موضوعات داغ

معرفی 6 موتور برتر و جان سخت در دنیای وانت ها

عکس مطلب اول
امروز وانت ها با موتورهای بسیار متنوعی به فروش می رسند که موتورهای بنزینی 4 سیلندر با حجم پایین تا موتورهای دیزلی V8 توربوشارژ با حجم بالا را در بر می گیرد. حتی انتخاب وانت هایی با موتورهای کم حجم مانند گذشته مشکل ساز نیست زیرا بسیاری از موتورهای پایه وانت های امروزی از نظر قدرت با قویترین موتورهای 15 تا 20 سال پیش برابری می کنند.
علاوه بر موارد فوق، وانت های امروزی بسیار سریعتر و کم مصرف تر از وانت های چند دهه پیش هستند و آلایندگی بسیار کمتری نیز تولید می کنند. در گذشته وانت هایی با شتاب زیر 10 ثانیه به ندرت یافت می شدند ولی امروز وانت هایی با شتاب 7.0 الی 8.0 ثانیه به راحتی یافت می شوند. در طول زمان سیستم های انتقال قدرت 4 چرخ محرک نیز بسیار پیشرفت کرده اند و به همین دلیل وانت های امروزی از قابلیت های آفرودی بهتری برخوردار شده اند.
هدف از این مقاله معرفی وانت هایی است که قویترین موتورها را دارند و ظرفیت یدک کشی آنها بسیار بالاست. وانت هایی که در این فهرست معرفی می شوند هیولای قدرت و گشتاور هستند و بیشتر آنها مربوط به سازندگان امریکایی هستند. وانت هایی که در ادامه معرفی می شوند از نوع دو کابین با موتورهای بسیار پرقدرت و در عین حال اقتصادی هستند. بعضی از آنها موتورهای دیزلی و بعضی دیگر موتورهای بنزینی توربوشارژ دارند ولی قطعا نمونه های دیزلی گشتاور بسیار بیشتر و قدرت یدک کشی برتری دارند. برای اینکه با بهترین موتورهای موجود در وانت ها آشنا شوید این مقاله را دنبال کنید.

1 – تویوتا تاکوما مدل 2018 با موتور 3.5 لیتری V6
تویوتا تاکوما

تویوتا تاکوما

موتور 3.5 لیتری V6 تویوتا تاکوما قویترین موتور این فهرست نیست ولی این موتور 278 اسب بخار قدرت و 359 نیوتن متر گشتاور دارد که برای این وانت بسیار مناسب است و قدرت کافی برای رانندگی در شرایط آفرودی و غیر آفرودی را در اختیار آن می گذارد. مصرف سوخت ترکیبی تاکوما V6 با سیستم انتقال قدرت تک دیفرانسیل و گیربکس 6 دنده اتوماتیک رقم قابل توجه 11.2 لیتر در 100 کیلومتر است.
علاوه بر این تاکوما تنها وانت موجود در بازار امریکا است که با موتور V6، گیربکس 6 دنده دستی و سیستم انتقال قدرت 4 چرخ محرک به فروش می رسد. از همه مهم تر اینکه این وانت می تواند سال ها بدون دردسر به مالکین خود خدمت رسانی کند. با این حال حداکثر ظرفیت یدک کشی این وانت 3084 کیلوگرم است که پایین ترین ظرفیت در این فهرست است.

2 – فورد F-150 رپتور مدل 2018 با موتور 3.5 لیتری V6 اکوبوست
فورد F-150 رپتور

فورد F-150 رپتور

تمام موتورهای اکوبوست وانت های فورد به نسبت حجمی که دارند قدرت شگفت انگیزی تولید می کنند اما نسخه پرقدرت 3.5 لیتری توربوشارژ این موتور که در وانت فورد F-150 رپتور یافت می شود بدون شک شگفت انگیزترین نمونه ممکن است زیرا 450 اسب بخار قدرت و 691 نیوتن متر گشتاور تولید می کند. قدرت این موتور نسبت به موتور 3.5 لیتری اکوبوست معمولی 75 اسب بخار بیشتر است که به خاطر استفاده از توربوهای متفاوت و تنفس بهتر موتور است.
این موتور همراه با یک گیربکس 10 دنده اتوماتیک در فورد رپتور نصب می شود که باعث می شود این وانت بسیار سریع باشد و در عین حال مصرف سوخت معقولی نیز داشته باشد. سیستم تعلیق فورد رپتور مخصوص رانندگی آفرود است و به همین دلیل در ظرفیت یدک کشی آن تاثیر منفی گذاشته است. موتور 3.5 لیتری اکوبوست در لینکلن نویگیتور نیز نصب شده است و با اینکه نویگیتور یک SUV سنگین وزن است می تواند تا 3946 کیلوگرم بار را یدک بکشد.

3 – شورولت سیلورادو 1500 و GMC سیرا 1500 مدل 2018 با موتور 6.2 لیتر V8
شورولت سیلورادو 1500

شورولت سیلورادو 1500

موتور 6.2 لیتری V8 جنرال موتورز در گران ترین مدل های وانت های شورولت سیلورادو و GMC سیرا با ظرفیت حمل بار نیم تن یافت می شود. این موتور در تعدادی از SUVهای جنرال موتورز نیز نصب شده است. این موتور 6.2 لیتری بنزینی 420 اسب بخار قدرت و 623 نیوتن متر گشتاور تولید می کند که این گشتاور از طریق یک گیربکس 8 دنده اتوماتیک به چرخ ها منتقل می شود.
با وجود اینکه این موتور دارای طراحی قدیمی Pushrod (استفاده از میله های فشاری برای باز و بسته کردن سوپاپ ها) است و میل سوپاپ های آن در بلوک سیلندر قرار گرفته اند، ولی یک موتور کاملا مدرن است و مدل های تک دیفرانسیل این وانت ها مجهز به سیستم غیر فعال کردن تعدادی از سیلندرها برای کاهش مصرف سوخت هستند و به همین دلیل مصرف سوخت این وانت ها در سیکل ترکیبی 13.84 لیتر در 100 کیلومتر است. وانت های مجهز به این موتور V8 بزرگ می توانند تا 5669 کیلوگرم بار را یدک بکشند و به همین دلیل سیلورادو و سیرا قوی ترین وانت های بنزینی این فهرست هستند. مدل های جدیدی از این دو وانت در راه است ولی احتمالا مشخصات موتور آنها تغییری نمی کند.

4 – شورولت سیلورادو 3500/2500 و GMC سیرا 2500/3500 با موتور Duramax با حجم 6.6 لیتر
شورولت سیلورادو 3500/2500

شورولت سیلورادو 3500/2500

موتور V8 توربودیزل Duramax شورولت مدتها از رقبای عمده خود ضعیفتر بود اما اخیرا شورولت فاصله خود با رقبا را کاهش داد و قدرت این موتور 6.6 لیتری را به 445 اسب بخار و گشتاور آن را به 1233 نیوتن متر رساند. حداکثر ظرفیت یدک کشی سیلورادو و سیرا با این موتور 10477 کیلوگرم است که باز هم نسبت به رقبا پایین تر است و این دو وانت از این نظر در رتبه سوم این فهرست قرار می گیرند. ولی افراد کمی هستند که باری به این سنگینی را با این وانت ها یدک بکشند.
موتور Duramax مانند دیگر موتورهای دیزلی مخصوص کارهای سنگین مجهز به سیستم ترمز موتوری خودکار است. این سیستم نوعی ترمز موتور است که با استفاده از توربوشارژر فشار برگشت منفی در سیستم اگزوز را افزایش می دهد و از این طریق سرعت موتور را کاهش می دهد. به کمک معکوس های گیربکس می توان سرعت وانت را نیز کاهش داد.

5 – رم 3500/2500 مدل 2018 با موتور کامینز 6.7 لیتر
رم 3500/2500

رم 3500/2500

موتور دیزل کامینز که در وانت های رم یافت می شود در میان موتورهای سازندگان امریکایی منحصر به فرد است زیرا طرح کلی یک موتور 6 سیلندر خطی را دارد. با وجود اینکه تعداد سیلندرهای این موتور از رقبا کمتر است باز هم 6.7 لیتر حجم دارد و 385 اسب بخار قدرت و 1261 نیوتن متر گشتاور تولید می کند که البته دسترسی به این میزان قدرت و گشتاور در صورتی است که این موتور همراه با گیربکس آیسین باشد. می توان این وانت ها را با گیربکس 6 دنده اتوماتیک معمولی یا 6 دنده دستی نیز انتخاب کرد ولی در صورت انتخاب این گیربکس ها قدرت و گشتاور این موتور بسیار کاهش می یابد.
ظرفیت یدک کشی وانت رم با موتور کامینز 14156 کیلوگرم است و به همین دلیل سیستم ترمز موتوری هوشمند با استفاده از فشار برگشت منفی در سیستم اگزوز در این وانت بسیار کاربرد دارد. سرویس دوره ای برای تعویض روغن این موتور هر 24 هزار کیلومتر است و به همین دلیل تجربه طولانی ترین سفرهای جاده ای بدون نیاز به توقف برای انجام سرویس های دوره ای با این موتور امکان پذیر است.

6 – فورد F-250 و F-350 مدل 2018 با موتور پاور استروک 6.7 لیتر
فورد F-350

فورد F-350

بعد از اینکه موتور پاور استروک فورد سال ها عملکرد افسانه ای از خود بر جای گذاشت، تعدادی از نسل های این موتور بودند که دوام آنها کمتر از حد مورد انتظار مشتریان بود. اما در جدیدترین نمونه موتور پاور استروک این مشکلات به خوبی تحت کنترل در آمده اند و این موتور همچنان بهترین عملکرد در کلاس خودش را ارائه می دهد.
این موتور 6.7 لیتری V8 توربودیزل 450 اسب بخار قدرت و 1267 نیوتن متر گشتاور تولید می کند و حداکثر ظرفیت یدک کشی فورد F-350 Super Duty با این موتور 15422 کیلوگرم است. تمام این اعداد و ارقام بهترین های این فهرست هستند. هنگامی که چنین وزن سنگینی را پشت این وانت یدک می کشید سیستم ترمز موتوری هوشمند این خودرو که از فشار برگشت منفی در سیستم اگزوز استفاده می کند و دارای سه حالت روشن، خاموش و خودکار است تقریبا یک ابزار ضروری محسوب می شود زیرا به راننده کمک می کند در مسیرهای شیب دار طولانی سرعت این وانت بزرگ را تحت کنترل داشته باشد.

نظرات کاربران

1 نظر

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد

1397/7/1
به نظرم نیسان زامیاد میتونه بهترین گزینه این لیست باشه.شما فک کن موتور ۲۷۰۰ cc و ۱۱۰ اسب بخاار 😐.
۱۸۰ نیوتن متر گشتاور... سوخت ۱۵ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر تازه بدون بار .ایمنی هم که خودتون بهتر از من میدونید. ظرفیت بار ۲۱۰۰ (مجاز).
به نظرم نام نیسان زامیاد از گروه سایپا اینجا خالیه‌.
از تولید ملی حمایت کنید😂😂