موضوعات داغ

مقایسه کیا سراتو 2018 و هیوندای النترا 2018؛ سدان های اقتصادی محبوب کره ای - بخش اول

عکس مطلب اول
کیا سراتو (فورت) مدل 2018 و هیوندای النترا مدل 2018 سدان های کوچک اقتصادی هستند و مخصوص افرادی طراحی شده اند که در جستجوی خودروهای ارزان قیمت هستند. البته این موضوع به این معنا نیست که سراتو و النترا خودروهای رده پایین و بی کیفیتی هستند. با اینکه مدل های پایه این دو خودرو به خاطر پایین نگه داشتن قیمت امکانات زیادی ندارند ولی اگر رده های تجهیزاتی بالاتر آنها را انتخاب کنید از امکانات فراوانی بهره مند می شوید.
کیا سراتو مدل 2018 نسل دوم این خودرو است که با کد YD در سال 2014 معرفی شد و در سال 2017 فیس لیفت شد. هیوندای النترا نسل ششم که در این مقاله به آن می پردازیم با کد AD شناخته می شود و در سال 2016 معرفی شد. این نسل النترا برخلاف نسل قبلی از طراحی محافظه کارانه تری برخوردار شده و بیشتر شبیه خودروهای فست بک است. سراتو و النترا 2018 در محل یکسانی تولید می شوند و پلتفرم های مشترکی دارند. بعضی از پیشرانه های این دو خودرو نیز مشترک است. مدل های موجود در ایران مجهز به موتور 2.0 لیتری 4 سیلندر تنفس طبیعی و گیربکس 6 دنده اتوماتیک هستند. النترا از سابقه طولانی تری نسبت به سراتو برخوردار است زیرا اولین نسل آن در سال 1991 معرفی شد در حالی که نسل اول سراتو در سال 2009 معرفی شد. اخیرا نسل سوم سراتو با کد BD نیز رونمایی شده است که به عنوان مدل 2019 به فروش می رسد. رقبای اصلی این دو سدان کره ای خودروهایی مانند مزدا 3 و هوندا سیویک هستند.
کیا سراتو و هیوندای النترا خودروهای مشابهی هستند ولی تفاوت هایی بین آنها وجود دارد که یکی از آنها را به گزینه برتر تبدیل می کند. در این مقاله نگاه دقیق تری به این دو خودرو می اندازیم تا مشخص شود کدام یک از این دو سدان کوچک با قیمتی در حد توان مالی خریداران، امکانات مورد نیاز را در اختیار آنها قرار می دهد.

1 – قیمت و تنوع مدل ها
هیوندای النترا

هیوندای النترا

کیا سراتو در سه مدل ارائه می شود که با مدل پایه LX و قیمت 16.800 دلار شروع می شود و به مدل متوسط S با قیمت 19.400 دلار و مدل برتر EX با قیمت 21.700 دلار ختم می شود. قیمت مدل های سراتو بسیار مناسب است ولی تنوع مدل های آن محدود است و به همین دلیل انتخاب های گسترده ای را در اختیار خریداران قرار نمی دهد.
هیوندای النترا 6 مدل مختلف دارد که با مدل پایه SE با قیمت 16.950 دلار و مدل SEL با قیمت 18.850 دلار شروع می شود. مدل Value Edition با قیمت 19.850 دلار و مدل Eco با قیمت 20.550 دلار در رده میانی قرار دارند. مدل های برتر النترا مدل های اسپرت و لیمیتد هستند که قیمت آنها به ترتیب 21.800 دلار و 22.100 دلار است. قیمت ارزان ترین و گران ترین مدل های النترا اندکی بیشتر از مدل های مشابه در سراتو است اما تنوع گسترده تری از پیشرانه ها و امکانات را در اختیار خریداران قرار می دهد. بنابراین برنده این بخش هیوندای النترا است.

2 – در دسترس بودن مدل های هاچبک
کیا سراتو هاچبک

کیا سراتو هاچبک

هیوندای النترا و کیا سراتو هر دو سدان های کوچکی هستند اما نسخه های هاچبک هر دو خودرو با نام های فورت 5 و النترا GT موجود هستند. این دو مدل هاچبک خودروهای کاملا متفاوتی نسبت به نمونه های سدان به حساب می آیند که علت اصلی آن جنبه های کاربردی آنها است. مدل های هاچبک سراتو و النترا موتورها و امکانات متفاوتی نسبت به نمونه های سدان خود ارائه می دهند.
بزرگترین وجه تمایز مدل های هاچبک با سدان، توانایی آنها در حمل بار است. در حالی که مدل های سدان صندوق هایی دارند که انعطاف پذیری محدودی برای حمل بار دارد، مدل های هاچبک می توانند اشیای بزرگتر با اشکال مختلف و ناهنجار را حمل کنند. ظرفیت حمل بار النترا GT هاچبک 1560 لیتر و ظرفیت حمل بار سراتو هاچبک 1597 لیتر است. علاوه بر این سراتو هاچبک سه مدل مختلف دارد در حالی که النترا GT تنها دو مدل دارد. به این ترتیب تنوع مدل های سراتو هاچبک بیشتر است و برنده این بخش سراتو است.

3 – ایمنی
کیا سراتو

کیا سراتو

کیا سراتو و هیوندای النترا در تمام آزمون های تصادف موسسه IIHS (موسسه بیمه برای امنیت بزرگراه ها) به جز آزمون تصادف همپوشانی کوچک از جلو سمت سرنشین (که در آن رتبه قابل قبول دریافت کردند)، رتبه برتر Good را کسب کرده اند. علاوه بر این هر دو خودرو در ارزیابی فناوری های پیشگیری از تصادف از جلو رتبه برتر Superior را دریافت کردند و به آنها لقب Top Safety Pick پلاس 2018 (انتخاب ایمن برتر سال 2018) داده شد.
سازمان NHTSA (سازمان ملی امنیت ترافیکی بزرگراه ها) در مجموع 5 ستاره ایمنی به سراتو اعطا کرد. سراتو در آزمون های جداگانه تصادف از جلو و خطر واژگونی 4 ستاره از NHTSA کسب کرد. هیوندای النترا در مجموع 4 ستاره ایمنی و در تمام آزمون های تصادف جداگانه نیز 4 ستاره از NHTSA دریافت کرد. علاوه بر این مشخص شد که در آزمون های تصادف از کنار، احتمال آسیب رسیدن به سرنشین عقب النترا (سمت شاگرد) وجود دارد. بنابراین خودروی برتر در این بخش کیا سراتو است.

4 – عملکرد و تنوع موتورها
هیوندای النترا

هیوندای النترا

دامنه موتورهای موجود برای النترا 2018 از یک موتور 4 سیلندر 2.0 لیتری تنفس طبیعی شروع می شود که 147 اسب بخار قدرت و 179 نیوتن متر گشتاور دارد و با گیربکس 6 دنده اتوماتیک عرضه می شود (موتور 2.0 لیتری فقط در مدل پایه النترا با گیربکس 6 دنده دستی قابل سفارش است). مدل Eco از یک موتور 1.4 لیتری 4 سیلندر توربوشارژ نیرو می گیرد که 128 اسب بخار قدرت و 211 نیوتن متر گشتاور تولید می کند و مجهز به گیربکس 7 دنده دابل کلاچ اتوماتیک است. مدل اسپرت النترا مجهز به موتور 4 سیلندر 1.6 لیتری توربوشارژ است که 201 اسب بخار قدرت و 265 نیوتن متر گشتاور تولید می کند و با گیربکس های 6 دنده دستی یا 7 دنده دابل کلاچ اتوماتیک قابل سفارش است.
کیا سراتو مجهز به موتور 4 سیلندر تنفس طبیعی 2.0 لیتری (مشابه النترا) با 147 اسب بخار قدرت و 179 نیوتن متر گشتاور است که با گیربکس 6 دنده اتوماتیک ارائه می شود و امکان سفارش گیربکس 6 دنده دستی برای این موتور 2.0 لیتری فقط در مدل پایه سراتو امکانپذیر است. مدل EX سراتو با موتور 2.0 لیتری 4 سیلندر تنفس طبیعی تزریق مستقیم با قدرت 164 اسب بخار و گشتاور 204 نیوتن متر ارائه می شود. بنابراین با توجه به تنوع بیشتر پیشرانه ها، برنده این بخش هیوندای النترا است.

5 – مصرف سوخت
هیوندای النترا

هیوندای النترا

سازمان حفاظت از محیط زیست امریکا مصرف سوخت کیا سراتو 2018 با موتور 2.0 لیتری معمولی و گیربکس 6 دنده اتوماتیک را در شهر، بزرگراه و سیکل ترکیبی به ترتیب 8.11، 6.36 و 7.35 لیتر در 100 کیلومتر اعلام کرده است. در صورت انتخاب گیربکس 6 دنده دستی یا انتخاب موتور 2.0 لیتری با قدرت بیشتر، مصرف سوخت سراتو افزایش می یابد.
کم مصرف ترین مدل النترا مدل Eco است که سازمان حفاظت از محیط زیست امریکا مصرف سوخت آن را در شهر، بزرگراه و سیکل ترکیبی به ترتیب 7.35، 5.88 و 6.72 لیتر در 100 کیلومتر اعلام کرده است. مدل اسپرت النترا پر مصرف ترین مدل آن است. مصرف سوخت النترا با موتور 2.0 لیتری 4 سیلندر در شهر، بزرگراه و سیکل ترکیبی به ترتیب 8.4، 6.36 و 7.35 لیتر در 100 کیلومتر است. مصرف سوخت کمتر مدل Eco النترا باعث برتری آن به سراتو می شود.

نظرات کاربران

1 نظر

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد

1397/7/14
آقا برای مقایسه باید یک مدل از سراتو رو با یک مدل از النترا کنار هم بذارید. مثلا هر دو با موتور 2.0 طبیعی
نمیشه که برای قدرت بگیم فلان مدل توربودار قوی تره، بعد توی بخش مصرف سوخت بگیم موتور ضعیف تر 1400ش مصرف پایین تری داره، پس بهتره!