موضوعات داغ

کرایه بر اساس تن بر کیلومتر؛ شیوه جدید تعیین نرخ حمل و نقل کامیون و تریلر

عکس نویسنده
مرتضی قانع
نویسنده
عکس مطلب اول
به تازگی شورای عالی ترابری کشور در جریان جلسه خود، پیشنهاد سازمان راهداری مبنی بر تغییر نرخ کرایه کامیون ها بر اساس تن بر کیلومتر را به طور رسمی تصویب کرد. به گزارش خبرگزاری ایسنا، تصویب این طرح در راستای پاسخگویی به اعتراضات و اعتصابات رانندگان کامیون در سال جاری بوده است و اکنون وارد مرحله اجرایی می شود.
بر این اساس هزینه های حمل بار به دو قسمت متمایز تقسیم شده اند، هزینه های ثابت و هزینه های متغیر. هزینه های ثابت عبارتند از مواردی همچون: بیمه بدنه، بیمه شخص ثالث، عوارض سالانه خودرو، دستمزد راننده و کمک راننده و بیمه آنها. هزینه های متغیر نیز مواردی همچون تعمیر و نگه داری خودرو، هزینه لاستیک، هزینه سوخت و عوارض آزاد راه ها را شامل می شود. نرخ ثابت بر اساس نوع خودرو در نظر گرفته می شود، اما نرخ متغیر همراه با مسائل جزئی دیگر مربوط به سیستم حمل و نقل، محاسبه شده و در نهایت نرخ نهایی، بر اساس جابجایی یک تن بار در یک کیلومتر مسیر اعلام می گردد.
مطابق انتظارات و آن چه سازمان راهداری اعلام کرده، باید منتظر افزایش نسبی قیمت کرایه خودروهای سنگین در مقایسه با روش قبلی باشیم. تقسیم بندی خودروها و محموله ها در هفت گروه انجام شده و بر این اساس هفت نوع خودروی سنگین تجاری برای بارگیری و هفت نوع کالای مختلف برای حمل داریم. داریوش امانی، معاون سازمان راهداری در حاشیه این جلسه و در گفتگو با خبرگزاری ایسنا، ابراز امیدواری کرد با توجه به سرعت عمل این سازمان در پیگیری مطالبات رانندگان کامیون، دغدغه های این قشر پاسخ داده شود.
از سوی دیگر، برای جلوگیری از افزایش قیمت قابل توجه کالاها که از این به بعد به شیوه تن بر کیلومتر محاسبه می شوند، وزارت صنعت در تدارک است تا با کاهش نرخ قطعات یدکی و لاستیک خودروهای سنگین، هزینه های متغیر مدیریت شوند. معاون سازمان راهداری در پایان سخنانش افزود: برنامه های ما برای بهبود شرایط کاری رانندگان خودروهای سنگین، طرح هایی همچون افزایش نرخ کرایه، بهبود شرایط بیمه و در نظر گرفتن بیمه تکمیلی برای رانندگان و همسران آن ها بوده است و امیدواریم با تحقق این برنامه ها، شرایط کاری بهتری برای این قشر پر تلاش کشور حاصل شود.

نظرات کاربران

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد