موضوعات داغ

حدود 900 دستگاه بی ام و شرکت پرشیاخودرو در گمرک مانده است!

عکس مطلب اول
امروز شنبه مورخ ۶ مردادماه نشست خبری پرشیاخودرو در خصوص لیست اخیر اعلام شده توسط وزارت صنعت برگزار شد. جناب آقای اکبر حسینی، مدیر بازرگانی شرکت پرشیاخودرو در خصوص لیست تخلفات انجام شده در ثبت سفارش خودرو گفت که علی‌رغم فضاسازی‌هایی که این روزها در حال انجام است، حتی یک سنت دلار از بانک مرکزی ارز دولتی دریافت نکرده و این موضوع کاملاً شفاف و قابل پیگیری است. تمام اموری که در این مجموعه تجاری انجام شده، کوچک‌ترین تخلف و تخطی از قانون صورت نگرفته و درب این شرکت بر روی تمامی مراجع ذیصلاح باز است تا تمامی مدارک را بررسی کنند. لذا متاسفانه یکی از رسانه‌ها اعلام کرده بود که پرشیاخودرو ارز دولتی دریافت کرده و محصول خود را با قیمت آزاد فروخته است که این موضوع شدیداً تکذیب می‌شود. همچنین در مورد ثبت سفارش‌های غیر مجاز نیز حسینی توضیحاتی داد که از اواخر خردادماه ۹۶ برنامه ثبت سفارش پرشیاخودرو تصمیم‌گیری شد و ثبت سفارش‌ها را شروع به ثبت کرد. لذا کل این فرآیند ثبت سفارش پرشیاخودرو ظرف دو هفته تا اوایل تیرماه برای کل سال 96 انجام شده بود. پس پرشیاخودرو در سال گذشته و اوایل تیرماه که طبق روال عادی ثبت سفارش باز بوده، تمامی مراحل ثبت سفارش‌های خودروها را انجام داده بود و حدود ۱۴۷۰ دستگاه خودرو ثبت شد. اما برای دریافت فیش پرداخت، ثبت سفارش بسته شد و به بهانه بروزرسانی ثبت سفارش متوقف شد. پرشیاخودرو در جلسه‌ای که همان زمان در خصوص این مشکل با مدیر کل مقررات گمرک داشت، گفته شد که این مشکل تا چند روز آینده رفع شود. لذا پرشیاخودرو به استناد این مدیر عالی رتبه، خودروهای خود را حمل کرد و به گمرک رسیدند. نهایتاً پس از چند ماه هنوز هم این “چند روز دیگر”ها فرا نرسید و مشکل شدیدی برای واردکننده‌ها پیش آمد. این مدیر عالی رتبه گفت که طبق دستور وزیر گمرک می‌بایستی روند ثبت سفارش را کند و متوقف کنند! آن هم بدون استناد به هیچ قانونی! که حتی در حال حاضر بعد از حدود یکسال هنوز هم پرشیاخودرو تعدادی خودرو در گمرک دارد!
اما خود شرکت پرشیاخودرو متوجه شد که در زمانی که ثبت سفارش بسته بود، حدود ۵۹ دستگاه خودرو بی‌ام‌و تایید شده است! یعنی از ۱۴۷۰ دستگاه خودرو ثبت سفارش شده، گمرک خودسرانه تنها اجازه ورود ۵۹ دستگاه را داد و بقیه خودروها را بدون هیچ دلیلی نگه داشت که البته هنوز هم همین 59 دستگاه را موفق به ترخیص نشده است. حتی در حال حاضر حدود ۹۰۰ دستگاه بی‌ام‌و از همان ثبت سفارش قانونی قبلی در گمرک است که با وجود ثبت سفارش قانونی باز هم اجازه واردات ندارند! و تابحال هزینه نگهداری آن‌ها در گمرک برای هر دستگاه حدود ۱۵ میلیون تومان شده است. حال پرشیاخودرو خود نیز بعنوان یک شاکی خود را محق واردات باقی خودروها می‌داند زیرا تمامی ثبت سفارش‌ها در زمان باز بودن ثبت سفارش و قانونی بوده‌اند. پرشیاخودرو از روز اول با شفافیت تمام این لیست را به گمرک اعلام کرده بود و گلایه از سلیقه‌ای بودن این تصمیمات داشته است که حتی در طی جلسه‌ای با حراست وزارت صنعت تمامی این مدارک را تحویل و توضیح داده بود. در زمان همین بسته شدن سلیقه‌ای ثبت سفارش، حدود ۱۵۰ میلیارد تومان ضرر برای شرکت پرشیاخودرو در بر داشته است. با وجود این ضرر بسیار زیاد، هیچ‌گاه پرشیاخودرو به خود اجازه تخلف در برابر قانون نداده و آماده ارایه هر گونه اسناد و مدارک و هر همکاری با مراجع دارد.
لیستی که از سوی وزارت صنعت وارد شده، نام پرشیاخودرو به عنوان شرکت متولی اعلام شده اما متقاضی واردات در تمامی این لیست شخص یا شرکت‌های دیگری بوده‌اند و در هیچ ردیفی از این لیست پرشیاخودرو مسئولیت واردات را برعهده نداشته است.
اگر قرار است واردات خودرو با توجه به شرایط کشور قطع شود، این شرکت هم تابع خواهد بود اما این کار باید با مشورت و اعلام قبلی باشد و نباید یک شبه این تصمیم برای همچین قسمت بزرگی از بازرگانی کشور گرفته شود.

نظرات کاربران

2 نظر

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد

1397/5/6
اول میگه ما خودمونو بر حق میدونیم که تمام ثبت سفارشامونو تحویل بگیریم و خودروها باید ترخیص بشه، بعد میگه ما تابع قانونیم ! عجب !
1397/5/6
دیروز مقابل نمایندگی پرشیا خودرو یک کامیون ماشین دیدم...
بنازم!!!