موضوعات داغ

مقایسه سوبارو WRX STI مدل 2018 و فورد فوکس RS مدل 2018، جنگجویانی با فناوری رالی - بخش دوم

عکس مطلب اول
سوبارو WRX STI مدل 2018 و فورد فوکس RS مدل 2018 هر دو خودروهایی هستند که با فناوری الهام گرفته از مسابقات رالی ساخته شده اند.
نسل VA سوبارو WRX در سال 2014 به عنوان مدل 2015 معرفی شد و اولین نسل WRX است که با موتورهای سری EJ خداحافظی کرد. این خودرو از موتور جدید FA20F با حجم 2.0 لیتر بهره مند شد ولی مدل STI مانند نسل قبل همچنان از موتور 2.5 لیتری EJ257 استفاده می کند ولی اصلاحاتی در برنامه ECU آن ایجاد شده است که قدرت را افزایش و مصرف سوخت را اندکی کاهش داده است.
نسل سوم فورد فوکس RS در سال 2015 در نمایشگاه خودروی ژنو رونمایی شد. این خودرو مجهز به نسخه ارتقا یافته موتور 2.3 لیتری فورد ماستنگ است. این موتور توربوشارژ از فناوری اکوبوست فورد برخوردار است که برنده چندین جایزه شده است. فوکس RS نسل سوم اولین خودروی جهان است که به حالت رانندگی مخصوص دریفت مجهز شد. مدل RS از پکیج آیرودینامیکی ویژه بهره مند می شود که آن را از دیگر مدل های فورد فوکس متمایز می کند. نسخه نهایی این خودرو در سال 2018 معرفی شد.
سوبارو WRX STI و فورد فوکس RS هر دو مجهز به سیستم های 4 چرخ محرک پیشرفته و دیفرانسیل های لغزش محدود هستند و به همین دلیل از نظر چسبندگی و هندلینگ به اکثر رقبای هم قیمت خود برتری دارند.
افرادی که در جستجوی یک خودروی اسپرت کوچک با اعتبار و سابقه بالا در زمینه عملکرد هستند، احتمالا فورد فوکس RS و سوبارو WRX STI توجه آنها را جلب کرده اند. اما آیا سوبارو WRX که چند نسل از آن گذشته است خودروی بهتری است یا فوکس RS که خودروی نسبتا جدیدی است؟
برای آشنایی بیشتر با این دو خودرو، در این مقاله به بررسی آنها از جنبه های مختلف از قبیل طراحی خارجی، کیفیت کابین، سیستم سرگرمی، عملکرد، ایمنی و موارد دیگر می پردازیم. در هر یک از موارد خودروی برتر تعیین می شود و در پایان برنده نهایی اعلام می شود. در بخش قبلی این مقاله این دو خودرو از 5 جنبه مختلف مقایسه شدند. در این بخش مقایسه به اتمام می رسد و برنده نهایی اعلام می شود.

6 – سیستم سرگرمی و سیستم صوتی
سیستم سرگرمی فورد فوکس RS

سیستم سرگرمی فورد فوکس RS

فورد فوکس RS مجهز به سیستم سرگرمی Sync 3 فورد با صفحه نمایش لمسی 8.0 اینچی، سیستم صوتی سونی با 10 بلندگو و ساب ووفر عقب و سیستم ناوبری با صفحه نمایش لمسی با قابلیت فعال سازی با فرامین صوتی است. علاوه بر این، فوکس RS مجهز به سرویس اطلاع رسانی SiriusXM Traffic & Travel Link با اشتراک آزمایشی به مدت 5 سال است.
سوبارو STI به صورت استاندارد مجهز به سیستم سرگرمی Starlink Multimedia پلاس سوبارو با صفحه نمایش 7.0 اینچی است و سیستم ناوبری در مدل لیمیتد ارائه می شود. مدل های استاندارد سوبارو مجهز به سیستم صوتی با 6 بلندگو هستند اما مدل های لیمیتد مجهز به سیستم صوتی هارمن کاردون با 9 بلندگو هستند. سیستم سرگرمی هر دو خودرو عملکرد مشابهی دارد ولی سیستم سرگرمی فورد امکانات بیشتری دارد و کار کردن با آن اندکی راحت تر است ولی فورد فاقد ورودی AUX یک هشتم اینچی سوبارو است. سیستم سرگرمی این دو خودرو فاقد قابلیت اتصال به اینترنت از طریق وای فای هات اسپات یا شبکه ارتباطی سلولار است. برنده این بخش فورد است.

7 – فضای کابین و مصرف سوخت
فورد فوکس RS

فورد فوکس RS

با توجه به اینکه فوکس RS یک خودروی هاچبک است فضای بار بیشتری نسبت به سوبارو دارد به خصوص هنگامی که پشتی صندلی های عقب آن به صورت کاملا صاف خوابانده شوند ولی فورد یکی از کوچکترین فضاهای حمل بار در کلاس هاچبک های کوچک را دارد در حالی که سوبارو نسبت به سدان های هم اندازه خودش فضای صندوق بسیار قابل توجهی دارد.
فضای سر در صندلی های جلوی سوبارو (با فرض نادیده گرفتن سانروف) بیشتر است و اندکی بیش از 2 اینچ فضای پای اضافه در قسمت عقب آن وجود دارد ولی از طرف دیگر فورد حدود 1 اینچ فضای سر اضافی در قسمت عقب دارد. علاوه بر این، مصرف سوخت فورد کمتر است زیرا مصرف سوخت ترکیبی آن 10.69 لیتر در 100 کیلومتر است ولی سوبارو در سیکل ترکیبی 12.38 لیتر در 100 کیلومتر سوخت مصرف می کند. برنده این بخش فورد است.

8 – ایمنی
سوبارو WRX STI

سوبارو WRX STI

ایمنی فوکس RS (و کلا هیچ یک از مدل های هاچبک فوکس) و سوبارو WRX STI توسط IIHS (موسسه بیمه برای امنیت بزرگراه ها) ارزیابی نشده است. با این حال مدل های معمولی فوکس سدان در اکثر رده بندی های آزمون های تصادف رتبه خوبی دریافت کرده اند البته استثنائاتی وجود دارد مانند آزمون تصادف همپوشانی کوچک از جلو سمت راننده که فوکس در آن رتبه قابل قبول دریافت کرده است، آزمون تصادف همپوشانی کوچک از سمت سرنشین در مورد فوکس ارزیابی نشده است و سیستم پیشگیری از تصادف از جلو نوعی فناوری است که فورد آن را در مدل فوکس ارائه نمی کند.
مدل پایه سوبارو WRX رتبه برتر Top Safety Pick پلاس را از سوی IIHS کسب کرده است، با این حال مدل STI برخلاف مدل پایه WRX از فناوری پیشگیری از تصادف از جلو بی بهره است.
فورد فوکس RS در مجموع 5 ستاره ایمنی از NHTSA (سازمان ملی امنیت ترافیکی بزرگراه ها) دریافت کرده است ولی در آزمون تصادف از جلو و آزمون واژگونی فقط 4 ستاره کسب کرده است. ایمنی سوبارو WRX STI از سوی NHTSA ارزیابی نشده است ولی این خودرو بر اساس نسل قبلی سوبارو ایمپرزا سدان شکل گرفته است که نتایج آزمون های ایمنی آن مشابه فورد فوکس است. در این بخش هر دو خودرو امتیاز یکسانی دریافت می کنند.

9 – قیمت و امکانات
سوبارو WRX STI

سوبارو WRX STI

سوبارو STI و فوکس RS هر دو با توجه به اینکه در کلاس خودروهای کوچک طبقه بندی می شوند نسبتا گران قیمت هستند و قیمت پایه آنها به ترتیب 36.095 و 41.120 دلار است. بنابراین سوبارو با اختلاف قابل توجهی ارزان تر از فورد است.
هر دو خودرو در ازای مبلغ پرداخت شده به صورت استاندارد مجهز به رینگ های 19 اینچی، سیستم تهویه مطبوع دو کاناله و صندلی های گرمکن دار هستند ولی فورد علاوه بر موارد فوق مجهز به غربیلک فرمان گرمکن دار نیز است. چراغ های جلوی سوبارو از نوع LED ولی چراغ های جلوی فورد از نوع HID هستند ولی فورد به صورت استاندارد مجهز به چراغ های مه شکن است در حالی که سوبارو WRX STI با این نوع چراغ ارائه نمی شود. با اینکه سوبارو ایمپرزا و مدل های معمولی WRX با مجموعه فناوری های ایمنی فعال EyeSight سوبارو ارائه می شوند که شامل کروز کنترل تطبیقی، سیستم ترمز اضطراری خودکار و سیستم اخطار خروج از لاین است، هیچ یک از این امکانات در سوبارو WRX STI و فورد فوکس RS موجود نیست. برنده این بخش سوبارو است.

10 – رای نهایی
فورد فوکس RS

فورد فوکس RS

سوبارو WRX STI و فورد فوکس RS هر دو به نسبت قیمتی که دارند عملکرد فوق العاده و لذت رانندگی بالایی را ارائه می دهند. اگر فرد قدبلندی هستید، بودجه شما محدودتر است یا قصد دارید از خودروی خود به عنوان خودروی روزمره استفاده کنید و از مسیرهای پر دست انداز فراوانی عبور می کنید سوبارو گزینه بهتری است.
ولی ما در این مقاله فورد فوکس را ترجیح می دهیم. با اینکه فورد گران تر است و سواری خشک تری دارد ولی قدرت بیشتر آن اعتیادآور است، چسبندگی بیشتری دارد و مصرف سوخت آن نیز کمتر است. با توجه به اینکه فورد در 4 مورد برنده اعلام شد ولی سوبارو فقط 1 مورد پیروزی کسب کرد و در 4 مورد امتیاز یکسانی دریافت کردند، در مجموع فورد برنده نهایی این مقایسه است.

نظرات کاربران

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد