موضوعات داغ

شاسی بلند محبوب ایرانی‌ها

عکس مطلب اول
نیسان پاترول جزو برترین و به یادماندنی‌ترین شاسی بلندهایی است که در ایران از محبوبیت خاصی برخوردار شد و بسیاری از افراد علاقمند به راندن آن بودند و البته هنوز هم علی رغم مصرف سوخت بالای این خودرو همچنان محبوب دل بسیاری از افراد است و علاقمندان زیادی به دنبال خرید نیسان پاترول دست دوم و یا حتی دست چندم هستند.

نیسان پاترول در ژاپن
سال 1914 میلادی سه نفر شریک به نام‌های دن، آیویاما و تاکوچی کارخانه تولید خودروی کوچکی راه انداختند که نامش را از اولین حروف اسامی خود گرفته و آن را دات نامیدند. این کارخانه کوچک اقدام به تولید وسیله نقلیه دو سیلندری کرد که تنها ده اسب بخار قدرت داشت. بعدها در سال 1930 دات خودروی کوچکی به نام Son of DAT تولید کرد و به داتسون که در زبان ژاپنی به معنای خورشید تابان است، مشهور شد.
در سال 1934 داتسون با مشارکت کارخانه خودروسازی دیگری به نام نهونسانگ نام خود را به نیسان تغییر داد و چند سال بعد یعنی در سال 1951 هم با احساس نیاز ارتش ژاپن به خودرویی که در بیابان‌ها پرقدرت ظاهر شود نخستین خودروی دو دیفرانسیلی (4 چرخ متحرک) این شرکت به نام پاترول وارد بازار این کشور و بازار جهان شد.

نیسان پاترول در ایران
سال‌ها گذشت و در دهه‌های 60 و 70 شمسی نسل سوم پاترول که به سری 160 و 260 معروف بود در ایران مونتاژ شد و در آن سال‌ها بسیاری از افراد به خصوص آقایان و البته برخی از خانم‌های علاقمند به سواری با خودروهای اسپرت شاسی بلند رانندگی با این خودرو را انتخاب کردند و به دنبال خرید آن بودند بطوریکه در آن سال‌ها در خیابان‌ها و جاده‌ها نیسان پاترول‌های اسپرت شده در رنگ‌های مختلف را می‌دیدیم که صاحبانشان با غرور خاصی پشت فرمان آن می‌راندند و به دل جاده‌ها، کویر و جنگل و یا پیست‌های اسکی می‌زدند.
و البته همانطور که گفته شد هنوز هم افراد زیادی که اکثرا جوانان هستند علاقمند به داشتن این شاسی بلند هستند، بطوریکه در سایت دیوار درخواست خرید نیسان پاترول دو درب یا چهار درب در رنگ های سبز، آبی و مشکی و ... داده‌اند و پیشنهادهایی مثل معاوضه انواع مدل‌های پژو با پاترول یا فروش لوازم یدکی مثل لاستیک آفرود یا شلنگ کمپرسور کولر این خودرو داده شده است.
با وجود اینکه تولید نیسان پاترول متوقف شده و خدمات پس از فروش قابل توجه‌ای هم ندارد اما شاید به دلایلی مانند جذابیت ظاهری آن و نوستالژی شدن‌‌اش و امکاناتی نظیر فرمان هیدرولیک، رینگ پهن، کولر و گارد محافظ سپر جلو به اصطلاح همچنان گزینه فروش نیسان پاترول روی میز هست و طرفداران خاص خود را دارد که هنوز آن را به خیلی از مدل‌های جدید و مونتاژ وطنی ترجیح می‌دهند.
گفتیم که تنها نسل سوم پاترول معروف به سری‌های 160 و 260 در کشور ما تولید شد که البته مونتاژ بود و در نهایت در سال 1382 شمسی به دلیل عدم برخورداری از سامانه انژکتوری و پایین بودن استانداردهای آلایندگی تولید این خودروی خاطره انگیز متوقف شد و تنها مدل‌های کارکرده این خودرو در بین مردم دست به دست می‌شود.

منبع: ویرلن این متن رپورتاژ آگهی است و خودروبانک دخالتی در محتوای آن ندارد

نظرات کاربران

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد