موضوعات داغ

عربستان به دنبال پیشی گرفتن از ایران در رتبه تولید خودرو در خاورمیانه

عکس مطلب اول
خاورمیانه به لحاظ جمعیت نسبتا زیادی که در خود جای داده است و منابع انرژی سرشاری که در کشورهای مختلف این منطقه واقع شده، همواره مورد توجه خودروسازان مختلف، به خصوص برند های لوکس بوده و همواره این خودروهای گران قیمت را در معابر کشورهای حاشیه خلیج فارس می توانیم ببینیم. در سایر کشورها نیز، برند های مختلف با خودروهای اقتصادی و ارزان قیمت سعی دارند تا توجه بخش زیادی از جمعیت عظیم کشورهای این منطقه را به خود جلب کنند. سه کشور ترکیه، ایران و عربستان، کشورهایی هستند که بیشترین آمار تیراژ خودرو را در اختیار دارند. در سالهای اخیر شرکت های بزرگی برای سرمایه گذاری وارد این منطقه شده اند و به خصوص در ایران و ترکیه، هیوندای و رنو از بزرگترین سرمایه گذاران خودرویی خاورمیانه هستند. با توجه به بازگشت دوباره تحریم ها، و خروج خودروسازان بین المللی از ایران، رویای وارد شدن به ده کشور برتر در زمینه تیراژ خودرو در جهان نقش بر آب شده و در این شرایط، دیگر کشورهای رقیب برای پیشی گرفتن از ایران آماده شده اند.
ترکیه در حال حاضر بزرگترین تولید کننده خودرو در خاورمیانه است و پس از آن، ایران در مقام دوم قرار دارد. عربستان برنامه دارد تا در طی سالهای آینده، جایگاه ایران را بدست آورد. البته سبک فعالیت عربستان با ترکیه و ایران متفاوت خواهد بود و بیشتر به دنبال ساخت خودروهای لوکس و گران قیمت خواهد بود. در این زمینه، مذاکراتی بین این شرکت و تسلا انجام شده که در صورت موفقیت، سرمایه گذاری های خوبی در این کشور انجام خواهد شد.
از دیگر شرکت های فعال در بازار خودروی عربستان نیز می توان به جگوار – لندروور، تویوتا و ایسوزو اشاره کرد. عربستان به طور سالیانه در حدود ششصد هزار دستگاه خودرو تولید می کند و سرمایه گذاری هایی برای افزودن این میزان تیراژ در آینده در حال انجام است. عربستان یکی از بزرگترین وارد کنندگان خودرو نیز محسوب می شود و در سال حدود یک میلیون دستگاه انواع خودرو به این کشور وارد می شود، اما برنامه ریزی ها برای حرکت از واردات به سمت تولید در حال اجرایی شدن است.در نخستین بخش از این توسعه ها، یک شرکت مالزیایی با همراهی سرمایه گذارانی از آلمان، چین، کره جنوبی و ژاپن در حال ساخت یک سایت تولیدی با قابلیت تیراژ سیصد هزار دستگاه خودرو در سال هستند. برنامه عربستان برای افزایش تیراژ خودرو به میزان یک میلیون دستگاه در سال، با اجرایی شدن این کارخانه به محقق شدن بسیار نزدیک خواهد شد.
فروش خودرو در خاورمیانه با وجود جنگ ها و شرایط نامناسب سیاسی، رو به افزایش است. در سال گذشته میلادی بیش از هجده میلیارد دلار خودرو در این منطقه به فروش رسیده و پیش بینی ها از افزایش سه درصدی فروش خودرو در این سال حکایت دارد. بررسی های آینده نشان می دهد فروش خودرو در سال 2022 به 28 میلیارد دلار در سال برسد و کشورهای مختلف سعی در کسب سهم بیشتری از بازار خودروی خاورمیانه دارند.

نظرات کاربران

6 نظر

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد

1397/5/29
انصافا تو همین عکس ماشینها رو ببینید... سگشون شرف داره به آشغالهای ایران
1397/5/30
درود بر همه

ترکیه ماشین تولید می کنه و ایران هم همنطور اما این کجا و آن کجا! در حقیقت ترکیه ماشین تولید می کنه اما ایران تنها ماشین های 50 سال پیش کشورهای دیگر را به صورت قوطی فلزی تولید میکنه که فقط چهار چرخ داره !؟

افسوس!

شک نکنید که عربستان به سرعت از ایران جلو خواهد افتاد اون هم با کیفیت عالی!
1397/5/30
عربستانم ازمون جلو زد تو همه چیز.....ای خدا:(
1397/5/30
اصلا این که ما خودمون رو داخل خودرو سازا حساب کنیم توهین مطلق به این صنعت هستش!
1397/5/30
یک شرکت مالزیایی با همراهی سرمایه گذارانی از آلمان، چین، کره جنوبی و ژاپن - اونوقت ما چی ؟؟ حاضر نیستم ماشین بهمون بفروشن چه برسه به اینکه سرمایه گذاری کنند بازارمون رو مفت ومجانی میدن بهشون بدون اینکه یک دلار وارد کشورمون کنن.
1397/5/30
داستان این عراقیها چیه چند وقته با پلاک گذر و تهران میپلکن؟؟!؟!!