید. در دفترچه راهنمای بعضی از این خودروها این موضوع ذکر شده است که حداکثر قدرت و گشتاور اعلامی در صورت استفاده از بنزین سوپر به دست می آید. بنابراین برای افرادی که چند صدم یا دهم ثانیه عملکرد سریعتر اهمیت چندانی برایشان ندارد می توانند از اکتان پایینتر استفاده کنند و این هزینه اضافی را صرف رسیدگی بیشتر به خودروی خود کنند.

1 – آئودی A3
آئودی A3

آئودی A3

مدل های سدان و کابریولت آئودی A3 خودروهای چابک و سریعی هستند و هر دو مجهز به موتورهای 2.0 لیتری 4 سیلندر توربوشارژ هستند که با آئودی TT و فولکس واگن گلف GTI مشترک است. این خودرو رسما جزو خودروهایی طبقه بندی شده است که با بنزین معمولی کار می کنند ولی فقط در صورت استفاده از بنزین سوپر می تواند حداکثر قدرت 220 اسب بخار و حداکثر گشتاور 350 نیوتن متر را تولید کند.

2 – آئودی TT
آئودی TT

آئودی TT

مدل های جذاب کوپه و رودستر آئودی TT نیز مانند آئودی A3 از طرف سازمان حفاظت از محیط زیست امریکا جزو خودروهایی طبقه بندی شده اند که موتور آنها با بنزین معمولی کار می کند، اما موتور 2 لیتری توربوشارژ آئودی TT هنگامی بهترین راندمان را دارد که باک آن را با بنزین سوپر پر کنید.

3 – کادیلاک ATS
کادیلاک ATS

کادیلاک ATS

بر خلاف تصور بسیاری از افراد، موتور پرحجم تر این خودرو یعنی موتور نرم و پرقدرت 3.6 لیتری V6 که 335 اسب بخار قدرت دارد می تواند با بنزین معمولی کار کند در حالی که موتور 2.0 لیتری 4 سیلندر توربو که 272 اسب بخار قدرت تولید می کند به بنزین سوپر نیاز دارد.

4 – کادیلاک CTS
کادیلاک CTS

کادیلاک CTS

این سدان متوسط امریکایی نیز مانند برادر کوچکتر خود ATS، در صورتی که مجهز به موتور 3.6 لیتری V6 باشد می تواند با بنزین معمولی کار کند که سازمان حفاظت از محیط زیست امریکا نیز این موضوع را تایید کرده است. ولی مدل استاندارد با موتور 2 لیتری توربو یا نسخه توئین توربوی 3.6 لیتری به بنزین سوپر نیاز دارند.

5 – شورولت کامارو
شورولت کامارو

شورولت کامارو

درست است که مدل پایه کامارو به اندازه کامارو ZL1 سریع نیست ولی در حالی که بقیه مدل های کامارو به بنزین سوپر نیاز دارند، مدل پایه که از موتور V6 با حجم 3.6 لیتر و قدرت 335 اسب بخار برخوردار است می تواند به راحتی با بنزین معمولی کار کند.

6 – داج چلنجر
داج چلنجر

داج چلنجر

خودروی کوپه بزرگ داج چلنجر را می توان با موتورهای V8 نیز سفارش داد، مانند موتور 840 اسبی داج چلنچر دیمن که به اندازه یک موشک سریع است! اما موتور V6 مدل پایه چلنجر تنها موتوری است که با بنزین معمولی کار می کند.

7 – داج چارجر
داج چارجر

داج چارجر

مدل پایه داج چارجر سدان نیز مانند چلنجر مجهز به موتور 3.6 لیتری V6 است و می تواند با بنزین معمولی کار کند.

8 – فورد ماستنگ
فورد ماستنگ

فورد ماستنگ

ماستنگ اولین خودروی اسپرت ارزان قیمت در امریکا بود. مدل معمولی ماستنگ با موتور 2.3 لیتری 4 سیلندر توربو و مدل GT با موتور V8 5.0 لیتری مدل هایی از این خودرو هستند که می توانند با بنزین معمولی کار کنند و مالکین آنها می توانند چند دلار در هزینه سوخت صرفه جویی کنند.

9 – فولکس واگن گلف GTI
فولکس واگن گلف GTI

فولکس واگن گلف GTI

بدون شک یکی از جذاب ترین خودروهای فولکس واگن علاوه بر گلف R، گلف GTI است که مجهز به موتور 4 سیلندر 2.0 لیتری توربوشارژ است. این موتور طبق تاییدیه سازمان حفاظت از محیط زیست امریکا می تواند با بنزین معمولی کار کند. با توجه به اینکه احتمالا این خودرو قرار است وارد ایران شود، سازگاری موتور آن با بنزین معمولی خبر خوبی است! با این حال طبق گفته فولکس واگن این خودرو فقط با بنزین سوپر می تواند به حداکثر عملکرد خود دست یابد.

10 – ولوو S60 و S60 کراس کانتری
ولوو S60 و S60 کراس کانتری

ولوو S60 و S60 کراس کانتری

موتور مدل پایه این سدان اسپرت، 4 سیلندر 2.0 لیتری توربوشارژ است که بر اساس اطلاعات سازمان حفاظت از محیط زیست امریکا باید با بنزین سوپر کار کند ولی ولوو توصیه می کند که فقط برای دستیابی به حداکثر عملکرد از بنزین سوپر استفاده کنید.

نظرات کاربران

2 نظر

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد

1397/3/2
توصیه خودروسازان برای آمریکا و کشورهای جهان اول و دوم و سوم هست که بدترین بنزینشون بهتر از بهترین بنزین سوپر ماست. نه برای ایران با این بنزینهای داغونش
1397/3/4
فولکس واگن گلف GTI
بله وارد میشه اما با قیمت 300میلیون که ارزش خریدش کاهش میابد.

ماشین به زور 100 میلیونی 300 بشه واقعا آخره کفره