موضوعات داغ

عدم تمایل طرفین؛ مانع توسعه داخلی‎سازی خودروهای چینی

عکس مطلب اول
در بهترین حالت خودروهای چینی در کشورمان با تیتراژ سالیانه ۷۰هزار دستگاه راهی جاده ها می شوند که این تعداد برای قطعه‎سازان داخلی توجیه اقتصادی ندارد.
به نقل از سایت رسمی مجله خبری دنیای خودرو، مرکز پژوهشهای مجلس شورای اسلامی در هفته گذشته طی گزارشی به بررسی سهم خودروهای با منشأ چینی از بازار خودروسازی کشور پرداخت. هدف از این گزارش، بررسی وضعیت خودروهای چینی ساخت داخل و میزان ارزبری این نوع خودروها در بازار داخل کشور بود.
بر اساس نتایج بدست آمده، سهم عمده واردات قطعات منفصله از چین مربوط به خودروهای چینی مونتاژ داخل است. این بدان معناست که هرگونه تغییر در رویه تخصیص و قیمت‌گذاری ارز، بر ۱۷.۴درصد از بازار خودرو که سهم خودروهای چینی مونتاژ داخل است تاثیر میگذارد و میتواند موجب تشدید شوکها به بازار خودرو شود.
تهیه‎کنندگان این گزارش معتقدند وزارت صنعت، معدن و تجارت باید موضوع تعمیق ساخت داخل را در خصوص خودروهای با منشأ چینی به‌طور متوسط سالی ۱۰درصد، پیگیری و اجرایی کند. این در حالی است که تعامل خودروسازان چینی با قطعه‎سازان ایرانی به اندازه‌ای محدود و کم است که در مواردی درصد میزان این همکاری به صفر میل می‌کند. اما به‎ راستی چرا پیشرفت داخلی‎سازی خودروهای چینی در ایران تا این اندازه کند است؟

۱/۳ برابر بودن هزینه تولید قطعه در ایران نسبت‌به چین

بر اساس گزارش مرکز پژوهش‎ها، اختلاف بیشترین و کمترین داخلی‎سازی در خودروهای چینی به ۲۰درصد می‌رسد و محصولات چینی در شرایطی با ۲۰درصد داخلی‎سازی، مونتاژ و راهی خیابان‎ها و جاده‎های ایران می‎شوند که این عدد باتوجه‌به حضور یک‌دهه‌ای چینی‌ها در خودروسازی کشورمان بسیار کم محسوب می‎شود. به‎رغم این موضوع، چینی‎ها چندان میل و انگیزه‎ای برای داخلی‎سازی خودروهای مونتاژی خود در ایران ندارند.
در گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس، علت این بی‌انگیزگی، رفتار وزارت صنعت، معدن و تجارت در قبال خودروسازان چینی حاضر در کشور عنوان شده است که فشار چندانی برای توسعه داخلی‎سازی محصولاتشان در ایران روی دوش خود احساس نمی‎کنند. اما از سوی دیگر، بحث تفاوت هزینه تولید قطعات در ایران و چین نیز مطرح است؛ زیرا تولید هر قطعه در ایران به طور میانگین ۱.۳برابر گران‎تر از تولید همان قطعه در چین تمام می‎شود.
این در شرایطی است که باتوجه‌ به فعالیت ۴هزار قطعه‎ساز در چین و بازار نه‎چندان بزرگ و تیراژ نسبتا پایین خودروهای چینی در کشور، اساسا تولید قطعه به شکل اختصاصی در بازار ایران نمی‎تواند از نظر اقتصادی به‎صرفه باشد.

تیراژ ۷۰هزار دستگاهی چینی‎ها قابل‌اتکا نیست

امیرحسین یزدانی، کارشناس و فعال صنعت خودرو پایین‌بودن تیراژ تولید خودروهای چینی را مانع اساسی در توسعه داخلی‎سازی آن‎ها با قطعه‎سازان دانست و گفت: «تیراژ سفارش ایران‎خودرو و سایپا به قطعه‎سازان گاه به ۵۰۰هزار قطعه در سال می‎رسد اما حداکثر توان تولید شرکت‌هایی که با چینی‎ها کار می‎کنند، ۷۰هزاردستگاه خودرو در سال است که برای قطعه‎ساز داخلی توجیه اقتصادی ندارد.»
یزدانی که علاوه‌بر فعالیت در جوینت‎ونچر ایران‎خودرو و پژو (ایکاپ)، تجربه فعالیت در شرکت‌های مونتاژکننده خودروهای چینی را دارد، اظهار کرد: «تا زمانی که تیراژ قطعات پایین باشد، قیمت آن‎ها بالا خواهد بود و این موضوع قابلیت رقابت‌پذیری با نمونه‌های مشابه چینی را از بین می‎برد.»

عدم تمایل به داخلی‎سازی چینی‎ها دوطرفه است

احمدرضا رعنایی، عضو هیات‎مدیره انجمن صنایع همگن نیرومحرکه و قطعه‌سازی کشور نیز در این زمینه گفت: «تیراژ تولید خودروهای چینی حداکثر ۷۰هزار دستگاه در سال است و عملا سرمایه‌گذاری برای حجم کم تولید، مقرون‌به‌صرفه نیست.» به گفته این فعال حوزه قطعه‌سازی، همکاری‌ نکردن قطعه‌سازان داخلی و خودروسازان چینی در واقع به نبود تمایل دوطرفه برمی‎گردد.
یعنی نه خودروسازان چینی سفارش تولید قطعات خود را به قطعه‌سازان ایرانی می‌دهند و نه قطعه‌سازان ما تمایلی به سرمایه‌گذاری در تولید حجم کم قطعات موردنیاز خودروهای چینی را دارند.
رعنایی افزود: «از سوی دیگر، خودروسازان چینی ساختار چابک‎تری برای تنوع‎بخشی به تولید خودرو دارند و عمر یک مدل خودرو در این بخش برخلاف عمر تولید خودروهای ایران‎خودرو و سایپا به ۲۰ یا ۳۰سال نمی‎رسد که این موضوع با مذاق قطعه‎سازان داخلی که معمولا ساختاری غیرمنعطف برای تغییر نوع تولید خود دارند، سازگار نیست.»

اعلام درصدهای غیرواقعی درباره عمق ساخت داخل

مهدی مطلب‌زاده، نایب‌رئیس انجمن تخصصی صنایع‌همگن نیرومحرکه و قطعه‌سازی کشور نیز دراین‌باره می‎گوید: «وقتی تیراژ تولید پایین است، هزینه‌ای که صرف سرمایه‌گذاری برای ایجاد خط‌تولید و قالب می‌شود، مستهلک نمی‎شود و به سوددهی نمی‎رسد. این شرایط برای خودروسازان چینی هم ایده‎آل است، زیرا نمی‌خواهند شغلی در کشور خودشان از بین برود.»
وی در ادامه با اشاره به این‎که برنامه‌های تولید در این ابعاد و با چنین روش‌هایی، تاثیر مثبت بر صنعت خودرو نخواهد داشت، تاکید کرد: «بعضی از این خودروسازان قطعات خم‌شده را با عنوان مواداولیه وارد می‌کنند و آن‎ها را به یکدیگر جوش می‌دهند. سپس اعلام می‌کنند ساخت داخل خود را افزایش داده‌اند و به این ترتیب از مشوق‌های تعیین‎شده به منظور افزایش عمق ساخت داخل محصولات خود نیز بهره می‌برند.»

نظرات کاربران

5 نظر

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد

1397/7/10
فکرنکنم چینی ها خوداین راه رابلد بوده اند که قطعات خم شده را وارد ودراینجا جوشکاری وتبدیل به قطعات خودروکنند واین راه راهم ایرانی ها یاشرکای ایرانی چینی ها به چینی ها یاد داده اند چون ایرانی جماعت فقط ازراه تقلب به سوددست پیدامیکند مثل مدیران خودرو دلیل هم این است شرکت چری که اتومبیلی را بمدت ۵ سال مثلا گارانتی کرده وبرگه گارانتی به مشتری ارائه داده نمیتواند درکشور مقصد که ایران باشد ازتعهدات خود عدول کند اگر بازرسی های مستمری وجود داشته باشد من باب مثال شخصا برای لقی چرخ جلو اتومبیل ام وی ام ۳۱۵ خود که ۲۵ هزارکیلومتر کارکرده به نمایندگی مدیران خودرومراجعه کردم وبمن اعلام کردند قرقری فرمان که به چرخ متصل میشود لقی دارد ولی شرکت بما نمیدهد میگویم چرا گارانتی کرده اید ومشتری رااجبار میکنید برای سرویس های دوره ای حتما بایدمراجعه به نمایندگی داشته باشید تا گارانتی شماابطال نشود پس این حرف که شرکت نمیدهد چه معنی دارد میگوید شریک چری مدیران خودرواست قطعه هم دارد ولی دراختیارنمایندگی نمیگذارد سوال اینجاست آیا اگر شرکت چری هم در یکی کشور اروپایی چنین کاری راانجام دهد ایامیتواند محصول به کشورهای اروپایی صادرکند مسلما نه ولی باور این قضیه که ایرانیها به چنین کارهایی دست میزنند سخت نیست وقطعا افرادی که درشرکت مدیران خودروکارمیکنند خوب میدانند که دربازار این قطعه چه قیمتی دارد واجباری هم برایشان نیست که به نمایندگی هایشان قطعه بدهند همانند شرکت های ایرانی مثل ایران خودرو وسایپا واین مسائل حتما با بازرسی های نامحسوس وزارت صنعت مشخص خواهد شد ودراینجا از وزیر محترم صنعت استدعا میشود که بااین آشفته بازاری که برای وضعیت خودرو بوجود آورده اند لااقل به گارانتی هایی که شرکت های ایرانی وخارجی بابت خدمات پس ازفروش ازمردم پول گرفته اند والان انگارهیچ پولی بابت گارانتی توسط مردم پرداخت نشده ووضعیت عدم تعهد برخی شرکتهای خودرویی کشور توجه ویژه ای داشته باشند بخصوص عدم رضایت اکثر دارندگان خودروهای چری وام وی ام (مدیران خودرو=ایران خودرو)
1397/7/10
حرفتون کاملا صحیحه به جز اون قسمتی که فرمودین *وزیر صنعت* ! مشکل اصلی همینجاست !!!
1397/7/10
میخواستید تو 40 سال گذشته مثل آدم ماشین تولید کنید و به فکر سود و مال حروم نباشید که الان به چه کنم چه کنم نیوفتید !!! ضرر دهی این صنعت مایه شعف ماست چون هیچ خیری ازش ندیدم !!!!! پس نوش جونتون !
1397/7/12
درپاسخ به آقا افشین که درپاسخ بنده گفتند فرمودین وریرصنعت بله واقعا مشکل همین جاست درباب کنایه بوداین استدعا والا اگر هرشخصی وهرمقامی دراین کشور ذره ای انصاف وتعهد به مسئولیت شخصی وکاری خودداشته باشد منجمله همان وزیرصنعت که وظیفه خودرا فقط وفقط خدمت بمردم بداند نه اینکه منتظر رسیدن آخرماه برای دریافت حقوق نجومی این مشکلات وجود نمی آید الان مدتهاست نمایندگان مجلس وعده استیضاح این مقام رابمردم داده اند وفعلا بفراموشی سپرده شده چون به زعم خودشان مسائل مهمتری دارند که رسیدگی شود این وعده هم مثل تمام وعده ها اما امیداست روزی ورشکستگی ونابودی این صنعت نیمه جان درکشور که صنعت خودرو میباشد راشاهدباشیم تابلکه بفهمند باپشتکار ودست خالی وحتی تحریم اگر خواستن درکارباشد نیز میتوان این صنعت نیمه جان را به پویایی رساند وچون دراین ۴۰ سال همه کارخانه های صنعتی بامشکلات فراوان دست وپنجه نرم میکنند نمیتوانیم امیدچندانی به آینده صنایع ارزآور داشته باشیم
1397/7/13
👍