موضوعات داغ

افزایش ایمنی با نصب ESP؛ بررسی مدل جدید MVM X22 با امکانات بیشتر

عکس نویسنده
آراد فلاح
نویسنده
عکس مطلب اول
با توجه به شرایط جاده های کشورمان و آمار فوق العاده بالای تلفات رانندگی، حتی کوچکترین اقدام خودروسازان برای افزایش ایمنی محصولاتشان را نیز باید به فال نیک گرفت اما اقدام اخیر مدیران خودرو در عرضه نسخه کامل تر MVM X22 با امکانات مهمی از جمله ESP، یک نقطه عطف در میان خودروهای مونتاژی رده متوسط به حساب می آید. در واقع تا آنجا که ذهن من یاری می کند در تاریخ صنعت خودروسازی ایران هیچ مورد مشابهی وجود ندارد که در ابتدا یک خودرو بدون ESP به بازار معرفی شده باشد و در قدم های بعدی خودروساز راسا اقدام به افزایش ایمنی آن کند. در واقع این گام مدیران خودرو حتی چندین ماه زودتر از اجباری شدن استانداردهای 85 گانه صورت گرفته که نصب ESP در خودرو را اجباری می داند.
البته افزوده شدن ESP تنها تغییر این نسخه جدید از ام وی ام ایکس 22 نیست و حالا این مدل به امکاناتی نظیر TPMS و سیستم جلوگیری از حرکت رو به عقب در سطوح شیبدار نیز مجهز شده است. همچنین تایرهای چینی از برند جی تی جای خود را به نمونه های ایرانی از برند یزد تایر داده اند.
در زمینه تجربه رانندگی با این کراس اوور کوچک مجهز به موتور 1.5 لیتری 105 اسب بخاری می توان گفت که طبیعتا افزوده شدن این امکانات تاثیری بر روی شتاب و قابلیت های حرکتی خودرو نگذاشته است اما هندلینگ به شکل محسوسی بهبود یافته و اطمینان راننده در زمان تغییر مسیرهای ناگهانی بسیار بهبود می یابد. در واقع حالا با وجود ESP که انصافا خوب عمل می کند، اثری از کم فرمانی شدید و یا از کنترل خارج شدن بخش انتهایی خودرو در مانور های ناگهانی دیده نمی شود و ایکس 22 علیرغم ارتفاع زیاد از سطح زمین، عملکرد پایدار و قابل اطمینانی از خود نشان می دهد.

آزمایش <a href='https://www.khodrobank.com/cars/%DA%86%D8%B1%DB%8C/369/%D8%A7%D9%85-%D9%88%DB%8C-%D8%A7%D9%85-X22'>ام وی ام X22</a> با سیستم ESP

آزمایش ام وی ام X22 با سیستم ESP


آزمایش ام وی ام X22 با سیستم ESP

آزمایش ام وی ام X22 با سیستم ESP

در واقع یکی از جدی ترین نقاط ضعف عملکردی نسخه های قبلی MVM X22 در زمینه احساس ناپایداری خودرو در هنگام تغییر مسیرهای ناگهانی بود که از ارتفاع زیاد، سادگی سیستم تعلیق و حذف شدن سیستم ESP ناشی می شد، اما حالا این سیستم ایمنی مهم به شکل استاندارد در تمامی مدل های ام وی ام ایکس 22 (فارغ از نوع گیربکس و رده تجهیزاتی) نصب می شود و از این رو می توان MVM X22 را خودرویی ایمن تر از بسیاری از رقبای هم وطنش توصیف کرد. گفتنی است که کامل ترین نسخه MVM X22 با تجهیزات مذکور حالا با بهایی در حدود 78 میلیون تومان عرضه می شود و جالب است که مدیران خودرو علیرغم افزوده شدن این امکانات ایمنی، بهای خودرو را نسبت به نسخه قبلی افزایش نداده است.

نظرات کاربران

2 نظر

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد

1397/3/13
درود بر شرفت
1401/11/29
من خودروی ایکس 22,مدل 97دارم.ایا این مدل سیستم ESPدارد یا خیر