موضوعات داغ

معرفی 10 خودروی تنفس طبیعی که با موتور توربو خودروهای بسیار بهتری بودند - بخش اول

عکس مطلب اول
گرایش کلی به سوی موتورهای توربوشارژ در دهه گذشته باعث شده تا تعداد محدودی خودروی با ارزش با موتور تنفس طبیعی باقی بماند. کسانی که طرفدار خودروهای سنتی هستند از این موضوع افسوس می خورند اما حقیقت این است که جدیدترین خودروهای توربوشارژ به حدی پیشرفت کرده اند که مشکلات رایج توربوشارژر مانند تاخیر (لگ) و افت گشتاور در دورهای بالا به تاریخ پیوسته است. بعضی از موتورهای توربوشارژ امروزی حتی می توانند تا 7 الی 8 هزار دور در دقیقه دور بگیرند و همچنان گشتاور خوبی تولید کنند. موتورهای توربوشارژ بی ام و M3 و M4 جدید و موتور فراری 488 GTB دو نمونه از موتورهای توربوشارژ برتر امروزی هستند که در رده بندی حجمی مربوط به خود جوایزی دریافت کرده اند.
البته هنوز هم صدای تولیدی از اگزوز خودروهای توربوشارژ برای طرفداران خودروهای اسپرت زیاد جذاب نیست. به عنوان مثال یک موتور 2.0 لیتری 4 سیلندر توربوشارژ می تواند قدرتی به اندازه یک موتور 3.5 لیتری 6 سیلندر تنفس طبیعی تولید کند و به همان اندازه سریع باشد ولی صدای موتور 6 سیلندر قطعا جذاب تر است.
برتری دیگر موتورهای توربوشارژ به موتورهای تنفس طبیعی هم قدرت خود مصرف سوخت کمتر آنهاست زیرا گشتاور موتورهای توربو بیشتر است و در دور پایین تری تولید می شود و به همین دلیل می توان از گیربکسی با ضرایب سبکتر در آنها استفاده کرد که باعث کاهش دور موتور و کاهش مصرف سوخت می شود. علاوه بر این یک موتور توربوشارژ با حجم پایین و قدرت بالا هنگامی که با فشار ملایم روی پدال گاز (لود و بوست پایین) در بزرگراه حرکت می کند از نظر مصرف سوخت فرق زیادی با یک موتور تنفس طبیعی هم حجم با قدرت پایین ندارد.
در ادامه 10 خودروی تنفس طبیعی معرفی می شوند که اگر موتورهای توربوشارژ داشتند، خودروهای بسیار بهتری بودند.

1 – تویوتا GT86
تویوتا GT86

تویوتا GT86

بهتر است با یک نمونه بارز شروع کنیم. از زمان معرفی تویوتا GT86 تا به حال، مهم ترین انتقادی که از این خودرو شده است مشکل کمبود قدرت آن است. GT86 در باقی موارد خودروی توانمندی است. 200 اسب بخار کل قدرتی است که موتور 2.0 لیتری تنفس طبیعی این خودرو می تواند تولید کند که اگر کمبود گشتاور این موتور را به این مشکل اضافه کنیم در نهایت باعث می شود در درگ های خیابانی که با سبز شدن چراغ راهنما شروع می شود همیشه مجبور باشید چراغ های عقب اکثر خودروهای هم قیمت و رقیب GT86 را تماشا کنید! علاوه بر این، نرمی و روانی خاصی در کارکرد این موتور وجود ندارد که با تبدیل شدن به توربو از ارزش آن کاسته شود.

2 – تویوتا کمری 2018
تویوتا کمری 2018

تویوتا کمری 2018

محبوب ترین سدان در ایالات متحده هنوز هم تنها با یک موتور کسل کننده 4 سیلندر خطی 2.5 لیتری یا یک موتور 3.5 لیتری V6 با مصرف بالا به فروش می رسد. مطمئنا مزایای یک موتور توربو باعث می شود برتری کمری به رقبای خود افزایش یابد. در واقع تویوتا با نصب موتورهای توربو در محصولات خود سرسختانه مخالفت می کند. شاید اخیرا فروش موفق مدل های توربوشارژ هوندا آکورد و سیویک مقامات تویوتا را متقاعد کند که دیدگاه های خود را تغییر دهند. البته بعضی از مدل های لکسوس چند سالی است که به موتورهای توربوشارژ مجهز شده اند. موتور 2.0 لیتری 4 سیلندر توربوشارژ لکسوس در مدل هایی مانند IS200t و NX200t نصب شده است که 241 اسب بخار قدرت و 350 نیوتن متر گشتاور تولید می کند. یکی دیگر از موتورهای تویوتا که برای نصب در کمری مناسب است موتور 3.5 لیتری سوپرشارژ V6 مربوط به آوالون TRD است که 320 اسب بخار قدرت و 400 نیوتن متر گشتاور تولید می کند.

3 – هوندا ادیسه
هوندا ادیسه

هوندا ادیسه

هوندا سیویک از فناوری توربو استقبال کرده است و موتور 1.5 لیتری توربوشارژ 180 اسبی این خودرو یکی از بهترین موتورها در کلاس خودش است. سیویک تایپ R نیز ثابت کرده است که توربوشارژر از لذت رانندگی کم نمی کند. پس با این حساب چرا جدیدترین مدل مینی ون هوندا یعنی ادیسه هنوز گرفتار یک موتور 3.5 لیتری V6 قدیمی و پرمصرف است؟
در واقع اکثر مینی ون ها با پیشرانه های مشابه تولید می شوند و قطعا یک موتور توربو با حجم کمتر و قدرت بیشتر می تواند این ون های سنگین وزن را با شتاب بیشتری به حرکت در بیاورد. با توجه به نحوه رانندگی افراد با این نوع خودروها، در صورت نصب موتور توربو مصرف سوخت آنها نیز به طور قابل توجهی کاهش می یابد.

4 – نیسان 370Z
نیسان 370Z

نیسان 370Z

نیسان از اینکه یک خودرو را به مدت طولانی تولید کند ترسی ندارد. نیسان 370Z از سال 2009 تاکنون تولید شده است و نیسان GT-R نیز مدتها پیش در سال 2007 معرفی شد. با این حال، با اینکه می توان روی قدرت GT-R حساب باز کرد، 370Z بیشتر نوعی پسرفت محسوب می شود و نمی تواند در شتاب و سرعت همپای رقبای امروزی خود ظاهر شود. بله درست حدس زدید! راه حل این مشکل نصب یک توربوی بزرگ و عالی است. با توجه به کیت های افترمارکت فراوانی که برای 370Z وجود دارد می توان به راحتی قدرت 332 اسبی موتور 3.7 لیتری V6 این خودرو را به رقمی فراتر از 450 اسب بخار رساند و آن را به یک کوپه اسپرت سنتی و فوق العاده تبدیل کرد. برای این کار فقط کافیست بعضی از اجزای فنی داخل موتور را تقویت کنید و بقیه قسمت های خودرو را بدون تغییر رها کنید. به این ترتیب 370Z مانند GT-R به یک خودروی اسپرت با قیمت بسیار مناسب تبدیل می شود.

5 – لکسوس LC 500
لکسوس LC 500

لکسوس LC 500

وقتی صحبت از طراحی ظاهری و فناوری مطرح شود، لکسوس LC یکی از بهترین های کلاس خود است. ولی با وجود این طراحی فضایی، موتور تنفس طبیعی 5.0 لیتری V8 این خودرو که 471 اسب بخار قدرت و 540 نیوتن متر گشتاور دارد به سختی تلاش می کند در شتابگیری در مسیر مستقیم با رقبای خود برابری کند. حتی گیربکس پیشرفته 10 دنده اتوماتیک این خودرو نیز نمی تواند مشکل کمبود شتاب آن نسبت به برخی رقبا را حل کند. ولی به راحتی می توان با فناوری توربو به وزن سنگین این خودرو غلبه کرد. حتی یک توربو با بوست پایین نیز می تواند تفاوت چشمگیری در این خودرو که هم اکنون یک گرند تورر فوق العاده است ایجاد کند. علاوه بر این مصرف سوخت LC 500 نسبت به برخی رقبا بیشتر است که توربوشارژر این مشکل را نیز تا حدودی برطرف می کند.

نظرات کاربران

2 نظر

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد

1397/7/18
اینکه کاش این ماشین ها مدل توربو هم داشتن جمله خوب و درستی است اما اگر قراربود فقط با یک نوع موتور تولید شود ، یک موتور تنفس طبیعی ۸سیلندر با صدای دلنشین بهتره!
1397/7/19
همشون ژاپنی بودن که