موضوعات داغ

اظهارات عجیب معاون وزیر صنعت: ممنوعیت واردات خودرو اشتباه است

عکس نویسنده
علی صادقی
نویسنده
عکس مطلب اول
از چالش های جدیدی که صنعت خودروسازی کشور بعد از اعمال تحریم های جدید آمریکا با آن مواجه است، سرنوشت قراردادهای خارجی ای مثل قرارداد کمپانی رنو بعد از اعمال تحریم هاست.
به نقل از اقتصاد خودرو، در این خصوص دکتر منصور معظمی، رئیس ایدرو و معاون وزیر صمت با بیان اینکه هیچ کدام از طرف های خارجی خودروساز از جمله رنو از ایران نرفته اند، گفت: تعلیق به معنای قطع همکاری نیست
وی در گفتگوی اختصاصی با اقتصادخودرو گفت: هیچ کدام از شرکت های رنو، پژو و سیروئن رسما اعلام قطع همکاری نکرده اند و صرفا در شرایط کنونی به دلیل فشار آمریکا فعالیتشان در ایران تعلیق شده است.
معظمی خاطر نشان کرد: آنچه که من می دانم و میبینم این است که هیچ یک از این خودروسازان نمی خواهند از ایران بروند چرا که بازار ایران یک بازار بسیار خوبی برای آنان است.
وی در ادامه افزود: بازار ایران یک بازار گارانتی شده و safe برای طرف های خارجی است و لذا این شرکت ها هیچ گاه ایران را ترک نخواهند کرد.
معاون وزیر صمت با اشاره به اینکه قطعا محصولات رنو در ایران تولید خواهد شد، گفت: بایستی علاوه بر گرفتن امتیازهای بیشتر از خودروسازان خارجی، آنان را برای ادامه همکاری در ایران کمک کنیم.
وی با بیان اینکه باید شرایط را درک و به لحاظ حقوقی به طرف های خارجی کمک کنیم؛ عنوان کرد: نباید در زمانی که این شرکت ها مایل به ماندن در ایران هستند آنان را مجبور به ترک ایران کنیم
معظمی در پاسخ به این سوال که ممنوعیت واردات خودرو از جمله محصولات رنو به ایران، یک رفتار دوگانه در خصوص همکاری با خودروسازان خارجی است و قطعا شرکت رنو را از حضور در ایران دلسرد می کند، گفت: من به عنوان یک کارشناس باید بگویم که ممنوعیت واردات جای تامل جدی دارد و بایستی مورد ارزیابی و بازنگری قرار گیرد.
وی افزود: ضرورتی نداشت که واردات خودرو ممنوع شود چرا که میتوانیم بدون اعمال ممنوعیت بازار را مدیریت کنیم به طوری که بازار دچار التهاب نشود.

نظرات کاربران

7 نظر

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد

1397/6/12
کلا همتون اشتباهید
1397/6/12
بهترین زمان برای آزاد کردن واردات خودرو با مالیات4 درصد الان هست چون هیچ خودرو خارجی زیر 200 میلیون در نمیاد و خودرو های داخلی هم همه زیر 200 میلیون هستند و اگر دلال صفتی رو دولت و مسئولین کنار بزارند تمام مشکلات حل می شود
1397/6/12
مشکل اینه که با همین وضعیت و بدون واردات خودرو و یا حتی واردات با تعرفه زیاد ،قیمت ارز رو نمیتونن کنترل کنن و اگر قرار باشه بازار خودرو خارجی هم باز بشه دیگه باید کل درآمد حاصل از صادرات نفت (اگر نفتی صادر بشه) فقط جهت خرید خودرو مصرف بشه
1397/6/13
البته شرایط فعلی طبیعی نیست. سیل تقاضا برای واردات خودرو توسط سرمایه دارها نرخ ارز را بسیار افزایش می دهد و بالا رفتن نرخ ارز را نیز خود دیده اید که چه بر سر بازار می اورد. در کل در شرایط کنونی مضراتش بسیار بیش از منافعش است.

در شرایط کنونی تنها راه حل موجود این است که ۱۰۰ درصد سهام خودروسازها در اختیار وزارت صنعت باشد و قیمت گذاری توسط دولت (رییس جمهور و هیئت وزیران) انجام شود نه اینکه هر بخش از سهام در دست یک نهاد حکومتی و خصولتی باشد و هر کدام بخواهند از این نمد بازار آشفته ارز برای خود کلاهی درست کنند.
1397/6/12
خب این حرف ایشان مبنی بر اینکه واردات خودرو نباید ممنوع باشد کجاش اشکال دارد!؟
بنده در المان که مهد خودروسازی جهان ایت خودروهای وارداتی رنو و پژو و تویوتا و حتی
هیوندای کره به دفعات در خیابانهای این کشور مشاهده کردم!!
1397/6/12
بله هیچ اشکالی نداره که از کره ژاپن حتی فرانسه وآلمان وایتالیا اتومبیل واردبشه ولی یک اشکال عمده داره واون اینکه اولا خودروسازهای داخل ‌گله مند خواهندبود چون این آشفته بازار ودلال بازی که خودشون راه انداختن را ازبین میبره دوم اینکه عوارض گمرکی خودرو باید مثل بقیه کشورها باشه تا بتونه داخلی ها را به واکنش برای تولید محصولات بروز بکنه وحتی اگر بااین ارز آزاد واردبشه وعوارض گمرکی وهزینه های شماره گذاری معقول باشه مثل اکثر قریب به اتفاق کشورها خوبه ولی اگه آزادکنن باارز آزاد وعوارض گمرکی وشماره گذاری تعرفه اش همین مقدار بمونه اصلاخوب نیست چون یک خودرو ۴۰ هزاردلاری که باارز فعلی حدود ۴۸۰ میلیون واردمیشه بالای یک میلیارد میره زیرپای مشتری وخودروسازهای داخلی خیلی خوش بحالشون میشه چون اونوقت قیمت داخلی ها میره تامرز ۳۰۰ میلیون واگه قراره باارزآزاد واردبشه وعوارض گمرکی وهزینه پلاک بهمین نرخ فعلی بمونه بهتره که واردنشه چون مضراتش بمراتب کمترخواهد بود
1397/6/13
باید یک خروار علف خرس بدی تا یکیشو بخری!!! دیگه حالا اگه آزاد هم بشه فرقی نمیکنه. کی میتونه بخره اونم با تعرفه 125 درصدی چرا که یه خودرو 25 هزار دلاری میشه بالای 500 میلیون