موضوعات داغ

قیمت جدید خودرو براساس نرخ ارز تعیین می‌شود

عکس نویسنده
سجاد حیدری
نویسنده
عکس مطلب اول
عضو شورای رقابت در گفتگو با خبرگزاری‌های داخلی اعلام کرد که این شورا به‌ منظور مشخص شدن قیمت خوروهای تولید داخل، خواهان تعیین تکلیف نوع ارز خودروسازان و قطعه ‌سازان است تا از بلاتکلیفی بیرون آمده و محصولات خود را برای کنترل بازار عرضه کنند.
محسن بهرامی ارض ‌اقدس به عنوان کارشناس اقتصادی اعلام کرد: پیش از نوسانات ارزی، یک بار قیمت‌ گذاری خودروهای زیر 45 میلیون تومان مطرح شده بود که آن زمان با احتساب مواردی همچون هزینه‌های سربار ناشی از افزایش قیمت حامل‌های انرژی و هزینه‌های کارگری، در مجموع با ۸ درصد افزایش قیمت خودروهای تولید داخل موافقت شده بود، اما امروز با شرایط کاملا متفاوتی در بازار روبرو هستیم و با وجود مسائلی از جمله نرخ ارز و بلاتکلیفی نوع ارز قطعات و لوازم‌ یدکی، ممنوعیت واردات خودرو و همچنین شفاف نبودن موضوعات مربوط به وسایل نقلیه خارجی که در داخل کشور مونتاژ شده و به مشتریان عرضه می‌شود، باید دوباره موضوع خودرو در شورای رقابت مطرح شود.

قیمت جدید خودرو براساس نرخ ارز تعیین می‌شود

قیمت جدید خودرو براساس نرخ ارز تعیین می‌شود


برای بررسی این موضوع ابتدا باید به جمع‌آوری اطلاعات پرداخت، هرچند نتیجه بحث و بررسی آن در شورای رقابت صرفا به افزایش قیمت‌ها منجر نخواهد شد، زیرا در شرایط کنونی همه چیز به نرخ ارز و تغییرات آن بستگی دارد. حال اگر دولت بپذیرد که ارز مورد نیاز خودروسازان و قطعه سازان داخلی با نرخ رسمی ارائه شود، شرکت‌های داخلی هم با موضوع افزایش قیمت کنار آمده و پافشاری خود برای افزایش قیمت فروش محصولات را کنار خواهند گذاشت. اما اگر ارز مورد نیاز خودروسازان و قطعه سازان داخلی تامین نشده یا از بازار ثانویه تامین شود، بسته به میزان وابستگی خودروسازان به ارز تامین شده، شاهد افزایش قیمت خودروهای تولید داخل خواهیم بود.
در حال حاضر شرایط فعلی خودروسازان و قطعه‌ سازان از نظر اشتغال بسیار مهم است و دولت در کنار وزارت صنعت، معدن و تجارت از اهمیت صنایع مادر آگاه هستند، هرچند بسته اخیر ارزی موضوعات جدیدی را در کشور مطرح کرده و دولت در حال برنامه‌ ریزی برای اولویت‌ بندی آنان است.
عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی تهران اعلام کرد: ما به ‌عنوان نمایندگان شورای رقابت خواهان تعیین تکلیف سریع‌تر نرخ ارز قطعات و لوازم‌ یدکی خودروهای تولید داخل هستیم. قیمت خودروها باید در حاشیه بازار تعیین شود تا سودهای کلان به جیب دلالان نرود و همچنین از خریداران خودرو که حاشیه قیمت بالایی را تجربه کرده‌اند، به‌عنوان صاحبان درآمدهای اتفاقی مالیات گرفته خواهد شد.

نظرات کاربران

13 نظر

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد

1397/6/6
الان مساله اینه که تمام خودروهای پیش فروش شده ، با ارز 3200 و 3800 تومنی و در ماههای قبل از افزایش نرخ ارز ، خریداری یا تولید شده . حالا بعد از چند ماه خاک خوردن در انبار گمرک و یا انبارهای مخفی خودروسازهای خائن وطنی ، میخوان همین ماشینها رو با ارز آزاد ( ظاهرا 12000 تومنی ؟! ) به مردم بیچاره بفروشن . دزدی از این واضح تر ؟؟؟

پ.ن. : کم کم داره معلوم میشه که چرا چندین ماهه تحویل خودروها تاخیر داره و هرقدر به نمایندگی مراجعه میکنی فقط جوابهای بی ربط و سربالا بهت میدن . اینها میخوان همه ماشینهای پیش فروش شده رو از چنگ خریدار واقعی دربیارن و بعد با کمک دلالهای خودشون ، به چند برابر قیمت و با ارز جدید بفروشن !!!
1397/6/6
"حال اگر دولت بپذیرد که ارز مورد نیاز خودروسازان و قطعه سازان داخلی با نرخ رسمی ارائه شود، شرکت‌های داخلی هم با موضوع افزایش قیمت کنار آمده و پافشاری خود برای افزایش قیمت فروش محصولات را کنار خواهند گذاشت."

آقای کارشناس شورای رقابت، شما یا واقعا انقدر نادان هستید، یا خودتون رو به نفهمی زدید! یعنی واقعا شما از این فرغون سازای زالو صفت همچین توقعی دارید؟! آیا برای شما در طول این همه سال اثبات نشده که اگر دلار 4،200 تومن که هیچی، حتی اگه دلار 100 تا تک تومنی هم بدید باز هم این فرغون سازا به دنبال افزایش قیمت آشغالاشونن؟! پس لطفا یه طوری رفتار نکنید که انگار توی کره ی مریخ هستید، و توی این مملکت زندگی نمی کنید!
1397/6/6
خدایا واقعاً مسولین ما وجدان دارن اصلا انسان هستند؟؟؟با وقاحت تمام دارن ملت رو بدبخت می کنن تا ما این مسولین فسیل از رده خارج رو در راس امور کشور داریم وضعیت همینه،خدایا خودت کاری کن،مردم ما که فقط نشستن هم دیگر رو نگاه می کنن اگه فرصتی پیدا کنند به هموطن خود بزنن!!!
1397/6/6
دزدای خیانتکار به مردم
ماشین رو خودتون ندادید بیرون قیمت کشیده بالا حالا می خوای نتیجه کارتون رو درو کنید ماشاالله به این غیرتتون و ماشاالله به سازمان بازرسی که زورش به خورده ریزها میرسه
1397/6/6
مگه حقوق مردم با دلار محاسبه میشه که این لگن ها به دلار باشه ؟؟؟؟ این چه وضعی هست درست کردن ؟؟؟ به خدا نخرید بزارید حالشون جا بیاد به غلط کردن بیفتن
1397/6/6
خدا ازتون نگذره با این اوضاعی که درست کردین برای مردم
1397/6/6
با تصویب قانون جدید دیگه نیازی به دلال برای فروش خودروهاشون ندارن و در واقع خودشون میشن دلال
1397/6/6
چرا حقوق منو به دلار نمیدن؟؟؟
1397/6/6
خودروهای پیش فرروش شده با ارز 3800 تومانی تولید شدن و نباید یک ریال افزایش قیمت داده بشن . وگرنه کارخانه ایرانخودرو و سایپا به آتش کشیده خواهد شد.
1397/6/6
پراید اگه همت کنه یه 5 میلیون تومن دیگه گرونتر بشه دیگه شورای رقابت باید اعلام کنه : "بچه ها خاموش کنید بریم، ما دیگه کاری نداریم اینجا" :-)))
1397/9/5
واقعا به مسئولین انسان نما تاسف باید خورد که ذره ای وجدان و دین ودیانت ندارن آخه تا کی خون این مردم بیچاره را در شیشه خواهید کرد . خداازتون نگذره دیگر امیدی به این حضرات نیست چون خودشان دغدغه ای ندارد بیت المال می خورن و می چاپن
1397/9/12
دوستان اشکال نداره میگن خدا هست شاید یه کمکی کرد، که یه 100تومن 200تومنی به حقوقا اصاف بشه بعد بریم پراید بگیریم، خیلی خوبه اینجوری😄
1397/12/1
دولتی که نه میتونه قیمت گوشت و مرغ میوه پسته خودرو لباس و پوشاک و غیره رو کنترل کنه باید گمشه