موضوعات داغ

مصرف بنزین در تیرماه به مرز سه میلیارد لیتر رسید

عکس مطلب اول
به نقل از ایسنا، ترازوی تولید و مصرف بنزین در ایران در دو سال اخیر تقریبا برابر بوده است؛ هرچند گاهی کفه مصرف سنگین‌تر شده و با اینکه پالایشگاه‌ها در حد توان خود تولید کرده اند و دو فاز پالایشگاه ستاره خلیج فارس نیز به مدار آمده است ولی باز هم فاصله‌ای بین مصرف و تولید بنزین وجود دارد که باید از طریق واردات پر شود.
در سال 1392 تولید بنزین در پالایشگاه های کشور حدود ٦۰ میلیون لیتر در روز بود که سهم بنزین یورو ٤ از این میزان ٣.٤ میلیون لیتر در روز بود. این مقدار تا سال 1395 تقریبا ثابت ماند. در سال 1396 فاز نخست پالایشگاه ستاره خلیج فارس راه‌اندازی شد و تولید بنزین در سه ماهه آخر سال 1396 با تثبیت تولید در فاز اول ستاره خلیج فارس به ٧٥ میلیون لیتر در روز رسید که ٢٨ میلیون لیتر آن طبق استاندارد یورو ٤ بود. با افتتاح فاز دوم ستاره خلیج فارس تولید بنزین در ایران توسط ١۰ پالایشگاه به ٨٨ میلیون لیتر در روز رسید.
با راه‌اندازی فاز سوم پالایشگاه ستاره خلیج فارس 12 تا 13 میلیون لیتر بنزین به تولید داخل اضافه می‌شود و ظرفیت تولید بنزین تا آذرماه به 100 میلیون لیتر می‌رسد که 80 میلیون لیتر از 100 میلیون لیتر مذکور طبق استاندارد یورو 4 و یورو 5 خواهد بود.
طبق آخرین آمار، میانگین تولید بنزین در تیرماه امسال برابر با 87 میلیون و 300 هزار لیتر در روز بود که نسبت به تولید 67 میلیون و 600 هزار لیتری پارسال، بیانگر رشد 29.1 درصدی تولید بنزین در ایران است.
از سوی دیگر آخرین گزارش‌ها از مصرف بنزین در ایران حاکی از آن است که مصرف بنزین در تیرماه به مرز سه میلیارد لیتر رسیده است. بر این اساس ایرانی‌ها در تیرماه دو میلیارد و 840 میلیون لیتر بنزین سوزاندند. مصرف بنزین از ابتدا تا انتهای تیرماه در سال جاری 91 میلیون و 700 هزار لیتر بوده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته (84 میلیون و 500 هزار لیتر) 8.5 درصد رشد داشته است.
میانگین مصرف بنزین از ابتدای سال تا آخر تیرماه امسال 86 میلیون و 800 هزار لیتر بوده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته (79 میلیون و 200 هزار لیتر) 9.6 درصد رشد داشته است.
شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی درمورد آخرین میزان تولید بنزین در ایران از افزایش تولید روزانه 95 میلیون و 500 هزار لیتر بنزین در روزهای آینده خبر داده و اعلام کرده است که جای هیچ گونه نگرانی در تامین بنزین مورد نیاز کشور وجود ندارد.
علیرضا آرمان‌مقدم - مدیر برنامه‌ریزی تلفیقی شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی - در این باره گفت: به دلیل همزمانی افزایش مصرف بنزین با تعمیرات اساسی برخی مجتمع‌های پتروشیمی تولیدکننده ماده افزودنی (MTBE)، بخشی از ظرفیت تولید بنزین در ایران به کارگرفته نشده است که به‌زودی و با تامین(MTBE) موردنیاز، تولید بنزین به روزانه 95.5 میلیون لیتر می‌رسد. این در حالی است که میانگین تولید روزانه بنزین از ابتدای مردادماه به 93 میلیون و 80 هزار لیتر رسیده که در مقایسه با تولید ماه گذشته (87 میلیون و 260 هزار لیتر) رشد 6.7 درصدی داشته است

نظرات کاربران

2 نظر

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد

1397/5/15
تا زمانی که خودروسازان تحت حمایت دولت به تولید سمند و پارس و...مشغول
هستند که دو برابر میانگین جهانی سوخت مصرف می کنند قصه همین است.خبر بالا
را بخوانید.تولید خودروی برقی تسلا و لیف و...که روز به روز با مشخصات بهتر عرضه میشوند.
1397/5/16
تا وقتی یکسری آدم بی فرهنگ هستن که بدون توجه به آینده خودشون و بقیه تا سوپر مارکت سر کوچه هم با ماشین میرن و صبح به جای استفاده از وسایل نقلیه عمومی خودروی تک سرنشین بیرون میارن همین اوضاع هست