موضوعات داغ

کاهش تعرفه واردات خودرو تا 20 درصد؛ برنامه ای عجیب در دوران ممنوعیت تجارت

عکس مطلب اول
سخنگوی کمیسیون صنایع مجلس در گفتگو با صدا و سیما ضمن اشاره به مخالفت مجلس با مسکوت ماندن شش ماهه طرح ساماندهی بازار خودرو افزود: واردات خودروهای خارجی باید تسهیل شود و تعرفه واردات این خودرو باید تا سال 1400 به میزان بیست درصد کاهش پیدا کند. هم چنین او اضافه کرد: وقتی نماینده ای درخواست مخالفت با مسکوت ماندن یک طرح را عنوان می کند، مجلس درخواست او را بررسی کرده و نتیجه را اعلام می کند. در مورد مسکوت ماندن طرح ساماندهی بازار خودرو نیز، بنده دلایل مخالفت خود را بیان کردم که مورد تایید هیات رییسه مجلس قرار گرفت و در نهایت با مسکوت ماندن این طرح مخالفت شد.
وی در بخش دیگری از سخنانش بیان کرد: واردات خودروهای خارجی باید به سهولت صورت گیرد وافزایش تعرفه ها نیز قابل پذیرش نیست، بلکه تعرفه ها باید هر سال بین 5 الی 10 درصد توسط دولت کاهش پیدا کند تا نهایتا در سال 1400، به تعرفه واردات 20 درصدی برای واردات خودروهای خارجی برسیم.
به گزارش خبرگزاری عصر خودرو، طرح ساماندهی بازار خودرو در اوایل زمستان 96 از سوی نمایندگان مجلس تهیه شد و در اردیبهشت ماه سال جاری در کمیسیون صنایع و معادن مطرح گردید. ولی ملکی با تشریح شرایط پیش آمده در طی بررسی این طرح گفت: در ابتدا موضوع افزایش تعرفه ها مطرح نبود، ولی دولت پس از مدتی اقدام به افزایش تعرفه ها نمود که گرانی و آشفتگی در بازار خودرو را در پی داشت. سپس به واسطه خروج آمریکا از توافق برجام، مشکلات در رابطه بین ایران و آمریکا بروز کردند و سپس شاهد آن بودیم که دولت به صورت کلی واردات خودرو را متوقف کرد. پس از اعمال تحریم های خودروسازی علیه کشورمان، برندهای خودروسازی خارجی یکی از پس دیگری راه خروج از بازار را در پیش گرفتند و اکنون شرایط به گونه ای شده است که این برند ها دیگر با ایران به هیچ صورت همکاری نمی کنند.
در ادامه این گزارش، علی علیلو، عضو سابق کمیسیون صنایع و معادن مجلس با اشاره به خبر تحقیق و تفحص مجلس از صنعت خودرو گفت: تحقیق و تفحص از صنعت خودرو پیش از این انجام شده و هزینه آن نیز از خزانه عمومی پرداخت شده است و زمان و نیروی انسانی قابل توجهی نیز صرف این تحقیق و تفحص شده است. او تحقیق و تفحص دوباره را هزینه کرد غیر لازم خواند و اضافه کرد: مجلس به جای تحقیق و تفحص مجدد، می تواند از نتایج تحقیقات قبلی استفاده نماید.

نظرات کاربران

9 نظر

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد

1397/7/6
یه مشت احمق تو مجلس داریم تو این موقعیت با دلال فرار و نیاز به دلار تو کشور و نیاز به واردات کالاهای اساسی با دلار اخه اینم شد طرح
1397/7/6
الان که چند ماه هست واردات ممنوع شده بهترین فرصت است تا قانون مسخره حجم موتور را لغو کنند تا هر خودرویی با هر حجم موتوری بتواند وارد شود !
در عوض روی حداکثر قیمت خودرو ، حداکثر مصرف سوخت شهری ، حداکثرا میزان تولید co2 محدودیت بزارند و میزان گمرکی را بر حسب میزان co2 تعیین کنند!
بعنوان مثال خودرو هایی که یک کدام از ویژگی های زیر را داشته باشند مجاز به واردات نیستند!
قیمت بیش از ۴۵ هزار یورو
مصرف شهری بیش از ۷ لیتر
تولید co2 در صد کیلومتر بیش از ۱۲۰ گرم
و میزان گمرکی هم به ازای هر ده گرم co2 تولیدی کمتر ، ۱۰ درصد کم شود!
1397/7/6
سلام
با این ترتیب که خودرو سازی کشور کلا از بین میره!!!!
بهتر نیست اول یه فکری بکنند که شرکت ها رو به سرمایه گذاری و ساخت خودرو در داخل وادار کنند؟؟؟
در مرحله بعد خودروساز ها رو به تولید تمام جزئیات در داخل ترغیب کنند؟؟؟
یه فکری به حال جمعیت کشور کنید که بیکار هستند و جوانهایی که دوست دارند انرژی و انگیزه خودشون رو در کشور و برای پیشرفت کشور خودشون خرج کنند!!
خدایی کسی هیچ وقت دوست نداره کشور خودش رو ترک کنه... ولی ناچار میشن که ترک کنند... یه فکری به حال تولید در کشور بکنید که هم تولید کننده ترغیب به تولید تمام جزئیات در کشور بیافته و هم اینکه واردات با هدف رقابت بهینه تر بشه...
با تشکر...
1397/7/6
چه اشکالی داره وقتی قیمتها بی نهایت بالا رفت باید اینکارو انجام بزار ایراتخودزو و سایپا داغ بخورن،الان شدن بانک سود میدن سود میگیرن،بعدش اقایون دولتی میگن سود ندیم،کمتر بدیم...چسبیدن به بانکها چون شونه خالی کنن از وظایفشون ،،با وامهای دستوری،حالا ایرانخودرو که مال خودشون کردن بانک ،مسخره بازی ،خر تو خر ،، ما مردم با کاهش تعرفه به صفر راضی هستیم ،،،همین چینیها خداشون بیان کارخونه بزن همین اقایون رانتخوار نمیزارن
1397/7/6
0 تا 100 جلوگیری از واردات خودرو خارجی فقط و فقط واسه سو استفاده و فساد کردن بود نه برای جلوگیری از خروج ارز !!!
1397/7/6
سلام. وقتی کالاهای ضروری مثل لوازم پزشکی و دارو به اندازه کافی وارد نمیشن، بنظرتون همچین طرحی اون هم در این زمان تصویب میشه؟! چه ضرورتی داره وقتی ارز به اندازه کافی جهت نیازهای اساسی وجود نداره، همین منبعذمحدود هم‌صرف واردات خودروی لوکس بشه و‌ عده ای در این وضعیت خراب اقتصادی بیان فخرفروشی کنن؟
1397/7/7
درپاسخ به علی آقا :
دوست عزیز ضرر کمک های مالی به خودروسازان جاده مخصوص که سالهاست مرکب مرگ وتولیدات تکراری وبی ارزش میسازند توسط دولت بمراتب بیشتر آن ارزی است که خودروهای خارجی وارد کنند شما فکر میکنید آقایان به خاطر کمبودارز جلوی واردات راگرفتند نه اولا دولت باکمک به وطنی ها هم مالی ضررکرده هم ازعوارض گمرکی بی بهره مانده هم جاده مخصوصی ها به نهایت سود رسیده اند وهم تولیدات بی کیفیت ترازقبل بمردم تحویل میدهند هم چینی ها ازاین آشفته بازار سو استفاده میکنند هم رانت های فراوانی گیرعده ای ازخدابی خبر می آید هم مصرف کننده ۲ ضرر میدهد اولا خودرویی راکه دوست دارد وبه دلش می نشیند نمیتواند خرید کند هم ۲ برابربابت این درشکه های بی ارزش پول پرداخت مینماید ضمنا دولت مقرر کرده بود بانک مرکزی ارز دولتی به وارد کنندگان خودرو پرداخت نخواهد کرد حالا کجای اینکاربه ضرردولت میشد آنجایی که هم کمک مالی کرده هم عوارض گمرکی نگرفته هم نتوانست آشفته بازار خودرو را کنترل کند هم تولیدات داخلی بدون رقیب است هم قیمت داخلی ها دوبل وبیشترازدوبل شد
1397/7/7
بنده خدا اینا انقدر پول دارن که 9 میلیون دلار گم می کنند !!! اونوقت ارز واسه تامین دارو ندارند !!!؟؟؟ تو رو خدا یک حرفی نزنید که مرغ پخته خندش بگیره !!!! اگر هم روزی دارو گیر نیاد واسه اینه که خودشون نخواستن وارد کنند مطمعن باش !
1397/7/7
مثلا شما انتظار داری با ۱۰۰-۱۵۰ میلیون اکسنت سوار شی؟!
ماشین ۲۰.۰۰۰ دلاری با دلار ۱۲۰۰۰ تومنی (دست پایین گرفتم) که بدون تعرفه و ارزش افزوده ۲۴۰ میلیونه. تا وضع اقتصاد درست نشه اوضاع همینه. تازه پراید ۴۰ًمیلیونی (۳ هزار دلاری) هم هیچجای کره زمین نیست! با این قیمت موتورسیکلت هم نمیدن؛ اما صحبتم به جهت تایید کیفیت یا ارزش پراید نیست. منظورم اینه توی شرایط فعلی ارزی همین هم خوبه و هیچ نیازی به واردات نیست تا زمانی که شرایط اقتصادی بهیود پیدا کنه و به ثبات برسیم. شکم گشنه باشی واردات بنز چه دردی ازت دوا‌ میکنه؟!