موضوعات داغ

پشت پرده مونتاژ خودرو در کشور؛ چرا تولید قطعه خودروهای چینی در ایران توجیهی ندارد؟

عکس نویسنده
علی صادقی
نویسنده
عکس مطلب اول
به نقل از دنیای اقتصاد، به تازگی مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی گزارشی را منتشر کرده است که مطابق با آن چینی ها در حوزه داخلی سازی در کشورمان نسبتا ضعیف عمل کرده اند. این گزارش که با عنوان «بررسی سهم خودروهای چینی در ایران» منتشر شده نحوی ساخت محصولات چینی در داخل کشور را شرح می دهد.
بر اساس گزارش مذکور اختلاف بیشترین و کمترین داخلی سازی در خودروهای چینی به 20 درصد می رسد و در شرایطی حتی محصولات چینی با 20 درصد داخلی سازی مونتاژ و راهی جاده ها می شوند که این عدد با توجه به حضور یک دهه ای چینی ها در صنعت خودروسازی کشورمان بسیار کم تلقی می شود. با این اوصاف چینی ها چندان میلی و انگیزه ای برای داخلی سازی خودروهای مونتاژی خود در ایران ندارند.
در گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس در مورد علت این بی میلی و بی‌انگیزگی توضیح داده شده که رفتار وزارت صنعت، معدن و تجارت با خودروسازان چینی حاضر در کشور چندان مطلوب و درست نبوده و در واقع فشار چندانی بر آن ها برای داخلی سازی وارد نمی شود. از طرف دیگر تفاوت هزینه تولید قطعات در ایران و چین متفاوت بوده و خودروسازان چینی در این شرایط ترجیح می دهند که قطعات مونتاژی را در کشور خودشان تولید کنند.
براساس برخی مطالعات رسمی، تولید هر قطعه در ایران به شکل میانگین 1.3 برابر گران قیمت تر از تولید همان قطعه در چین تمام می شود. این در شرایطی است که با توجه به تیراژ بالای کارخانجات چینی که در خاک چین فعالیت می کنند. اساسا تولید قطعه در کشوری مانند ایران و ارسال قطعات مذبور به چین نیز توجیهی ندارد. از سوی دیگر به دلیل بازار نه چندان بزرگ و تیراژ نسبتا پایین خودروهای چینی در کشور، تولید قطعات به شکل اختصاصی در بازار ایران نیز نمی تواند از نظر اقتصادی به صرفه باشد.

نظرات کاربران

1 نظر

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد

1397/7/4
با این حساب حداکثر 20 داخلی سازی یعنی جنازه ماشین چینی از داخلی بهتر است.