موضوعات داغ

رفع ممنوعیت واردات خودرو در آینده نزدیک؛ خبری عجیب در شرایط سخت

عکس مطلب اول
بنابر گزارش خبرگزاری اقتصاد آنلاین، یک عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس، داریوش اسماعیلی با مخالفت نمایندگان مجلس با مسکوت ماندن طرح ساماندهی بازار خودرو به جریان افتادن مجدد این طرح، به احتمال قوی ممنوعیت واردات خودرو در آینده نزدیک برداشته شده و مشکلات پیش آمده در این مورد بزودی رفع خواهد شد.
اسماعیلی اعتقاد دارد که ممنوعیت واردات خودرو، موجب شده تا بازار خودرو در انحصار خودروسازان داخلی باشد و این در حالیست که خودروهای وارداتی سهم اندکی از کل بازار خودروی کشور را تشکیل می دهند. ممنوعیت واردات موجب شده تا قیمت این محصولات در بازار به شدت افزایش یابد و با نابودی کامل قدرت خرید مردم، قیمت ها به شکل فزاینده ای به پرواز در آیند. وی درباره تعرفه ها نیز عنوان کرد: ممکن است تعرفه های واردات خودرو کاهش یا افزایش داشته باشند، ولی ممنوعیت واردات خودرو اصلا منطقی نیست.
داریوش اسماعیلی که نمایندگی مردم خرامه، سروستان و کوار در مجلس را بر عهده دارد، مسائل دیگری که در مورد ساماندهی بازار خودرو وجود دارد، افزایش کیفیت خودروهای داخلی از طریق گسترش مراکز تحقیق و توسعه یا R&D است. همچنین این طرح در دست تصحیح و تکمیل بوده و ممکن است موارد دیگری نیز به آن افزوده شوند. طرح مذکور مدتی در مجلس مسکوت مانده بود اما با مخالفت نمایندگان با توقف شش ماهه بررسی آن، مجددا به جریان افتاده است.
وی در پایان سخنانش افزود: متاسفانه همچنان شاهد آن هستیم که ارزان ترین و پر تیراژ ترین محصولات تولید داخل، یعنی پراید و پژو 405 همچنان ارزبری بالایی دارند و برای تولید هر پراید 1800 دلار و برای تولید هر پژو 2700 دلار ارز صرف می شود. جای تاسف و سوال دارد چرا خودروسازان و زنجیره تامین آنها پس از گذشت سالها از تولید این محصولات، هنوز نتوانسته اند این خودروها را به صورت کامل در کشور داخلی سازی نمایند؟

نظرات کاربران

1 نظر

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد

1397/7/10
خدا وخرما یکجا نمیشود!!!!!
زمانی که دولت فقط بخاطر سهم خوداز کارخانه های خودروسازداخلی و سودی که ازاین طریق میبرده است دراین چهل سال انواع واقسام پشتیبانی ازاین خودروسازان را ارائه داده وبااین تفکر که عدم ورود خودروبکشور درچندین مرحله وسوق دادن مردم بخرید خودروهای داخلی باعث پیشرفت این کارخانه ها ورسیدن آنها به ساخت وارائه خودروهای باکیفیت ترازقبل خواهد بود فکری اشتباه بوده و باعث پس رفت این صنعت وتولید محصولات بی ارزش که حتی دراکثر کشورهای آفریقا وآسیا که تنوع خودروهای باکیفیت درآنهاکمتردیده میشود هیچ طرفدار وخریداری ندارد باگران کردن تعرفه گمرکی مردم را سوق بسوی خودروهای داخلی میدهند که هیچ نقطه اشتراکی حتی بامحصولات چینی ندارند حال این آشفته بازار رابوجود آورده است ازطرفی باوحود این محصولات بی ارزش باعث ترافیک وآلودگی بیشتر هوا نیز گردیده است چون علاوه بر مصرف سوخت بیشتر آلایندگی بیشتری توسط خودردهای ایرانی تولید میگردد وبنظر میرسد بهترین راه برای کم کردن آلودگی هوا اجازه حداقل ورود خودروخارجی بخصوص هایبرید باتوجه به عدم زیرساخت برای خودروهای برقی آنهم باتعرفه صفر گمرکی ودیگر خودروها باتعرفه ۱۰ تا۱۵ درصد میباشد وچون دولت قصدگران کردن بنزین رادرآینده نزدیک دارد کمکی به بهبود وضعیت هوا خواهد بود واگردولت ومردم انتظار کیفیت ازخودروهای داخلی دارند لازم است با سخت کردن مقررات استاندارد وتهیه زیرساخت مرکزی مانند یوروانکپ ازتولیدات داخلی آنهم با انتخاب اتفاقی یک خودرو بانظر نمایندگانی ازسازمان استاندارد واخذ تست تصادف ازکلیه نمونه های اتومبیل ایرانی است که قطعا کیفیت پایین نخواهد آمد ونکته دیگر برای ترغیب مردم به خرید خودرو وطنی این است که ارائه آپشن های لازم درخودرو اجباری یابه درخواست خریدار باشد ودولت با کوچکترین کمک به خودروسازان باعث پس رفت کیفیت داخلی ها میگردد مگر ورودراآزادنمایند وبقول معروف خدا وخرما باهم نمیشود