موضوعات داغ

نگاهی به قیمت و شرایط ب ام و سری سه نسل چهارم (E46) در بازار دست دوم

عکس نویسنده
آراد فلاح
نویسنده
عکس مطلب اول
از میان خودروهای دست دوم، ب ام و سری سه همواره در میان محبوب ترین ها قرار می گیرد، اما در شرایط فعلی که قیمت خودروهای صفر کیلومتر به شکل عجیب و غریبی افزایش یافته است، شرایط بازار خودروهای دست دوم نیز دست خوش تغییراتی شده که بررسی آن خالی از لطف نیست. به شکل کلی می توان خودروهای دست دوم با عمر بیش از 10 - 15 سال را، خودروهایی غیر سرمایه ای توصیف کرد. به عبارت دیگر اگر بر این تصور هستید که قیمت خودروها نو متناسب با نرخ تورم یا نرخ دلار افزایش می یابد، این امر در خصوص خودروهایی با عمر زیاد صدق نمی کند و در شرایط معمول قیمت این خودروها کمتر از تورم عمومی تاثیر می گیرد، از سوی دیگر این خودروها خود به دو دسته محبوب و غیر محبوب قابل دسته بندی هستند، برای مثال خودروهایی نظیر مدل های مختلف مرسدس بنز های شخصی، ب ام و سری سه یا تویوتا کمری از محبوبیت بالایی برخوردارند، اما شاید بتوان گفت خودروهای دیگری نظیر پژو 407 یا کیا اپتیما قدیمی و هیوندای کوپه به اندازه این خودروها محبوب نیستند.

ب ام و سری سه نسل چهارم E46

ب ام و سری سه نسل چهارم


بنابراین طبیعی است که افزایش قیمت خودروهای دست دوم محبوب بیش از نمونه های کم طرفدار در بازار باشد و به همین دلیل است که برای انتخاب خودرو دست دوم مناسب باید به میزان علاقه مندی مشتریان به خودرو مورد نظر توجه ای ویژه کرد. اما جالب اینجاست که در شرایط فعلی یک تضاد عمومی در بازار خودروهای دست دوم پدید آمده که حتی دامان خودروهای پر طرفدار را هم گرفته است. این تضاد در زمینه قیمت گذاری خودروها روی داده است. از یک سو مالکان و فروشندگان تمایل دارند تا خودرو خود را با قیمت بیشتری (متاثر از تورم) به فروش برسانند و از سوی دیگر، از تعداد مشتریان احتمالی به دلیل افزایش هزینه ای نگهداری این خودروها کاسته شده است. بنابراین می توان گفت که علیرغم درخواست رقم های بالا توسط فروشندگان، عملا بازار چنین خودروهایی راکد شده و مشتری چندانی برای خودروهای دست دوم کارکرد بالای اروپایی وجود ندارد.

ب ام و سری سه نسل چهارم

ب ام و سری سه نسل چهارم


البته تجربه سال 91 نشان می دهد که در بلند مدت این شرایط تغییر خواهد کرد و با بالانس شدن عرضه و تقاضا، قیمت نهایی خودروهای مذکور مشخص می شود، اما در شرایط فعلی می توان گفت که بازه و دامنه گسترده ای بین قیمت های اعلامی فروشندگان وجود دارد که از برهم خوردن نظم بازار ناشی می شود، از این رو شاید حال حاضر زمان مناسبی برای خرید یک خودرو دست دوم سن بالا نباشد، هرچند که می توان با اطمینان گفت که نمونه های تمیز از خودروهای دست دوم محبوب نظیر ب ام و های 325 و 330 همواره از مشتریان پر و پاقرصی برخوردارند و گران شدن بیش از حد خودروها نو در نهایت باعث رونق بازار خودروهای کارکرده می شود. بنابراین شاید خرید نمونه های تمیز ب ام و E46 با قیمتی در حدود 100 الی 130 میلیون تومان، در شرایطی که قیمت چری آریزو 5 توربو به 100 میلیون رسیده و قیمت مزدا 3 از 180 میلیون تومان گذشته است، اقدام منطقی و قابل دفاع تلقی شود.

نظرات کاربران

2 نظر

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد

1397/3/25
يكي از دوستان من دقيقا يدونه اينه اينو داشت از صفرم دست خودش بود واقعا هم عالي بود...تا ٥ سال اول خيلي خوب بود اما بعد از ٥ سال تقريبا تمام عمرش و صرف پيدا كردن قطعه و بر طرف كردن ايرادات ريز و درشتش ك يكي يكي سر و كلشون پيدا مي شد كرد تا سال پيش ك فروختش...اين خودرو و امثال اين خودرو به شدت ضعف قطعه و خدمات دارن و به طور قطع هر چه قدر هم ك مالك با سليقه و وسواسي و حساس داشته باشه باز هم ١٥ سال از عمر ماشين گذشته و اي يعني قطعا بهترين سال هاي عمرش و پشت سر گذاشته...و اگه يه سال زير پاتون باشه گلگيري جايي ازش بوخوره و يكم كيلومترش بره بالا به شدت موقع فروشش ضرر خواهيد كرد...هر چند ك ٩٩٪‏ فروشنده هاي اين مدل ماشينا مثل دوست بنده ماشنش ب خرج افتاده و خستش كرده مي خواد از شرش خلاص شه وگرنه بعيد مي دونم كسي نمونه سالمش و داشته باشه و بفروشه!!! و در اخر به نظر در حال حاضر هر ماشيني دارين به هر سختي هست نگه دارين فعلا نه صفر بخريد نه دست دو به نظرم الان با اين شرايط خريد خودرو چه صفر و چه كار كرده اصلا اصلا اصلا به صلاح نيست،..
1397/3/26
یه آقای دکتری همین رنگیشو داشت یه پورشه ماکان خرید اینو میخواست بفروشه کلی هم لگنش کرده بود من خواستم بهش پیشنهاد بدم 50 تومن ازش بردارم که چون دنده ای بود اینکارو نکردم بجاش یه بنز w203 کوپه برداشتم که به شدت بهتر از اینه با اینکه هم سن هستن از نظر امکانات خیلی سرتر از اینه البته قیمتشم تقریبا دو برابر پول دادم ولی راضیم از خریدم و واقعا از ب ام و کم خرج تره و همه جور امکاناتی که خودروهای 2018 دارن رو داره که برای یه ماشین اروپایی مزیت بزرگیه، قیمتشم الان رشدی نکرده ولی کسی که دنبال لذت بردن از رانندگی و کیفیت سواری بالاس فکر سود و دلال بازی نباید باشه مگه اینکه پول لازم بشه بخواد بفروشه که اونوقت به مشکل میخوره چون مشتری اینجور ماشینها کمه اما من خودم ظاهر ماشینهای دهه نود رو از ماشینهای روز بیشتر دوست دارم و اگه مثلاً یه گالانت 92 یا 94 تمییز پیدا کنم میخرم و لذتی باهاش میبرم که با هیچ ماشین 2018 ای نمیتونم ببرم