موضوعات داغ

خاطره بازی با رنو 5؛ این کوچک فرانسوی

عکس مطلب اول
یکی از خودروهایی که سال‌هاست بین افراد مختلف در کشورهای زیاد در دنیا دست به دست می‌شود و هواخواهان زیادی دارد، خودروهای تولیدی کارخانه رنو، این خودروساز بزرگ فرانسوی است. گذشته از اینکه ما ایرانی ها به رنوهای مدل های 50 و 60 شمسی خاطرات زیادی داریم، این روزها هم مردم پس از سال ها کماکان از خرید و فروش رنو غافل نیستند و همچنان مدل‌های متنوع این کارخانه مثل رنو کپچر، رنو داستر، رنو مگان و ... در بازار جهانی حرفی برای گفتن دارند.

رنو زاده شد
شرکت خودروسازی رنو (Renault) سال 1899 میلادی توسط لوئی رنو، کارآفرین و صنعتگر فرانسوی به همراه برادرانش مارسل و فرناند تاسیس شد. اولین اتومبیل ساخت این شرکت رنو تیپ ای نام داشت. این سه برادر با سرمایه اندکی کار خود را آغاز کردند اما سال‌های بعد به پیشرفت‌های فوق العاده‌ای رسیدند و خرید رنو باب طبع بسیاری از افراد قرار گرفت.
در اوایل دهه نخست قرن بیستم رنو جعبه دنده رانش مستقیم که به انگلیسی DirectDrive نامیده می‌شود را ابداع کرد و با توسعه کار خود توانست فروش سالانه خود را افزایش دهد. سال 1905 این شرکت توانست سفارش تولید 250 دستگاه تاکسی را کسب کند و از کارخانه‌ای کوچک به کارخانه‌ای با تولید انبوه تبدیل شود دو سال بعد یعنی در سال 1907 میلادی نیمی از تاکسی‌های شهر لندن تولید کارخانه خودروسازی رنو بودند و بدین ترتیب رنو به تدریج به بازار جهانی رخنه کرد و توانست سال‌های زیادی تا به امروز ماندگار شود.

رنو 5
رنو 5 را می‌توانیم به جرات محبوب‌ترین و خاطره انگیزترین مدل رنو در ایران بدانیم که سال‌های زیادی افراد بسیاری با این مدل خودرو در خیابان‌های شهرهای ایران تردد می‌کردند. این خودرو با ابعاد کوچک زمانی بین خانم‌ها و مردان و زنان جوان محبوبیت خاصی داشت بطوریکه در رنگ‌های سبز، زرد، سفید، مشکی و قرمز علاقمندان خاص خود را داشت و هنوز هم در سایت دیوار افراد علاقمند به داشتن یکی از این مدل‌های رنو هستند تا با اسپرت کردن آن بتوانند در سطح شهرها تردد کنند. رنو 5 با موتور 4 سیلندر، حجم موتور 1100 سی سی و توان تولید 49 اسب بخار قدرت روانه بازار مصرف شد. این خودرو گیربکس 4 دنده به جلو و 1 دنده به عقب داشت و بیشترین سرعتی که می‌شود با آن راند 140 کیلومتر در ساعت است. ترمزهای رنو 5 در جلو دیسکی و در عقب کاسه‌ای است.
در ایران سال‌ها شرکت خودروسازی سایپا مونتاژکننده رنو 5 بود و بعد در سال 1997 میلادی آن را شرکت پارس خودرو خریداری کرد و نامش را به سپند تغییر داد. سال‌ها بعد سپند 2 و سپند جوانان با تغییرات جزئی تولید شدند اما کیفیت رنوهای 5 اولیه را نداشتند. چنانکه افراد زیادی داشتن رنو 5 دست دوم را به داشتن سپندهای جدید ترجیح می‌دادند. چندی بعد تولید سپند متوقف شد و جایش را به تولید پی کی داد که البته آن هم خودروی موفقی از آب در نیامد.
پی کی که مخفف حروف اول پارس خودروست (Pars Khodro) اواخر سال 1380 شمسی به عنوان خودروی ویژه افرادیکه توانایی خرید ضعیفی داشتند، وارد بازار ایران شد. تولید این خودروی کم مصرف تا سال 1386 ادامه داشت و بعد از آن مدل جدیدش به نام نیو پی کی روان بازار شد. به طور کلی خودروهای پی کی به دلیل قیمت مناسب (سال‌ها با قیمت حدود 4 میلیون تومان فروخته می‌شد) و البته کمی مصرف سوخت بین افراد رواج داشتند.
اما به دلایلی مانند کمبود جای کافی در اتاق، بی‌کیفیت بودن اتاق خودرو، طراحی بدنه ضعیف، سبکی وزن بطوریکه خودرو در جاده‌ها در سرعت بالاتر تعادلش را از دست می‌داد، آن طور که باید نتوانست تولیدکننده خود را سرافراز کند.

منبع : ویرلن این متن رپورتاژ آگهی است و خودروبانک دخالتی در محتوای آن ندارد

نظرات کاربران

1 نظر

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد

1397/7/26
حالا که دیگه نه میتونیم ماشین خوب سوار شیم یا بخریم ، بهتره بشینیم از گذشته خاطره تعریف کنیم.... !!!