موضوعات داغ

معرفی 10 خودروی الکتریکی با برد بیش از 160 کیلومتر - بخش اول

عکس مطلب اول
همانطور که می دانید بزرگترین مشکل خودروهای الکتریکی که باعث می شود برخی افراد از خرید آنها چشم پوشی کنند برد حرکتی کوتاه بعضی از این خودروها است، زیرا این افراد دوست ندارند همیشه استرس رسیدن یا نرسیدن به مقصد را داشته باشند.
به همین دلیل رقابت برای از بین بردن نگرانی مردم جهان بابت برد حرکتی خودروهای الکتریکی همچنان ادامه دارد و اکنون خودروسازها خودروهای تمام الکتریکی با برد بیش از 160 کیلومتر را ارائه می دهند. بنابراین رانندگان این خودروها مجبور نیستند رادیو و سیستم تهویه مطبوع را خاموش کنند به این امید که آخرین ذخایر انرژی موجود در باتری را حفظ کنند تا اطمینان داشته باشند که در آخرین کیلومترهای باقی مانده از یک سفر 160 کیلومتری به خانه می رسند. البته در کنار مشکل کمبود برد حرکتی، مشکل کمبود ایستگاه شارژ نیز وجود دارد و هنوز مناطق بسیاری در جهان هستند که به اندازه کافی از تسهیلات مورد نیاز خودروهای الکتریکی برخوردار نیستند.
در مقاله های مربوط به خودروهای الکتریکی همیشه یک اسم آشنا وجود دارد ولی مشاهده اینکه چه تعداد از خودروسازان دیگر وارد این عرصه شده اند نیز جالب است. بعضی از خودروهای این فهرست در سرتاسر بازار امریکا وجود ندارند اما خودروهای الکتریکی به سرعت در حال گسترش هستند. دستیابی به برد حرکتی سه رقمی این خودروها باعث می شود خریداران آنها را به عنوان خودروی اول یا تنها خودروی خود انتخاب کنند. بعضی از خودروهای این فهرست علاوه بر برد حرکتی بالا عملکرد اسپرتی نیز دارند و برخی دیگر خودروهای بسیار کاربردی هستند. بعضی از خودروهای این مقاله حتی بیش از 300 کیلومتر برد دارند که می توان با آنها مسافت تهران تا شمال را طی کرد!
در هر بخش از این مقاله 5 خودروی الکتریکی معرفی می شوند.

1 – بی ام و i3 مدل 2018 – برد 183 کیلومتر
بی ام و i3 مدل 2018

بی ام و i3 مدل 2018

حتی بدون انتخاب آپشن Range Extender (که در واقع موتور یک موتورسیکلت بی ام و در نقش یک ژنراتور است)، بی ام و i3 سزاوار حضور در این فهرست است. i3 یک خودروی الکتریکی جذاب است. این خودرو یکی از مدل های معمولی بی ام و نیست که مجهز به موتور الکتریکی شده باشد بلکه از همان ابتدا با این هدف که یک خودروی الکتریکی باشد طراحی شده است. ساختار این خودرو با هر خودروی دیگری (به جز بی ام و i8 که یک پلاگین هایبرید اسپرت است) کاملا تفاوت دارد. با توجه به اینکه سبک بودن i3 برای بی ام و اولویت داشته است، موتور الکتریکی و اجزای آن مانند قطعات سیستم تعلیق به یک شاسی آلومینیومی پیچ شده اند و در ساختار بدنه آن که در قسمت بالای شاسی قرار گرفته از مقدار زیادی پلاستیک تقویت شده با فیبرکربن استفاده شده است. با اینکه بی ام و i3 از نظر فنی یک خودروی کوچک محسوب می شود ولی فضای کابین آن برای 4 فرد بالغ مناسب است.

2 – شورولت بولت EV مدل 2018 – برد 382 کیلومتر
شورولت بولت EV مدل 2018

شورولت بولت EV مدل 2018

شورولت بولت خودروی گران قیمتی است که قیمت مدل پایه آن بدون در نظر گرفتن مشوق های خرید از سوی دولت حدود 37.500 دلار است. این مشوق ها قیمت آن را چند هزار دلار کاهش می دهند. بولت با وجود گران بودن خودروی لوکسی نیست و بیشتر به یک هاچبک کوچک با اندکی ارتفاع بیشتر شباهت دارد. علت این ارتفاع بیشتر نصب باتری در کف خودرو است. داخل کابین آن شبیه مدل های رایج شورولت است که نشاندهنده کیفیتی در سطح قطعات پلاستیکی است. کابین آن با وجود فضای زیاد برای سرنشینان، صندلی های راحتی ندارد. اما برخورداری از صفحه نمایش 10.2 اینچی برای سیستم سرگرمی، 200 اسب بخار قدرت و برد حرکتی در حد تسلا باعث می شوند شورولت بولت EV هنوز هم خودروی قابل توجهی باشد. هنگام خرید این خودرو حتما باید آپشن شارژ سریع با جریان برق مستقیم را انتخاب کرد.

3 – فورد فوکس الکتریکی مدل 2018 – برد 185 کیلومتر
فورد فوکس الکتریکی مدل 2018

فورد فوکس الکتریکی مدل 2018

شاید در عمل برد 185 کیلومتری اندکی خوش بینانه به نظر برسد خصوصا به دلیل اینکه فورد فوکس الکتریکی یک شاسی فوق العاده با سیستم انتقال قدرت دیفرانسیل جلو دارد که درست مانند مدل های بنزینی آن، علاقه مندان در سرتاسر ایالات متحده را هیجان زده می کند. بنابراین هنگامی که بحث لذت رانندگی مطرح می شود احتمالا وسوسه می شویم تا انرژی بیشتری از باتری مصرف کنیم. خودروهای الکتریکی به خاطر چابکی و واکنش سریع به اندک اشاره ای روی پدال گاز شهرت دارند. فورد فوکس الکتریکی 143 اسب بخار قدرت دارد. نقطه ضعف این خودرو فضای صندوق آن است. مجموعه باتری فضای حمل بار را محدود کرده و به نحو زیبایی نصب نشده است. وقتی فولکس واگن و نیسان می توانند این مشکل را حل کنند پس فورد هم می تواند.

4 – هیوندای یونیک الکتریکی مدل 2018 – برد 199 کیلومتر
هیوندای یونیک الکتریکی مدل 2018

هیوندای یونیک الکتریکی مدل 2018

این خودرو که در حال حاضر تنها در کالیفرنیا به فروش می رسد، یک نسخه الکتریکی در میان مدل های سری یونیک هیوندای است که یک مدل هایبرید و پلاگین هایبرید را نیز در بر می گیرد. یونیک یک هاچبک کوچک بسیار دوست داشتنی است که بر خلاف خودروهای سازگار با محیط زیست طراحی عجیب و غیر عادی ندارد. هیوندای یونیک الکتریکی خودروی مجهزی است، مجموعه باتری لیتیوم-یون پلیمر آن گارانتی مادام العمر دارد و قیمت مدل پایه آن بدون در نظر گرفتن مشوق های خرید اندکی کمتر از 30.500 دلار است. یونیک الکتریکی 118 اسب بخار قدرت دارد که رقم متوسطی است. مانند بسیاری از خودروهای الکتریکی معمولی، در صورت اتصال به شارژر سریع جریان برق مستقیم می توان در مدت حدود نیم ساعت باتری یونیک را تا 80 درصد از ظرفیت آن شارژ کرد. علاوه بر این برای تولید نسخه تمام الکتریکی هیوندای کونا که یک کراس اوور کوچک جدید است نیز برنامه ریزی شده است.

5 – جگوار I-Pace مدل 2019 – برد 386 کیلومتر
جگوار I-Pace مدل 2019

جگوار I-Pace مدل 2019

شاید جگوار I-Pace بیشتر به یک کراس اوور شباهت داشته باشد تا یک خودروی معمولی اما اولین خودروی لوکس از یک برند معتبر است که برای نبرد واقعی با غول فعلی خودروهای الکتریکی لوکس یعنی تسلا ساخته شده است و به همین دلیل کاملا ارزش حضور در این فهرست را دارد. محل قرارگیری دو موتور الکتریکی و باتری لیتیوم-یون و ضرورت وجود فضای کافی برای سرنشینان از عواملی هستند که در شکل و شمایل این خودروی 4 چرخ محرک تاثیر بسزایی داشته اند. I-Pace شبیه یک جگوار عادی نیست زیرا در واقع این خودرو اصلا یک جگوار عادی نیست! بلکه یک خودروی الکتریکی تمام عیار است. قدرت 394 اسبی I-Pace و قیمت آن که بدون در نظر گرفتن مشوق خرید 70.500 دلار است اصالت برند آن را تکمیل می کنند.

نظرات کاربران

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد