موضوعات داغ

بدرود مهندس: بخش تحقیق و توسعه صنعت خودرو در آستانه تعطیلی

عکس مطلب اول
برای تحقق پیشرفت صنعت خودرو باید سرمایه گذاری و انتقال دانش فنی به سرعت انجام می شد،اما شرکت های خارجی همانند ایدرو و رنو با تاخیرهای پیاپی خود که بیشتر به کارشکنی داخلی و نظرات غیر کارشناسی بود این امر محقق نشد.
علی قربانی کارشناس صنعت خودرو می گوید: بعضی از فعالان و کارشناسان صنعت خودرو برای دور ماندن از فشارهای خودروسازان از گفتن مشکلات صنعت خودرو سرباز می زنند. اما برای پیشرفت صنعت خودرو باید نقاط ضعف را بیان کرد تا این صنعت آینده روشنی پیش رو داشته باشد.
وی در پاسخ به این سوال که جایگاه محصولات ایران در منطقه چطور است؟آیا صادرات CKD خودروسازان توانسته اند بازار منطقه ای برای خود پیدا کنند گفت؛صنعت خودرویی ایران همیشه سعی داشته است که به بازارهای کشورهای منطقه نفوذ کند اما سوءمدیریت داخلی و کارشکنی های داخلی و خارجی این اجازه را نداده است. وی گفت ما متاسفانه بازار ۴۰۰ میلیون نفری منطقه را از دست داده ایم.
وی در مورد بازاریابی منطقه ای و فرامنطقه ای و تامین ارز مورد نیاز خودروسازان در خارج افزود؟
ما در گذشته به دلیل رابطه های مناسب با کشورهای منطقه می توانستیم بازار مناسبی داشته باشیم و جایگاه خودروسازی خود را بهبود بخشیم اما با کم کاری مسولان و عدم مدیریت مناسب بازارهای منطقه و نگاه بسته خودروسازان داخلی به بازار کوچک داخل باعث این عقب ماندگی شده است.
چه ابزارهایی برای بدست آوردن بازارهای جهانی نیاز داریم؟ آیا شرکت های بازاریابی جهانی می توانند کمبود فروش محصولات ما را جبران کنند؟
فعالان و کارشناسان صنعت خودرویی کشور می گویند؛صنعت خودرویی ایران می توانست شغل و موقعیت های صادراتی و ارزش افزوده خوبی داشته باشد اما به دلیل سوءمدیریت در ۴ دهه اخیر این امر به یک آرزو تبدیل شده است.
وی با بیان اینکه شرکت های داخلی همچنان می خواهند یک پلت فرم شخصی داشته باشند اما خودروسازان جهانی روی یک پلت فرم باهم سرمایه‌گذاری می کنند و با تغییر شکل آن برند خود را عرضه می کنند.
این کارشناس صنعت خودرو در مورد آزادسازی قیمت ها گفت:هم اکنون طرح آزادسازی قیمت ها تنها راهکار خودروسازان برای ورشکست نشدن است. در حالی بحث افزایش قیمت ها و آزادسازی آن مطرح است که قدرت خرید مردم افزایش نیافته و در طرف دیگر اگر این اتفاق نیفتد این خودروسازان هستند که ورشکست خواهند شد.
وی در مورد بسته تدوینی و حمایتی وزارت صنعت و معدن بیان داشت؛بسته حمایتی از طرف وزارت صنعت برای حمایت از خودروسازان تدوین شده است. در این طرح یکی از بندها حتما آزادسازی قیمت خواهد بود که برای جلوگیری از انتقادها با اسامی دیگری مانند توقف قیمت گذاری دستوری مورد استفاده قرار خواهد گرفت.
وی در پاسخ به سوال آخر مبنی بر اینکه چه برنامه ای می تواند قیمت فروش محصولات داخلی را کنترل کند بیان داشت؟
متاسفانه وضعیت امروز صنعت خودرو بخاطر بی توجهی دولت به نظرات کارشناسان و فعالان این صنعت است. دولت با دادن وام به خودروسازان فشار افزایش قیمت در بازار را کاهش دهند و یا مابه التفاوت را به خودروسازان پرداخت کنند. متاسفانه قطعه سازان بخاطر مشکل نقدینگی و تامین مواد اولیه خود با مشکلاتی برای تولید قطعه مواجه هستند که این امر باعث شده خودروسازان برای تولید قطعه نداشته باشند. اگر واقعا به دنبال پیشرفت صنعت خودرو هستیم باید بخش خصوصی وارد سود و دولت از دخالت در این صنعت پرهیز کند.

نظرات کاربران

2 نظر

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد

1397/6/17
به امید تعطیلی کامل صنعت خودرو سازی در ایران...........
1397/6/17
اگر اسم این نوع ساخت وفروش راصنعت بنامیم به خودمان دروغ گفته ایم دراین نوع اتومبیل سازی که ۹۰ درصد قطعات آن ازخارج می آید وپلتفرم آنهم ازخارج آمده اسمش صنعت نیست دیگر خط تولید مربوط به کشوردیگر وفقط ما ورق خم کرده وسوارکنیم واسم آن را صنعت بنامیم درست نیست ماحتی دربحث مونتاژ صنعت نداریم پس بهتراست خودمان راگول نزنیم وهمان بهتر که این ۲ یا۳ خودروساز درش راببندند بلکه یکی ازسرمایه داران بزرگ کشور مجوز جدیدی بگیرد وباتشکیل شرکت سهامی وجذب سرمایه های ریزتر وفروش سهام آن بااستخدام چند کارشناس متخصص این صنعت ازکشورهای دارای این صنعت (کاری که چین کرد )بتواند کارخانه ای افتتاح و واقعا صنعت خودروسازی این کشوررااحیاکند چین کمونیست درمقابل کره جنوبی راه ۳ شبه را یک شبه پیمود حالا پس از۱۵ سال ببینید چه خودروهایی تولید وبرخی ازآنها علاوه برتولید برای کشورشان درحال مونتاژ چندین خودروبنام دردنیاهستند درحالیکه ازصنعت خودروسازی آنها چندسالی بیشتر نمیگذرد وازاوایل سال ۲۰۰۰ به بعد مشغول هستند درحالیکه ما از قبل از دهه ۴۰ شمسی دراین صنعت (به اصطلاح) حضورداشته ایم وزمانی که ما مشغول مونتاژ وتولید پیکان درایران بودیم کره جنوبی هنوز خط تولیدی برای اتومبیل نداشت وموتورسیکلت ودوچرخه تنها تولیداتشان بود پس بهتراست این چند خودروساز واقعا به فکر خودشان وسالهایی که وقت برای به اصطلاح این صنعت پولساز که بحق اگردرمسیر درست حرکت کند میتواند پشتوانه بسیارخوبی برای ارزش افزوده کشورمان باشد باشند ودستشان رابرای کمک های دولتی درازنکنند که اگر به فکر کمک های دولتی باشند همان بهتر که تعطیل گردند ومشغول دیگر شغل های خودباشند