موضوعات داغ

آشنایی با وینچ Bush؛ دستگاه بکسلی که نیاز به موتور الکتریکی ندارد + فیلم

عکس مطلب اول
موفقیت در آفرود سنگین عملا بدون اتصال یک دستگاه بکسل یا وینچ به خودرو امکان پذیر نیست. البته اصول کارکرد وینچ ها آنقدرها هم عالی نیست زیرا برای هر نوع کاربرد و استفاده ای، تعداد زیادی از آنها برای به حرکت در آوردن کابل یا طناب از موتور الکتریکی کمک می گیرند.
غیر از این چند گزینه معدود دیگر برای رهایی خودرو از مخمصه در بازار وجود دارند که فقط کارکرد یکی از آنها به موتور الکتریکی وابسته نیست. با توجه به اینکه خودروی شما به تنهایی از قطعات متحرک فراوانی تشکیل شده است، چرا برای بیرون کشیدن خودرو یا رساندن آن به محل مورد نظر از همین قطعات متحرک استفاده نکنیم؟
در سال 2005 یک شرکت استرالیایی که با نام وینچ های Bush شناخته می شود یک سیستم سبک وزن با قابلیت بازیابی خودکار معرفی کرد که می توان به راحتی آن را به هر خودرویی که در مسیر آفرود گیر افتاده است متصل کرد. این سیستم که وینچ Bush نام دارد از یک طناب، تعدادی پیچ چرخ و یک رینگ یا قرقره تشکیل شده است.

طرز کار سیستم
برخلاف وینچ های برقی که باید آنها را به جلو یا عقب خودرو متصل کرد، وینچ Bush با اتصال به رینگ های خودرو مورد استفاده قرار می گیرد.
قبل از اینکه آن را به خودرو متصل کنید، اطمینان حاصل کنید که دنده خودرو درگیر و ترمز دستی آن کشیده شده است. اگر خودروی مورد نظر 4x4 است بهتر است این وینچ را به چرخ های عقب آن متصل کنید که فشار روی سیستم فرمان کمتر باشد.
اولین قدم جایگزینی پیچ های چرخ خودرو با پیچ هایی است که در پکیج این سیستم وجود دارد. مقدار گشتاور لازم برای سفت کردن این پیچ ها با مقدار گشتاوری که کارخانه سازنده برای سفت کردن پیچ های چرخ خودرو اعلام کرده یکسان است.

دستگاه وینچ Bush

دستگاه وینچ Bush

می توان از طریق هم تراز کردن سوراخ های صفحه قرقره با پیچ های چرخ و سپس با چرخاندن آن در خلاف جهت چرخش چرخ خودرو، قرقره وینچ را به چرخ متصل کرد.
پس از پایان این مراحل، باید طناب را دور قرقره بپیچید. هنگام استفاده، طناب به خاطر اصطکاک ایجاد شده داخل قرقره باقی می ماند.
در صورت نیاز باید برای چرخ طرف مقابل نیز این کار را انجام داد. وقتی قرقره وینچ به چرخ متصل شد راننده باید یک نقطه اتکای محکم (برای طناب) برای هر یک از چرخ ها پیدا کند که برای رهایی خودرو از مخمصه مورد استفاده قرار می گیرد. به محض اینکه نقطه اتکای طناب پیدا شد می توان عملیات نجات خودرو را آغاز کرد.
سپس هنگامی که راننده سوار خودرو می شود می تواند از نیروی موتور خودرو برای رهایی آن استفاده کند. هنگام استفاده از وینچ باید با دور موتور و سرعت بسیار پایین حرکت کرد تا وینچ بتواند کارش را انجام دهد و چرخ ها بتوانند اصطکاک لازم را به دست بیاورند.

مزایای سیستم وینچ Bush
بر اساس اطلاعات شرکت سازنده، می توان صرفنظر از سیستم انتقال قدرت خودروی مورد نظر (2WD، 4WD یا AWD) از سیستم وینچ Bush برای رهایی آن استفاده کرد. اهمیتی ندارد که خودروی مورد نظر دنده ای یا اتوماتیک باشد یا مجهز به سیستم کنترل هرزگردی باشد یا نباشد. به قفل دیفرانسیل هم نیازی نیست و این سیستم به تجهیزات اضافی مانند موتور الکتریکی یا گارد جلوی سپر نیازی ندارد.

دستگاه وینچ Bush متصل به چرخ خودرو

دستگاه وینچ Bush متصل به چرخ خودرو

برخلاف وینچ های سنتی برقی که سقف قدرت کشنده ثابتی دارند، وینچ Bush سقف قدرت کشنده تعیین شده ای جز گشتاور موتور خودرو ندارد.
با توجه به اینکه این سیستم در چرخ خودرو نصب می شود، هم در صورت حرکت رو به جلو و هم رو به عقب می توان برای بیرون کشیدن خودرو از آن استفاده کرد. می توان از این وینچ هم در رینگ های معمولی و هم در رینگ های آلیاژی استفاده کرد. البته ممکن است این سیستم در بعضی انواع رینگ به درستی عمل نکند که برای آگاهی از آنها و اینکه وینچ Bush را به چه نوع رینگ هایی می توان متصل کرد، باید به دفترچه راهنمای محصول مراجعه کنید.
در فیلم زیر نحوه کارکرد این نوع وینچ را می بینید.

نظرات کاربران

1 نظر

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد

1399/6/23
سلام قصدخریدیک دستگاه وینچ ۲تنی رادارم درصورت امکان راهنمایی بفرمایید.متشکرم