موضوعات داغ

مقایسه سوبارو WRX STI مدل 2018 و فورد فوکس RS مدل 2018، جنگجویانی با فناوری رالی - بخش اول

عکس مطلب اول
سوبارو WRX STI مدل 2018 و فورد فوکس RS مدل 2018 هر دو خودروهایی هستند که با فناوری الهام گرفته از مسابقات رالی ساخته شده اند.
نسل VA سوبارو WRX در سال 2014 به عنوان مدل 2015 معرفی شد و اولین نسل WRX است که با موتورهای سری EJ خداحافظی کرد. این خودرو از موتور جدید FA20F با حجم 2.0 لیتر بهره مند شد ولی مدل STI مانند نسل قبل همچنان از موتور 2.5 لیتری EJ257 استفاده می کند ولی اصلاحاتی در برنامه ECU آن ایجاد شده است که قدرت را افزایش و مصرف سوخت را اندکی کاهش داده است.
نسل سوم فورد فوکس RS در سال 2015 در نمایشگاه خودروی ژنو رونمایی شد. این خودرو مجهز به نسخه ارتقا یافته موتور 2.3 لیتری فورد ماستنگ است. این موتور توربوشارژ از فناوری اکوبوست فورد برخوردار است که برنده چندین جایزه شده است. فوکس RS نسل سوم اولین خودروی جهان است که به حالت رانندگی مخصوص دریفت مجهز شد. مدل RS از پکیج آیرودینامیکی ویژه بهره مند می شود که آن را از دیگر مدل های فورد فوکس متمایز می کند. نسخه نهایی این خودرو در سال 2018 معرفی شد.
سوبارو WRX STI و فورد فوکس RS هر دو مجهز به سیستم های 4 چرخ محرک پیشرفته و دیفرانسیل های لغزش محدود هستند و به همین دلیل از نظر چسبندگی و هندلینگ به اکثر رقبای هم قیمت خود برتری دارند.
افرادی که در جستجوی یک خودروی اسپرت کوچک با اعتبار و سابقه بالا در زمینه عملکرد هستند، احتمالا فورد فوکس RS و سوبارو WRX STI توجه آنها را جلب کرده اند. اما آیا سوبارو WRX که چند نسل از آن گذشته است خودروی بهتری است یا فوکس RS که خودروی نسبتا جدیدی است؟
برای آشنایی بیشتر با این دو خودرو، در این مقاله به بررسی آنها از جنبه های مختلف از قبیل طراحی خارجی، کیفیت کابین، سیستم سرگرمی، عملکرد، ایمنی و موارد دیگر می پردازیم. در هر یک از موارد خودروی برتر تعیین می شود و در پایان برنده نهایی اعلام می شود.

1 – طراحی خارجی
فورد فوکس RS

فورد فوکس RS

در حالی که فورد فوکس RS فقط با اتاق 5 در هاچبک به فروش می رسد، در چند سال اخیر سوبارو WRX STI نیز فقط با اتاق 4 در سدان عرضه شده است. سوبارو STI با حفره بزرگ روی کاپوت و بال بسیار بزرگ عقب، یک سدان با ظاهر تهاجمی و نسبتا جذاب است اما از نظر ظاهری هیچ چیز نمی تواند یک هاچبک اسپرت با طراحی خوب را شکست دهد.
فورد فوکس RS بدون اینکه طراحی افراطی داشته باشد به لطف جلو پنجره بزرگ، بال عقب بزرگ، سر اگزوزهای دوقلوی برجسته و دیفیوزر عقب ظاهر بسیار خوبی دارد. مسلما طراحی ظاهری یک بحث کاملا سلیقه ای است و هر فردی می تواند با نظر این مقاله مخالفت کند اما به نظر ما فورد فوکس RS طراحی زیباتری دارد.

2 – کابین
کابین فورد فوکس RS

کابین فورد فوکس RS

هیچ یک از این دو خودرو نسبت به قیمتی که دارند کابین هایی با کیفیت درجه یک ندارند. هر دوی آنها از صندلی هایی با پوشش چرمی برخوردار هستند اما دیگر مواد به کار رفته در کابین فورد از نظر حس و ظاهر اندکی بهتر از مواد به کار رفته در کابین سوبارو است. صندلی های ریکارو در فوکس RS حمایت جانبی بسیار خوبی دارند ولی ممکن است برای بعضی از رانندگان اندکی تنگ و کوچک باشند و نشستن در موقعیت راحت برای آنها دشوار باشد.
سوبارو نیز مانند فورد مجهز به صندلی های ریکارو است اما به نظر می رسد سایز صندلی های سوبارو با تعداد بیشتری از رانندگان سازگاری دارد که علت این موضوع تا حدودی به خاطر راحت تر بودن تنظیم این صندلی ها است. طراحی کابین هر دو خودرو کاربردی است و با اینکه طراحی صفحه پشت آمپر فورد بهتر است اما کابین سوبارو در مجموع خلوت تر از کابین فورد به نظر می رسد. در این بخش هر دو خودرو امتیاز یکسانی دریافت می کنند.

3 – موتورها
فورد فوکس RS

فورد فوکس RS

طبق روال عادی به عنوان جذاب ترین خودروها در کلاس خودروهای کوچک، فوکس RS و سوبارو WRX STI هر دو از موتورهای توربوشارژ 4 سیلندر استفاده می کنند اما شباهت آنها همینجا به اتمام می رسد. فورد از موتور نسبتا معمولی 2.3 لیتری 4 سیلندر خطی اکوبوست نیرو می گیرد که قدرت شگفت انگیز 350 اسب بخار (یا به عبارتی 152 اسب بخار به ازای هر لیتر!) و 475 نیوتن متر گشتاور تولید می کند.
سوبارو از موتور 2.5 لیتر 4 سیلندر باکسر تخت که زاویه سیلندرهای آن نسبت به هم 180 درجه است نیرو می گیرد که 305 اسب بخار قدرت و 393 نیوتن متر گشتاور تولید می کند. بنابراین سوبارو به ازای هر لیتر حجم 122 اسب بخار قدرت تولید می کند که به اندازه فورد جذاب نیست. با این حال، مدل های 2019 سوبارو WRX STI از افزایش قدرت جزئی برخوردار می شوند که قدرت آنها را به 310 اسب بخار یا 124 اسب بخار به ازای هر لیتر می رساند. برنده این بخش فورد فوکس RS است.

4 – سیستم های انتقال قدرت
فورد فوکس RS

فورد فوکس RS

سوبارو WRX STI و فورد فوکس RS هر دو فقط با گیربکس 6 دنده دستی به فروش می رسند و قدرت موتور آنها به هر 4 چرخ منتقل می شود اما سیستم 4 چرخ محرک آنها کاملا متفاوت است.
سوبارو از یک دیفرانسیل مرکزی قابل تنظیم توسط راننده بهره می برد که می تواند توزیع گشتاور را از حالت 41 درصد به محور جلو و 59 درصد به محور عقب تا حالت 50/50 تغییر دهد. علاوه بر این، سوبارو مجهز به دیفرانسیل لغزش محدود جلو از نوع حلزونی و دیفرانسیل لغزش محدود عقب از نوع Torsen است. فوکس RS فاقد دیفرانسیل مرکزی است و به جای آن از یک دیفرانسیل عقب همراه با تعدادی کلاچ که می تواند تا 70 درصد از گشتاور موتور را به چرخ های عقب منتقل کند (و می تواند کل این گشتاور را به صورت متغیر و جداگانه به هر یک از چرخ های عقب نیز منتقل کند) و یک دیفرانسیل لغزش محدود Torsen در محور جلو استفاده می کند. در این بخش هر دو خودرو امتیاز یکسانی دریافت می کنند.

5 – عملکرد و هندلینگ
سوبارو WRX STI

سوبارو WRX STI

فورد فوکس RS اندکی سنگینتر از سوبارو WRX STI است اما به خاطر قدرت بیشتری که دارد شتاب 0 تا 60 مایل آن سریعتر است و می تواند اندکی بیش از 4.5 ثانیه به 60 مایل در ساعت برسد در حالی که تایم 0 تا 60 مایل سوبارو اندکی بیش از 5.0 ثانیه است. علاوه بر این، رانندگی سریع با فورد راحت تر است، چسبندگی بیشتری دارد (مگر اینکه حالت دریفت را انتخاب کرده باشید) و کم فرمانی کمتری نسبت به سوبارو دارد.
با این حال ممکن است رانندگان با تجربه سوبارو را به فورد ترجیح دهند زیرا حس مکانیکی بیشتری دارد و رانندگی سریع با آن نیازمند تلاش بیشتری از سوی راننده است. علاوه بر این، سوبارو سواری بهتری نسبت به فورد دارد. سواری فورد حتی اگر سیستم تعلیق آن در حالت حداکثر راحتی تنظیم شده باشد باز هم به طور محسوسی خشک است. در این بخش هر دو خودرو امتیاز یکسانی دریافت می کنند زیرا هر کدام برتری هایی نسبت به دیگری دارد.

نظرات کاربران

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد