موضوعات داغ

لاستیک اجاره ای برای معاینه فنی؛ وقتی صداقت نایاب می شود!

عکس مطلب اول
در طی روزهای گذشته حتما تصاویری از اجاره لاستیک برای اخذ معاینه فنی را دیده اید. بحث های مربوط به این کار و پیامد های بعد از آن، در شبکه های اجتماعی با هشتگ های اعتراضی نظیر "صداقت در گرفتن معاینه فنی" و "واقعا داریم سر کی کلاه میذاریم" مورد بحث و جدل کاربران ایرانی قرار گرفته است. اما واقعا دلیل این کار چه می تواند باشد؟ چرا مالک یک خودرو باید سر خودش را کلاه بگذارد و موجب ایجاد دردسر برای خودش و دیگر خودروهای کشور شود؟ و محدوده این اتفاق تا کجا گسترش یافته است؟
آنطور که اعلام شده، این تصویر مربوط به یکی از تعمیرگاه های واقع در اصفهان است، گرچه کاربران و خبرنگاران وجود چنین پدیده ای را در تهران نیز گزارش داده اند و امکان دارد در دیگر شهرهای بزرگ و متوسط کشور نیز شاهد چنین وقایعی باشیم. مدیرعامل ستاد معاینه فنی شهر تهران روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا گفت: برخی تعمیرگاه های اطراف مراکز معاینه فنی اقدام به این کار غیراخلاقی می کنند و علت آن را رد شدن خودروهای مجهز به رینگ اسپرت در معاینه فنی دانست. این خودروها مجبور هستند برای اخذ معاینه فنی رینگ و لاستیک خود را با انواع استاندارد تعویض کنند.
اما به راستی تنها دلیل این است؟ و گرانی قیمت تایر اعم از خارجی و داخلی در بازار بر این امر بی تاثیر است؟ آیا دلیل پیشامد این مشکل را نمی توان ناتوانی خریداران در تهیه لاستیک های نو و کمبود تایر در بازار دانست؟ از آن گذشته این موارد همانند نصب غیر مجاز سیستم گاز LPG همواره وجود داشته اند و معاینه فنی قادر نیست تا بتواند بسیاری از این تقلب ها را شناسایی کند.
یکی از مهم ترین انواع تقلب، اجاره کردن کاتالیست بوده که پس از کشف این مورد، جهت جلوگیری از بروز مجدد آن، با حک کردن کد کاتالیست این تخلف کنترل شد و مسئولان مراکزی که اقدام به این تخلف می کردند به محاکم قضایی معرفی شدند. لازم به ذکر است که لاستیک های فرسوده در مواقع حساس، مانند پیچ های تند یا سرعت های بالا که شدیدا تایر تحت فشار می باشد امکان ترکیدن شدید دارند و از آن جایی که این تخلف قابل شناسایی نیست، نیاز است تا مراجعه کنندگان به مراکز معاینه فنی، خودشان مرتکب تخلف نشوند و با سلامت خود و دیگران بازی نکنند.
در ادامه، مدیرعامل ستاد مرکزی معاینه فنی خودروهای تهران در خصوص راهکار قانونی برای برخورد با این پدیده نیز گفت: بندهایی از قانون هوای پاک به سازمان محیط زیست این اختیار را داده که از هر فردی که در روند طبیعی اخذ معاینه فنی دست ببرد شکایت کند.
این مقام مسئول همچنین پیشنهاد کرد که می توان برای اینگونه تخلفات دادگاه های تخصصی در نظر گرفت.
برپایه گزارش ها در تهران 13 مرکز معاینه فنی ثابت موجود است.
ضرورت دریافت تاییدیه معاینه فنی از سال 95 در پایتخت برای خودروهایی که وارد محدوده طرح ترافیک یا زوج و فرد شوند شروع شده است؛ خودروهایی که این تاییدیه را نداشته باشند روزانه جریمه می شوند.
در اجرای مرحله دوم این طرح که قرار است از ابتدای آبان امسال آغاز شود خودروهایی که چهار سال از عمر آنها گذشته باشد و تاییدیه معاینه فنی نداشته باشند درصورت ورود به هرمحدوده از شهر جریمه خواهند شد.

نظرات کاربران

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد