موضوعات داغ

با خوش صدا ترین موتورهای 4 سیلندر جهان آشنا شوید

عکس مطلب اول
مسلما یکی از عواملی که لذت رانندگی را افزایش می دهد صدای موتور است. تا به حال موتورهای پرقدرت زیادی تولید شده اند ولی همه آنها صدای زیبا و جذابی ندارند. اکثر افراد صدای غرش موتورهای V8 و V12 را دوست دارند ولی عیب اصلی این موتورها مصرف سوخت و آلایندگی بالای آنهاست. صدای خروجی موتور به عوامل زیادی بستگی دارد مانند ترتیب احتراق سیلندرها، نوع طراحی سیستم اگزوز، چیدمان سیلندرها، دور موتور، نوع تنفس موتور و موارد دیگر. بسیاری از سازندگان خودروهای اسپرت سعی می کنند صدای خودروهایی که تولید می کنند با ماهیت و ظاهر خودرو هماهنگی داشته باشد. حتی بعضی از خودروسازان برای بالا بردن هیجان رانندگی صدای موتور را از طریق بلندگو داخل کابین پخش می کنند! صدای موتور بعضی از خودروها مانند آستون مارتین به حدی منحصر به فرد است که حتی از فاصله دور قابل تشخیص است. تاثیر صدای موتور به حدی اهمیت دارد که حتی ممکن است یک خودروی نه چندان سریع را سریعتر از آنچه که هست نشان دهد!
در سال های اخیر بسیاری از خودروسازان به موتورهای 4 سیلندر گرایش پیدا کرده اند تا بهترین تعادل میان عملکرد و مصرف سوخت را برقرار کنند. ولی مشکل اصلی اکثر موتورهای 4 سیلندر صدای بی روحی است که از اگزوز آنها شنیده می شود و به همین دلیل بعضی از خودروهای اسپرت با موتورهای 4 سیلندر زیاد پرطرفدار نیستند. ولی تعداد کمی موتور 4 سیلندر با صدای جذاب و اسپرت نیز وجود دارد که هدف اصلی این مقاله معرفی آنهاست. البته روش های فراوانی برای بهبود صدای موتورهای 4 سیلندر و کم حجم وجود دارد مانند نصب انواع و اقسام فیلتر اسپرت و منبع اگزوز اسپرت که در فروشگاه های لوازم افترمارکت یافت می شوند ولی بعضی از منبع ها ممکن است فشار برگشت منفی ایجاد کنند و باعث افت قدرت موتور شوند. به همین دلیل ما در این مقاله فقط درباره خودروهای استاندارد صحبت می کنیم. 10 خودرویی که در ادامه معرفی می شوند مجهز به موتورهایی هستند که جزو خوش صدا ترین موتورهای 4 سیلندر جهان هستند.

1 – فیات 500 آبارث
فیات 500 آبارث

فیات 500 آبارث

این خودرو مجهز به یک موتور 4 سیلندر 1.4 لیتری توربوشارژ است که در مدل های 5 دنده دستی 160 اسب بخار قدرت و 230 نیوتن متر گشتاور تولید می کند (مدل های مجهز به گیربکس اتوماتیک 18 نیوتن متر گشتاور بیشتر دارند). فیات 500 به لطف این موتور یکی از خوش صدا ترین خودروهای کوچک امروزی است. صدایی که از لوله اگزوزهای دوقلوی این خودرو شنیده می شود تا حدی شبیه صدای خودروهای اسپرت با عملکرد بالا است. شتاب صفر تا صد این هاچبک ایتالیایی زیبا که تنها 1140 کیلوگرم وزن دارد 6.6 ثانیه و حداکثر سرعت آن 204 کیلومتر در ساعت اعلام شده است. حتی یک نسخه 190 اسبی از این موتور در فیات 500 آبارث 695 Biposto نصب شده است.

2 – مرسدس CLA45 AMG
مرسدس CLA45 AMG

مرسدس CLA45 AMG

با توجه به اینکه موتور M133 AMG که در این خودرو نصب شده قویترین موتور 4 سیلندر جهان است، طبیعی است که CLA45 AMG خودروی خوش صدایی باشد. موتور 2.0 لیتری توربوشارژ این خودرو 375 اسب بخار قدرت (187 اسب بخار به ازای هر لیتر!) و 475 نیوتن متر گشتاور تولید می کند و می تواند این کوپه 4 در را در مدت زمان 4.1 ثانیه به 60 مایل در ساعت برساند. برای انتقال حرارت بهتر، در سرسیلندر این موتور از ماده زرگون استفاده شده است. این خودرو مجهز به سیستم 4 چرخ محرک 4Matic مرسدس است که به کاهش هرزگردی و لانچ بهترCLA45 کمک می کند. صدای خشنی که از لوله اگزوزهای کرومی این خودرو شنیده می شود به خوبی آن را از دیگر مدل های CLA متمایز می کند.

3 – شورولت کامارو 2.0T
شورولت کامارو 2.0T

شورولت کامارو 2.0T

شاید برای بعضی افراد توهین آمیز به نظر برسد که خودرویی مانند شورولت کامارو با سابقه طولانی به عنوان یک ماسل کار اصیل امریکایی اکنون با موتور 4 سیلندر توربوشارژ به فروش می رسد ولی حداقل صدای این موتور از صدای موتور 2.3 لیتری اکوبوست فورد ماستنگ بهتر است. این موتور 2.0 لیتری با بوست 20 PSi می تواند 275 اسب بخار قدرت و 400 نیوتن متر گشتاور تولید کند و این خودرو را در مدت زمان 5.4 ثانیه به 60 مایل در ساعت برساند. کامارو 2.0T سبک ترین مدل کامارو است زیرا 1520 کیلوگرم وزن دارد که از مدل های V6 و V8 سبکتر است. به خاطر نصب موتور 4 سیلندر وزن محور جلوی این مدل کامارو از مدل های V6 و V8 کمتر شده و هنگام عبور از پیچ ها چابک تر است.

4 – فولکس واگن گلف R
فولکس واگن گلف R

فولکس واگن گلف R

فولکس واگن در طول حیات خود موتورهای بنزینی فوق العاده ای تولید کرده است. یکی از این موتورها مربوط به گلف R است. این خودرو مجهز به موتور 4 سیلندر 2.0 لیتری توربوشارژ است که 292 اسب بخار قدرت و 380 نیوتن متر گشتاور دارد و آن را به یک هاچبک اسپرت تمام عیار تبدیل کرده است. گلف R مجهز به گیربکس دابل کلاچ 6 دنده DSG و سیستم 4 چرخ محرک 4Motion فولکس واگن است و به همین دلیل شتاب 0 تا 60 مایل آن تنها 4.9 ثانیه است و تایم شگفت انگیز 8 دقیقه و 15 ثانیه را در پیست نوربرگ رینگ ثبت کرده است. صدای جذابی از 4 لوله اگزوز این خودرو شنیده می شود.

5 – سوبارو WRX STI
سوبارو WRX STI

سوبارو WRX STI

سوبارو WRX STI به خاطر موتور باکسر توربوشارژی که دارد به مدت چند دهه نماد یک خودروی 4 سیلندر با عملکرد بالا بوده است. جدیدترین نسخه این موتور 2.5 لیتری 305 اسب بخار قدرت و 393 نیوتن متر گشتاور تولید می کند که به هر 4 چرخ منتقل می شود. واقعا نمی توان صدای موتور این خودرو را با هیچ موتور دیگری در بازار خودروی امروز اشتباه گرفت مگر اینکه صدای موتور پورشه باشد که مانند موتور سوبارو از نوع باکسر است. شتاب 0 تا 60 مایل این خودرو حدود 5.5 ثانیه است. سوبارو WRX STI به لطف سیستم 4 چرخ محرک پیشرفته، دیفرانسیل لغزش محدود در محور جلو و عقب و دیفرانسیل مرکزی با کنترل الکترونیکی نمونه خیابانی یک خودروی مسابقه ای رالی محسوب می شود.

6 – میتسوبیشی لنسر اوولوشن
میتسوبیشی لنسر اوولوشن

میتسوبیشی لنسر اوولوشن

اگر صادق باشیم موتور لنسر اوولوشن در حالت استاندارد صدای جنون آمیزی ندارد. اما وقتی تقویت می شود به یک موتور 4 سیلندر با دیوانه وار ترین صدای ممکن تبدیل می شود. علاقه مندان به این خودرو می گویند که موتور قدیمی تر 4G63 موتور بهتری است، اما هنگامی که میتسوبیشی با این سدان 4 در اسپرت خداحافظی می کرد نسخه نهایی آن را به یک موتور 2.0 لیتری توربوشارژ با 303 اسب بخار قدرت مجهز کرد در حالی که مدل های معمولی 291 اسب بخار قدرت و 407 نیوتن متر گشتاور داشتند. این خودرو به کمک سیستم 4 چرخ محرک پیشرفته S-AWC میتسوبیشی می تواند در مدت زمان کمتر از 6.0 ثانیه به 100 کیلومتر در ساعت برسد.

7 – پورشه 718
پورشه 718

پورشه 718

بله این موضوع حقیقت دارد که پورشه در مدل های 718 خود از موتورهای 4 سیلندر استفاده می کند ولی حداقل صدای این موتورها با ماهیت این خودروها سازگاری دارد. این موتورها در مدل های باکستر و کیمن نصب می شوند و مدل پایه آنها یک موتور 2.0 لیتری توربوشارژ با 300 اسب بخار قدرت و 380 نیوتن متر گشتاور است و مدل های قویتر که با پسوند S شناخته می شوند مجهز به موتور 2.5 لیتری توربوشارژ با 350 اسب بخار قدرت و 420 نیوتن متر گشتاور هستند. موتورهای 4 سیلندر پورشه نیز مانند موتور سوبارو WRX از نوع باکسر یا به اصطلاح تخت (زاویه سیلندرها نسبت به هم 180 درجه) هستند و به همین دلیل صدای منحصر به فردی دارند.

8 – فورد فوکس RS
فورد فوکس RS

فورد فوکس RS

فورد فوکس RS ویژگی های دوست داشتنی فراوانی دارد، اما همه موافق هستند که موتور 4 سیلندر 2.3 لیتری توربوشارژ اکوبوست این خودرو جذاب ترین ویژگی آن است. این موتور 350 اسب بخار قدرت و 475 نیوتن متر گشتاور تولید می کند و یکی از خوش صدا ترین موتورهای 4 سیلندری است که تا به حال شنیده اید! فورد فوکس RS مجهز به سیستم انتقال قدرت 4 چرخ محرک با قابلیت توزیع متغیر گشتاور، دیفرانسیل لغزش محدود و گیربکس 6 دنده دستی است و به همین دلیل شتاب صفر تا صد کیلومتر آن 4.7 ثانیه است. این خودرو از نظر هندلینگ و قابلیت های دینامیکی جزو بهترین هاچبک های اسپرت فعلی است و مجهز به حالت مخصوص دریفت است که درصد بیشتر گشتاور را به چرخ های عقب منتقل می کند.

9 – آلفارومئو 4C
آلفارومئو 4C

آلفارومئو 4C

شاید تعجب کنید که چطور آلفارومئو 4C به عنوان خوش صدا ترین خودروی این فهرست انتخاب نشده است ولی در واقع به نوعی با خودروی بعدی این فهرست برابری می کند. موتور 4 سیلندر 1.75 لیتری توربوشارژ این کوپه ایتالیایی 237 اسب بخار قدرت و 350 نیوتن متر گشتاور تولید می کند و این خودروی اسپرت سبک وزن را در مدت زمان 4.1 ثانیه به 60 مایل در ساعت می رساند. وقتی پدال گاز آلفارومئو 4C را فشار می دهید واقعا صدای فوق العاده ای دارد. شاسی این خودرو از جنس فیبرکربن ساخته شده است و تنها 65 کیلوگرم وزن دارد! به همین دلیل وزن این خودرو فقط 1050 کیلوگرم است.

10 – هوندا S2000
هوندا S2000

هوندا S2000

احتمالا به این موضوع فکر کردید که چه موتور 4 سیلندری خوش صداتر از موتور آلفارومئو 4C است؟ این افتخار نصیب هوندا S2000 می شود زیرا برخلاف تمام موتورهای توربوشارژ این فهرست، مجهز به یک موتور تنفس طبیعی دور بالا است. هوندا S2000 اولین بار در سال 1999 به عنوان مدل سال 2000 معرفی شد و مجهز به یک موتور 2.0 لیتری 4 سیلندر بود که 240 اسب بخار قدرت و 218 نیوتن متر گشتاور تولید می کرد. محدوده خط قرمز این موتور از 8800 دور در دقیقه شروع می شود و سوخت رسانی آن در 9000 دور در دقیقه قطع می شود! بعدها، هوندا این خودرو را ارتقا داد و یک موتور 2.2 لیتری 4 سیلندر با قدرت مشابه برای آن نصب کرد و ردلاین آن را به 8000 و کات آف را به 8200 دور در دقیقه کاهش داد. با این حال هنوز موتورهای 4 سیلندر بسیار اندکی وجود دارند که صدای آنها به اندازه موتور تنفس طبیعی S2000 شگفت انگیز باشد. شتاب صفر تا صد کیلومتر مدل 2.0 لیتری این خودرو 6.2 ثانیه است.

نظرات کاربران

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد