موضوعات داغ

معایب و مزایای ارتفاع زدن خودروها

عکس نویسنده
علی صادقی
نویسنده
عکس مطلب اول
ارتفاع خودرو یکی از استاندارهایی که بسیاری از علاقه مندان خودروها تمایل به تغییر آن دارند. این دستکاری که با اهدافی همچون اسپرت کردن یا تیونینگ خودرو صورت می گیرد ممکن است باعث ایجاد مشکلاتی برای خودرو شود. در صورت صحیح رخ ندادن این فعل آیرودینامیک و سواری خودرو دچار مشکل شده و احتمالا راننده نیز پس از مدتی خودرو را به حالت استاندارد تغییر خواهد داد. با ما همراه باشید تا نگاهی داشته باشیم بر مبحث ارتفاع زدن خودرو و معایب آن:
در واقع منظور از ارتفاع یا ارت زدن خودرو، کاهش یا افزایش ارتفاع وسیله نقلیه از حالت استاندارد یا معمولی و دستکاری آن است. شایع ترین روش این دستکاری بریدن کمک فنر یا کم کردن ارتفاع آن است که البته بسیار روش غیراستانداردی بوده و مشکلات زیادی را با خود به همراه دارد. در این روش فنر حالت ارتجاعی کمتری به خود گرفته و در نتیجه سیستم تعلیق، عملکرد خود را در دست اندازها و ناهمواری های جاده از دست می دهد. بریدن فنرها اصلا روش استانداردی نبوده و به هیچ وجه توصیه نمی شود. گرم کردن فنر نیز از جمله روش های دیگری که برای ارتفاع زدن خودرو استفاده می شود در این روش فاصله بین دورهای فنر بیشتر شده و در نتیجه ارتفاع فنر کاهش می یابد. گرم کردن فنر نیز روش اصولی تلقی نشده و چندان توصیه نمی شود. سایر روش ها نیز که عموما کمتر مشکلات با خود به همراه دارند برای رانندگان خودرو گران تمام شده و طرفداران زیادی ندارند.
شاید استاندارترین روش استفاده از کمک فنر های مخصوص و اسپرت است که معمولا باعث می شوند تا ارتفاع خودرو از حالت معمول کمتر شده و در نتیجه سطح زیرین خودرو به زمین نزدیک تر شود. در این روش، کلیه کمک فنرها، با کمک فنر های اسپرت، تنظیم شونده و یا هیدروپنوماتیک تعویض می شوند و ارتفاع خودرو کاهش داده می شود. کمک فنرهای اسپرت علاوه بر کاهش ارتفاع خودرو، سواری نرم تری را نیز با خود به همراه دارند.
به نقل از ایران جبب، به طور کلی نمی توان ارتفاع زدن خودرو را یک عمل اشتباه تصور کرد چرا که این موضوع علاوه بر معایب مزایایی همچون بهبود عملکرد خودرو را نیز با خود به همراه دارد.

معایب ارتفاع زدن ماشین
افزایش ضربات به کابین خودرو و حرکت خشک از روی دست انداز ها احتمالا رایج ترین عیب ارتفاع زدن خودرو است که عموما نیز حاصل اشتباه انجام دادن این عمل است. در ادامه به چند مورد از عواقب ناخوشایند ارتفاع زدن خودرو خواهیم پرداخت:

حرکت خشک و همراه با ضربه به اتاق در هنگام سواری
خشکی حرکت خودرو در هنگام عبور از دست انداز ها
وارد شدن ضربه به زیر خودرو در هنگام حرکت از روی سرعت گیر ها و موانع جاده
ایجاد مشکلات مربوط به ستون فقرات راننده در اثر حرکت خشک و همراه باضربه خودرو
خراب شدن جلوبندی خودرو
افزایش استهلاک خودرو
تحت فشار بودن سیستم زیربندی و فنر های خودرو
ایجاد صداهای اضافی از خودرو
وجود منع قانونی و در نظر گرفتن جریمه برای خودروهایی که ارتفاع کمتری از حد استاندارد دارند از سوی پلیس راهنمایی و رانندگی
شکستن و ترک خوردن متعلقات سیستم تعلیق و چرخ های خودرو در اثر ضربه یا عبور از دست اندازهای شدید
کم شدن میزان چرخش فرمان
امکان ایجاد لاستیک سائی در اثر کم شدن فاصله لاستیک نسبت به گلگیر

به علاوه باید توجه کرد که خودروهایی که از حالت استاندارد خارج می شوند عموما مشتریان خاص داشته و فروختن آن ها در بازار دست دوم ها چندان حرکت آسانی نیست. بنابراین اگر تمایل دارید که خودروی خود را ارتفاع بزنید این نکته را نیز در نظر بگیرید که در صورتی که زمانی به دنبال فروش خودروی خود باشید قطعا مشتریان کمتری انتظار شما را خواهند کشید.

مزایای ارتفاع زدن ماشین

همانطور که گفته شد ارتفاع زدن خودرو تنها دارای معایب نیست و برخی مزایا نیز با خود به همراه دارد که اگر در حالت استاندارد و از روی اصول انجام شود، می تواند حس بسیار خوبی را نیز به راننده القا کند. در ادامه تعدادی از مزایای ارتفاع زدن خودرو ذکر شده است که با یکدیگر به بررسی آن ها خواهیم پرداخت.

افزایش ویژگی های زیبایی ظاهری خودرو
بهتر شدن وضعیت آیرودینامیک خودرو و حالت باد شکنی آن
افزایش میزان فرمان پذیری و هندلینگ خودرو
بهبود عملکرد خودرو در پیچ های تند
انواع روش های ارتفاع زدن

نظرات کاربران

1 نظر

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد

1397/8/8
سلام.منم همین مشکل رو داشتم برای پرشیا چندین سال رینگ۱۷ استفاده کردم خیلی هندلینگش خوب بود اما خیلی خشک.بخاطر کوبشش و سرو صدا عوض کردم و رینگ ۱۵ انداختم و فنرهای فابریکی رو یه گام برید و انداخت اما الان کوبشش خوبه ولی سر پیچها کنترل رو ماشین ندارم.نمیدونم چه بکنم