موضوعات داغ

تشدید فعالیت کلاه برداران؛ مراقب روغن موتورهای خارجی نما باشید

عکس نویسنده
علی صادقی
نویسنده
عکس مطلب اول
رانندگان همواره دغدغه تعویض روغن موتور خودروی خود را دارند و همیشه این سوال مطرح می شود که چه روغن موتوری برای خودرو مفید است؟
اگر در بازار روغن موتور ها کمی به گشت و گذار پرداخته باشید متوجه خواهید شد که انبوهی از برندهای عجیب‌وغریب خارجی در این بازار به وفور دیده می شود. این روغن موتورهای خارجی که عموما خارجی نما هستند در زیرپله‌های شهرهای ما پر می‌شوند و در واقع حاصل طمع کاری عده ای سو استفاده گر از تمایل مصرف‌کننده ایرانی به خرید کالای خارجی می باشند.
بسیاری از هموطنان با دیدن قوطی‌های پرزرق‌وبرق این روغن‌ که با حروف انگلیسی نام‌گذاری شده‌اند، دست‌وپایشان شل می‌شود و ترجیح می‌دهند که کالایی بخرند که عموما به چندبرابر قیمت در بازار کشورمان به فروش می رسد.
مهندس حمیدرضافراهانی، معاونت پژوهشی و بازاریابی شرکت نفت بهران با هشدار نسبت‌به روغن‌موتورهای خارجی‌نمای موجود در بازار ایران در مصاحبه با روزنامه خبری دنیای‌خودرو عنوان کرد: شرکت نفت بهران به‌عنوان قدیمی‌ترین مجموعه تولیدکننده روانکار در کشور سالانه حدود 300 میلیون‌لیتر انواع روغن را تولید و روانه بازار می‌کند. این در حالی است که نیاز بازار کشور به انواع روانکارها سالانه حدود 650میلیون‌لیتر است که 45درصد از این نیاز توسط شرکت نفت بهران تامین می‌شود.
ازسوی‌دیگر 85درصد از نیاز کشور به روانکارها که 450میلیون‌لیتر آن در سال به مصرف خودروها می‌رسد، توسط 4 شرکت ایرانی بهران، ایرانول، نفت‌پارس و نفت‌سپاهان تامین می‌شود و مابقی آن نیز یعنی معادل 15درصد توسط روغن‌های وارداتی، تصفیه‌دوم و روغن‌های خارجی نمای تقلبی تامین می‌شود.
اما نکته‌ای که باید هنگام خرید به آن توجه داشت، قوطی‌های رنگارنگ و جذاب این روغن‌های تقلبی است که از روغن‌های تصفیه‌دوم یا بسته‌بندی مجدد روغن‌های ایرانی تهیه می‌شوند. این روغن‌ها البته بازار بسیار نابسمانی دارند و در بسیاری از موارد فاقد نمایندگی‌های رسمی و ثبت‌شده هستند.
وی با تاکیدبر اینکه روغن‌های تصفیه‌دوم، روغن پایه آنها با روش‌های ابتدایی مانند اسیدشویی روغن‌های کارکرده تهیه می‌شود و با افزودن پلیمرها و مواد افزودنی نامرغوب روانه بازار می‌شوند، گفت: این روغن‌ها می‌توانند صدمات جبران‌ناپذیری به موتور خودروها وارد کنند. ضمن اینکه این محصولات قیمت‌های بسیار بالای آنهاست که علاوه‌بر هدررفت پول مصرف‌کننده باعث خرابی موتور خودرو نیز می‌شود.
اما درباره روغن‌هایی که با بسته‌بندی مجدد روغن‌های ایرانی به فروش می‌رسند نیز باید گفت: این روغن‌ها از کیفیت بالایی برخوردارند اما به‌دلیل تغییر بسته‌بندی و برند با قیمت‌هایی عجیب‌وغریب در بازار به فروش می‌رسند.
فراهانی با هشدار نسبت‌به استفاده از روغن‌های خارجی‌نما این نکته را یادآور شد که برخی تعویض‌روغنی‌ها به‌دلیل حاشیه سود بالاتری که عرضه‌کنندگان این روغن‌ها به آنها پرداخت می‌کنند، تاکید ویژه‌ای بر استفاده از آنها دارند و مصرف‌کننده نیز به‌دلیل عدم آگاهی از کیفیت روغن تن به پیشنهاد غیرکارشناسی این افراد می‌دهد.
به‌گفته معاون پژوهش شرکت نفت بهران این شرکت‌ها با ثبت شرکتی غیرفعال در خارج کشور، از آن شرکت به مجموعه خود در داخل نمایندگی می‌دهند و درنهایت برندی را به بازار عرضه می‌کنند که به‌هیچ‌وجه وجود خارجی ندارد.
به نقل از سایت رسمی روزنامه دنیای خودرو، نکته جالب در بحث قیمت‌گذاری‌ها الزام تولیدکنندگان داخلی به ثبت قیمت فروش بر بسته‌بندی محصولاتشان است درحالی‌که روغن‌های خارجی بدون قیمت مصرف‌کننده در بازار به فروش می‌رسند.
وی بالا رفتن هزینه نگهداری خودرو، افزایش استهلاک، خرابی موتور، افزایش آلودگی هوا و حتی از بین رفتن کاتالیست خودرو را ازجمله پیامدهای منفی استفاده از روغن‌موتورهای خارجی‌نما دانست که به‌دلیل تفکر اشتباه برخی افراد نسبت‌به کیفیت بالاتر نام‌های خارجی روغن‌موتور و پیشنهاد منفعت‌طلبانه برخی فروشندگان این محصولات صورت می‌گیرد.

نظرات کاربران

1 نظر

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد

1397/7/12
خودمون این همه پتروشیمی داریم، این همه مواد نفتی تولید می کنیم واقعا خرید مواد نفتی خارجی مثل روغن موتور توجیج نداره ! حتی وارداتش هم توجیح نداره ! اصلا برای چی باید مجوز واردات این نوع محصولات رو بدن که فساد و کلاهبرداری ایجاد بشه !؟