موضوعات داغ

بیش از 70 هزار دستگاه خودرو ناقص در کارخانه ها انبار شده اند

عکس نویسنده
علی صادقی
نویسنده
عکس مطلب اول
دبیر انجمن صنایع همگن قطعه‌سازی گفت: حدود ۷۰ هزار دستگاه خودروی به دلیل کسری قطعات به صورت ناقص تولید و در کف کارخانه‌های سازنده متوقف شده‌اند.
آرش محبی‌نژاد در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: همانطور که کاملا قابل پیش بینی بود متاسفانه خودروسازان از پرداخت مطالبات قطعه‌سازان ناتوان هستند و این موضوع موجب ایجاد مشکل در تامین نقدینگی قطعه‌سازان، تولید قطعات و در نهایت تولید خودرویها شده است.
وی با بیان اینکه در هفته‌های اخیر تنوع و تعداد قطعاتی که قطعه‌سازان نمی‌توانند تولید کنند بیشتر شده است، خاطرنشان کرد: یک خودرو از بیش از سه هزار نوع قطعه تشکیل شده که در صورت کمبود حتی یکی از این قطعات، خودرو اصطلاحا تجاری نشده و در کارخانه‌های تولیدکننده متوقف می‌شود.
دبیر انجمن صنایع همگن قطعه‌سازی ادامه داد: متاسفانه در هفته‌های اخیر وضعیت قطعه‌سازان بدتر شده است و ناتوانی خودروسازان از پرداخت مطالبات قطعه‌سازان نیز مشکلات را تشدید کرده است.
وی افزود: در این شرایط در کوتاه مدت سه اقدام مهم باید صورت گیرد که صنعت خودرو و قطعه‌سازی از این بحران خارج شود که اولین اقدام، پرداخت تسهیلاتی به ارزش بیش از ۱۰ هزار میلیارد تومان به هر یک از شرکتهای بزرگ خودروسازی برای پرداخت مطالبات قطعه‌سازان است.
محبی‌نژاد با بیان اینکه با تغییرات نرخ ارز میزان سرمایه در گردش شرکتهای قطعه‌سازی به کمتر از نصف رسیده است، تصریح کرد: دومین اقدام مهم برای خروج از این وضعیت، عرضه کافی و با قیمت مناسب مواد اولیه عمدتا دولتی همچون فولاد، فلزات رنگین و محصولات پتروشیمی است که متاسفانه قیمت آنها در بازار به شدت افزایش یافته است.
وی ادامه داد: سومین اقدام کوتاه مدت برای خروج صنعت خودرو و قطعه از این بحران، آزادسازی قیمت خودرو و واقعی شدن قیمت قطعات تحویلی به خودروسازان است. در حال حاضر خودروسازان هنوز قطعات خریداری شده از قطعه‌سازان را با نرخ ارز ۳۲۰۰ تومانی سابق قیمت‌گذاری می‌کنند در حالیکه قطعه‌سازان ارز مورد نیاز را به نرخ‌ آزاد تامین می‌کنند.
دبیر انجمن صنایع همگن قطعه‌سازی خاطرنشان کرد: امید می رود در تعطیلات تابستانی یک هفته‌ای خودروسازان و قطعه‌سازان که از سوم شهریور شروع شده است، بخشی از خودروهای ناقصی که کسری قطعات آنها تامین شده، تکمیل و شاهد کاهش تعداد ۷۰ هزار دستگاه خودروی ناقص متوقف در کارخانه‌های خودروسازی باشیم.

نظرات کاربران

5 نظر

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد

1397/6/5
دروغ می گن مثل چی!! الان که دلار گرون شده یه دفعه یادتون افتاده که قطعه ندارین؟! خب بگید می خواید احتکار کنید و خودتون رو راحت کنین، ولی خواهشا توجیحات مزخرف و مسخره تحویل مردم ندید!!
1397/6/5
اوامر دیگه ای باشه؟؟؟ همه مشکلات و ضررها پاس به خریدار و کارگر و قطعه ساز و دولت و غیره و ذالک. همه سودها در جیب مدیران خودروسازی پرررررو و بی خاصیت و مفت خور و فربه که لوس بار اومدن و به دردنخور
1397/6/5
براچي بايد اين مقدار پول بي زبون رو بدن به اين به اصطلاح خودرو سازها؟؟؟؟؟؟
حيف اين پول ، تازه اهن و مواد پتروشيمي هم ميخوان دولتي!!!
حداقل اگه ماشين حسابي درست ميكردين بقران دلمون نميسوخت ، اگرم نميتونيد بسازيد تعطيلش كنيد
1397/6/5
همینارو فردا بعنواع ماشین صفر میدن به مردم بعد طرف بعد دو روز میفهمه ماشینش گیربکس نداره
1397/6/6
یکی نیست بگه بی همه چیز تو آذر ماه ۹۶ از من پول گرفتی ماشین اردیبهشت تحویل من بدی. الان با ۴ ماه تاخیرر یاددت اومده قطعه نداری . اخه این چه مدیریتی ؟ نه شرف دارن نه وجدان نه احساس مسئولیت. الان توی هر مملکت بی دین و کافری بود حداقل چنتا از مسولین و مدیراش از خجالت استعفا می دادن. هاشم یکه زارع یک بار نیومد بگه ای هزاران نفری که بخاطر بی کفایتی من ۶ ماه برنامه های زندگیتون بهم ریخته ببخشید، معظرت میخوام.