موضوعات داغ

مشکلات جدید قطعه سازان، بیکاری گسترده و احتمال کاهش تیراژ خودروسازان کشور

عکس مطلب اول
گفته می شود که این روزها قطعه سازان با دو مشکل اساسی برای تامین مواد اولیه خود مواجه اند. نخستین مشکل مربوط به مواد اولیه است که همچنان در گروه دوم و سوم کالایی قرار داشته و ترخیص آنها از گمرک با اشکالاتی روبرو است. مشکل دوم درخصوص پرداخت آتی است که بخشی از پول نقدی پرداخت شده و قسمتی از قیمت خرید با ارز متقاضی است که باید در قالب این ارز پرداخت شود. اما در شرایط فعلی و ارز تک نرخی، این مساله موانع زیادی را برای شرکت ها ایجاد کرده و آن ها قادر به پرداخت باقی ارز نیستند چرا که نه ارز دولتی پرداخت می شود و نه ارز نیمایی به واردات اختصاص می یابد.
در حال حاضر مواد و قطعاتی که در گروه یک کالایی قرار دارند مشکل گمرکی ندارند اما قطعه سازان برای ترخیص مواد اولیه و قطعات نیم ساخته ای که در گروه دوم و سوم کالایی قرار دارند با مشکلات جدی ای مواجه شدند در حالی که بر اساس مصوبه دولت باید مواد اولیه قطعه سازان و خودروسازان در گروه یک کالایی قرار گیرد.
بر اساس مصوبه ای که به تصویب بانک مرکزی، گمرک و دولت رسیده تمام مایحتاج صنعت خودرو از جمله قطعه سازی باید در گروه یک کالایی قرار گیرد اما از آنجا که همچنان برخی از این مواد در سیستم در گروه یک قرار نگرفته است قطعه سازان برای هر کدام آنها باید مجوز بگیرند که این روند زمانبر شده است.
از سوی دیگر عدم ترخیص مایحتاج و مواد اولیه مورد نیاز قطعه سازان بر تولید آنها تاثیر گذاشته و این روند نیز منجر به تاثیرگذاری بر روند تولید خودروسازان شده و تولید روزانه آن ها را 50 درصد کاهش داده است.

نظرات کاربران

2 نظر

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد

1397/4/24
به جهنم ، میخواستن مثل آدم جنس با کیفیت بدن دست مردم ، کلا بی خودترین صنعت کشور خودروسازی ( تولید لگن ) هست
1397/4/24
آخ خدا تا کی از کارگر مایه میذارین آقا بذار ورشکست بشن،کار یکسره شه شاید فکری به حال این مسولین مفت خور کردن،چند سال به بهانه بیکاری کارگران دو شرکت لگن و آفتابه ساز، خون مردم رو میمکن،بسه آقا، بذارن تعطیل شه منتی سر ملت نباشه،الان کل ملت بیکران این چندتا هم روش