موضوعات داغ

برگی از تاریخ؛ مروری بر ماجرای شبیخون خودروهای ژاپنی به بازار انگلستان

عکس نویسنده
مرتضی قانع
نویسنده
عکس مطلب اول
فکر می کنید اولین خودروی ژاپنی که به بازار انگلستان راه یافت کدام مدل بود؟ تویوتا؟ داتسون؟ سوزوکی؟ پاسخ دایهاتسو است. در سال 1965 میلادی، اولین خودروی ژاپنی از برند مستقل و کوچک دایهاتسو به نام کومپانگو بود که در انگلستان با نام برلینا عرضه می شد. در آن سال، نشریات خودرویی بریتانیا از این مدل به عنوان حمله ژاپن به بازار خودروی انگلستان یاد کردند.
این خودرو در انگلستان حضور موفقی نداشت و شرکت وارد کننده، تنها موفق به فروش شش دستگاه در سال شد. در آن سالها در انگلستان خودروی موریس 1100 با فروشی نزدیک به 680 هزار دستگاه، کاملا بازار را در کنترل خودش داشت.

دایهاتسو کومپانگو

دایهاتسو کومپانگو

علاوه بر ضعف برند تجاری کومپانگو، قیمت بالای آن نیز مانع از موفقیش در بازار می شد. ژاپنی ها از همان دوران خودروهای خود را مجهز به بازار عرضه می کردند و در این خودرو نیز امکاناتی همچون مه شکن، رادیو، فندک برقی، آینه های جانبی و ساعت وجود داشت، اما خودروهای رقیب یعنی هیلمن lmp و آستین مینی همین امکانات را با قیمتی در حدود 280 الی 260 پوند کمتر ارایه می دادند.
دایهاتسو کمپانگو مجهز به یک موتور با حجم 797 سی سی بود که نهایت 41 اسب بخار قدرت و 64 نیوتون متر گشتاور تولید می کرد که برای وزن 775 کیلوگرمی خودرو کافی به نظر می رسید. در شهر رانندگی با خودرو آسان بود اما در جاده ها و اتوبان ها، به خصوص در سرعت های بالاتر از هشتاد کیلومتر بر ساعت سیستم تعلیق کاملا آزار دهنده بود و خودرو در مقابل بادهای قوی مقاومتی از خود نشان نمی داد. تجربه ای که بسیاری از ما ایرانیان با مدل های مختلف پراید بارها تجربه کرده ایم!

دایهاتسو کومپانگو

دایهاتسو کومپانگو

دایهاتسو کمپانگو با وجود دوام کیفی خود نتوانست در بازار انگلستان به موفقیت دست یابد، اما راه را برای دیگر خودروهای ژاپنی نظیر تویوتا کرونا، مدل های ارزان قیمت داتسون و خودروهای مختلف سوزوکی باز کرد و آنها توانستند به موفقیت عظیمی در بازار خودروی انگلستان دست پیدا کنند و موجب ورشکستگی شرکت های خودروسازی انگلستان شوند. بسیاری از برندهای ژاپنی همچون هوندا، اکنون در انگلستان خط تولید های خود را دارند.

نظرات کاربران

1 نظر

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد

1397/4/31
ماشاالله ام جی