موضوعات داغ

با سیر تکامل مزدا RX-7 در طول 24 سال آشنا شوید + فیلم

عکس مطلب اول
مزدا RX-7 اولین مدل مزدا نیست که با موتور ونکل تولید شد زیرا این افتخار نصیب مدل Cosmo شد، اما RX-7 تاکنون سه نسل و 24 سال را پشت سر گذاشته است و به همین دلیل مزدا بیش از هر خودروساز دیگری قدرت موتورهای ونکل را در دنیای خودرو به نمایش گذشته است.
مزیت های موتور ونکل ابعاد کوچک، سادگی نسبی و قدرت شگفت انگیزی است که از حجم موتور پایین تولید می کند. در این موتورها برخلاف موتورهای پیستونی سنتی که در آن پیستون ها حرکت رفت و برگشتی دارند، یک جسم که تقریبا شبیه مثلث است و روتور نامیده می شود داخل یک محفظه به گردش در می آید و حرکت دورانی ایجاد می کند. در این موتورها خبری از سوپاپ و میل سوپاپ نیست و حفره های موجود در محفظه احتراق باعث می شوند هنگام حرکت روتور هوا بتواند وارد و خارج شود. به همین دلیل موتورهای ونکل بسیار دور بالا هستند و معمولا می توانند به راحتی تا 8000 دور در دقیقه دور بگیرند. مصرف سوخت بالا عیب عمده موتورهای ونکل است که باعث شده است بسیاری از خودروسازان در خودروهای تولید انبوه خود از این نوع موتور استفاده نکنند.
اولین نسل RX-7 با کد FB در سال 1978 معرفی شد (خودروی زرد رنگ در تصویر بالا) و از نظر اسپرت بودن نسبت به خودروهای اسپرت قبلی مزدا مانند RX-3 در سطح بالاتری قرار داشت. اولین مدل RX-7 از یک موتور ونکل با 2 روتور و حجم 1.1 لیتر نیرو می گرفت که 100 اسب بخار قدرت تولید می کرد. بعدها نسل اول RX-7 با یک موتور توربوشارژ 1.1 لیتری با قدرت 165 اسب بخار و یک موتور تنفس طبیعی با 2 روتور و حجم 1.3 لیتر با قدرت 135 اسب بخار و گشتاور 180 نیوتن متر در دسترس مشتریان قرار گرفت.

مزدا RX-7 نسل دوم FC

مزدا RX-7 نسل دوم FC

نسل دوم RX-7 در سال 1985 معرفی شد و از طرح بدنه گوه ای شکل برخوردار شد که تا حد زیادی نوعی تقلید از پورشه 944 بود. این خودرو نیز با موتور توربوشارژ ارائه می شد و در بازار بعضی کشورها حتی مدل کانورتبیل آن هم عرضه شد که تنها نسخه کانورتبیل RX-7 بود. نسل دوم RX-7 با 4 موتور مختلف عرضه شد که شامل 2 موتور 1.3 لیتری تنفس طبیعی با قدرت های 150 تا 160 اسب بخار و دو موتور 1.3 لیتری توربوشارژ با قدرت های 185 تا 215 اسب بخار است.
سرانجام نسل سوم RX-7 در سال 1992 معرفی شد و فقط از سال 1993 تا 1995 در ایالات متحده به فروش رسید. تولید این خودرو در خارج از امریکا تا سال 2002 ادامه داشت. تولید محدود، عملکرد شگفت انگیز و حضور برجسته در فیلم سریع و خشن باعث شده است این کوپه های ژاپنی طرفداران زیادی پیدا کنند. قیمت نسل سوم مزدا RX-7 در بازار دست دوم رو به افزایش است. نسل سوم مزدا RX-7 با سه موتور مختلف عرضه شد که حجم تمام آنها 1.3 لیتر بود و هر سه آنها توئین توربو بودند. قدرت این موتورها از 252 تا 276 اسب بخار متغیر بود. قویترین مدل RX-7 می توانست در مدت زمان کمتر از 5 ثانیه به 96 کیلومتر در ساعت برسد.

مزدا RX-7 نسل سوم FD

مزدا RX-7 نسل سوم FD

مزدا هنوز قصد ندارد موتورهای ونکل را کاملا رها کند و قصد دارد از یک موتور ونکل برای افزایش برد حرکتی یک خودروی الکتریکی استفاده کند. بنابراین، حداقل شانسی برای تولید یک خودروی اسپرت با موتور ونکل در آینده وجود دارد. در اواخر سال 2017 عکسهای جاسوسی نشان دادند که مزدا در حال ارزیابی یک مدل خاص از RX-8 بود که لوله هایی در قسمت جلوی آن به چشم می خورد که نشانه وجود یک موتور جدید زیر کاپوت آن بود! با این حال یکی از مدیران ارشد این شرکت گفت که مزدا حداقل تا سال 2020 بودجه لازم برای معرفی چنین محصول خاصی را ندارد.
خوشبختانه انبوهی از مدل های کارکرده مزدا RX-7 در بازار وجود دارند که می توانند عطش رانندگان علاقه مند به موتورهای ونکل را سیراب کنند.

نظرات کاربران

3 نظر

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد

1397/5/26
یه مطلب هم درباره سیر تکامل پراید تو این 25 سال بزارید فکر کنم بیشتر بدرد مردم ایرن بخوره
1397/5/27
موافقم. تازه باید از کارشناسان کره ای دعوت بشن تا بفهمن چه کلاهی سرشون رفته. پراید رو مفت از چنگشون در آوردیم.
1400/12/11
من جز اف دی از مدل های دیگرش خوشم نمیاد
ولی ایشالله می رم ژاپن یکی از همین اف دی هاشو میخرم رنگ مشکی