موضوعات داغ

افزایش مجدد قیمت خودروهای داخلی؛پیش زمینه ای برای آزاد شدن قیمت خودرو

عکس مطلب اول
از اواخر هفته گذشته قیمت خودروها به شکل بی‌وقفه ای بالا رفته است و سیل عظیمی از خریدار در بازار صف بست. همه این اتفاقات به خاطر پیشنهاد خروج شورای رقابت از قیمت‌گذاری خودرو بود. یک پیشنهاد کافی بود، تا این بازار متلاطم روزهای بدتری را به خود ببیند. وقتی از قیمت‌های بالا صحبت می‌کنیم، قطعاً می‌پرسید با این قیمت‌ها آیا کسی خودرو خریداری می‌کند؟ که باید جواب داد، بله. همین خریدها باعث شده است تا قیمت‌ها سرسازگاری با مردم نداشته باشد. واسطه‌ها با دیدن مشتریانی که مستأصل هستند و صف کشیدند از این بازار بیشترین بهره را می‌برند.
خودروسازان هم به نظاره نشستند تا دولت برای آنها چاره‌ای بیندیشد تا از این مخمصه نجات پیدا کنند. اکثر کارشناسان صنعت خودرو می‌گویند مصوبه سال 76 شورای اقتصاد باید عملیاتی شود. در این مصوبه قیمت خودروها آزاد شده بود و خودروساز 3 تا 5 درصد کمتر از قیمت بازار محصولات خود را عرضه می‌کرد. در این صورت فاصله قیمتی بین 500 تا 700 هزار تومان است. به اذعان فعالان بازار در آن سال‌ها بازار آرام‌ترین روزهای خود را سپری می‌کرد و مردم با این جمله که خودرو نداریم روبه‌رو نمی‌شدند. از طرفی برخی‌ها نسبت به آزادسازی قیمت‌ها واکنش نشان دادند و گفتند در شرایط تحریم، آزادسازی قیمت‌ها به ضرر مصرف‌کنندگان است و درنهایت مردم باید بهای بیشتری را برای خودروهایی بپردازند که بین ارزش خودرو و پول پرداخت شده، هیچ همخوانی ندارد.

شورای رقابت باقی می‌ماند
خبر حذف شورای رقابت باعث شد تا برخی از خبرگزاری ها سراغ ولی ملکی نماینده مجلس و عضو شورای رقابت بروند و نظر وی را در این حوزه جویا شوند. وی گفت: خبر حذف شورای رقابت از قیمت‌گذاری خودرو، صحت ندارد.اما چند وقتی است که قطعه سازان بشدت از وضعیت قیمت‌ها و پرداختی خودروسازان شکایت دارند و خواهان افزایش بیش از 7 درصدی قیمت‌ها هستند. اگر افزایش قیمت تصویب نشود احتمال تعطیلی قطعه سازان یا کاهش بیشتر تولیدات خودروسازان هم وجود دارد. وی افزود: ما نگران صنعت و بازار خودرو هستیم و باید راهکار مناسب اتخاذ شود. تنوع خودروهای بالای 45 میلیون تومان در کشور بیشتر است اما سهم بین 1.5 تا 2 درصد در بازار دارند. لذا خودروسازان در خودروهای بالای 45 میلیون تومان که مشمول قیمت‌گذاری نیست می‌توانند قیمت‌ها را بالا ببرند. ولی در مورد خودروهای کمتر از 45 میلیون تومان همچنان شورای رقابت تصمیم گیرنده است و تاکنون هم هیچ درخواستی به شورا ارائه نشده است.

کارتکس و صلح نامه بیشترین ضربه را به بازار خودرو زده است
سعید مؤتمنی رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران خودرو به بازار خودرو و اتفاق‌هایی که در آن در حال رخ دادن است، خوش‌بین نیست و می‌گوید:شش روز است که قیمت خودرو مجدداً سیر صعودی به خود گرفت. این در حالی است که اوایل هفته گذشته شرایط بازار آرام بود و تا حدودی از تعداد متقاضیان واقعی و کاذب کم شده بود. وی با بیان اینکه زمزمه آزادسازی قیمت‌ها، باعث شد تا بازار روی آرامشش ادامه پیدا نکند، خاطرنشان کرد:یک هفته است که خودروسازان، خودرو وارد بازار نکردند اما در همین حال نمایندگی‌ها توانستند به‌صورت کارتکس و صلح نامه از خودروسازان، خودرو دریافت کنند. این رویه بشدت به وضعیت بازار خودرو صدمه وارد کرده است.زمانی که خودرو فاکتور نمی‌شود، بازار التهاب بیشتری پیدا می‌کند. مؤتمنی معتقد است: در شرایط به وجود آمده بازار، خودروسازان باید یک قیمت را برای خودروها نهایی کنند و بر مبنای آن عرضه داشته باشند. از این‌رو دیگر واسطه و رانتی پدید نمی‌آید. حذف قیمت‌گذاری باعث جهش دوباره قیمت‌ها خواهد شد.

قطعات خودرو نیمه شهریورماه تأمین می‌شود
مشکل خودروسازان به قیمت‌گذاری خودرو منتهی نمی‌شود، خودروسازان با کمبود قطعه هم روبه‌رو هستند و طبق آخرین آمارها 80 هزار خودرو که آمار آن روزانه در حال افزایش است به خاطر کمبود قطعه در پارکینگ خودروسازان در حال خاک خوردن است. محسن صالحی نیا معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت، حل مشکل قطعه را به نیمه شهریورماه موکول کرد اما مدیر یکی از خودروسازان که این روزها از وضعیت بازار گله‌مند است می‌گوید: خودرو از وضعیت ارز تبعیت می‌کند. اگر بازار ارز مشخص نباشد صنعت خودرو با چالش‌های جدی تری روبه‌رو خواهد شد. این مدیر خودروساز که خواست نامش عنوان نشود، افزود: تحریم برای صنعت خودرو یک فرصت است ولی این امر در شرایطی است که بتوان از این فرصت پیش آمده با همکاری قطعه‌سازان استفاده کرد.

فوم صندلی خودرو از 16 هزار تومان به 40 هزار تومان رسید
رضا رضایی عضو انجمن صنایع همگن نیرومحرکه و قطعه‌سازان هم می‌گوید: وضعیت قطعه سازان از سال‌جاری روز به روز بدتر شده است. قیمت مواد اولیه در صنعت قطعه‌سازی 3 تا 4 برابر شده است. به‌عنوان مثال فوم صندلی خودرو که چهارشنبه هفته گذشته 16 هزار تومان بود روز گذشته به 40 هزار تومان رسید. متأسفانه این روند همچنان ادامه دارد. وی تصریح کرد:نکته دیگری که صنعت قطعه‌سازی را درگیر کرده است و اجازه نمی‌دهد این روزها خودروهای داخلی بدون نقص قطعه تولید شوند، فراز و نشیب ارز است. ما هنوز نتوانستیم از بازار ثانویه ارز، ارز دریافت کنیم چرا که فعالیت آن متوقف است.

موافقت خودروسازان با افزایش قیمت قطعات
عضو انجمن صنایع همگن نیرومحرکه و قطعه‌سازان گفت: خوشبختانه خودروسازان تصمیم به تجدید نظر در قیمت قطعات خودرو گرفتند. با این اتفاق قطعه سازان با شرایط بهتری می‌توانند تولید داشته باشند.خودروسازان در برخی از موارد با افزایش 50 تا 60 درصدی قیمت قطعات موافقت کردند.

ارزبری خودروهای داخلی 25 درصد است
رضایی با بیان اینکه قطعه‌ساز و خودروسازان داخلی ارزبری حدود 25 درصد دارند، تصریح کرد: اگر وضعیت بازار ارز مشخص شود، دیگر قیمت‌ها نوسان نخواهد داشت و ما هم می‌توانیم با شرایط بهتری تولید داشته باشیم. اکنون ما نمی‌گوییم با چه قیمتی ولی دنبال ثبات هستیم.در بازار آرام و بدون تلاطم می‌توان کار کرد.
به نقل از روزنامه ایران، صالحی نیا معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت هم اظهار داشت: تعداد خودروهای دارای نقص قطعه و مانده در کف کارخانه، بین 30 تا 32 هزار دستگاه است که خودروسازان در تلاشند با تغییر منبع تأمین آنها، قطعات را تهیه کنند؛ حتی این شرکت‌ها تلاش می‌کنند تأمین مالی را برای شرکت‌های خارجی مربوطه از مسیرهای دیگری انجام دهند.

نظرات کاربران

9 نظر

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد

1397/5/23
افزایش قیمت تا دی ماه 97 غیر ممکنه انجام بشه . خیلی از قطعات تحویلی به ایرانخودرو و سایپا با دلار 4200 تامین شده و اونها هم تا آخر سال 97 در انبار ها ذخیره قطعات دارند. از طرفی پیش فروش های سایپا هم تا پایان آذر ماهه 97 هست و باید منتظر آزاد شدن قیمت خودرو در اسفند 97 به احتمال زیاد باشیم. البته این موضوع باعث رکود مطلقی در بازار خودرو میشه .
و در مجموع طرح آزاد سازی خودرو باعث کاهش شدید فروش و بی کاری کارگران میشه . در شرایط تحریم این کار خودکشی خودروسازان هست.
1397/5/24
به درک
1397/5/24
خدا به دادمون برسه
1397/5/24
اگه این کارتکس خذف میشد .قیمت بالا نمی رفت.
صاحب نداره این خودرو داخلی.
1397/5/24
تمام حرف هاشون بهانه گیری های الکی و نق زدنه ! یکی نیست بگه این همه سال چه غلطی می کردین تو این صنعت که حالا به دست و پا زدن افتادین !؟ شما یک عمره دارید به آمریکا فحش میدین بعد حتی یک درصد حاضر نیستید خودتونو به سطح همونی که بهش فحش میدین برسونید !!!! خیلی راحت با چند تا حرکت خودروسازی ما رو فلج کردند ! چرا !؟ چون خودتون حاضر نشدین در سطح خودروسازی دنیا قدم بردارید! خودتون باعث مرگ خودتون هستید ! در تمام این سال ها در ازای جان و مالی که از مردم گرفتید هیچ کاری نکردید ! تمام خودروسازهای دنیا الان دنبال ساخت خودروهای برقی اند شما در آخرین دستاورد هاتون خودرو دنا و رهام معرفی کردید که کپی برداری از خودروهای چینی است ! واقعا هیچ ننگی برای یک کشوری با منابع نفتی و گازی و انواع معادن و ذخایر زیرزمینی بالاتر نیست !؟ کشور های اروپایی یک سوم این منابع رو ندارند و با کیفیت ترین خودروهای جهان رو تولید می کنند !!!
اگر امروز شما ورشکستگی رو نزدیک میبینید، نتیجه تحریم های آمریکا نیست، نتیجه بی کفایتی خوتونه ! مردم حق دارند از شما حمایت نکنند، چون هیچ خیری از خودروسازی به مردم نرسیده ! 65 هزار نفری که توی این خودروسازی ها فعالیت می کنند اگر به زودی بیکار بشن نتیجه حمایت نکردن مردم نیست، نتیجه بی کفایتی خودتونه ! تلاشی که باید میکردین رو نکردید، پس حالا به دنبال بهانه جویی نباشید !
1397/5/24
خدا هم تو کار ما ایرانی ها مونده.میگه اینا چی بودن خلق کردم.آخه نشستیم هر بلایی که دوست دارن سرمون میارن...
1397/5/26
من ماشین پیش فروش در اردیبهشت و با دلار 3500 تومانی و با فروختن خودرو خودم که زیر پام بود اقدام کردم که شهریور تحویل بگیرم.
تقصیر من چیه که مدیران اجرایی توان تامین خودرو و قطعات ندارن
چرا با سرمایه و روان مردم بازی میکنید ؟
یکبار 10 درصد گران کردید کافی نبود؟
روی من با نمایندگان و منتخبان مردمه که هر چه دارند از رای مردم دارند؟
چرا هیچکس بفکر نیست؟
1397/5/27
اینکه دوستمون میگن قطعات به اندازه کافی هست و مشکل ندارن چون با ارز 4200 خریداری کردند حرف غلطیه
شما فرض کن سرمایه 10 میلیونی داری و باهاش 200 قطعه خریدی خوب حالا میخای بفروشی، میبینی قیمت دلار 4200 شده 2 برابر خوب اگه بیای با همون قیمت 4200 بفروشی و بعد بخای با 8400 بخری میتونی همون 200 قطعه رو بخری؟؟ خوب مسلمه نمیشه
اینکه دلیل نمیشه بگی با 4200 خریدی باید با همون قیمت به بازار بدی اینطوری سرمایه طرف از بین میره مجبور نسبت به افزایش قیمت دلار قیمت قطعه رو هم افزایش بده تا توانش برای خرید قطعه حفظ بشه تمام مقصرات سر دولت هست این دولته که با کمبود ارز مواجه شده و داره از جیب ملت میکشه بیرون کمبودش رو
1397/6/24
من موافق آزادسازی قیمت خودرو هستم اما بشرط صفر کردن تعرفه واردات اصلا طبق قانون و عرف هم وقتی قیمت خودرو آزاد میشه باید تعرفه خودرو وارداتی هم صفر بشه وقتی قیمت آزاد بشه دیگه تعرفه گذاشتن برای خودرو وارداتی بی معنی و خنده داره اصلا تعرفه رو ورندارن تمام دنیا بهشون می خندن و درواقع میشه دزدی و کلاهبرداری و وجه خوبی نخواهند داشت پس مجبورن تعرفه وارداتی بردارند .الانشم خرید فروش خودرو در بازار نداریم و رکود سنگینی هست مسلما کسی در بازار خودرو نخواهد خرید مگر دلالان طمعکار یا اونهایی که نمیدوم چی بهشون بگم اونم انگشت شمارن آقا واقعا نخرید تو بازار نخریدددددددد .وقتی هم که تعرفه واردات صفر بشه ببینم کی خودرو داخلی می خره با التماس می فروشن .گفتم مگر اینکه به قانون و وجه بین المللی گوش ندن و فقط پر کردن جیب براشون مهم باشه نه مردم ونه بیکاری کارگران در این شرایط تنها راه کمپین نخریدن خودرو هست البته اگر مردم ذره ای فکر هم باشن و صبر و تحمل پیشه کنن.