موضوعات داغ

وزارت صمت بسته حمایتی جدید ارائه می‌دهد

عکس نویسنده
علی صادقی
نویسنده
عکس مطلب اول
در این بسته همه منابع لازم برای حمایت از خودروسازان و قطعه‌سازان پیش‌بینی شده و به‎زودی جزئیات آن منتشر خواهد شد.
به نقل از سایت رسمی روزنامه دنیای خودرو، پس از شروع دور جدید تحریم‌های بین‌المللی اقتصادی و خروج شرکای اروپایی و حتی آسیایی خودروسازان، شرایط تولید در صنعت و بازار خودرو و در کنار آن قطعات، به اندازه‌ای بحرانی است که می‌توان گفت دیگر انواع بسته‌های ارزی، برنامه‌ریزی‌ها و حتی صحبت از آزادسازی قیمت خودرو نیز تاثیری بر بازگشت رونق به این بخش نمی‌گذارد. تولیدکنندگان همواره بر لزوم دریافت حمایت‌های دولتی تاکید داشته‌اند و معمولا هم حمایتی که در عمل دریافت کرده‌اند با آن‎چه مطالبه می‌کنند، متفاوت است. با این‌حال این‌بار وضعیت به شکلی است که خبر از ارائه بسته حمایتی دولت از صنایع خودرو و قطعه‌سازی می‌رسد.
در این راستا روز گذشته مدیرکل دفتر صنایع خودرو و نیرومحرکه وزارت صنعت، معدن و تجارت از تدوین بسته جدید دولت برای حمایت از صنایع خودروسازی و قطعه‌سازی خبر داده است.

پیشنهادهای حمایتی وزارت صمت روی میز شورای پول‎واعتبار

مدیرکل دفتر صنایع خودرو و نیرومحرکه وزارت صنعت، معدن و تجارت تاکید دارد که دولت به دنبال حمایت مالی از صنایع خودروسازی و قطعه‌سازی است.
امیرحسین قناتی با توضیح این مطلب که تامین مواداولیه و ارز موردنیاز از جمله موارد پیش‌بینی‎شده در این بسته حمایتی است، گفت: «در این بسته همه منابع لازم برای حمایت از خودروسازان و قطعه‌سازان پیش‌بینی شده و به‎زودی جزئیات آن منتشر خواهد شد.»
اظهارات قناتی در حالی مطرح می‌شود که مدتی قبل نیز محسن صالحی‌نیا، معاون امور صنایع وزیر صمت، با تاکید بر این‎که اگر سطح عمومی قیمت‌ها افزایش یابد، منطقی است که سقف تسهیلات خودروسازان نیز افزوده شود، گفته بود: «در این زمینه، به شورای پول و اعتبار پیشنهادهایی ارائه شده و برای کل خودروسازی کشور حدود 100هزارمیلیارد ریال افزایش سقف تسهیلات درخواست شده است.»

افزایش تنوع و تعداد قطعات غیرقابل تولید

طرح موضوع ارائه بسته حمایتی دولت از سوی مقامات وزارت صمت، اگر با بررسی و برنامه‌ریزی مناسب و حساب شده انجام شود، شاید امید تازه‌ای در مسیر احیای این صنعت به‌شمار رود. چراکه به گفته دبیر انجمن صنایع همگن قطعه‌سازی، تعداد خودروهایی که به دلیل کسری قطعات به‌صورت ناقص تولید و در کف کارخانه‌های سازنده متوقف شده‌اند، به بیش‌از 70هزاردستگاه رسیده است و برخی منابع نیز تعداد خودروهای ناقص را تا 90هزار دستگاه ذکر کرده‎اند.
آرش محبی‎نژاد افزود: «همین موضوع موجب تشدید مشکل در تامین نقدینگی قطعه‌سازان و تولید قطعات شده است.»
به گفته وی، در هفته‌های اخیر تنوع و تعداد قطعاتی که قطعه‌سازان نمی‌توانند تولید کنند، بیشتر شده است. این در حالی است که یک خودرو از بالغ‌بر 3هزار نوع قطعه تشکیل شده است که در صورت کمبود حتی یکی از این قطعات، خودرو تجاری نشده و در فعالیت تولیدکنندگان متوقف می‌شود.

سه راهکار خروج از بحران در کوتاه‌مدت

محبی‌نژاد ضمن ارائه راه‌حل برای تغییر این شرایط و خروج از بحران در کوتاه‌مدت، به سه اقدام مهم اشاره کرد که یکی از این اقدامات، تخصیص تسهیلاتی به ارزش بیش از 100هزارمیلیاردریال به هر یک از شرکت‌های بزرگ خودروسازی برای پرداخت مطالبات قطعه‌سازان است.
این فعال قطعه‌سازی با بیان این‎که با تغییرات نرخ ارز میزان سرمایه در گردش شرکت‌های قطعه‌سازی به کمتر از نصف رسیده است، به دومین اقدام ممکن به عنوان راه حل اشاره کرد و افزود: «اقدام مهم دیگر برای خروج از این وضعیت، عرضه کافی و با قیمت مناسب مواداولیه عمدتا دولتی همچون فولاد، فلزات رنگین و محصولات پتروشیمی است که متاسفانه قیمت آن‎ها در بازار به شدت افزایش یافته است.»
وی سومین اقدام کوتاه‎مدت برای خروج صنعت خودرو و قطعه از این بحران را آزادسازی قیمت خودرو با رعایت ملاحظات برشمرده‎شده از سوی فعالان و کارشناسان این حوزه و متعاقب آن واقعی‎شدن قیمت قطعات تحویلی به خودروسازان دانست و تصریح کرد: «درحال‎حاضر خودروسازان هنوز قطعات خریداری‌شده از قطعه‌سازان را با نرخ ارز دولتی قیمت‌گذاری می‌کنند، در حالی که قطعه‌سازان ارز موردنیاز را به نرخ‌ آزاد تامین می‌کنند.»
لازم به ذکر است طبق پیگیری‌های انجام‎شده توسط خبرنگار «دنیای خودرو»، بیشتر تولیدکنندگان درحال‎حاضر مواداولیه و ارز موردنیاز خود را با نرخ 8200تومان به بالا تامین می‌کنند که این مساله باعث افزایش قابل‌توجه قیمت تمام‌شده تولید و محصول نهایی می‌شود.

نظرات کاربران

6 نظر

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد

1397/6/5
احتمالا واسه اینکه خودروسازها ناراحت نشن و اب تو دلشون تکون نخوره ماشین خارجی های زیر پای مردمم اتیش میزنن تا برن پراید سوار شن 240 میلیون یه مدل جدید پراید استپ وی ام میزنن 400 تومن واسه شاسی سوارا خدایا نون حروم چی به سر این مملکت اورده!!!
1397/6/5
بسته چي برادر من؟؟؟؟؟!!!!!
جوون بدبختي كه ته امال و ارزوهاش يه پرايد بود ديگه به اون هم نميتونه فكر كنه.......
جوون بدبختي كه فشار زده بيخ ريشش،با اين لجن زاري كه درست كردين تا 40سالگي هم نميتونه با اوني كه دوسش داره بره زير يه سقف......
جامعه پر درده،من ديگه بريدم.... با حقوق ماهي ٢.٥ميليون تومن و كرايه خونه و دو تا بچه، تويي كه به فكر بسته اي به من بگو چي جوري زندگي كنم،ها؟!؟!
يه شونه تخم مرغ و دوقالب پنير و يه بطري شير و يه كيلو سيب و موز و انگور سر ميزنه به بالاي 200هزار تومن....پول شده هيچي......
بيام خونه به بچه ام بگم تخم مرغ هم نخور!؟؟؟؟؟!!! كه اون وقت شماها و بچه هاتون اون سر دنيا با پول نفت اين مردم،تو استخر ويلا هاتون ابتني كنين!!!!
😔😔😔😔
1397/6/5
وزارت صمت بسته حمایتی جدید برای خودروسازان زالو صفت ارائه می‌دهد...
1397/6/5
من نمیدونم چرا آقایان دست رو دست میزلرن تا مشکل جدی شه و همه چی از کنترل خارج شه و بعد برنامه میدن. ای قضیه دو حالت داره یا اینکاره نیستن و یا اینکاره نیستن!!!
1397/6/5
دیدید گفتم اینا همه کلک و دروغ بود.الکی می گفتن خودرو ساز داره ورشکست میشه، خودروساز پول نداره ، خودرو ساز قطعه نداره ، خودرو ساز ارز نداره ، خودرو ساز کفت نداره ،درد نداره.
دولت میخواد به هر کدوم از این قاتل های جامعه ده میلیارد تومن کمک کنه .
اجازه داده قیمت ها آزاد بشن.
مطمئن باشید طرح هم میزارن وام میدن تا ملت غیور برن این لگن پاره هارو بخرن.
فقط خدا خدا میکنم که حداقل آمریکا یجوری اینارو تحریم کنه که دیگه نتونن ماشین بسازن،وگر نه کسه دیگه ای نمیتونه جلو این بیشرف هارو بگیر ،با وجود ملتی که همیشه در صحنه حاضر.
1397/6/5
آره دیگه! با قدرت هر چه تمام پیش به سوی پراید 100 میلیونی!