موضوعات داغ

یک ماجرای باورنکردنی؛ امتناع چینی ها از فروش تایر به تجار ایرانی

عکس نویسنده
مرتضی قانع
نویسنده
عکس مطلب اول
بنابر گزارش خبرگزاری اخبار خودرو، در طی روزهای گذشته، کونلون ‌بانک چین که به عنوان مرجعی برای تجارت ایرانیان و چینی ها شناخته می شد، اعلام کرد از تبادلات ارزی میان طرفین ایرانی و چینی خارج می شود. این بانک در مکاتبه با شرکت های چینی اعلام کرده بود که شرکت های چینی تنها دو هفته وقت دارند تا مبادلات خود را با تجار ایرانی پایان دهند. با این وجود، بسیاری از شرکت های تولید کننده تایر چینی، پیش از آغاز رسمی تحریم های امریکا در سیزده آبان، مبادلات خود را با طرف های ایرانی مسدود کرده اند.
بانک های چینی به دلیل ترس از دور جدید تحریم های ایالات متحده که قرار است از چند هفته آینده آغاز شود، مبادلات خود با ایران را قطع کرده اند. با این وجود شرکت های لاستیک سازی چینی در این امر پیشگام بوده و نسبت به برگشت مبلغ سفارشات خرید خود از تجار ایرانی اقدام کرده اند. بازگشت مبلغ مربوط به سفارشات پیشین و قبول نکردن سفارشات جدید، موجب روانه شدن سیل انتقادات تجار ایرانی به این شرکت ها شده است. با توجه به آن که تایرهای وارداتی سهم قابل توجهی در بازار تایر کشور دارند، به نظر می رسد وضعیت بازار تایر با رسیدن دور جدید تحریم ها وخیم تر گردد.
با این وجود، اخبار خودرو معتقد است سر باز زدن چینی ها از فروش تایر به ایران، تنها هدفی سود جویانه دارد. از آن جایی که شرکت های اروپایی و ژاپنی به طور رسمی در دور قبلی تحریم ها از ایران خارج شدند، بازار تایر ایران نیز آماده است تا به طور انحصاری در اختیار شرکتهای چینی قرار گیرد و تجار ایرانی نیز مجبور خواهند بود تا از طریق واسطه ها و شرکت های صوری اقدام به خرید محصولات مورد نیاز کنند. امری که علاوه بر بالا بردن هزینه های واردات کالا به کشور، موجب رونق کشورهای دلال و سود بیشتر فروشندگان چینی خواهد شد.

نظرات کاربران

9 نظر

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد

1397/7/27
ما که چند ساله لاستیک ایرانی به جای اروپایی و ڗاپنی میخریم و بش افتخار میکنیم!
1397/7/28
خدمتتون عرض کنم که اکثر برندهای لاستیک داخلی تولید کننده نیستند و چینی های عزیز به سفارش به اصطلاح کارخانه های داخلی برای آنها و با نام برند آنها تولید میکنند. پس بزودی اکثر لاستیک های داخلی هم کم یاب یا گران میشوند.
1397/7/28
جهت اطلاع شما عرض کنم لاستیک ایرانی نداریم چون مواداولیه تمامی وارداتی هستن و دلخوش به نوشته های روی لاستیک نباشید متاسفانه مثل سایر محصولات کشور مانند دستمال کاغذی، پوشک بچه، دارو، روغن موتورو...
1397/7/27
والا همه این مسائل مقصرش بخش صنعت خودمون هست که سالها باوجوداینکه میدیدند کشور بااکثر تحریم ها دست وپنجه نرم میکند بجای لینکه خود دست بکار شوند وقت راتلف کردند وبامنت کشی وپرداخت پول فراوان وخروج بیجای ارز میتوانستند خودهمت کرده انواع لاستیک را تولید کنند حالا که وقت ازدست رفته وتحریم ها دوباره آغازشده مدیرعامل شرکت بارز ادعای رقابت بامیشلن میکند لازم نیست ایشان بامیشلن رقابت کنه فقط کافی بود چند نوع لاستیک راکه درکشور مشکل مواد وزیرساخت دارد باهر درد سری بود تولید میکردند که اینقدرمحتاج لااقل چینی ها نشویم‌درست است که صنعت لاستیک چین بسیار پیشرفت کرده اما صنعت لاستیک آنها دررده های پایین قراردارد چرا بخش صنعت کشور بیکار مینشیند ووزارت صنعت اجازه واردات بی رویه لاستیک رادراین سالها دادکه کاربه اینجا بکشد پس چه زمانی بخش صنعت ایران بطورکل درتمام زمینه های صنعتی وتولیدی میخواهد بخودکفایی برسد حالا بجای کارکرد۸۰ هزارکیلومتر ۵۰ هزارکیلومتر راه برود لااقل محتاج‌نباشیم کدام بخش درصنعت مشکل ندارد تا زمانی که واردکنندگان همه بخش صنعت سودهای آنچنانی درنظردارند این امرمحقق نخواهد شد چرا نباید آنهایی که دربخش واردات فعالند عملشان معکوس نگردد که بجای واردات حالا صادرکنند همیشه خائنینی به هرکشوری وجود دارند ولی درایران تعدادشان بیشتراست ودراین بحران حالا رانت ها وسودهای سرسام آور دراین صنعت مشکلات بیشتر برای ملت بوجود خواهند آورد ومنتظر چنین فرصتی عده ای هستند که احتکارهم میکنند ولی بررسی وبازرسی بازهم درکارنخواهد بود
1397/7/28
تا وقتی که نخایم بفهمیم که یک مافیای واردات بسیار بسیار قوی در ایران وجود داره که در همه دولتها و دوره ها پرقدرت تر میشه نمی تونیم بفهمیم چرا نخبه ها فرار می کنند و عملا صنعتی به جز واردات و نهایتش مونتاژ که باز هم در اختیار مافیای وارداته در این مملکت وجود نخواهد داشت.
کمی بیاندیشیم.
1397/7/27
ولی ما بر خلاف شما از اولش جون خودمون و خانوادمون برامون خیلی ارزش داشت و لاستیک میشلن و سایر مارک های معتبر رو میخریم!!!
1397/7/28
حالا بگو بیان مواظب جون خودت و خانوادت باشن
1397/7/28
الان باز رئیس جمهور میاد و مزایای شگفت انگیز برجام و FATF قصه میگه .
که یک ساعته هزار ال سی باز شد و صبح فرداش ، صبح بدون تحریم بود و کوفت و زهرمار .
به همه دنیا باج میدیم بعد هم تمامشون با وقاحت تمام تحریممون میکنن و هزارتا بازی سرمون درمیارن .
1397/7/28
صدها هزار لایک تقدیم تو باد