موضوعات داغ

معجزه تکنولوژیک باواریا؛ ب ام و X5 هیبریدی با مصرف 2.1 لیتر در صد کیلومتر معرفی شد

عکس مطلب اول
اوایل ژوئن بود که بی ام و نسل جدید X5 را معرفی کرد و هم اکنون این خودروساز آماده تبدیل این SUV متوسط به یک خودروی هایبرید است. این خودروی پلاگین هایبرید به عنوان جانشین مستقیم مدل قبلی (X5 xDrive40e) طراحی شده است و X5 xDrive45e نامگذاری شده است تا بیانگر اصلاحات انجام شده نسبت به مدل قبلی باشد. این خودرو مجهز به یک پیشرانه هایبرید جدید است که کاملا از نو طراحی شده است تا همزمان هم قدرت بیشتر و هم مصرف سوخت کمتری داشته باشد.
موتور بنزینی مدل هایبرید X5 جدید یک موتور 6 سیلندر خطی 3.0 لیتری توربوشارژ است که 286 اسب بخار قدرت تولید می کند و نیروی کمکی آن یک موتور الکتریکی با 112 اسب بخار قدرت است. با ترکیب قدرت این دو موتور، X5 xDrive45e مجموعا 394 اسب بخار قدرت و 600 نیوتن متر گشتاور تولید می کند که رقم بسیار بالایی است. برای مقایسه باید به مشخصات مدل قبلی اشاره کنیم که 308 اسب بخار قدرت و 450 نیوتن متر گشتاور تولید می کند. این خودرو مجهز به آخرین نسل گیربکس 8 دنده اتوماتیک Steptronic بی ام و و سیستم 4 چرخ محرک هوشمند xDrive است.
جدا از بحث افزایش قدرت، مزیت های X5 هایبرید جدید همچنان ادامه دارد و برد حرکتی آن در حالت تمام الکتریکی بسیار بیشتر از قبل است و طبق گفته بی ام و می تواند 80 کیلومتر مسافت را تنها با موتور الکتریکی طی کند که به خاطر مجموعه باتری لیتیوم یون بهبود یافته است. این خودرو از نسل چهارم باتری ها با تراکم انرژی بیشتر استفاده می کند که بدون نیاز به افزایش سایز باتری، برد حرکتی آن را بیشتر کرده است. طبق گفته بی ام و این رقم بر اساس چرخه رانندگی جدید اروپا یعنی WLTP به دست آمده است اما به رقم معادل چرخه NEDC قبلی تبدیل شده است. جهت یادآوری باید اشاره کنیم که برد حرکتی الکتریکی مدل قبلی بر اساس چرخه رانندگی NEDC تنها 31 کیلومتر بود.
با اینکه X5 هایبرید جدید با هدف کاهش مصرف سوخت طراحی شده است اما خودروی تنبلی نیست و شتاب صفر تا صد آن 5.6 ثانیه است که بیش از 1 ثانیه سریعتر از مدل قبلی است. حداکثر سرعت X5 هایبرید جدید 235 کیلومتر در ساعت است. نه تنها شتاب بلکه حداکثر سرعت در حالت تمام الکتریکی از 120 به 140 کیلومتر در ساعت افزایش یافته است. برای افرادی که دنبال یک خودروی کم مصرف هستند و علاقه ای به موتور دیزل ندارند (یا در کشور آنها موجود نیست)، این خودرو یک راه حل کاربردی است زیرا طبق گفته بی ام و در سیکل ترکیبی فقط 2.1 لیتر در 100 کیلومتر سوخت مصرف می کند که معادل تولید 49 گرم دی اکسید کربن در هر کیلومتر است. حجم باک این خودرو 69 لیتر است که مناسب برای پیمودن مسافت های طولانی است. بی ام و برای بهبود هندلینگ X5 هایبرید مجموعه باتری آن را به قسمت زیر خودرو (درست بین صندلی های عقب و صندوق) منتقل کرده است که باعث پایین تر آمدن مرکز ثقل این خودرو نسبت به تمام مدل های دیگر X5 شده است.
حتی مدل پایه این خودرو مجهز به سیستم تعلیق بادی در هر دو محور و ضربه گیرهایی با کنترل الکترونیکی است در حالی که مدل های گرانتر از سیستم فرمان پذیری 4 چرخ بهره مند می شوند. تنها نقطه ضعف مدل هایبرید X5 این است که فضای حمل بار آن 150 لیتر کمتر از مدل بنزینی است. وقتی تمام صندلی ها سر جای خود باشند فضای حمل بار آن 500 لیتر است که با خواباندن پشتی صندلی های عقب تا 1716 لیتر گسترش می یابد.
با اینکه X5 xDrive45e به تازگی معرفی شده است ولی تا سال بعد وارد بازار نخواهد شد. لازم به ذکر است تمام مشخصاتی که درباره این خودرو ذکر شد مربوط به مدل اروپایی آن است و جزئیات مربوط به نسخه ویژه بازار امریکا نزدیک به زمان معرفی آن در ایالات متحده که قرار است در سال 2020 به عنوان مدل 2021 معرفی شود اعلام خواهد شد.
قیمت مدل هایبرید جدید X5 هنوز اعلام نشده است ولی با توجه به اینکه مدل پایه X5 2019 و مدل xDrive50i به ترتیب 61.695 و 76.745 دلار قیمت دارند پیش بینی می شود قیمت این خودرو بین این دو رقم و نزدیک تر به رقم دوم باشد.

بی ام و X5 xDrive45e

بی ام و X5 xDrive45e


بی ام و X5 xDrive45e

بی ام و X5 xDrive45e


کابین بی ام و X5 xDrive45e

کابین بی ام و X5 xDrive45e


فضای حمل بار بی ام و X5 xDrive45e

فضای حمل بار بی ام و X5 xDrive45e

نظرات کاربران

2 نظر

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد

1397/6/22
۲ لیتر...؟! مگه میشه اصلا؟!!! یعنی یه پراید که یک پنجم این وزن داره بیش از سه برابرش سوخت می سوزونه! قوانین فیزیک را دور می‌زنند این خودروسازی آلمانی!
1397/6/22
چرا آنها توانستندولی مانتوانستیم ؟
دلیل اصلی این مسئله فقط ۲ مطلب میتواند باشد:
اول اینکه آنها فعل خواستن رابه معنای واقعی کلمه صرف کردند ولی ما نه اینکه نتوانسته باشیم این فعل راصرف کنیم بلکه نخواستیم این فعل صرف شود وصرفا عدم صرف نکردن این فعل دلیلش دومین مطلب است
دوم چون ما فقط به فکر سودآنی درتولیدات ومحصول های خودبودیم ونخواستیم ازهوش ونبوغ ایرانی البته باکمک صاحب نظران خارجی دراین زمینه استفاده کنیم وبلدم بلدم های ما بخاطر سود فوری نگذاشت بتوانیم
متاسفانه سالهاست که ازچرخه این صنعت سوء استفاده شده وهنوزهم رانت ها وسودهای ویژه باعث مرگ ومیر انسانها درایران میشود وگمان نمیرود روزی راببینیم که بخواهیم نه اینکه نتوانیم اتومبیلی تمام عیار چه ازلحاظ ایمنی چه ازلحاظ زیبایی چه ازلحاظ کیفیت باپلتفرم صددرصد ملی داشته باشیم