موضوعات داغ

اعلام مصرف سوخت تاسف بار مزدا CX-5؛ افت محبوبیت کراس اوور جذاب ژاپنی

عکس مطلب اول
مزدا وعده داده بود که یک موتور دیزلی بی عیب و نقص در بازار امریکا عرضه کند اما به نظر می رسد انتظار کشیدن برای معرفی مزدا CX-5 با این موتور دیزلی بی فایده بوده است.
طبق اعداد و ارقامی که سازمان حفاظت از محیط زیست امریکا منتشر کرده است مصرف سوخت مزدا CX-5 مدل 2018 با موتور دیزلی اسکای اکتیو 4 سیلندر 2.2 لیتری در شهر، بزرگراه و سیکل ترکیبی به ترتیب 8.4، 7.59 و 8.11 لیتر در 100 کیلومتر است.
این ارقام به شدت تاسف بار هستند زیرا مصرف سوخت مزدا CX-5 با موتور بنزینی 2.5 لیتری در شهر، بزرگراه و سیکل ترکیبی به ترتیب 9.41، 7.59 و 8.4 لیتر در 100 کیلومتر است. در واقع مصرف سوخت مدل دیزلی CX-5 در بزرگراه هیچ فرقی با مدل بنزینی آن ندارد و در شهر و سیکل ترکیبی نیز فقط 1.0 لیتر و 0.29 لیتر در 100 کیلومتر کمتر است (در صورتی که مدل دیزلی باید با اختلاف قابل توجهی کم مصرف تر از مدل بنزینی باشد).
این قضیه کماکان در مورد مدل های دو دیفرانسیل مزدا CX-5 نیز صادق است زیرا مصرف سوخت نمونه 4 چرخ محرک CX-5 با موتور دیزلی در شهر، بزرگراه و سیکل ترکیبی به ترتیب 8.71، 7.84 و 8.4 لیتر در 100 کیلومتر اعلام شده است. برای مقایسه مصرف سوخت مدل بنزینی با سیستم انتقال قدرت 4 چرخ محرک به ترتیب 9.8، 7.84 و 9.05 لیتر در 100 کیلومتر است.
متاسفانه وقتی هزینه سوخت را در نظر بگیریم شرایط از این هم بدتر خواهد شد. طبق برآورد سازمان حفاظت از محیط زیست امریکا هزینه سوخت مدل بنزینی مزدا CX-5 در سال 1500 دلار است که این رقم در مدل دیزلی به 1650 دلار افزایش می یابد (150 دلار صرفه جویی در هزینه سوخت در صورت انتخاب مدل بنزینی). در مورد اختلاف هزینه سوخت بین مدل های بنزینی و دیزلی 4 چرخ محرک شرایط اندکی بهتر است ولی باز هم رانندگان با انتخاب مدل بنزینی سالیانه 50 دلار در هزینه سوخت صرفه جویی می کنند!
یکی از کراس اوورهای دیزلی رقیب مزدا CX-5 در بازار امریکا شورولت ایکوناکس است. این خودرو مجهز به یک موتور 4 سیلندر دیزلی 1.6 لیتری است که مصرف سوخت مدل تک دیفرانسیل آن در شهر، بزرگراه و سیکل ترکیبی به ترتیب 8.4، 6.03 و 7.35 لیتر در 100 کیلومتر است. با اینکه مصرف سوخت مزدا و شورولت در شهر یکسان است ولی مصرف سوخت شورولت در بزرگراه 1.56 لیتر و در سیکل ترکیبی 0.76 لیتر کمتر از مزدا CX-5 تک دیفرانسیل با موتور 2.2 لیتری دیزل است.
مزدا از سال 2016 یعنی زمانی که قرار بود مزدا CX-5 دیزلی در سال 2017 معرفی شود، زیاد درباره نسخه دیزلی این خودرو صحبتی نکرده است و اکنون به نظر می رسد که علت این موضوع مشخص شد.

مزدا CX-5

مزدا CX-5


مزدا CX-5

مزدا CX-5


کابین مزدا CX-5

کابین مزدا CX-5

نظرات کاربران

5 نظر

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد

1397/5/24
تاسف بار مصرف سوخت 405 هست که تو شهر 12 می سوزاند تازه این رقم اعلامی کارخانه است باید روی15و 16 با این بنزین بی کیفیت حساب کنیم
1397/5/24
پس چی شد این مزدا این همه با فناوری اسکای اکتیو پز می داد! این همه ادعا آخرش این شد؟! این که مصرفش افتضاحه! آدم ماشین دیزلی بخره هزینه سوختش از مدل بنزینی بالاتر باشه؟! خاک بر سر مزدا!!
1397/5/25
این ماشین از لحاظ قیمت و هندلینگ و آپشن های رفاهی و امکانات ماشین بسیار عالی ای محسوب می شود به گونه ای که از لحاظ آپشن و فرم بدنه جزء خودروهای لوکس به حساب می آید اما قیمتش اقتصادی است. در مورد پر مصرف بودن این خودرو، اصولا مصرف سوخت نسبتا بالا پاشنه ی آشیل تمام خودروهای شاسی بلند محسوب می شود چون نسبت به خودروهای سدان دارای وزن بیشتری هستند و موتور بایستی سوخت بیشتری مصرف کند تا وزن خودرو را بتواند بکشد که البته این مسأله در خودروهایی مثل تویوتا رافور هیبریدی و chr هیبریدی تا حدودی برطرف گردیده. مزدا هم به جای هیبرید بودن خودرو از فناوری اسکای اکتیو به همراه تکنولوژی غیرفعال سازی سبلندر برای این خودرو استفاده کرده که عملا می تواند مصرف سوخت این ماشین را تا حدود قابل ملاحظه ای کاهش دهد چون تنها از دو سیلندر خودرو برای حرکت استفاده می کند که در این مقاله به این تکنولوژی اصلا اشاره ای نشده است.
1397/5/25
خیلی می دونیا!
1397/5/26
در این که مزدا CX-5 یکی از بهترین کراس اوورها در کلاس خودش هست شکی وجود ندارد ولی موضوع این مقاله بحث مصرف سوخت بالای کراس اوورها نیست. موضوع اصلی این مقاله در مورد این است که مصرف سوخت یک موتور دیزلی باید از نمونه بنزینی با اختلاف کمتر باشد نه اینکه در بزرگراه مصرف آنها یکسان باشد و فقط در شهر و سیکل ترکیبی مقداری اختلاف داشته باشند. ضمنا باید این مورد را هم در نظر بگیرید که مصرف سوخت اعلامی از سوی سازمان حفاظت از محیط زیست امریکا یعنی EPA اعلام شده و مسلما در شرایط ایده ال این تست رو انجام دادن و این رو هم مدنظر داشته باشید که مصرف سوخت اکثر خودروها در شرایط رانندگی واقعی بیشتر از رقم اعلامی است. وقتی شرکتی مثل مزدا با فناوری اسکای اکتیو ادعای بزرگی رو مطرح میکنه و حتی فناوری توربو رو زیر سوال می بره و بعدا خودش میاد از فناوری توربو استفاده می کنه و موتور دیزلی پر مصرفی برای CX-5 نصب می کنه مسلما چنین نتیجه ای براش تاسف بار هست. این مقاله از سایت Carscoops ترجمه شده و دقیقا در عنوان مقاله ذکر شده که مصرف سوخت مزدا A huge disappointment هست یعنی شدیدا تاسف بار که ما این عبارت را کمی ملایم تر کردیم و قسمت اولش رو حذف کردیم!
مسلما یک مشتری امریکایی وقتی یک خودرو با موتور دیزلی خریداری می کنه (حالا هر خودرویی باشه چه کراس اوور چه غیر کراس اوور) انتظار داره مصرف سوخت بسیار کمتر از نمونه بنزینی و هزینه سوخت کمتر رو تجربه کنه. وقتی یک موتور دیزلی 2.2 لیتری مصرف سوختش با موتور بنزینی 2.5 لیتری در بزرگراه یکسان باشه مسلما جای دفاع نداره! این هم لینک مقاله اصلی:
https://www.carscoops.com/2018/08/north-american-2018-mazda-cx-5-diesels-fuel-ratings-huge-disappointment/