موضوعات داغ

طرح ساماندهی بازار خودرو؛ امید برای مهار سایپا و ایران خودرو

عکس مطلب اول
طرح ساماندهی بازار خودرو که در ابتدا با 205 رای نمایندگان مجلس تصویب شد پس از نوسانات بازار ارز و ممنوعیت واردات خودرو به مشکل بزرگی برخورد کرد و حتی صحبت از پس گرفتن امضای نمایندگان نیز مطرح شد. بعد از نوسانات بازار ارز کمیسیون اقتصادی مجلس از یکسو در تلاش برای مدیریت منابع ارزی کشور و کمیسیون حمایت از تولید داخل از سوی دیگر برای حمایت از اشتغال و تولید داخل با این طرح که بر کاهش تعرفه ها به صورت پلکانی و با هدف تسریع در واردات برای از بین بردن انحصار در بازار خودرویی داخل و رقابتی کردن آن و بالا بردن سطح کیفی و ایمنی خودروهای داخلی مخالف شد. این طرح در اختیار کمیسیون صنایع و معادن قرا گرفت و با توجه به خروج امریکا از برجام و تحریم صنعت خودروی کشور نمایندگان کمیسیون به مسکوت ماندن این طرح به مدت 6 ماه رای دادند. هدف از مسکوت ماندن 6 ماهه طرح مدیریت تحریم ها بود. به این ترتیب در یکشنبه گذشته این طرح دوباره به رای گیری گذاشته شد و با 139 رای مخالف مجددا به کمیسیون صنایع و معادن بازگشت. حال با توجه به اینکه نمایندگان کمیسیون با مسکوت ماندن دوباره طرح مخالف هستند می‌توان دو احتمال را پیش روی این طرح قرار داد.
به گزارش خودروبانک و به نقل از عصرخودرو: احتمال اول اصلاحاتی در طرح و تصویب آن توسط کمیسیون صنایع و بردن آن به صحن مجلس است و احتمال بعدی رد کلیات آن که همانند مسکوت مانند 6 ماهه است ، به رای نمایندگان گذاشته شود. در مورد احتمال دوم و رد کلیات این نکته باید مورد توجه قرار گیرد که در زمان تصویب طرح 205 نماینده رای موافق داده و برای مسکوت ماندن آن 139 نماینده به آن رای مخالف دادند و ممکن است شاهد مخالفت نمایندگان برای رد آن توسط کمیسیون باشیم که در این صورت طرح برای اصلاحات مجدد به کمیسیون باز خواهد گشت. نمایندگان در شرایط سخت اقتصادی و تحریم ها باید در اصلاحات این طرح باید منافع تولیدکنندگان و واردکنندگان و مصرف کنندگان مورد توجه قرار دهند که در شرایط فعلی این امر سخت به نظر می‌رسد.
راهکارهایی برا اصلاحات طرح ساماندهی خودرو
هدف و چشم انداز صنعت خودرو تا سال 1404 رقابتی کردن بازار خودرو و ارتقا کیفی و ایمنی خودروهای داخل با تسهیل در واردات و کاهش پلکانی تعرفه واردات است. حال با رد پیشنهاد مسکوت ماندن دوباره طرح باید دید نمایندگان چه اصلاحاتی را انجام خواهد داد.
عبدالله رضیان نماینده مجلس با بیان اینکه با رد پیشنهاد مسکوت ماندن این طرح باید اصلاحاتی روی آن صورت بگیرد افزود: ایراداتی که کمیسون صنایع و معادن و مرکز پژوهش های مجلس به این طرح گرفته اند بخاطر طراحی آن بوده که طراحان از اعضای کمیسیون صنایع نبوده اند وهمچنین در زمانی که نظر به مسکوت ماندن این طرح داده شد فضای حاکم بر بازار با فضای امروز بسیار متفاوت است.
اشاره رضیان نماینده مجلس به تفاوت فضای دیروز وامروز بازار به اوایل تیرماه زمان خروج آمریکا از برجام و تحریم صنعت خودرو در مرداد ماه است. در آن زمان و خصوصا کمیسیون حمایت از تولید داخل نظر به حمایت کامل از تولید داخل و عدم واردات بود و کمیسیون اقتصادی نیز نظر به مدیریت منابع رزی کشور داشت. حال با اینکه تولیدکنندگان داخلی برای تولید و تامین بازار با مشکلات زیادی روبه رو هستند و قیمت نیز افزایش چشمگیری داشته این نگاه تغییر کرده است. رضیان نماینده مردم قائم شهر در مجلس عقیده دارد در شرایط فعلی که مصرف کننده های واقعی دچار آسیب شده اند باید با طرح هایی از قیبل ساماندهی بازار خودرو از مصرف کنندگان حمایت کرد.
حسینی کیا نماینده مجلس با اشاره به اینکه شرکت های خودروسازی ما خصولتی هستند و بخش اعظم سرمایه در اختیار بخش خصوصی بوده اما دولتی ها برای آن ها تصمیم می‌گیرند، افزود: باید با حمایت از بخش خصوصی دخالت دولت در صنعت خودرو برداشته شود. همچنین برای زمان معلوم باید از بخش خصوصی حمایت شده تا بعد از حذفف تعرفه ها و ورود خودروهای وارداتی توان رقابت را در بازار داشته باشند و اگر توان رقابت را ندارند بهتر است این صنعت را نداشته باشیم تا اینکه با حمایت های بی وقفه این صنعت را سرپا نگه داریم.

نظرات کاربران

1 نظر

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد

1397/7/5
آقایان نماینده امسال که حدود ۶ ماه ازآن گذشته است تابحال فقط حرف تحویل مردم داده اند وتابحال نتوانسته اند راهکارعملی درخصوص این صنعت نیمه جان بدهند البته ایشان باآن حقوق های بالای ۱۰ تا۱۵ میلیون تومان فقط حرف زده وقادر به عمل نخواهند بود مجلسی که هرنماینده ای یک نوع صحبت میکند وهیچ اتفاق عمل واتحادی دراین زمینه باهم ندارند که بتوانند مشکلات مردم ضعیف راحل کنند همان بهتراست که از این راهکارهای غیرعملی دست بردارند وبکارخود مشغول باشند دراین یکساله که مردم بامشکلات شدید درخصوص خودرو دست وپنجه نرم می کنند چند با درپی مخالفت والزام دولت با ارائه راهکاری واقعی برای این مسئله بوده اند که این باردوم باشد دلسوزی وجودندارد