موضوعات داغ

از قیمت قطعات تا اختلاف قیمت نمایندگی و بازار، به نمایندگی اکتفا نکنید

عکس مطلب اول
«سایپا را پراید سرپا نگه داشته است.»؛ این را خیلی از کارشناسان خودرو می‌گویند. پراید از سال 72 تا امروز رانده و این بیشترین طول عمری است که یک خودرو در طول همه این سال‌ها در ایران داشته است. از علل آن هم می‌توان به شتاب بالا، کلاچ نرم، اندازه‌ای استاندارد با خیابان‌های شهر از نظر مکان پارک، ترمزهای خوب، مصرف سوخت کم و صد البته فراوانی و ارزان بودن قطعات یدکی و خدمات پس از فروش اشاره کرد. بسیاری از افراد پراید را به دو نوع صندوق دار و هاچ بک می‌شناسند که در این بین فروش پراید صندوق‌ دار از هاچ بک آمار بیشتری داشته است. اما هر کدام از آن‌ها به چند تیپ تقسیم می‌شود. از میان صندوق‌دارها اگر به دنبال نسخه صفر باشید، باید یا به سراغ 131 بروید یا 132. اختلاف این دو به وجود سیستم ضدسرقت، قیمت بیشتر و مصرف سوخت کمتر 131 برمی‌گردد. با این حال 132 قابلیتی دارد که 131 آن را ندارد: ریموت کنترل یا همان قابلیت باز کردن درب صندوق عقب. در ادامه به بررسی چند نکته بپردازیم: قیمت قطعات پراید و اختلاف قیمت بازار و نمایندگی این خودرو.
برای بررسی قیمت قطعات پراید، سری به سایت‌هایی مانند نمایندگی فروش سایپا و بخش فروش پراید صندوق دار سایت دیوار زدیم. فکر می‌کنید کاسه چرخ عقب پراید چه قدر خرج روی دستتتان می‌گذارد؟ چیزی حدود 34 هزار تومان. سپر عقب صبا در مدل جدید 23 هزار تومان و سپر عقب کامل 21 هزار تومان قیمت دارد. سپر جلو فول جدید نیز حدودا 42 هزار تومان قیمت‌گذاری شده است.
تسمه کولر نیز جزو قطعاتی است که اکثر مالکین خودرو با آن درگیر هستند. تسمه کولر جدید معمولی به قیمت 10 هزار تومان و تسمه کولر هیدرولیک حدودا به قیمت 14 هزار تومان به فروش می‌رسد. البته در سایت دیوار در میان آگهی‌های فروش پراید صندوق دار، فروشگاه پخش لوازم یدکی، تسمه کولر هیدرولیک را 10 هزار تومان قیمت‌گذاری کرده است. واشر سر سیلندر نیز در سایت سایپا از 5 هزار تومان تا 24 هزار تومان به فروش می‌رسد اما فروشنده‌ای در دیوار می‌گوید کمتر از قیمت نمایندگی آن‌ها را ارزش‌گذاری کرده است.
حالا به سراغ مقایسه تفاوت قیمت فروش پراید صندوق دار در سایت دیوار و نمایندگی می‌رسیم. قیمت فروش پراید 131 سفید رنگ در نمایندگی تا این لحظه حدود 22 میلیون و 700 هزار تومان است. همین خودرو در بازار حدود 32 میلیون تومان خرید و فروش می‌شود. یعنی 10 میلیون تومان گران‌تر. اما در میان آگهی‌های فروش پراید صندوق دار در سایت دیوار، می‌توان مواردی یافت که یا حدودا با قیمت نمایندگی برابر هستند یا حتی کم قیمت‌تر از آن. به عنوان مثال در این سایت پراید 131، در تعدادی محدود 25 میلیون تومان قیمت‌گذاری شده است. طبق گفته‌های فروشنده، این خودروها تنها سفید نیستند و حتی تنوع رنگ هم تاثیری در قیمت‌ها ندارد. این در حالی است که در نمایندگی سایپا، اگر به دنبال 131 رنگی باشید باید حدودا 300 هزار تومان بیشتر پرداخت کنید.
قیمت 132 در نمایندگی کمتر از 131 است. در سایت سایپا، 22 میلیون و 100 هزار تومان قیمت‌گذاری شده و در بازار 33 میلیون و 300 هزار تومان قیمت فروش آن تخمین زده شده است. در سایت دیوار، در یک آگهی فروش پراید صندوق دار 132، به قیمت 24 میلیون تومان نیز به چشم می‌خورد.
در آخر یادتان باشد، پراید به ویژه پراید صندوق دار تنها خودرویی است که کمترین اختلاف قیمت بین نمایندگی و بازار را داراست و این شاید یکی از بزرگ‌ترین مزیت‌های این خودرو به حساب بیاید.

منبع : ویرلن این متن رپورتاژ آگهی است و خودروبانک دخالتی در محتوای آن ندارد

نظرات کاربران

3 نظر

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد

1397/7/27
شتاب بالا، ترمزهای خوب؟؟؟
مقاله در مورد چه خودرویی نوشته شده؟
درسته اعلام کردید متن رپورتاژ با شما نیست اما نه اینکه هر چی خواستند بنویسند شتاب عالی دقیقا چیه 15 ثانیه!؟؟ ترمز خوب از کجا اومد
1397/7/27
دمتون گم کلیه رسانه ها دارن همزمان مردم رو اماده میکنن برای خرید پراید 30میلیونی ...حالا بگید 32 داره معامله میشه اینو نمیگید که کسی نمیخره فقط تعداد محدودی معامله شده .کمک نمیکنید قیمت پایین بیاد فقط بگید معامله میشه اگر هم بشه خود دلال ها هستند باهم معامله میکنن یا کسایی که پول براشون مهم نیس
1397/7/27
موتور تمام مدل های پراید m13 است یعنی مصرفشون یکیه. ایموبیلایزر وریموت کنترل هم همشون دارن. اینا رو ازکجا نوشتید.