موضوعات داغ

روش های عجیب شرکت های واردکننده برای ادامه حیات در دوران تحریم و ممنوعیت

عکس نویسنده
آراد فلاح
نویسنده
عکس مطلب اول
این روزها اکثر شرکت های واردکننده خودرو که تا چند ماه قبل برو بیایی داشتند، در آستانه تعطیلی قرار گرفته اند و پرسنل این شرکت ها نیز که اغلب در زمینه واردات یا فروش خودرو آموزش دیده اند، فضای چندانی برای فعالیت در سایر صنایع ندارند. از طرف دیگر متاسفانه افق چندانی برای باز شدن گره واردات خودرو به کشور دیده نمی شود و وزیر تازه صنعت معدن و تجارت نیز از جمله مخالفان جدی واردات خودرو و قطعات یدکی محسوب می شود و تاکنون بارها مخالفت خود با عرضه خودروهای وارداتی در کشور را اعلام کرده است.
در چنین شرایطی اما برخی از شرکت های واردکننده به فکر یافتن راه حل های برای ادامه حیات افتاده اند و حالا با تمرکز بر بخش خدمات دهی به فعالیت می پردازند. برای مثال پرشیا خودرو به تازگی اعلام کرده است که با راه اندازی بخش تیونینگ اختصاصی محصولات ب ام و به دنبال ارائه خدمات به مشتریان و مالکین خودروهای تولیدی این کمپانی آلمانی است و ایرتویا نیز اخیرا در زمینه خرید و فروش خودروهای دست دوم فعال تر شده است.
شیوه مد نظر این شرکت ها برای حضور در بازار خودروهای دست دوم شامل خرید نمونه های کم کارکرد، بررسی و سرویس دوره ای این خودروها و ارائه گارانتی بر روی آن ها می شود. طبیعتا این خودروهای دست دوم که مورد بررسی شرکت ها قرار گرفته اند با قیمت بیشتری در بازار عرضه می شوند و از این جهت هم سودی عاید شرکت خواهد شد. اما هنوز این شیوه در بازار خوردو ایران کاملا جا نیافتاده است و مشخص نیست که آیا مشتریان نیز از خودروهای دست دوم گارانتی شده با قیمت بالاتر استقبال می کنند یا خیر.
پرشیا خودرو مانند ایرتویا به این شیوه روی آورده است و با توجه به بدنام بودن خودروهای ب ام و از نظر دوام و هزینه های نگهداری (در شرایط غیر استاندارد ایران) به نظر می رسد که شانس پرشیا خودرو برای گرفتن سهمی از بازار بیشتر از ایرتویا با خودروهای با دوام و سخت جان تویوتا باشد. اما پرشیا خودرو به این مورد بسنده نکرده است و تیونینگ ظاهری بدنه را نیز در خدمات خود گنجانده است. برای مثال می توان به فروش و نصب کیت های بدنه، فروش و نصب رینگ های اسپرت، نصب کاورهای ضد UV شیشه، نصب کاور های بدنه رنگی، مات و بی رنگ، اجرای هیدروگرافی رینگ و قطعات، طراحی و رنگ آمیزی رینگ و کلیپر ترمز، اجرای سرامیک بدنه و احیای رنگ اشاره کرد.
نکته جالب آنکه گویا شرکت های وارد کننده قصد دارند تا از گارانتی به عنوان سلاحی برای کسب سهم از بازار خدمات تیونینگ استفاده کنند. شیوه کار ایشان بدین شکل است که استفاده از خدمات تیونینگ داخلی شرکت موجب ابطال گارانتی نمی شود اما دستکاری و تقویت خودرو در سایر مراکز تیونینگ با سخت گیری و ابطال گارانتی همراه می شود. از این رو مشتریانی که ضمن علاقه به تیونینگ، خواهان حفظ گارانتی خود هستند، چاره ای جز استفاده از خدمات شرکت های وارد کننده نخواهند داشت.

نظرات کاربران

1 نظر

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد

1397/9/25
چقدر بدبختیم
آقای وزیر صنعت خودش ماشین وارداتی سوار نمیشه؟
به نظرتون ماشینش پرایده یا سمند؟
بعد میاد برای مردم تصمیم میگیره