موضوعات داغ

کمبود بنزین سوپر همچنان ادامه دارد

عکس نویسنده
گروه خودرو
نویسنده
عکس مطلب اول
به گزارش ایسنا، حدود سه ماه است که بسیاری از جایگاه های سوخت با کمبود بنزین سوپر مواجه هستند و بسیاری دیگر از جایگاه ها، اصلا بنزین سوپری ندارند که عرضه کنند. مسئولان علت اصلی این مشکل را مصرف سوخت بالا عنوان می کنند و می گویند با وجود اینکه پالایشگاه ها در حد ظرفیت خود بنزین تولید می کنند، باز هم مصرف خودروها بسیار بالاتر از ارقام تولیدی است.
از اواسط خردادماه بود که به واسطه قطع واردات بنزین سوپر به دلیل خودکفایی کشور در تولید بنزین، شاهد کاهض عرضه بنزین سوپر در جایگاه های سوخت بودیم. از سوی دیگر بخش اعظم بنزین سوپر کشور در پالایشگاه شازند اراک تولید می شود که اگر افراد با سیستم این پالایشگاه آشنایی داشته باشند، می دانند که در تابستان های معمولا دوره های اورهال یا تعمیر و نگهداری اساسی سیستم ها در پالایشگاه شازند اجرا می شود و پس از بازگشت واحد های تولیدی پالایشگاه به مدار، در حدود بیست روز زمان نیاز است تا کمبود پیش آمده، جبران شود.
فاطمه کاهی، سخنگوی شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی در این باره می گوید: در حال حاضر بنزین سوپر در برخی جایگاه های تهران عرضه می شود. پس از اتمام اورهال پالایشگاه شازند اراک، نفتکش ها در حال انتقال بنزین سوپر از پالایشگاه شازند به سرار کشور هستند و به زودی مشکل عرضه بنزین سوپر رفع خواهد شد.
حدود دو هفته پیش نیز محمدرضا موسوی خواه، مدیر عامل شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی در گفتگو با ایسنا در مورد کمبود توزیع بنزین سوپر در کشور بیان کرد: بنزینی که در حال حاضر در کشور توزیع می شود، یورو 4 است و در کل چهار اکتان با بنزین سوپر تفاوت دارد. به طور متوسط روزانه 3.5 میلیون لیتر بنزین سوپر در کشور توزیع می شود که این میزان بسته به شرایط بین 3.3 تا 3.7 میلیون لیتر در نوسان است، اما به طور کلی مشکلی در این زمینه وجود ندارد.

پالایشگاه شازند اراک

پالایشگاه شازند اراک

مشکلی که همچنان پابرجاست
با این وجود، پس از گذشت حدود دوماه همچنان مشکل عرضه بنزین سوپر وجود دارد و بسیاری از مخاطبین خبرگزاری ها، در تماسهایی گزارش از عدم عرضه بنزین سوپر در جایگاه های سوخت داده اند.
در این راستا زیبا اسماعیلی، سخنگوی شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی تاکید کرد که بنزین سوپر بدون مشکل در تهران توزیع می شود و ادامه داد: از ساعت 24 بامداد روز سه شنبه تا عصر همان روز یک میلیون و ششصد هزار لیتر بنزین سوپر در شهر تهران توزیع شده است. وی گفت که مصرف روزانه بنزین سوپر در کشور، روزانه حدود سه میلیون لیتر است و این مقدار بنزین تنها در پالایشگاه شازند اراک تولید می شود.
از سوی دیگر و طبق اخباری که در طی چند روز اخیر در خبرگزاری های مختلف منتشر شده بود، مصرف بنزین در کشور شدیدا افزایش یافته و به نظر می رسد در این وضعیت، اولویت پالایشگاه های کشور از جمله پالایشگاه شازند اراک، تولید بنزین یورو 4 است تا بتوانند سریع تر به نیاز بازار پاسخ دهند و به همین دلیل تولید بنزین سوپر با کاهش مواجه شده است.

نظرات کاربران

11 نظر

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد

1397/5/4
جك s5چيني چنتا داريم اين جا!!!؟؟؟؟؟
كاپوتا بالا كه همه توربو ها مرخص شده!!!!!!!
1397/5/14
اره داداش من داشتم سوخت الانم انداختم گوشه حیاط! داداش چی فکر کردی؟ مگه اسباب بازیه؟ من توش گازوییل هم میریزم اخ نمیگه
1397/5/4
برای خیلی از شهرهای بزرگ از خیلی وقت پیش کمبود بنزین سوپر هست.(در حدود 1 سال). مطمئنم اگه تو تهران کمبود بنزین سوپر نبود اصلا بحثش باز نمی شد. چون همه ایران تو تهران خلاصه میشه
1397/5/7
داداش منظورشون از افزایش مصرف بنزین داریم و دو روزه بنزین سوپر نیست منظورشون همون تهرانه وگر نه ما اهوازی ها و سایر شهرها که بنزین سوپر الان سه ساله توزیع نمیشه پس مقاله تیترش باید بشه تهرانی های عزیز لطفا منتظر بنزین سوپر باشید پالایشگاه اراک اورهال شده از صبر و شکیبایی شما متشکریم
1397/5/5
پالایشگاه ستاره خلیج فارس با افتتاح دو فاز و تولید 26 میلیون لیتر در روز میتونه نیازهای کشور رو به ینزین سوپر به تنهایی بر طرف کنه اما گویا مسوولین اصرار بر تولید بنزین معمولی دارند.
بنزین یورو ارتباطی با عدد اکتان ندارد و مسوول مربوطه بهتر بداند که در ایران تنها دو نوع بنزین معمولی و سوپر موجود است و استاندارد یورو به لحاظ مسایل آلودگی محیط زیست و درصد گوگرد و RSH ها موجود در بنزین سنجیده می شود.لازم است مسوول محترم مردم ... فرض ننماید.
وای بحال مسوولی که از دانش حوزه خود خبری نداشته باشد.
نفرین بر رابطه بازی
1397/5/5
بنزین یورو 4 تولید کنی واسه ماشینایی که اسمشون یورو چهاره و در عمل مثل پیکان 48 بنزین میسوزنه، باید هم مصرف سوخت بره بالا خواهر من ! علی الخصوص که هوا گرمه و کولر همه ماشینا روشن !
1397/5/6
2 روز پيش تو مشهد بنزين زدم رفتم جايگاه سوپر بنده خدا جايگاه داره گفت نزن فرقي نداره من ولي اعتنايي نكردم و باكم رو پر كردم فرداش فهميدم چرا گفت نز ن فرقي نداره چون اصلا سوپر نبوده و من فقط پول بنزين رو ، سوپري حساب كردم .
1397/5/6
دیروز رفتم بنزین معمولی بزنم بعد ۱۵ تا خودش قفل شد گفتم چرا گفت بنزین کمه همه ماشینای اونجا ۱۵ تا بیشتر نمیزدن نتیجه: کم کم بی ماشین می شیم دیگه گرونی دلار الکی نیست که می خوان هوا کمتر آلوده شه !!!!!!!!! ما بنزین معمولیو نداریم تازه می خوان سوپر بیارن
1397/5/6
وقتی آقای زنگنه یک جوان بی تجربه بنام صادق آبادی را مدیر عامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی ایران می کند و موجبات سرشکستگی متخصصین متعهد می گردد ملت انتظار تامین بنزین سوپر نداشته باشد.وقتی خریت ارزش شود نتیجه همین است.
1397/5/27
من شیرازی هستم. الان دوماهه یک قطره بنزین سوپر تو شیراز پیدا نمیشه. بنزین یورو 4هم پیدا نمیشه. از این بنزین قرمزا هست که چهل سال پیش بود. واقعا بد اتفاقی هست. هیچ کسی هم پاسخگو نیست. بنزین سوپر لوکس نیست بلکه یک بنزین با اکتان مناسب هست که نیاز ماشینای امروزه هست. و این بنزین قرمز مال زمان پیکان و ژیان هست.
1397/6/29
بنزین سوپر که دیگه شده طلای نایاب و شهر ماه چندین ماهه نیست و متاسفم که بنزین معمولی هم کلا تغییر کرده و با یک اکتان بسیار پایین ارائه میشود. صدای استکانی های ماشین رو درآورده و افسوس که بنزین معمولی هم اکتانش بسیار پایین اومده و مثل پارسال نیست.