موضوعات داغ

کانسپتی که فراموش شد، BMW Turbo

عکس نویسنده
آراد فلاح
نویسنده
عکس مطلب اول
در طی نمایشگاه خودروی پاریس سال 1972 میلادی شرکت خودروسازی BMW از خودرویی تحت عنوان BMW Turbo رونمایی کرد که بر شاسی مدل 2002 ساخته شده بود. موتور توربوشارژ 4 سیلندر و 2 لیتری قرار داده شده در میانه خودرو میتوانست 200 اسب بخار خالص تولید کرده و سبب شود این خودرو بتواند 0 تا 100 را در مدت زمان 6.6 ثانیه طی کند. این خودروی دیفرانسیل عقب سقف سرعتی برابر با 250 کیلومتر بر ساعت داشت. همچنین بعد ها شرکت BMW این موتور را در BMW M1 کار گذاشت و سری خودروهایی با تکنولوژی و قابلیت های خیره کننده را پایه گذاری کرد.
در سال 1960 شرکت BMW با مشکلات بسیار مالی مواجه شد و با تلاش فراوان در اوایل سال 1970 تصمیم گرفت خودرویی با موتور توربوشارژر تولید کند و مجددا به دنیا اعلام کند که همه چیز در وضعیت خوبی قرار دارد. در طی بازی های المپیک سال 1972 که در زادگاه این شرکت خودروسازی یعنی شهر مونیخ برگذار میشد خودروی یاد شده برای رهبری رژه ورزشکاران مورد استفاده قرار گرفت.
این خودرو در اصل اولین خودروی توربوشارژ جاده ای شرکت خودروسازی BMW محسوب می شود. طراحی آن توسط "Paul Bracq"، مدیر تیم طراحی شرکت BMW انجام می شود که تصمیم داشت در ظاهر خودرو 2002 تغییرات عجیب و فراوانی ایجاد کند.

BMW Turbo

BMW Turbo

پس از تصویب طراحی آن توسط شرکت آقای Bracq این خودروی توربو را با چراغ های بالا رونده ،درهای خفاشی، چرخ های عقب پوشیده شده و رنگ نارنجی مایل به قرمز در ذهنش مجسم کرد و این ایده ها را در خودرو به کار برد. این ایده ها چند سال بعد در ساخت و طراحی خودرو افسانه ای M1 تاثیرات فراوانی گذاشت. تا آنجا که حتی رنگ نارنجی به عنوان رنگ اصلی M1 در نظر گرفته شد. البته جالب اینجاست که در طی سال های بعد هم شاهد الهام بخشی این طراحی در ساخت خودروهای Z1 و اولین نسل از سری 8 بودیم.
در حالی که در طی آن سال ها بر روی بیشتر خودروها سپری جدا از بدنه متصل میشد اما BMW تصمیم گرفت بجای آن از سپرهای داخلی استفاده کند که به خوبی قادر بود ایمنی خودرو را افزایش دهد. و همچنین برای افزایش ایمنی خودرو از میله های محافظ درون درب ها و سیستم ترمز ضد قفل استفاده شد.
شاید بتوان گفت یکی از جالب ترین ویژگی های BMW Turbo استفاده ترمز رادار محوری بود که زمان مناسب برای ترمز گیری را به راننده خودرو اخطار میداد و احتمالا بشود گفت این تکنولوژی از اجداد سیستم کروز کنترل امروزی به حساب می آید.
تنها 2 نمونه از این خودرو به صورت کامل ساخته شده اند که میتوانند حرکت کنند و سایر نمونه های این خودرو تنها برای نمایش در برنامه های مختلف استفاده میشوند. این دو نمونه بسیار شبیه یکدیگر بوده، با این تفاوت که نمونه دوم دارای رنگ آن نارنجی مایل به قهوه ای است و از پوشش چرخ های عقب متفاوتی برخوردار است.

نظرات کاربران

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد