موضوعات داغ

افزایش قیمت و سهمیه بندی بنزین، استراتژی های پیش رو برای کاهش مصرف

عکس نویسنده
گروه خودرو
نویسنده
عکس مطلب اول
اخبار در خصوص افزایش مصرف بنزین، کمبود بنزین سوپر و اقدام برای گران کردن این سوخت استراتژیک را بارها در چند وقت اخیر شنیده ایم. حقیقت آن است که مصرف بنزین در کشور به واسطه قدیمی بودن و پر مصرف بودن تکنولوژی های مورد استفاده در خودروهای پرفروش کشور بسیار بالاست و اقدام عملی جهت افزایش سهم خودروهایی که از دیگر سوخت ها نظیر گازوئیل استفاده می کنند یا تامین انرژی آنها از سیستم های هیبریدی صورت می گیرد، انجام نشده و هم چنان ناوگان خودروهای سواری کشور متکی به سوخت بنزین هستند و به همین دلیل، هرگونه تغییر در نحوه عرضه یا قیمت گذاری آن، بسیار مهم تلقی می شود.
عرضه خودروهای دوگانه سوز نیز در مدت زمانی بسیار رونق داشت و ایران، عنوان صاحب بزرگترین ناوگان خودروها با سوخت CNG را در بازه ای به خودش اختصاص داده بود، اما در طی سالهای اخیر عرضه و فروش خودروهای دوگانه سوز با سوخت CNG بسیار کاهش یافته و به موازات آن، مصرف بنزین نیز افزایش یافته است.

ناوگان خودروهای دوگانه سوز

ناوگان خودروهای دوگانه سوز

در همین زمینه سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی با عنوان کردن این مساله که احتمال دو نرخی شدن بنزین و سهمیه بندی آن وجود دارد، افزود: اگر مصرف بنزین کاهش پیدا نکند و یا اینکه از ناحیه تحریم ها تحت فشار قرار بگیریم، بنزین دو نرخی شده و سهمیه بندی می شود و اعلام قیمت جدید نیز بر عهده وزارت نفت خواهد بود.
اسداالله قره خانی در جریان گفتگویی که با خبرگزاری ایسنا داشت، اظهار کرد: زمانی بود که ما بنزین دو نرخی داشتیم که به صورت سهمیه بندی ارایه می شد ودلیل این سبک عرضه، مقتضیات زمان و تحریم های خارجی بود که باعث می شد بنزین تولید شده در داخل کشور، کفاف مصرف را ندهد. به دلیل افزایش مصرفی که در آن زمان صورت گرفته بود، مجبور به دو نرخی کردن و سهمیه بندی بنزین شدیم که در آن زمان کار خوبی بود و نتایجی موثر داشت.

سهمیه بندی بنزین

سهمیه بندی بنزین

با برداشته شدن تحریم ها و افزایش ظرفیت های تولید بنزین در داخل کشور، تولید توانست خود را به مصرف برساند و به همین دلیل بود که بنزین دو نرخی و سهمیه بندی شده کنار گذاشته شد. این روند تا ابتدای امسال ادامه داشت، تا جایی که دولت قصد داشت قیمت بنزین و سایر حامل های انرژی را بر اساس تبصره 18 لایحه بودجه افزایش دهد. دولت تاکید داشت که هزینه های آن سنگین است و برای جبران بخشی از هزینه ها، باید قیمت بنزین افزایش پیدا کند، طرحی که مجلس شورای اسلامی آن را رد کرد.
در این مدت وزارت نفت دو فاز از پالایشگاه ستاره خلیج فارس را به مرحله بهره برداری رساند که هر فاز قادر به تولید 12 میلیون لیتر بنزین با اکتان بالا هستند. قره خانی در ادامه صحبت هایش گفت: دولت بر اساس قانون هدفمندی و قانون وزارت نفت و قانون مربوط به مجوز استفاده از کارت سوخت، اختیار افزایش قیمت بنزین را دارد.

پالایشگاه ستاره خلیج فارس

پالایشگاه ستاره خلیج فارس

در حال حاضر و بنابر اظهارات سختگوی کمیسیون انرژی مجلس، تولید بنزین کشور هشتاد میلیون لیتر است و مصرف به بیش از صد میلیون لیتر رسیده است. از سوی دیگر تحریم های احتمالی صنعت نفت ایران را تهدید می کنند و اگر کاهش مصرف صورت نگیرد، فاصله بین تولید و مصرف بیشتر شده و دولت مجبور به واردات بنزین خواهد شد. در چنین شرایطی دولت از طریق سهمیه بندی بنزین و عرضه آن به صورت دو نرخی، تقاضا را کنترل خواهد کرد. در این شرایط افرادی که بیشتر از حد معمول بنزین نیاز داشته باشند یا از اتومبیل های پر مصرف استفاده کنند، مجبور خواهند بود تا بنزین را گران تر بخرند.

صف های طولانی در پمپ بنزین ها

صف های طولانی در پمپ بنزین ها

بنابر اظهارت قره خانی، دو طرح سهمینه بندی بنزین و دو نرخی عرضه کردن آن در آینده نزدیک عملی خواهند شد، اما اینکه چه زمانی دولت تصمیم به اجرای این طرح ها بگیرد، بستگی به دوره های زمانی آینده دارد. قیمت ها بدست وزارت نفت تعیین خواهد شد و البته مشورت هایی برای قیمت گذاری با مجلس شورای اسلامی صورت خواهد گرفت. با وجود تمامی این گفته ها، هنوز تصمیمی درباره گران کردن قیمت بنزین و سهمیه بندی آن اعلام نشده است.

نظرات کاربران

11 نظر

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد

1397/5/7
همه ماشینهای وارداتی کارت سوخت ندارن، یه درآمد اضافی هم برای دولت میشه باز، صدور کارت سوخت یک میلیون ریال!!!
1397/5/7
باز جیباشون خالی شد،به فکر گرون کردن افتادن،آقا هی ارزون بودن بنزین رو نکوبین تو سر ملت،آخه پول ما بی ارزشه،پس قیمت بنزین رو خواهشن با دنیا مقایسه نکنید اگر خواستین مقایسه کنید همه چی رو مقایسه کنید حقوق و امکانات و...
1397/5/7
مسئولین باید بفهمن که علت رکورد زدن های پی در پی مصرف بنزین در کشور، بخاطر ماشینامونه. موتور xu7 که توی شهر با کولر راحت ۱۴-۱۵ تا میسوزونه و موتور ohvg2 که روی آریسان هنوز تولید میشه مثل خوره بنزین مصرف میکنه. Tu5 های ایرانیزه و ef7 ها هم کم بنزین نمیخورن. مشکل از خودروسازی سرطانی ماست. تا وقتی یه عده مدیر بی کفایت سرکار باشن همین میشه. هر بار که این اخبار رو میشنوم یاد اون مقاله تون که عنوانش چرا توانایی ساخت موشک داریم ولی روی پراید درجا میزنیم میفتم، کاشکی مدیرای خودروسازیمونم مثل مدیران صنایع نظامیمون باشن.
1397/5/7
زمان احمدی نژاد بنزین با کیفیت تری داشتیم و با وجود تحریم ها که فحششو خود احمدی نژاد میخورد، بنزین یورو ۴ داشتیم و سوپر به وفور یافت میشد، اما وزیر نفت بی کفایت فعلی بنزین های خوبمونو به مفت تومن صادر میکنه و برای سود خودشو و امثالش، بنزین بی کیفیت وارد میکنه. تا وقتی مدیران بی کفایت سرکارن اوضاع همینه.
1397/5/7
جالبه که بعد از بحران آب و سکه و دلار و برق و ... قراره یه بحران جدید به اسم بحران سوخت داشته باشیم. بچه ها مچکریم.
1397/5/7
زورش به خودرو سازها نمیرسه که ماشین کم مصرف تولید کنن!!!!!!!!!!
1397/5/7
آخه چرا اینقدر آدمهای احمق در راس امور قرار داره!
آخه بی وجدان خوب خود شماها دارین مجبور میکنین مردم ماشین چهل سال پیش با اون مصرف بالا رو سوار بشن بعد میگین بنزین کم مصرف کنن.
خوب شما که راس میگی چرا تعرفه خودروهای هیبرید رو بالا بردی . خوب چرا واردات خودرو رو بستی چرا تعرفه خودرو رو بالا بردی که ما مجبور بشیم این ماشینهای قدیمی رو سوار بشیم . تعرفه رو آزاد کن یا خودرو با کیفیت بساز بعد ببین مصرف خودرو میاد پایین یا نه!
1397/5/7
عزیزمن اینه هیچوقت به ملت به چشم انسان نگاه نمیکنن، ملت نقش موجوداتی رو داره واسه اینا که به مقصد منظورخودشون برسن
1397/5/7
دلیل روشنه مرتضی جان،دنبال عافیت نیستن دنبال اینن کدوم پول داره براشون قاعدتا
1397/5/8
جالبه که گفتن دفعه پیش بسیار موفقیت آمیز بود( یعنی به درآمد هنگفتی رسیدیم) و بعد از تحریم ها بنزین دوباره تک نرخی شد(که یعنی بین بنزین 700 تومنی 1000 تومنی ، دومی شد قیمت اصلی).دارم به قهقرا میرم، فقط بذارین برم.اینا واقعا مردمو ... فرض کردن
1397/5/8
کشوری که زیر ساختهای حمل و نقل عمومی مثل مترو و اتوبوس در شهرها و قطار و هواپیما برای مسافتهای طولانی ندارد واضح است که مصرف سوخت با این تکنولوژی خودروها باید هم زیاد باشه نمیشه که با چهار پایان مردم این ور و اون ور برن.چرا واقعا هزینه بنزین و گازوییل ساخت جاده تصادفات و.. صرف کارهای زیر بنایی مثل قطار نمیشه مثل کشورهای دیگه؟